Roland11
Golden Member
Op vrijdag 31 oktober 2025 15:17:48 schreef Issa:
Sorry, ik was vergeten de andere kant te sturen.
Ah, de IGBT's zitten op de achterkant dus 
Ik had laatst een koelkast waarvan de monteur had aangegeven dat de inverter defect was. Of ik die wilde repareren. Maar wat bleek? Er zat kortsluiting in de bedien/displaymodule van de koelkast... (kortgesloten diode).
Dat kan je missen inderdaad, dat is wat mij betreft wel een beetje een instinker.
Op zaterdag 1 november 2025 07:57:06 schreef testman:
kans is groot dat het een losse soldering is, dat komt bij die inverters met rohs tin wel meer voor. heb er van de zomer nog 1 nagesoldeerd die ineens af liet weten bij 35 graden.
Dat zou wel verklaren dat het ding geen sporen van vernieling heeft. Een defecte brug is vaak wel te zien aan een schandvlek ergens, en tot nu toe lijkt het er op dat alle elektronica die verbonden is met de gelijkgerichte netspanning nog heel is.
Die scheurtjes in soldeerverbindingen zijn trouwens vrijwel onmogelijk te zien, dus het is wel een beetje prijsschieten of je zo een defect vindt. Ik zou beginnen met alle onderdelen die blootgesteld worden aan externe krachten zoals connectoren en daarna de grotere componenten die door gewicht kunnen lostrillen of door thermische spanning problemen kunnen geven. Het zou zomaar kunnen werken als je een paar van die dingen gewoon aanstipt met wat flux en/of een druppeltje tin.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (10%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Kou-spray kan ook helpen om dat soort verbindingen op te sporen.
De boel krimpt dan en kan dan ineens weer verbinding maken, terwijl het bij opwarmen meteen weer mis is.
Met een föhn (let op, niet te dichtbij als je een moderne, hard-blazende kilowatter hebt!) verwarmen kan ook problemen aan het licht brengen, maar het nadeel is dat je minder gericht kunt werken.
Een heteluchtstation is nog mooier, dan kan je heel precies verbindingen en onderdelen verwarmen om te kijken wat er gebeurt.
de compressor is ,
als ik de Inverter met de compressor aangesloten. hoe kan ik de sensor even of hij werkt goed controleren.
Is er methode om te weten of de sensor werkt goed of niet?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zie het niet direct als een "inverter moet stuk zijn" als je geen spanning meet op de motor-aansluitingen. De motor-controller kan heus constateren dat er iets niet klopt, voordat jij je meet-apparaat hebt kunnen aanprikken. "electronically protected" heet dat volgens de motor.
Ongeveer zeven maanden geleden stopte mijn koelkast ermee wegens een defecte inverter. Nadat ik een nieuwe inverter had aangesloten, werkte de koelkast weer goed – maar nu, zeven maanden later, heb ik weer hetzelfde probleem. Daardoor werken inmiddels beide inverters niet.
Op zaterdag 1 november 2025 19:09:31 schreef Issa:
de compressor is ,als ik de Inverter met de compressor aangesloten. hoe kan ik de sensor even of hij werkt goed controleren.
Is er methode om te weten of de sensor werkt goed of niet?
Zit er een sensor aansluiting aan de compressor dan? Welke connector is dat dan? Ik veronderstelde dat de inverter alleen de 3 aansluitingen van de stator windingen had en dat de beveiliging een elektronische overstroom beveiliging was. De andere aansluiting is dan een aansturing van de regelprint. Daarom zit er ook een optocoupler naast op de print.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 1 november 2025 19:29:10 schreef Issa:
Ongeveer zeven maanden geleden stopte mijn koelkast ermee wegens een defecte inverter. Nadat ik een nieuwe inverter had aangesloten, werkte de koelkast weer goed – maar nu, zeven maanden later, heb ik weer hetzelfde probleem. Daardoor werken inmiddels beide inverters niet.
Het zelfde probleem hoeft niet de zelfde oorzaak te hebben. Het zou zomaar kunnen dat er nu iets anders kapot is.
De beste methode is nu (na alle checks van componenten) de boel meetbaar op te bouwen. Dat kan betekenen dat je mogelijk draden moet verlengen. En dan de spanning er op, thermostaat zo koud dat hij zo snel mogelijk aanslaat. En dan gaan meten. Begin bij de voeding en dan steeds verder. Je zult waarschijnlijk een scoop met diff probe nodig hebben om te zien of de processor draait, response op tempsensor/thermostaat /knoppen (bv tempsensor verwarmen met je hand en kijken of dat een reactie geeft op het PCB. Dus je zult een stuk moeten reverse engineeren om bv te kijken wat er zorgt voor de aansturing van de IGBT's, En zo stap voor stap steeds verder.
Als ingenieur heb je in ieder geval de kennis wat veel helpt bij reparaties want je weet wat onderdelen doen. (maar ik denk dat je niet in NL die opleiding hebt gevolgd want dan had je het over weerstanden gehad
)
De rest is een kwestie van ervaring en een hoop aangeleerde truukjes/technieken om dingen te testen. Dingen als externe signalen toevoeren, sensors emuleren, soms dingen voeden met een externe voeding. Handmatig controle lijnen manipuleren. Vooraf weten wat je ergens moet meten en ook hoe je dat resultaat analyseert, vooral ook hoe je niet in rondjes rondgaat met "chasing a red haring" etc etc.
Er zijn wat goede YT kanalen waar je ziet hoe zo'n proces verloopt. bv buy it fix it is een goed voorbeeld van hoe je iets zonder schemas aanpakt en hoeveel doorzettingsvermogen dit soort reparaties vaak vragen (soms moet je iets tig keer in/uitbouwen om steeds te testen. https://youtu.be/urFOuoiwZDA?si=Tq4yUoDe3938IDFh (gaat niet over een koelkast maar laat zien hoe je een reparatie aanpakt. )
Nu is zo'n inverter waarschijnlijk een relatief simpel klus dus met het juiste gereedschap moet dat wel lukken. En anders moet je op de gok dingen gaan vervangen in de hoop het defecte onderdeel te vinden maar vaak loopt dat niet goed af.
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 1 november 2025 20:55:12 schreef fred101:
[...]
Er zijn wat goede YT kanalen waar je ziet hoe zo'n proces verloopt. bv buy it fix it is een goed voorbeeld van hoe je iets zonder schemas aanpakt en hoeveel doorzettingsvermogen dit soort reparaties vaak vragen (soms moet je iets tig keer in/uitbouwen om steeds te testen. https://youtu.be/urFOuoiwZDA?si=Tq4yUoDe3938IDFh (gaat niet over een koelkast maar laat zien hoe je een reparatie aanpakt. )
Leuk filmpje! Ik zie dat hij een soldeerbout gebruikt met kromme punt, kan best wel eens gemakkelijk zijn denk ik. Ik ga eens kijken of die er ook is voor mijn Weller met LT punten 
Je kan de compressor vervangen door 3 gloeilampen van 75 Watt, dan is het een realistische test. De kast moet wel de print uiteraard aansturen..
Beste mensen,
Ik heb een nieuwe inverter gekocht, maar de koelkast werkt nog steeds niet.
Ik heb het besturingssysteem (control board) gecontroleerd, maar ik zie daar niets opvallends.
Ik wil graag de sensor controleren, maar ik weet niet waar die zich bevindt.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de thermostaatsensor kan verwijderen en controleren of deze goed werkt?
In de bijlage stuur ik een foto van de koelkast. Het gaat om een Bosch KGN39VWEP.
Alvast bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke groet,
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik val in de herhaling maar gezien we terug bij af zijn:
Op vrijdag 31 oktober 2025 16:39:56 schreef EricN:
1: doet de compressor iets van geluid bij start? Een klein tikje of drg? Niet makkelijk vast te stellen. Een compressor wordt niet zomaar aangestuurd. Soms duurt het 5 a 10 minuten vooraleer er gestart wordt.2: wat is het type nr. Liefst een foto vh typeplaatje. Mss dat de compressor manueel aangestuurd kan worden. Dat moet wel iemand anders doen want voor naar de compressor te luisteren moet je wel je oor erop of bijna erop houden.
De compressor start niet wanneer ik de stekker in het stopcontact steek.
Ik heb twee uur gewacht, maar de compressor is nog steeds niet aangegaan.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De compressor gaat pas draaien als de thermostaat zegt dat het in de koelkast te warm wordt. Dat moet je wel meenemen. Als je thermostaat of sensor of hoe dat bij moderne koelkasten zit, niet goed is slaat je compressor ook niet aan en hoeft je inverter ook niets te doen. Dus stap voor stap alles testen. Eerst kijken wat de temperatuur regeling werkt. Dan of het signaal bij de processor/controller komt, dan of de inverter aangaat en dan of de compressor werkt. Zo zou ik het doen maar er zijn hier mensen die dat dagelijks doen. De enige koelers waar ik aan werk zijn kalibratie-baden en dry-wells.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Edit:
@TS: Dat weet ik. Dat schreef je reeds. Wat ik bedoel is het volgende:
Als een frequentiesturing opgestart wordt (stekker in het stopcontact of signaal vd sturing) gaat die eerst een poging doen om te kijken of de motor los zit of in welke positie die zit. Dit hoor je door een zeer kleine schok in de compressor of indien de motor vast blijkt te zitten, een kleine tik. Daar moet je dus met je oor tegen gaan liggen.
Indien je die tik/schok wel hoort is het eerder een vastzittende piston. Hoor je niets dan komt het eerder uit de inverter (reeds vervangen lees ik) of de bediening.
Het voorstel is dus om manueel via het service menu te kijken of er errors zijn en of zo de compressor wel start.
Ik zou ook voor service menu aansturing gaan van de compressor, dan moet deze op vollast worden aangestuurd. Meet trouwens ook eens kabeltje door vanaf Control board naar invertercompressor zelden maar toch heb ik een slecht aangezet contact pinnetje gehad
Goedemorgen,
Kan iemand mij laten weten hoe ik de behuizing van de kamersensor kan verwijderen om de sensor te testen?
Ik heb het geprobeerd, maar het is erg moeilijk en het lukt mij niet.
Die sensor gaat nooit stuk maar de sensor die ingescuimd zit op de verdamper in de achterwand van koelgedeelte. Meet beide sensoren door.
Die sensor kan niet gedemonteerd worden.
Waarde meet je direct op de bedrading bij de module.
[Bericht gewijzigd door PE1IDY op (49%)]
Uiteraard maar dan destructief
Want bij een nieuwe ntc zit beschrijving dat je kap weg moet snijden en dan nieuw kapje wat bijgevoegd is dan er weer opklikken