In het dagelijks leven maak ik vooral software en in mijn vrije tijd werk ik graag met hout. En voor de houtbewerking heb ik mijn oog laten vallen op een fraaie zaag van de firma Festool. Niet goedkoop maar wel precies wat ik heel goed kan gebruiken.
https://www.festool.nl/producten/zaagmachines/tafelcirkelzagen/576820---csc-sys-50
Het enige nadeel van deze machine is dat er twee 18V accu's in moeten en die maken het nog veel kostbaarder. Zou het mogelijk zijn om die te vervangen door een vaste aansluiting op netspanning?
Ik begrijp dat van enige garantie dan geen sprake meer kan zijn...
Dit is wat ik zo snel over de accu's kon vinden.
Capaciteit 5,00 Ah
Spanning (nominale spanning) 18 V
Laadstroom 2 x 6,0 A
Ingangsspanning 220 - 240 V
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Met een stevige netvoeding die ook de startstroom van de motor aankan, moet dat kunnen. Die zal dan wel buiten de zaagtafel opgesteld moeten worden.
Als je technisch niets wilt veranderen aan de tafel, dan zal je via "dummy accu's" de aansluitingen naar buiten de zaagtafel moeten halen.
Misschien is er iemand met een 3D printer die de accu aansluitingen kan printen om zo een "dummy-accu" te creeeren.
De contact-strips op de "dummy-accu" zullen ook "zelf gemaakt" moeten worden.
En op die strips kan je de stevige netvoeding aansluiten.
Dan vervalt ook je garantie niet. 
2 versleten accu's zou het mooiste zijn, daarvan kan je de cellen verwijderen en er aansluitingen voor de voeding op/in monteren. 
Maar eerst zal er uitgezocht moeten worden hoe de accu's zijn geschakeld als ze in de zaagtafel zitten.
- In serie is dat 36 volt, dan is een 36volt DC netvoeding nodig.
- Parallel, dan is er een 18volt DC netvoeding nodig.
Draait hij ook op 1 accu? Dat is al een aanwijzing, dan staan ze parallel!
Zit de lader ook geintegreerd in de tafel, of is die los?
Is deze zo speciaal dat er geen equivalent op netspanning te vinden is? (Als je hem toch nog niet gekocht hebt, zou ik nog wat verder zoeken)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vraag is of het wel werkt met 36V erop, vaak zit er nog een laadindicatie per accu op het toestel, dan zou 1x 36V erop zetten niet werken. ik zou ook zeggen kijk voor een 230V model, anders een ander merk.
Op donderdag 30 oktober 2025 20:45:56 schreef roadrunner:
Is deze zo speciaal dat er geen equivalent op netspanning te vinden is? (Als je hem toch nog niet gekocht hebt, zou ik nog wat verder zoeken)
Er zijn alternatieven maar deze heeft wel mijn sterke voorkeur. Het is (los van de accus) gewoon een heel goed appraat.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Waarom geen TKS 80 EBS ? Nauwelijks duurder en geen risico's dat je alsnog accu's moet kopen als het met een 36V voeding, die ook geld kost, niet werkt.
Op donderdag 30 oktober 2025 20:23:21 schreef vergeten:
Met een stevige netvoeding die ook de startstroom van de motor aankan, moet dat kunnen. Die zal dan wel buiten de zaagtafel opgesteld moeten worden.
...
Draait hij ook op 1 accu? Dat is al een aanwijzing, dan staan ze parallel!
Zit de lader ook geintegreerd in de tafel, of is die los?
Dankjewel voor deze input. Ik ga het wat verder uitzoeken.
Op donderdag 30 oktober 2025 21:09:04 schreef Roland van Leusden:
Waarom geen TKS 80 EBS ? Nauwelijks duurder en geen risico's dat je alsnog accu's moet kopen als het met een 36V voeding, die ook geld kost, niet werkt.
Die is ook mooi ja 
Zelf mét Sawstop.
Moet ik wel wat meer ruimte vrijmaken op zolder om op te kunnen bergen.
Een 230 volt versie lijkt mij ook beter.
Je hebt een flinke dikke voeding nodig om op te starten en bij stevig zaagwerk door te gaan.
Die machines kunnen kortstondig heel hoge stromen trekken en als de voeding dan een hikje geeft gaat de machine waarschijnlijk meteen in "lege accu" beveiliging.
Je weet niet op welke voltages hij wel en niet werkt.
Dat risico zou ik niet nemen met zo'n dure machine.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Huh? Een 18V accu kost iets van 50 euro, toch? Dus twee accus is minder dan 5% van de prijs van het apparaat? Dat is toch niet "veel kostbaarder"?
Oh, zucht. 166 voor een lader en 170 per accu. Tja, dat tikt aan.
De lol van zo'n accu is dat ie zonder morren even "even" 1kW aan vermogen levert. Ze hebben er twee op het apparaat zitten omdat die rond de 2kW nodig heeft (bij het opstarten). En 2kW 18V voedingen zijn ook niet zo goedkoop. En dan nog: het is heel goed mogelijk dat de zaagtafel over een communicatie bus vraagt: Everybody happy? en dan pas van start gaat als hij van twee accus te horen krijgt dat ze happy zijn.
Kortom: Ik schat in dat een vervangende net-accu ook prijzig is en geen garantie op success biedt. De stappenmotoren aansturen is een fluitje van een cent. De zaagmotor zal een BLDC ding zijn. Die microcontroller kan erg makkelijk extra "veiligheidschecks" ingebouwd hebben (formeel) om te proberen de accus niet stuk te maken en zo.
[Bericht gewijzigd door rew op (64%)]
Dankjulliewel voor de reacties. Het is kennelijk iets minder eenvoudig dan ik gehoopt had.
Ik ga op zoek naar een ander model zaagtafel waar wel ouderwets een stekker aan zit.
benleentje
Golden Member
Die machines kunnen kortstondig heel hoge stromen trekken en als de voeding dan een hikje geeft gaat de machine waarschijnlijk meteen in "lege accu" beveiliging.
Je weet niet op welke voltages hij wel en niet werkt.
Die grotere broer van festool die op 230V werkt heeft een 2200W motor. UIt een 18V accu kan je denk zo 500W trekken dus reken ik voor de accu verzie op een 1000W motor. Als je daar een voeding voor wilt ebben reken dat je daarvoor een 4kW voeding voor nodig hebt.
Dankjulliewel voor de reacties. Het is kennelijk iets minder eenvoudig dan ik gehoopt had.
Moderne accu kunnen nu eenmaal heel erg veel vermogen leveren maar wel voor een kortere tijd. Een accu machine even ombouwen naar een vaste voeding is op zich makkelijk maar je hebt dan wel een ontzetten lompe zware voeding nodig die je ook nog eens erg duur kan zijn.
Ik bedoel met eenvoudig dat als je de voeding eenmaal hebt is het een kwestie van aansluiten. Dat is niet het moeilijkste deel. Maar een voeding van 4kW is een ander verhaal. Die voeding moet zo zwaar omdat de piekstroom van zo een motor best hoog kan zijn, wat een accu makkelijk kan leveren maar een voeding eigenlijk niet.
Ik denk niet dat dit zo makkelijk gaat als je zou denken, ook niet als je voeding sterk genoeg is.
Mijn accugereedschap (makita, hilti en metabo) communiceert met de accu. Als je alleen de benodigde spanning op de body zet dan doet hij niets omdat de accu aan de body moet laten weten of hij wel of niet mag werken.
testman
Op zondag 2 november 2025 08:18:40 schreef Profane199:
Ik denk niet dat dit zo makkelijk gaat als je zou denken, ook niet als je voeding sterk genoeg is.
Mijn accugereedschap (makita, hilti en metabo) communiceert met de accu. Als je alleen de benodigde spanning op de body zet dan doet hij niets omdat de accu aan de body moet laten weten of hij wel of niet mag werken.
bij makita hebben doorgaans de lxt 14,4 en 18V machines dit niet. de 40V versie kan wel die ken ik niet zo. makita heeft wel vaak een 3e pin wat niet meer als een koppeling met de accu is, is die leeg dan stopt de machine. iig bij oudere accu's want de huidige kappen zelf de voeding af bij onderspanning.
ga er maar niet vanuit dat de motor van een accumachine 1000W is als dat 500W hoeft te zijn. heb er al zat vervangen om te weten dat er niet veel overberekend is bij accumachines. die overleven omdat het kortstondig gebruik is steeds. had van de week nog een 230V hakhamer uit de HR40xx reeks van makita, veld en anker opgerookt. bij dat type elke keer weer. neem je de HR45xx reeks dan is dat nooit, die draaien langzamer en zijn sterker..
bij makita hebben doorgaans de lxt 14,4 en 18V machines dit niet. de 40V versie kan wel die ken ik niet zo. makita heeft wel vaak een 3e pin wat niet meer als een koppeling met de accu is, is die leeg dan stopt de machine. iig bij oudere accu's want de huidige kappen zelf de voeding af bij onderspanning.
Misschien heb je gelijk over de Makita, die heb ik hier niet meer liggen dus kan ik niet checken.
Maar bij mijn Metabo schroeftol gaan er 5 pinnen naar de body: plus & min direct van de cellen, B1, B2 en T. Het zou dus kunnen werken als je op B1, B2 de juiste spanning zet en op T de juiste weerstand. Het BMS zit dus in de body. Zo simpel als alleen plus en min aansluiten is het in elk geval niet.
Bij mijn Hilti gaat het al helemaal niet lukken denk ik, die heeft 4 pinnen: plus & min direct van de cellen en de andere 2 zitten direct op de printplaat, het lijkt erop of dit toch echt een soort datalijnen zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 1 november 2025 21:56:02 schreef benleentje:
Die voeding moet zo zwaar omdat de piekstroom van zo een motor best hoog kan zijn, wat een accu makkelijk kan leveren maar een voeding eigenlijk niet.
Nou, d'r is nog een kleinigheidje: Die motor, dat zal best een moderne BLDC kunnen zijn. Erg veel vermogen voor een kleine motor. En ideaal om vanaf accus te draaien. De ESC bepaalt dan voor 100% wat de stroom wordt, mits je een goede ESC gebruikt.
Als je dan zegt: 40V, 1000W dus 25A max, dan kan je "25A max" instellen en dan blijft de accu/voedingstroom altijd onder die 25A. (bij opstarten veel minder: de motorstroom is dan 25A, maar de accustroom een fractie daarvan).
testman
Op zondag 2 november 2025 10:53:34 schreef Profane199:
[...]Bij mijn Hilti gaat het al helemaal niet lukken denk ik, die heeft 4 pinnen: plus & min direct van de cellen en de andere 2 zitten direct op de printplaat, het lijkt erop of dit toch echt een soort datalijnen zijn.
heb vaker een 14.4V hilti schroeftol welke ook die extra pinnen had eens omgebouwd, want de originele accu's waren rot en wilde er makita accu's opsteken. met een weerstandje aan de gang gekregen zodat de machine de accu pikt met alleen de plus en min pinnen.
rew
Dat lukt wel eens. Dan heeft de fabrikant dus een "compatible met onze oude accus" feature ingebouwd. (of ze verwachten een NTC daar en jou weerstandje emuleert die NTC voldoende).
De kans dat tegenwoordig een apparaat met z'n accu babbelt is groot.
heb vaker een 14.4V hilti schroeftol welke ook die extra pinnen had eens omgebouwd, want de originele accu's waren rot en wilde er makita accu's opsteken. met een weerstandje aan de gang gekregen zodat de machine de accu pikt met alleen de plus en min pinnen.
Dat had ik eerder moeten weten
Die van mij is overigens wel 22V.
Wat doen die 2 extra pinnen dan precies? Willen die alleen een bepaalde weerstand zien?
testman
nu zal het meer een databus zijn idd. ook bij machines met 2 accu's erin is dat nodig, laadtoestand dient plm hetzelfde te zijn, en die kun je vaak ook op het toestel zelf nog zien per accu.