Keukenmixer merk Bourgini, motor 1200W, 7 snelheden in te stellen met draaiknop
In de 'vrij' stand knipperen blauwe ledjes, in de andere standen branden ze continu.
Het probleem: Bij gebruik van de mixer ging de motor niet meer uit in de 'vrij'stand. Na het uitzetten van de mixer door de netvoeding er af te halen draaide de mixer in geen enkele stand meer en knipperen de ledjes in alle standen.
Met de regelknop bedien je de gesloten potmeter op het printplaatje. Als alles zou werken zou toch de regelbare weerstand van de potmeter het toerental van de motor bepalen?
Bij aangesloten netvoeding staat er circa 210 V wisselspanning op de aansluitpunten van de draden die naar de motor gaan. Maar de motor doet niets met die spanning. Kennelijk is de weerstand zou groot bij die spanning dat er niets gebeurd.
Wat kan er kapot zijn? Iets op het printplaatje? Alles ziet er nog goed uit, schoon en onbeschadigd. Of kan er bij de motor nog elektronica zitten die kapot kan zijn?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is geen potmeter maar een meer-standen draai-schakelaar.
Meestal zien kapotte onderdelen er nog goed uit. Daarom is meten van belang. Datasheet van het IC zoeken en dan kijken of het voorbeeld toepassing schema een beetje overeen komt. Dan meten of er op de pootjes en onderdelen de juiste spanningen staan.
Edit: het is een microprocessor: https://datasheet.lcsc.com/lcsc/1810010129_SONIX-SN8P2501B_C125196.pdf
[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]
dank voor de link, maar ik weet er veel te weinig van om er wat mee te kunnen. de voltages meten op de pootjes is geen probleem, maar ik kan uit het datasheet niet halen wat de spanning tussen welke pootjes moet zijn. Moet dat uit het datasheet te halen zijn?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Als het een meerstandenschakelaar is met een µC erachter, dan gaat die µC afhankelijk van de stand van de schakelaar een andere fase aansnijding gebruiken. Mogelijk is je eindtrap (onder het koelprofiel) gesneuveld. Daar lopen ook de grootste stromen en daarom zijn de printbanen versterkt.
Met geschikte apparatuur kan je nog nagaan wat er uit de µC komt. Als het daar al fout zit, zal het game over zijn.
Eerlijk gezegd voor amper 100€ kan je geen top machine verwachten. Investeer in een deftige machine die je vele jaren plezier kan geven. Een Kenwood Major heb ik ruim 30 jaar gebruikt en daar zijn meerdere (brood) degen mee gekneed. 2kg bloem + ingrediënten. Ondertussen al vele jaren een nieuw exemplaar. 3 weken geleden heeft die nog 1,5 uur gedraaid. In 3 keer >100 potjes chocomousse gemaakt. Telkens 10 eieren kloppen tot een volle ketel en 3 keer 1 liter room 40%.
@maartenbakker: al een leesbare datasheet gevonden van dat IC. Ik heb tot nu alleen chinese datasheets gevonden en toevallig ben ik die taal niet machtig.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zou beginnen bij het begin. Er zit een voedinkje op met een LNK IC. Komt daar uit wat er uit hoort te komen? Geen rotte elco?
Of aan het einde beginnen. De standenschakelaar. Als die rot contact maakt, kan de CPU ook in de war raken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Wat is het typnummer precies?
Keukenmixer merk Bourgini, motor 1200W, 7 snelheden
Is nogal ruim uitlegbaar, foto type/merkplaatje
Volg ook eens @Maarten zijn advies als je het aandurft er staat een hoge DC en netspanning op de print.
Op zondag 26 oktober 2025 17:52:44 schreef reparenisbeter:
dank voor de link, maar ik weet er veel te weinig van om er wat mee te kunnen. de voltages meten op de pootjes is geen probleem, maar ik kan uit het datasheet niet halen wat de spanning tussen welke pootjes moet zijn. Moet dat uit het datasheet te halen zijn?
Ik zie ook heel slechte solderingen, loop de hele print na. De slechte of verdachte eerst eens goed bekijken en/of opknappen. Zie bijlage.
Je kan op IC3 de 14 pins controller meten op de pootjes VDD en VSS. Zie bijlage.
Daar moet 5 volt DC staan.
Meet ook de spanning op de zwarte dunne condensatoren.
Op de dikste zwarte condensatoren staat als het goed is ongeveer 320v DC PAS DUS OP is gevaarlijk!
Dat was ook mijn idee, die kleine in het midden lijkt een bollig dakje te hebben..
Er uit halen en (esr) meten.
Maar pas idd op met de hoge spanningen op de elco's !
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
denk nog niet aan elco's, vaak hangt zo'n ding niet contstant aan het net. gezien hoe het begon lijkt de triac genekt te zijn. maar als de motor 210VAC krijgt kan het ook zijn dat de motor zelf te veel stroom trok, triac heeft gemold en toen helemaal stuk ging. toestel lijkt van 2017 te zijn..
pff, dank voor alle adviezen, al begrijp niet alles. Voor de duidelijkheid, ik heb bar weinig ervaring met printplaatjes. Hierbij nog wat foto's, o.a met merkplaatje en standenschakelaar.
Slechte contacten, de mixer heeft het jaren gedaan en toen ineens niet meer, kunnen contacten geleidelijk slechter worden?
@Testman: wat is een triac?
@Hugo en Revado: ik zie niks bijzonders aan die elco's, heb je wat aan de nieuwe foto's?
@Maarten: "Er zit een voedinkje op met een LNK IC. Komt daar uit wat er uit hoort te komen?" Geen idee wat er uit hoort te komen op welke puntjes dat moet worden gemeten.
"De standenschakelaar. Als die rot contact maakt, kan de CPU ook in de war raken." Hoe check ik dat? Open maken? De contacten op het printplaatje zien er heel goed uit lijkt mij.
@vergeten: Dank voor de info, ik ga het meten, wordt vervolgd.[
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 26 oktober 2025 22:47:27 schreef reparenisbeter:
De contacten op het printplaatje zien er heel goed uit lijkt mij.
Een schakelaar oefent bij bedienen op de print een mechanische kracht uit die wordt opgevangen en verdeeld over alle gesoldeerde aansluitingen.
De schakelaar pennen kunnen zich zo loswerken in het relatieve zachte soldeertin waarmee ze gesoldeerd zijn. Dat loswerken kan ook gebeuren door warm worden en afkoelen. Het is vaak slecht te zien.
Die aangeduide solderingen zien er niet goed uit, ik spreek uit ervaring die jij (nog) niet hebt, dus beter bekijken door een loupe en bij twijfel voorzichtig doorsolderen.*
Binnen de geel omlijnde de punten van de foto kan ook door reflectie de indruk bestaan dat die solderingen niet goed eruit zien.
Controleer alle solderingen!
* Met doorsolderen bedoel ik met een schone soldeerbout waarvan de punt goed vertind is, de betreffende solderingen heet maken en een heel klein beetje harskern soldeer (lengte 1 a 1,5mm van 0,5mm dik) toevoegen. Niet te lang heet maken (enkele seconden) en erop toezien dat het soldeertin goed vloeit.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is heel beroerd soldeerwerk maar het ziet er niet als koude solderingen of breuk uit. Mijn eerste gok zou de triac zijn of de motor die de triac heeft vermoord.
Maar doorsolderen kan geen kwaad (zolang je wat soldeerervaring hebt en geschikt gereedschap.
De triac kun je vervangen, maar dat ding heeft 3 poten dus je moet met desoldeer-litse aan de gang anders mol je gegarandeerd de soldeer-eilandjes.
De motor testen vind ik wat eng om een totale leek te laten doen. Maar ik zou eerst de triac doen.
Aangezien TS spanning meet op de motor, zou het best kunnen dat die doorgebrand is. Die motortjes worden vaak overbelast en worden dan te heet. Vaak staat in de gebruiksaanwijzing ook dat het apparaat maar een beperkt aantal minuten mag draaien. Zeer zeker bij iets 'taais' als (brood)deeg.
Aanvulling: De max gebruikstijd is 6 min. Daarna moet ie 10 min. afkoelen.
Meet als eerste ook even zekering F1 door. Die zit in de lichtnet voeding zo te zien. Weet ook dat zekeringen nooit 'zomaar' doorslaan. In 99.9 procent van de gevallen is daar een oorzaak voor.
De knipperende leds is een melding dat er een beveiliging actief is of was. Welke beveiliging dat dan is stond er niet bij.
Las wel wat berichtgeving dat die draaiknop soms gammel wordt.
Of de motor in de tijd beschadigd is zou zichtbaar moeten zijn aan (deels) verkleurde wikkelingen of ingebrande lamellen.
Van een aantal van dit soort mixers die ik wel eens voor onderzoek heb gehad, hadden sommige motoren een thermische zekering. Meestal in een isolatiekous ergens tegen een wikkeling aan.
Die zit daar niet zozeer om de motor te beschermen maar de eigenaar tegen brand door een motor die te heet wordt.
Verder duidt het doordraaien terwijl de schakelaar op 0 wordt gezet op een doorgeslagen triac. Het kan zijn dat de motor de triac heeft gesloopt en dat de gesloopte triac de motor heeft gesloopt.
De motor kan de triac slopen als deze bezig is met defect raken door deels verbrande wikkelingen, daardoor gaat de motor teveel vermogen trekken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die motor heeft 9 aansluitingen en zit op de print gemonteerd? Zou dat dan een BLDC motor zijn? Raar aansluitpatroon die "8+1 configuratie".
Ik zie geen "overduidelijke BLDC driver".
fred101
Golden Member
Rew, ik zie er maar 2. Dat wit/zwarte ding is de draaischakelaar.
TS, de zekering is dat zwarte "buisje" waar F1 bij staat. Die is waarschijnlijk doorgeslagen bij het opnieuw aanzetten door te hoge motor-opstart-stroom. .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ah! ok. Duidelijk. Nu snap ik hem. Dus dan hebben we in het 230V gedeelte een dikke weerstand, wat spoeltjes en condensatoren, en... geen triac ? (Of snap ik weer iets verkeerd).
[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Triac onder het koelblok verstopt. De printbanen zijn daar wat versterkt. De grote stromen passeren daar. Ook de gefreesde T is er niet zomaar.