Al enige tijd geleden is bij ons een nieuwe Itho ventilatorunit opgehangen van het type CVE-S ECO SP. Het ding is aangesloten met een Perilex contact en wordt bediend met de bekende 3-standen schakelaar.
Het was me al opgevallen dat in de stand "2" het ding niet draaide. In de standen "1" (normale stand) en "3" (maximaal) werkte het goed.
Toen ik de Perilex WCD eens open maakte zag ik dat dit helemaal niet was aangesloten volgens het door Itho aangegeven schema.
Dat heb ik dus hersteld, maar.....nu werkt het gekke ding niet in de standen "1" en "2", maar wél als ik de schakelaar op "3" (maximaal) zet.
Ik snap er niks van: nu is alles goed aangesloten en het werkt niet zoals het hoort. Iemand een idee/ervaring/tips.
Groet, Dirk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
doorgaans heeft de fanunit een continu voeding op "1" en 2 en 3 zijn alleen schakelstanden. de fan draait altijd op lage stand 1 dus. als de schakelaar zo'n knop is met 1 als middenpositie en 2 en 3 liggen links cq rechts ervan, dan schakelt de 1 ook niet echt.
Snap ik en zo is het nu ook aangesloten. Maar het gekke is dat ondanks de continue voeding in stand 1 het ding niet draait. Pas als ik stand 3 inschakel gaat hij op maximale toeren draaien.
Groet, Dirk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
werkt die schakelaar wel op stand 2 en 3? ofwel komt er 230V op die 2 draden van de perilex? vaak is de 1 ook een bruine draad.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Niet alleen de wcd (stopkontakt) controleren, maar ook de steker en de aansluitingen IN de ventilatorbox.
Maar al alles goed aangesloten is en hij doet het nog niet, dan kan hij alleen maar kapot zijn……..
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Lijkt erop dat nu L3 en N verwisseld zijn. Dan draait hij alleen op stand 3.
Dus toch maar even nameten op alle 3 standen van de schakelaar.
Dank voor jullie meedenken. Ik heb nog een plaatje bijgevoegd zoals het voorheen was aangesloten. Volgens dat schema zou de ventilator dus altijd in de maximale stand draaien. Maar het potmetertje voor de stand Hoog was ver teruggeregeld dus was in feite de hoogste stand de laagste stand geworden.
Met de schakelaar in de stand 1 (de ruststand dus) voeren de beide zwarte draden geen spanning. Die schakelaar lijkt dus oke aangesloten.
Tijdens het plaatsen van de nieuwe unit heeft men niets veranderd, alleen het ding opgehangen en de stekker in de perilex gestopt.
Er is een nieuw aansluitsnoer gebruikt en dat zit met een 6 polige plag in de ventilator vast. Zal eens controleren of men die verkeerdom in de unit heeft gestoken (als dat al kan hoor). Maar helaas vind ik geen aansluitschema van het snoer op de unit zelf.
Als het allemaal op niets uitdraait sluit ik het maar weer aan zoals het verkeerd zat. Dan heb ik tenminste nog een lage (rust)stand en een maximale stand via een zwarte, verkeerd aangesloten draad.
Vreemd hoor. Natuurlijk kan het ding ook nog kapot zijn geraakt door het verkeerd aansluiten. Maar dan toch niet helemáál kapot want voordat ik ben gaan storingzoeken draaide er wel een lage en een hoge stand....
Groet, Dirk
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
L2 was wel degelijk aangesloten op een zwarte draad maar stand 2 werkte niet.
De aansluitkabel richting de unit eindigt in een 6 polige stekkerverbinding waarvan één pin niet is aangesloten. Op de unit ontbreekt óók 1 pin dus het lijkt er op dat dit zo de bedoeling is en de stekker in de unit goed is.
Ik herinner me dat de oude unit werkte met steeds in serie geschakelde cq. overbrugde condensatoren. De nieuwe unit zal wel voorzien zijn van allerlei elektronica. Tja, hoe ver moet ik gaan met het verder demonteren van dat ding...... Opnieuw verkeerd aansluiten en het werkt in ieder geval in de twee belangrijkste standen. Niet bevredigend, maar ja beter dan niets.
Groet, Dirk
Op maandag 3 november 2025 23:05:21 schreef Hunebedbouwer:
Mogelijk is het oude aansluitsnoer hergebruikt , en foutief aangesloten in de box.
Is mij overkomen door aan te nemen dat een ITHO het zelfde aangesloten was op de Perilex dan zijn voorganger (Stork).
Aha, ik herken in de oorspronkelijke aansluiting de manier zoals Orcon is bedraad. Kennelijk heeft men de oude unit verwijderd (geen idee welk merk dat was) en gedacht "stekker past, alles oké".
Niet dus. Of daarmee de nieuwe unit deels defect is geraakt? Of men is slimmer geweest dan ik denk, want het kan ook zijn dat men bij het bestellen van de units (het gaat om 20 appartementen) gevraagd heeft de aansluitkabel in de unit zó te monteren dat het past op een Orcon-aansluiting. Zo hoefde men niet alle perilex WCD's aan te passen.....
Ik ga alles wel terugzetten naar de oude situatie.
Groet, Dirk
toen ik van een oude wissel stroom ventilatie naar deze gelijkstroom versie van Itho ging moest ik de bedrading in zowel de Perilex WCD als de bedrading van de schakelaar in de keuken aanpassen om het werkend te krijgen. Zie schema bprosman idd
maarre; gaat het bij de buren wel goed dan? want nog 19 andere plekken om te vergelijken 
[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (16%)]
Goede vraag WillemV2, ik zal eens rondhoren maar de kans is groot dat niemand zich ooit in "mijn probleem" heeft verdiept.
Vooralsnog heb ik alles maar weer "op z'n Orcon's" aangesloten en heb ik in ieder geval weer afzuiging op de stand 1 en 3.
Groet, Dirk
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als 1 van de2 zwarte draden geen spanning geen spanning krijgt, zit de bruine op een wisselcontact of deze zit los.
Beide zwarte draden krijgen spanning afhankelijk van de stand van de schakelaar, maar de unit reageert maar op één van die draden. Stand 2 blijft dus onbereikbaar, ook al staat de schakelaar op 2 en geeft de zwarte draad spanning.
Groet, Dirk
Deze ventilator ondersteunt ook draadloze bedieningunits en heeft zover ik weet ook een interne vochtmeter.
Mogelijk is er een draadloze bediening geprogrammeerd, misschien wel per ongeluk omdat je na inschakelen 2 minuten de tijd hebt te programmeren.
Ik zou zelf boven met een losse kabel op N en L1 spanning zetten en kijken wat het apparaat doet.
Dan verbind je L2 er bij ( L1 blijft inder spanning) voor stand 2, en daarna L2 los en L3 er bij ( is hoog).
De draadkleuren staan in de gebruiksaanwijzing.
Werkt het dan wel, dan is het een bedradingsfout in huis.
https://www.ventilatieland.nl/static/uploads/pictures/pdf/Handleiding%…
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Er zijn meerdere standaarden voor... Het plaatje van bprosman laat ze zien.
Je ventilator heeft vaste voeding nodig. Dan draait 'ie op stand 1. Dan zijn er nog 2 andere draden waar eventueel spanning op gezet kan worden om stand 2 en 3 in te schakelen. Maar dat zijn meer "inputs" dan "voedingsaansluitingen": Als de vaste voeding er niet is, gaat 'ie er niet op reageren.
In de situatie waarin 'ie het alleen op stand 3 doet, is de vaste voeding aangesloten op de "ga naar stand 3" input, en de "stand 3" draad op de vaste voeding. Precies andersom dus! Stand 1 werkt dan niet, want er is geen voeding. Stand 2 werkt dan niet, want er is geen voeding. Stand 3 werkt dan, want er is voeding en een stand-drie-signaal.
In de situatie waar stand 1 en 3 werken maar 2 niet is iets geks aan de hand, daar ben ik nog niet achter.
Je kunt met de schakelaar op 1 meten waar de vaste voeding in de perilex zit. (En die, met de spanning uitgeschakeld, zonodig verplaatsen naar de goede plek). Als 2 en 3 omgedraaid zitten hoef je geen draden te wisselen: waarschijnlijk is het plaatje van de schakelaar omdraaibaar en zitten dan 2 en 3 andersom (ask me how I know... Ik ben dus draden gaan omdraaien, om vervolgens bij montage het plaatje andersom te hebben, waarna het nóg niet werkte maar wel het kwartje viel.)
Misschien is er nog iets instelbaar aan de fan hoeveel lucht 'ie moet verplaatsen in stand 1, 2 en 3. Controleer die instelling ook, of daar niet een uit-stand bij zit (In stand 2 alleen vochtgestuurd, ofzo).
Je kunt het idd ook testen zoals revado schrijft.
Het "raadsel" is denk ik wel opgelost.
Als ik alles volgens het Itho-schema aansluit werkt het niet goed. Zodra ik alles volgens het Orcon-schema aansluit werken de standen 1 en 3 goed. Omdat de Perilex WCD volgens het Orcon-schema is aangesloten (kennelijk hing er voorheen een Orcon) denk ik dat de installateur de 20 stuks voor al onze appartementen bij Itho heeft laten bedraden volgens het Orcon-schema. Op die manier hoefden er niet 20 WCD-omgebouwd te worden.
Stand 2 is een automatische stand die werkt met een ingebouwde vochtigheidssensor. Als ik na het douchen stand 2 inschakel loopt de ventilator op volle snelheid (als in stand 3) en na een half-uurtje zakt het toerental terug zoals in stand 1. Vanuit rust stand 2 inschakelen in de veronderstelling dat de ventilator dan gaat draaien ergens tussen 1 en 3 in werkt dus niet. Maar zodra in stand 2 de sensor vochtigheid detecteert schakelt het ding automatisch van het rusttoerental naar volle snelheid.
Wat mij betreft opgelost.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zit dus een hygrostaat tussen 1 en 2 in de 230V. vaak zit die zelfs tussen 1 en 3 maar dan wil vooral in de winter nog weleens de hele nacht gefluit en geblaas opleveren gezien de luchtvochtigheid dan niet onder de 75 % komt op sommige dagen. beter stand 2 die dan blijft draaien..
Op zaterdag 8 november 2025 18:45:29 schreef Lampie57:
Het "raadsel" is denk ik wel opgelost.
Als ik alles volgens het Itho-schema aansluit werkt het niet goed. Zodra ik alles volgens het Orcon-schema aansluit werken de standen 1 en 3 goed. Omdat de Perilex WCD volgens het Orcon-schema is aangesloten (kennelijk hing er voorheen een Orcon) denk ik dat de installateur de 20 stuks voor al onze appartementen bij Itho heeft laten bedraden volgens het Orcon-schema. Op die manier hoefden er niet 20 WCD-omgebouwd te worden.
Stand 2 is een automatische stand die werkt met een ingebouwde vochtigheidssensor. Als ik na het douchen stand 2 inschakel loopt de ventilator op volle snelheid (als in stand 3) en na een half-uurtje zakt het toerental terug zoals in stand 1. Vanuit rust stand 2 inschakelen in de veronderstelling dat de ventilator dan gaat draaien ergens tussen 1 en 3 in werkt dus niet. Maar zodra in stand 2 de sensor vochtigheid detecteert schakelt het ding automatisch van het rusttoerental naar volle snelheid.Wat mij betreft opgelost.
Dat klinkt idd als hoe het zou moeten werken. Maar dan is het dus niet dat hij het in stand 2 niet doet. De fan draait altijd een minimaal toerental, dat je daar weinig van merkt is alleen maar goed 
Maar dan is het dus niet dat hij het in stand 2 niet doet.
Klopt, maar als je dus als ik - onnozel - vanuit "rust" stand 2 inschakelt dan merk je niet dat er iets gebeurt. Ik had verwacht dat het toerental dus hoger zou gaan worden iets tussen 1 en 3 in. Maar in feite schakel je dus in 2 alleen aan automatische stand in waardoor de ventilator in stand 1 blijft draaien totdat er nattigheid gevoeld wordt waarna het toerental naar stand 3 gaat.
Onderaan de streep: RTFM en ik had dit allemaal kunnen lezen.....
Dank voor jullie meedenken.
Groet, Dirk
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 8 november 2025 18:53:35 schreef testman:
er zit dus een hygrostaat tussen 1 en 2 in de 230V. vaak zit die zelfs tussen 1 en 3 maar dan wil vooral in de winter nog weleens de hele nacht gefluit en geblaas opleveren gezien de luchtvochtigheid dan niet onder de 75 % komt op sommige dagen. beter stand 2 die dan blijft draaien..
Mijn Orcon MVS-15RH ventilator meet de *toename* van de RV en gaat dan harder draaien, totdat de RV weer gedaald is. Op de ventilator zit de afzuigpunten van badkamer, open-keuken en toilet aangesloten. De RV sensor zit (officieel) in het ventilatorhuis waar hij de 'menglucht' te zien krijgt.
'Probleem' in de winter is vaak dat ondanks dat je gaat douchen de gemeten RV niet substantieel omhoog gaat, ook al heb je wel duidelijk last van condens en waterdruppels in de badkamer. Ik heb de RV sensor nu verplaatst naar vlak achter het roostertje van het afzuigpunt in de badkamer, zodat hij nu meteen reageert op de condities in de badkamerlucht i.p.v. op de 'menglucht' uit meerdere ruimtes.
Maar het blijft bij koud / vochtig weer een beetje aanrommelen, soms gaat hij wel automatisch aan bij douchen en soms niet.
Ja ik snap je probleem. Maar omdat ik al jaren denk dat stand 2 niet werkt zette ik het ding tijdens douchen toch al handmatig op de hoogste stand. Dat blijf ik maar gewoon doen.....
Al met al heb ik dus een niet-bestand probleem "opgelost".....en jullie onnodig belast met veel meedenken. Dank en sorry 
Groet, Dirk
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik had die sensor niet, zelf maar 1 toegevoegd tegen t plafond bij de douche. die schakelt gewoon op stand 2. in de zomer staat het ding wel lager als in de winter ivm dat lange lopen anders.