Sinds kort een nieuwe koffiezetapparaat krups gekregen van mijn vriendin.
Alleen is het nu niet meer mogelijk om het te schakelen met m'n domotica.
De ergenis zit hem in het feit dat er een verplichte interne timer op zit. (Met dank aan de eu)
De timer staat naar mijn menig behoorlijk krap(30 min) 40 min is de norm heb ik gelezen.
Heb aardig wat tijd zitten in het zoeken in het omzeilen ervan.
Helaas tot nu toe geen suc6.
Wat ik wel heb gelezen en op.foto dat de timer onderste.gedeelte zit. By het warmhoudplaatje. Dit.was bij een braun.
Iemand een idee?
En nee, een thermoskan is geen oplossing?

Tja. Meer koffiezetters op de markt dan wenselijk. Mss het typenummer vermelden?
In de algemeenheid zit bij de low budget toestanden de timer idd in de knop.

Op zondag 9 november 2025 19:19:02 schreef EricN:
Tja. Meer koffiezetters op de markt dan wenselijk. Mss het typenummer vermelden?
In de algemeenheid zit bij de low budget toestanden de timer idd in de knop.

Allereerst bedankt voor je reactie .
Had even.idd type nr even moeten vermelden.
Het verbaasd me niks als het in de knop zit. Het namelijk een push knop. Je hoort dan ook een relais schakelen.

Drukknop vooraan. Print elders. Lijkt een mini microcontroller schakeling te zijn. Ik zie data op 1 vd aansluitingen. Dat verwacht ik niet bij een analoge timer.

Ik heb geen idee wat je uiteindelijke doel is maar knutselen doet niet alleen de waarborg vervallen maar ook de aansprakelijkheid bij eventuele brand is een dingetje.

Bedankt voor je reactie .
Vraag me af hoe jij zo snel aan die afbeeldingen komt . Ik kon ze namelijk niet vinden .
Het doel is simpel. Dat het apparaat niet uit gaat via een timer.
Die garantie boeit mij niks.
En brand ? Als de timer er tussen uit is ?
Moet het apparaat nu ook uit doen en dat gaat via domotica.
En wil ik ook met aan doen met domotica . En dat wil nu niet.

De timer is eveneens de aan/uit schakelaar dus als je dat wil behouden zul je de print verder moeten analyseren. Volledig plan opmaken en het ic model nr achterhalen. Er zit geen temperatuur regeling in dus verder is het dom. 230v in. Verwarming uitgang. Stekkertje voor aan knop en led.

Met wat geluk zit er een RC kring op. Die kun je beïnvloeden maar als het een microcontroller is met digitale clock teller zul je andere maatregelen moeten treffen. Een ander programma schrijven of een grove verandering ondernemen. Bv: print elimineren. Een mechanische schakelaar. Een aan/uit print zoeken die past. Zelf de print ombouwen....

Of als je toch je Domotica gebruikt, overbruggen!!! maar de standby schakelingen zijn al 20 jaar in koffiezetters!!

Op zondag 9 november 2025 15:09:03 schreef powercrack:
[...]
De ergenis zit hem in het feit dat er een verplichte interne timer op zit. (Met dank aan de eu)
De timer staat naar mijn menig behoorlijk krap(30 min) 40 min is de norm heb ik gelezen.

Idem hier... |:(
Bij ons is het exact 35 minuten en er is een digitale klok, daardoor vermoed ik dat de timing µP gebaseerd is (je hoort ook een relais klikken als de verwarming uitschakelt).

Vermits ik opsta tussen 4 en 7u 's morgens en we koffie drinken tot zo'n 11u moet om de 35 minuten de knop weer ingedrukt worden, anders drinken we lauwe of kouwe koffie.

En nee, de koffie smaakt niet verbrand (Severin Caprice koffiezetapparaat).
En nee, een Senseo komt hier enkel binnen tegen betaling.
En ja, we bezitten ook een Krups Nespresso machine (meestal enkel voor gasten).
En ja, we bezitten ook een espresso machine zoals deze (ooit gewonnen tijdens een occasionele Bingo).

Als oplossing zie ik inderdaad: Overbruggen

Op maandag 10 november 2025 18:34:22 schreef smd:
Of als je toch je Domotica gebruikt, overbruggen!!! maar de standby schakelingen zijn al 20 jaar in koffiezetters!!

En hoe overbrug ik deze koffiezetapparaat.
Heb idd domotica systeem.

Gek dat ze hier overbruggen als optie hanteren. Anders zijn ze hier zo rigide wat veiligheid betreft. Enfin:
Het relais (geel) overbruggen. 2 rode contactpunten overbruggen.

Anders zijn ze hier zo rigide wat veiligheid betreft.

Wat is er onveilig aan dan? - aangenomen dat dit timer door de miljeu-maffia afgedwongen is en niet als reden heeft de koffiepot niet aan de kook te brengen natuurlijk - dat laatste is onwaarschijnlijk als het ding toch 30 minuten heeft...

Overigens lijkt op de bodem foto het linker IC iets van spanningsvoorziening te doen (gebaseerd op 1 ontbrekende poot). De rechter zal wel een kleine μC of PIC zijn. Je zou eens wat datasheets kunnen pakken om te kijken of er iets is waarbij de pinning overeen komt - voeding zou je op z'n minste moeten kunnen vinden. Maar goed... Daar zit ook weer weinig winst in. Immers, waarschijnlijk wordt de WCD geschakeld, dus dan zou het ding 'default' aan moeten staan...

Op zich niet gevaarlijk maar je schakelt een uitschakelmechanisme uit. De enige uitweg is nog het stopcontact uit trekken. Moest er iets gebeuren waardoor er iets van brand gebeurt (en dit mag vooralsnog absoluut niets te maken hebben met het overbruggen) gaat de verzekering een serieus feestje hebben.

Wat ik me ook afvraag. Een haardroger is makkelijk 1600w en heeft intern telefoonbedrading. Sectie nul komma nul. Het staat dan ook in menig haardrogerhandleiding dat je het toestel niet langer dan x minuten mag gebruiken op de hoogste stand. Zou er bij de koffiezetters ook zoiets dergelijk zijn? Hij moet wettelijk maar 20 minuten functioneren dus kan alles wat minimalistischer. Bij overbrugging...

Enfin. Een koffiezet durft wel eens fikken en hoewel het niets met de overbrugging te maken zal hebben gaat de verzekering bij vaststelling toch wat moeilijk doen.

Een andere chip programmeren gaat niemand vinden.

PS: als TS een techneut is zou hij kunnen de printen verwijderen. De zaak overbruggen en op de werkbank een projectje op langere termijn starten inzake knutseling van iets wat niet opvalt. Bv de chip als aan/uit ombouwen ipv timer.

Of indien voor de domotica de aan/uit druktoets ook niet werkt, de zaak ombouwen zodat hij in de aanstand opstart of een onzichtbaar bruggetje maken aan de chip zodat de relais tor altijd basis toevoer krijgt.

Een volledige reverse engineering is in al die gevallen vandoen.

PPS: linkse idd voedings chip. Voor de rest weinig componenten dus een schema opstellen gaat geen moeilijke opdracht zijn. Enkel het model nr vd chip achterhalen gaat een uitdaging zijn gezien de lak. Soms lukt het om er gewoon eens mee de vingernagel over te gaan.

[Bericht gewijzigd door EricN op (21%)]

Op zich niet gevaarlijk maar je schakelt een uitschakelmechanisme uit. De enige uitweg is nog het stopcontact uit trekken. Moest er iets gebeuren waardoor er iets van brand gebeurt (en dit mag vooralsnog absoluut niets te maken hebben met het overbruggen) gaat de verzekering een serieus feestje hebben.

Ook dat valt wel mee. Tenzij er serieus forensisch onderzoek naar gedaan wordt. En dan zou dat koffiezetapparaat toch 'verdacht' moeten zijn.
Maar goed... Ik heb een 300W soldeerboutje. Die heeft ook geen schakelaar (en eh... daar moet je ook nog op letten dat het ding 'veilig' ligt; het zal een groter gevaar zijn dan een koffiezet ding).

Voor wat betreft de modificatie: een druppel soldeertin tussen 2 poten van de controller is natuurlijk minder opvallend - als je het zo simpel kunt regelen :)

Op woensdag 12 november 2025 08:56:10 schreef EricP:
[...]Ook dat valt wel mee. Tenzij er serieus forensisch onderzoek naar gedaan wordt. En dan zou dat koffiezetapparaat toch 'verdacht' moeten zijn.
Maar goed... Ik heb een 300W soldeerboutje. Die heeft ook geen schakelaar (en eh... daar moet je ook nog op letten dat het ding 'veilig' ligt; het zal een groter gevaar zijn dan een koffiezet ding).

Voor wat betreft de modificatie: een druppel soldeertin tussen 2 poten van de controller is natuurlijk minder opvallend - als je het zo simpel kunt regelen :)

Op woensdag 12 november 2025 10:04:03 schreef powercrack:
[...]

Leg er wel een drup soldeer neer tussen de aangegeven punten.
Knip de stroomkabel tussen het koffiezetapparaat en de stekker wel door en zet er een lichtschakelaar tussen.
Dit voor als het domotica systeem weigert of m'n vriendin het apparaat wil uit doen :-)

Helaas is deze printplaat anders dan de eerdere geplaatste foto.
Kan iemand mij vertellen welke ik moet door verbinden? Zodat de machine aan blijft.
Anders kan ik hem.niet schakelen met mijn domotica.
Alvast dank.

Dat verschil moet je dan wel eens uitleggen. Ik zie een 90 graden gedraaide print tov de eerdere foto. Relais contact overbruggen...

Printen zijn niet gelijk!
zie oa de (grotere)chip en opdruk.

Yep. Er is licht verschil. Nul in overbrugging

Op woensdag 26 november 2025 12:26:55 schreef EricN:
Yep. Er is licht verschil. Nul in overbrugging

En hoe overbruggen dan ? Met een draad? Aangezien er verschillende printbanen lopen in de.linker.cirkel.

Je kan beide draden (rode cirkels) afknippen en met wago aaneen zetten. Je kan het relais verwijderen en een draad in de 2 contact gaten steken en achteraan vastsolderen. Je kan aan de achterzijde vd 2 stekkertjes waar de draden op zitten een draad bij opsolderen. Keuze overhoop.

Zo dus, bijvoorbeeld, voor beide versies! _/-\o_