Oude (Poolse) houtdraaibank met een zwakke 1 fase elektromotor (230V)

Beste allen,

Ik heb een oude houtdraaibank waarbij de 1-fase motor niet echt op gang wil komen en weinig kracht heeft. Hoe dit ontstaan is weet ik niet. De machine is niet werkend in mijn bezit gekomen. Als de motor draait, dan draait hij soepel en stinkt niet.

Mijn vermoeden is dat de condensator de problemen veroorzaakt. Plan is dus om deze te vervangen en te kijken wat dat doet. Punt is alleen dat er op de motor staat 10uF en op de condensator staat 12,5uF.

Betekent de waarde op de motor dat er 10uF op moet of gewoon weer een 12,5uF monteren?

Alvast bedankt!

10 of 12,5uF is niet echt een heel groot verschil.
Voor het optimaliseren van de motor of de machine zit daar wel wat verschil in maar met beide condensatoren moet het gewoon werken.
Zou ook kunnen dat de motor eerst op 220V werkt en dat werd later 230V en daarom zit er nu een ander condensator op.

Ik denk wel dat je vermoeden klopt want zo een condensator is na een aantal jaar een keer op en versleten, er moet dan een nieuwe op.

Betekent de waarde op de motor dat er 10uF op moet of gewoon weer een 12,5uF monteren?

De fabrikant van de motor geeft daarmee aan welke condensator daar voor die motor nodig is. Die motor werkt met die condensator in de meeste gevallen optimaal. Echter weet de fabrikant van de motor niet wat de motor in de machine voor werk moet doen. En dan word er vaak speciaal voor die toepassing een andere optimale condensator gekozen.

Meestal als e motor fabrikant aan de machine fabrikant grote hoeveelheid van die motoren levert word dit dan wel op het type plaatje aangepast. Maar als het maar enkele machines zijn gebeurt dat vaak niet.

Het kan ook zo zijn dat de condensator in het verleden al een keer vervangen is en men toen deze had liggen of makkelijk kon krijgen.

Lang verhaal.
Het type plaatje is toch meestal wel waar je van uit gaat, dan heb je de goede condensator voor deze motor. Mocht het dan toch niet optimaal werken dan zal je toch weer naar de die 12,5uF toe moeten gaan. Maar meestal komt het daar niet zo op aan.

Neem wel een goede condensator en ook minimaal 450V. Dus liefst geen Ali ding maar wel een betere.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (57%)]

Het is een 220 volt motor idd. Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga op zoek naar een condensator en dan laat ik het resultaat hier weten.

Neem wel een bedrijfscondensator en geen aanlooppcondensator.

[Bericht gewijzigd door revado op (97%)]

Een bedrijfscondensator = 450V of hoger.
Een aanloop condensator is enkel maar een condensator die de spanning niet aankan en daarom maar kort mag werken. = goedkoper
Even kort door de bocht maar dat is wat het is.

Het is een 220 volt motor idd. Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga op zoek naar een condensator en dan laat ik het resultaat hier weten.

Heb nog wat aanvulling gedaan in mijn vorige post.

Komt er op neer niemand weet nu waarom er een 12,5uF condensator op zit en ga maar uit van het type plaatje.
tenzei je nog documentatie van de machine kan vinden waar de waarde van de condensator wel instaat.

Motor is van motor fabrikant.
Machine is van andere fabrikant en daar hoort dat in de documentatie te staan.

Lees nog even terug dat het gaat om hout draaibank, dan zou ik 10uF aanhouden dat is niet een toepassing waar de motor zwaar aanloopt.

Een condensator kies je normaal iets groter als de motor zwaar moet aanlopen

[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]

Ik ben hier echt geweldig mee geholpen!

En wij als je nog even laat weten of het werkt.

Ik heb de houtdraaibank niet gezien, maar mijn buikgevoel zegt dat 0.25 kW toch een heel klein motortje is voor een houtdraaibank(je).

[cynische mode] . . Tenzij het is om tandenstokers te maken. . . [/cynische mode]

Ik had eerder iets van 0.55 kW verwacht.

Op maandag 27 oktober 2025 14:06:20 schreef pamwikkeling:
Ik heb de houtdraaibank niet gezien, maar mijn buikgevoel zegt dat 0.25 kW toch een heel klein motortje is voor een houtdraaibank(je).

Ik had eerder iets van 0.55 kW verwacht.

https://www.hbm-machines.com/be-nl/p/hbm-200-x-325-mm-variabele-houtdr…

Kleinste HBM modelletje is ook 250W. Inderdaad niet om heipalen op te draaien maar voor speelgoed of vulpennen voldoende vermogen.

De condensator maakt geen enkel verschil

Voor zover ik kan ontdekken zitten er twee spoelen in de motor. De ene spoel (deze zit direct op de hoofdspanning) meet ik 18ohm en de andere 6ohm.

De windingen zien er zo op het eerste gezicht niet verbrand uit. Lagers zijn ook best ok.

De ene spoel (deze zit direct op de hoofdspanning) meet ik 18ohm en de andere 6ohm.

De spoelen die meten goed.
Maar de condensator hoort aan de spoel met 18 ohm en de spanning moet direct naar de spoel van 6 ohm

U1 en U2 is de hoofdwikkeling en is bij jouw 6 ohm
V1 en V2 is de hulpwikkelin die via de condensator moet en is bij jouw 18 ohm
S zit niet in jouw motor.

Is de motor helemaal vrij zonder belasting eraan?

Wat je zou kunnen doen maar doe het wel veilig.

Probeer via een apart snoer met steker even de motor direct op de spanning aan te sluiten dat mag gewoon even met wat kroonsteentjes. De condensor moet er dan ook tussen.
Loopt de motor dan wel goed?

Volgens mij zijn dan de hoofd en hulpwikkeling verwisseld, de laagste weerstand is normaliter de hoofdwikkeling!

Ik ga morgen nog een keer goed kijken of het klopt wat ik hier zei over de aansluiting, maar ik ben er vrij zeker van.

Peter und Willy Leuffer is een duitse motorenbouwer en niet Pools.
Dan zal het bijna zeker kloppen, laagohmig is de arbeidswikkeling, hoogohmig met condensator in serie de hulpwikkeling.

Op maandag 27 oktober 2025 22:01:26 schreef erik12:
Ik ga morgen nog een keer goed kijken of het klopt wat ik hier zei over de aansluiting, maar ik ben er vrij zeker van.

Dat zou ergens ook mooi zijn. Dan zit het verkeerd aangesloten. En misschien wel door dezelfde als die de er een 12,5uF heeft geplaatst.

Bij het uit elkaar halen van de motor viel me op dat de stator(?) van de motor wat roestig is en het lijkt er op dat het anker(?) daardoor wat aanloopt inwendig. Ik hoop dat het de juiste benamingen zijn. Het ene moment lijkt de motor vrij te draaien en maakt hij geen schurende geluiden en dan ineens begint hij wel weerstand te krijgen. Als de stroom er dan af is lijkt hij de ene keer ook weer vrij te zijn en de andere keer niet. De lagers voelen prima aan en zien er uit als nieuw, en op gehoor lijkt het geluid daar ook niet weg te komen.

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om de motor nogmaals uit elkaar te halen en alles goed schoon te maken en dan vanaf daar weer verder te prutsen. Ik laat wel weer weten als er progressie of gebrek daaraan is.

Ook als dit niks wordt heb ik al ontzettend veel van jullie geleerd wat het zoeken naar aanvullende informatie ook weer een stuk makkelijker maakt. Als je de materie niet of nauwelijks kent is het vinden van antwoorden via Google soms nog best lastig heb ik wel gemerkt.

als het anker aanloopt door roest zie je dat in schuurplekken in het roest. doorgaans slijt dat vanzelf eraf, anker loopt vrij strak door de stator heen. anders met wat fijn schuurpapier eraf halen, maar let op de wikkelingen! de lagers lopen lekker soepel als in een slinger geven en ze lopen uit? of je hebt lichte weerstand, want dat is goed door het lagervet. een lager die nog een minuut uitrolt met bijgeluid is al op..

anders wat foto's of een video met geluid van het lopen hier posten. het komen en gaan van bijgeluiden zijn vaak wel de lagers. gezien het ding uit 1978 lijkt te zijn kan het vet ook verhard zijn in de lagers en zo de kogels blijven hangen.

[Bericht gewijzigd door testman op (22%)]

Als je hem dan toch uit elkaar hebt liggen, zou ik er nieuwe lagers in zetten.

ik ga volgende week verder hier mee. Momenteel even geen tijd.

Het heeft wat langer geduurd, maar de motor is niet in orde en werkend maken is denk ik niet erg economisch aangezien een werkend exemplaar niet duur is. Bedankt voor de hulp. Ik heb in elk geval weer heel wat geleerd en dat is ook veel waard.

Een vorige eigenaar heeft een poging gedaan om onderhoud te plegen vermoed ik en dat heeft er in geresulteerd dat de lagers niet meer mooi in de behuizing willen liggen waardoor de boel niet vrij draait onder belasting.