hansjo
Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Dag. Ik ben bezig met een HF driver waarin een MOSFET zit die gekoeld moet worden. Nu heb ik netjes een vierkant gat in mijn pcb gemaakt waarin de MOSFET komt, rechtstreeks op de koelplaat geschroefd. De source van de MOSFET is in dit geval de aarde (lees koelplaat). Omdat ik er voor moet zorgen dat de onderkant van mijn pcb (waar dus de solderingen zitten) niet met de koelplaat in contact mag komen moet er dus iets tussen geplaatst worden om sluitingen te voorkomen; een isolatielaag dus. Ik kan met kunststof afstand busjes dit realiseren maar is er ook een andere oplossing mogelijk? Bijvoorbeeld een spray of een materiaal wat je op de koelplaat kunt plakken en die isoleert? En zo ja welk materiaal?
Op dinsdag 4 november 2025 21:53:52 schreef hansjo:
Ik kan met kunststof afstand busjes dit realiseren maar is er ook een andere oplossing mogelijk? Bijvoorbeeld een spray of een materiaal wat je op de koelplaat kunt plakken en die isoleert? En zo ja welk materiaal?
Voor zover ik weet is er geen andere oplossing in vorm van een spray o.i.d.
Deze techniek wordt ook eigenlijk alleen gebruikt met printen met smd onderdelen en niet met de true hole techniek. De mosfets of andere halfgeleiders vallen door een gat in de print en in een in de koelplaat gefreesd gat. De koelplaat is dan ook vaak van koper of van aluminium met een daar in gefreesd koperen deel. De halfgeleider wordt dan ook nog eens vast gesoldeerd in dat koperen deel, om een goede thermische koppeling te krijgen.
Bij een met de true hole techniek gesoldeerde print komen de soldeerpuntjes als ze niet tegen het koelblok zitten gewoon veel te dicht bij het koelblok. Bij hoge spanningen krijg je overslag en als het de wat hogere frequenties betreft werkt de boel gewoon niet door een veel te grote capacitieve koppeling. Je hebt het over een HF driver maar verteld niet op welke frequentie het moet werken. 30MHz of 2,5 GHz maakt enorm veel uit voor de mechanische uitvoering van je project.
Op het (van internet gestolen)plaatje hieronder zie je een versterker voor 2,5GHz. De (LD)Mosfet steekt hier door de print heen en moet aan de onderzijde op het koelblok gesoldeerd worden. De printplaat ligt dan vlak op het koelblok en de Fet steekt een stukje in het koelblok. Zowel de print als FET worden dan ook door het koelblok gekoeld. Tussen de print en het koelblok heb ik dan weer een speciale olieachtige vloeistof voor een betere thermische koppeling. Misschien werkt coolpasta ook wel. Maar de olie en het solderen van de FET werkt echt heel goed. DE FET kan dan ook warmte kwijt via zijn vleugeltjes aan de print die de warmte dan weer doorgeeft aan het koelblok.
Een true hole gesoldeerde print gaat hier echt fout. Als je hier het verkeerde type (ont)koppel condensatoren gebruikt gaat het al fout. Ze kunnen letterlijk ontploffen. Vraag me niet hoe ik dat weet.
De olie wordt in de professionele wereld gebruikt om erg grote thyristoren thermisch met een koelelement te koppelen. De thyristoren zitten in een drive voor een 4MW elektromotor.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als er op de print ook andere dingen zitten die heet worden, kun je er thermal pads (heat transfer pads, zie antwoord van rew) tussen leggen. Een andere optie is de schakeling aan 1 kant van de print houden, dus met oppervlaktemontage.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Met (V/U/S)HF moet je ook uitkijken dat je via je mosfet geaarde koelblok niet per ongeluk L en C circuitjes krijgt. Meestal staat in de datasheet van dat soort spul ook een PCB voorbeeld.
hansjo
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het is een TO220 through-hole mosfet. Dus de normale gang van zaken is dat je dat ding gewoon rechtop zet en er een koelplaat op zet, meestal haaks op de print.
Als je alles SMD hebt zou jou truuk ook kunnen en ik begrijp dat je de print ondertussen hebt. Dus overnieuw beginnen is vervelend.
Je hebt van die sheets van siliconen heat transfer pads:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007121406404.html
Die zou je tussen je koelplaat en PCB kunnen leggen. Omdat de drain aan de tab hangt (verwacht ik), zou ik de mosfet ook isoleren tov het koelblok.
Op woensdag 5 november 2025 10:15:06 schreef hansjo:
De driver is tot 30 MHz. het is een RD16HHF1 mosfet.
Da's een bekende. Deze amateur op redit heeft het zo opgelost:
miedema
Golden Member
Op woensdag 5 november 2025 14:33:56 schreef harry64:
[...]
Da's een bekende. Deze amateur op redit heeft het zo opgelost:
[afbeelding]
Lijkt me een prima oplossing. Ook parasitaire capaciteiten naar het koelblok zijn zo een stuk kleiner.
groet, Gertjan.
hansjo
Op woensdag 5 november 2025 15:09:36 schreef miedema:
[...]Lijkt me een prima oplossing. Ook parasitaire capaciteiten naar het koelblok zijn zo een stuk kleiner.
groet, Gertjan.
Op woensdag 5 november 2025 15:47:27 schreef hansjo:
Ik denk dat dit de HF power amp is van EI9GQ...
Viel mij hoofdzakelijk op dat deze mosfet vooral veel in push-pull cq 'balans' eindtrappen voorkomt.
Ik heb zelf geen ervaring met deze, wel met z'n VHF broer. Qua HF dan weer met de IRF510 in push-pull voor een MG zender. Daar deed ik dan de AM modulatie via de bias spanning omdat de lineariteit niet zo geweldig was.
Belangrijk was i.i.g. een goed lowpass filter, zowel op MG als met z'n broer op 3 meter. Op 3 meter FM een beter rendement omdat de eigenschap aan-uit en rdson van de mosfet beter te benutten is. Met AM zat ik met een mosfet meer in het gebied dat ie ruim tussen aan en uit moet blijven waardoor de mosfet meer een klasse A amp is met dito verlies.
Een goed LPF is in beide gevallen nodig omdat de 3e harmonische bijna net zo sterk er uit komt als de grondfrequentie.
Met MG had ik dan ook voor b.v. tussen de 500-650 KHz een andere LPF nodig dan van 600-1000 KHz en van 900-1600 Hz om 60 dB onderdrukking te halen. Dat was met 3 meter dus ook al anders omdat je daar aan 1 LPF genoeg hebt.