Goede avond,
Ik hou me met vaste telefonie bezig, en probeer te begrijpen hoe deze teller blok ineens zit.
Ik heb een oude teller blok vanuit een telefooncentrale, elke abonnee zijn telefoonnummer had een unieke teller om de kosten te registreren. Veel munttelefoons en kosten tellers werken in België op een 16 kHz signaal. Ik probeer nu deze teller blok aan de praat te krijgen, maar dit lukt niet. Aan de ene kant van elke teller blok lopen twee VVT draadjes. Ik vermoed dat op een draadje het telefoonnummer toe kwam naar de teller Blok en het andere draadje naar de stijl met het nummer in de centrale. Op de andere kant van de teller is een kabel die parallel loopt met alle andere tellers ik heb eens zo een teller uit elkaar gehaald. Zie foto. Ik vind echter dit onderdeel niet terug op internet en weet niet welk signaal dit juist nodig heeft om de magneet aan te trekken en terug los te draaien. Heeft iemand hiervan een idee. Ik vermoed dat hier een Ik vermoed dat hier een soort van audio signaal werd opgezet en dat om de X aantal tijd liep om de taxeren. Heeft er iemand van jullie enig idee?

Je zegt het zelf, het is een relais wat een anker aantrekt, dus daar komen pulsen op. Waarschijnlijk iets van 48V

Heb je hier wat aan?
https://dutchtelephones.com/virtueel-museum/randapparatuur/kostentelle…

Anders even wachten op Revado of Arco,die weten daar vast meer van.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (33%)]

Normaal was het zo, bij uitgaande gesprekken kwam er om de zoveel tijd een puls op BEIDE lijnen, wel in fase, en die kon een kostenteller aansturen. Er was wel een aarde nodig voor de teller.Die puls kwam op beide lijnen om de telefoonlijn symmetrisch te houden, en het was de bedoeling dat je dan de kostenpuls niet hoort.

Op dinsdag 28 oktober 2025 21:26:47 schreef Kenny123: Ik vermoed dat hier een Ik vermoed dat hier een soort van audio signaal werd opgezet en dat om de X aantal tijd liep om de taxeren. Heeft er iemand van jullie enig idee?

Audio signaal?

Aan het anker en draaddikte van de spoelen (veel windingen, dunne draad) lijkt mij dit eerder een DC spoel.

Het werkt inderdaad zoals het er uit ziet, gewoon op DC.
Ik heb er ook ergens één, die heeft mijn vader toen ik klein was overgewikkeld met dikker draad zodat hij op laagspanning werkte.

Voor echte documentatie zou ik beginnen te zoeken in het boek "Automatische Telefonie" van van Hemert en Kuin, om te achterhalen welke fabrikant / telefoonstelsel het zal zijn.

Dit is een tellerbank uit een centrale, die werkte gewoon op DC; waarschijnlijk 60 tot 100 Volt.
De tellers aan de andere kant van de lijn werden inderdaad aangestuurd met AC, symmetrisch t.o.v. aarde.

@Aart: dat is inderdaad een heeeeel goed boek, heeft mij ooit geinspireerd om zelf een kleine centrale te bouwen. Is alleen niet verder gekomen dan een aantal proefschakelingen...

Werkt inderdaad op 48v DC en zat in de centrale.
Is een blok kostentellers voor 100 telefoonlijnen, die telden 'units' (telden eigenlijk eenheden van xxx cent)

De vier rechthoekige gaten op de hoeken waren bedoeld voor een camera unit.
Dat was een speciaal aangepaste camera, die er eens in de maand op werd geschoven om een foto van de tellerstanden te maken.

(zo had men bewijs voor als de klant later bezwaar maakte tegen de gestuurde rekening... ;) )