De laatste tijd hoor je in het nieuws vaak van drones die worden gezien boven militaire installaties en dergelijke in Europa, recent ook in België.
Hier in de Verenigde Arabische Emiraten gebeurt dat ook wel eens, gelukkig meestal door touristen die hun drone niet juist gebruiken. De regels zijn redelijk ingewikkeld...
Hier heeft de geheime dienst een controlecentrum waar alle drones en piloten continu zichtbaar zijn en men kan de drones laten landen. Is ontworpen door een lokaal bedrijf, EDGE.
Ik zou denken dat landen met meer dan 50-70% totale belasting nog veel geavanceerdere technologie kunnen inzetten. Waarom is het zo moeilijk om die drones uit te schakelen?
Hier heeft vrijwel niemand luchtafweerwapens in zijn of haar broekzak, dus drones hebben vrij spel.
Zodra ons leger de FLAK in stelling heeft gebracht zijn de batterijen van de drones leeg en zijn dus al lang geland en is de dronepiloot al met de Noorderzon vertrokken.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
Ik weet dat er in Nederland een detachement is die roofvogels heeft afgericht die drones uit de lucht plukken.
Kan je zien zonder FB account, even het aanmeldscherm wegklikken. I hate FB
https://www.facebook.com/nos/videos/roofvogels-klaar-om-gevaarlijke-dr…
Bij de NOS ook te zien, ik haat FB te erg om te kijken 
https://nos.nl/artikel/2131405-roofvogels-klaar-om-gevaarlijke-drones-…
Maar ook hier mee, als de er zijn is de "vogel" al lang gevlogen .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De reden dat drones niet uitgeschakeld worden, zal meer met bureaucratie en politiek te maken hebben.
Een surveillancemaatschappij met geheime controlecentra zal niet nodig zijn als de politiek er een klap op geeft om schutters in te zetten die gestationeerd worden op gevoelige plaatsen. Of roofvogels hoewel ik daar al lang niets meer over gehoord heb.
Hoewel ik het er volledig mee eens ben dat we sneller en met meer slagkracht zouden moeten reageren, twijfel ik aan de formulering en bedoelingen van de TS. Een beetje op het georganiseerd trollerige af onder andere met die 50-70% belasting. Eerste post vanaf een anoniem account. Bot?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Op zondag 2 november 2025 22:44:49 schreef Meli:
Hier heeft de geheime dienst een controlecentrum waar alle drones en piloten continu zichtbaar zijn en men kan de drones laten landen. Is ontworpen door een lokaal bedrijf, EDGE.
Als dat een ingebouwde functie van zo'n drone zou moeten zijn, dan snap ik wel waarom dat lastig te regelen is. Als geheime dienst krijg je effectief de controle over zo'n ding. Daar zitten, denk ik, maar weinig mensen op te wachten.
Hoe ze dat in in de VAE doen? Ik heb geen idee.
Werkt dat dan ook als je je eigen (Nederlandse/Chinese) drone meeneemt op vakantie?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Eerste post vanaf een anoniem account.
Ik had er ook al direct mijn twijfel bij. En dan nog een onderwerp dat eigenlijk in de koffiehoek hoort - maar daar heeft de topicstarter geen toegang.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je hoort in het nieuws dat er drones gesignaleerd zijn.
De vraag is dan: hoe betrouwbaar is dan de rapportage daarover.
Pietje vliegt met drone 2km ten noorden van een fabriek.
Jantje, 2km ten zuiden van de fabriek: Ik heb een drone gezien boven die fabriek daar.
reporter vraagt aan "drone deskundige" klaas: "zou dat een russische drone kunnen zijn geweest?
klaas: Ja, dat zou best kunnen, maar ik weet het niet.
krant: Russische drone boven fabriek gesignaleerd!
Rusland is betrokken bij een conflict. Dat ze dan "extra waakzaam" zijn op hun grenzen is logisch. Dat ze dan wel eens perongeluk net daarbuiten hangen en dat als een incident gezien wordt is ook logisch.
Maar dat ze honderden km voorbij hun buurlanden zouden gaan vliegen met drones om het vliegverkeer bij 1 of 2 luchthavens te verstoren? WTF heeft dat voor nut? Als je kwaad wil, dan veroorzaak je een echt incident. En niet bij 1 luchthaven, maar een week later bij een tweede. En dan nog verder weg bij een "random" fabriek in belgie?
Echt, de kans dat dit "echte" incitdenten zijn zoals de media ons willen doen geloven lijkt me klein.
En dan de claim van de TS: "De authoriteiten kunnen drones laten landen".
Wat je vast kan is met jammers de signalen naar de drones verstoren. Sommige drones zullen dan gaan landen als ze geen contact meer hebben met hun basis station. Andere crashen.
Rusland en oekraine komen er achter dat die jammers relatief makkelijk zijn, dus vliegen ze met glasfibers voor "control" en "data" (FPV).
Zodra dat nodig is, omdat ze anders uit de lucht gehaald worden, zal dat hier ook het geval zijn. De jammers kopen en gebruiken heeft maar een paar weken effect omdat de technolgie om er omheen te werken al uitgevonden en in productie is. Maar goed. Een random DJI drone zal je wel tot landen kunnen dwingen. (return to home wegens signaal verstoord).
Op zondag 2 november 2025 23:46:53 schreef Hensz:
[...]
Hoe ze dat in in de VAE doen? Ik heb geen idee.Werkt dat dan ook als je je eigen (Nederlandse/Chinese) drone meeneemt op vakantie?
Het lijkt dat drones meegebracht door touristen ook detecteerbaar zijn, maar hoe ze dat technisch doen weet ik ook niet.
Op zondag 2 november 2025 23:38:02 schreef maartenbakker:
Hoewel ik het er volledig mee eens ben dat we sneller en met meer slagkracht zouden moeten reageren, twijfel ik aan de formulering en bedoelingen van de TS. Een beetje op het georganiseerd trollerige af onder andere met die 50-70% belasting. Eerste post vanaf een anoniem account. Bot?
Het is niet slecht bedoeld, ik vind het gewoon genuinely moeilijk te geloven hoe Europa schijnbaar steeds meer achterloopt op de rest van de wereld. Er lijkt geen ambitie meer te zijn, men kijkt neer op mensen die hun best doen en iets willen bereiken. Managed decline, erg jammer...
De UAE is trouwens ook niet alles. 2010-2020 was echt een gouden periode, maar die is helaas voorbij, voor goed vrees ik. Alles stagneert hier ook een beetje: er is nu heel veel fake rommel dat wordt gepresenteerd als wereldschokkende innovatie, de meeste nieuwe startups zijn gericht op vastgoedverkoop via sociale media, lokale tech is zo goed als gedaan...
Het is oppervlakking veilig, en fancy, en glittery, sure, maar kijk niet teveel in detail want dat is niet zo fris.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
Op zondag 2 november 2025 22:44:49 schreef Meli:
De laatste tijd hoor je in het nieuws vaak van drones die worden gezien boven militaire installaties en dergelijke in Europa, recent ook in België.
Hedenavond was het weer raak
https://www.ad.nl/buitenland/voor-derde-avond-op-rij-drones-boven-belg…
Zolang er geen (hand) granaten onder hangen is het een beetje spielerij. Niet te moeilijk over doen. Maar omdat het luchtverkeer is wat redelijk ongrijpbaar is moet je wel de grenzen aangeven. Vangnetten worden ook gebruikt om die dingen neer te halen. Er zijn allerhande techneuten ook hier in de lage landen die creatieve oplossingen verzinnen om goedkoop het probleem te kunnen bestrijden. Ik zal eens bekenden op de basis in L'den vragen hoe ze ermee omgaan. Die F-35's en MQ-9 Reaper drone's staan geparkeerd onder betonnen overkappingen, zeg maar gerust 'bunkers'
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik ben ook nieuwsgierig hoor, maar misschien is het niet zo'n goed idee om informatie te verspreiden over hoe militaire bases omgaan met bepaalde dreigingen...
RAAF12
Golden Member
Op maandag 3 november 2025 00:06:22 schreef rew:Maar dat ze honderden km voorbij hun buurlanden zouden gaan vliegen met drones om het vliegverkeer bij 1 of 2 luchthavens te verstoren? WTF heeft dat voor nut? Als je kwaad wil, dan veroorzaak je een echt incident. En niet bij 1 luchthaven, maar een week later bij een tweede. En dan nog verder weg bij een "random" fabriek in belgie?
Het lijkt me veel aannemelijker dat die "Russische" drones die hier boven luchthavens vliegen gewoon hier lokaal opgelaten en bestuurd worden. Die dingen komen echt niet vanuit Rusland hier naartoe vliegen. Genoeg pionnetjes die daar wel aan mee willen werken tegen x vergoeding. Zie ook de Wifi sniffende tieners in Den Haag. FvD verdubbelt (van 3 naar 6 ofzo?) in zetels, liefhebbers genoeg schijnbaar.. 
Op maandag 3 november 2025 00:07:27 schreef RAAF12:
Ik zal eens bekenden op de basis in L'den vragen hoe ze ermee omgaan. Die F-35's en MQ-9 Reaper drone's staan geparkeerd onder betonnen overkappingen, zeg maar gerust 'bunkers'
Op maandag 3 november 2025 00:57:13 schreef maartenbakker:
Ik ben ook nieuwsgierig hoor, maar misschien is het niet zo'n goed idee om informatie te verspreiden over hoe militaire bases omgaan met bepaalde dreigingen...
Ik mag toch hopen dat die bekenden in Leeuwarden weten wat ze wel en niet aan de toog mogen vertellen...
Want de vijand wordt wel gewoon lid van de dartklub in Leeuwarden om met ingewijden te praten, die is niet afhankelijk van CO...
(Ohja, de belastingdruk in NL zit sinds vorige eeuw onder de 40%, volgens EU-telling. Andere tellingen (wereldbank, VN) komen lager uit omdat ze bepaalde dingen niet meetellen. Bronnen die 70% zeggen zijn net zo geloofwaardig als platte aarde, gratis nul-punts-energie en toekomst van Vitesse
)
[Bericht gewijzigd door blurp op (16%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit zou een koffiehoek topic kunnen zijn .... ware het niet dat de TS daar niet in kan.
Maar op het forum hoort dit niet.