Hi,

Ik heb een Sony tuner Sony ST-S7 met een laag output volume.
Na wat ge-google gebeurd dat vaker met dit model maar geen oplossing kunnen vinden.

Is dat een bekend probleem bij de kenners van deze tuners? of is dit een specifieke vraag?

op mono zetten helpt iets?

Nee dat maakt niks uit, ook AM ontvangst geeft het zelfde probleem.

heeft deze geen eigen volume regeling? dat hebben meer tuners, vooral als er een koptelefoonuitgang opzit. dat zou de AB dan hebben, maar dat is een systeem AB bij dit model welke ook de versterker bedient.

ook is het mogelijk dat er weinig signaal uitkomt omdat de bijpassende amp daarop gespect is. dus zeg geen 500mV uitgang maar een 400mV uitgang. soms had je ook 1V uitgangen.

Op zondag 9 november 2025 22:34:44 schreef 2N3553:
[...]

Je zou C409 en C410 kunnen vervangen, waarde is 3,3uF / 50v. Dit is een bekende kwaal waarbij een van de kanalen of beiden in dit geval weinig tot geen audio meer geven.

Ik zat VEEL te moeilijk te denken... MP IC al verwisseld met een andere tuner. Maar ik kijk nu naar de printplaat en zie een hele kring om die 2 elko's heen, wel goed kijken...

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q70/923/1pHb9d.jpg
https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q70/924/SQa4Y6.jpg

Beide helemaal leeg, meter zegt 27pF. Van die vervelende duorex Elna's

ik dacht al toen 2n3553 het zei, zeker weer die luxe uitziende elco's. had het pas bij een antieke auto versterker, alle kleine elco's lek maar je zag het niet. tot ik een elco soldeerde, die geur was meteen duidelijk..

Op maandag 10 november 2025 18:58:34 schreef testman:
ik dacht al toen 2n3553 het zei, zeker weer die luxe uitziende elco's. had het pas bij een antieke auto versterker, alle kleine elco's lek maar je zag het niet. tot ik een elco soldeerde, die geur was meteen duidelijk..

Er was geen geur bij het desolderen en het spul is niet echt corrosief want alles is nog glimmend en in tact.
Heb met een kwast en IPA de boel maar schoongemaakt maar maakte geen verschil, de vlek blijft.

Blijkbaar een speciaal soort elektrolytische vloeistof in deze dingen.

Ja het enige dat je vind op het web is inderdaad recappen. Dit is het enige wat ik kon vinden;

Het komt meestal door verouderde condensatoren in de audio, uitgangstrap of door slijtage van interne componenten. Er is geen eenvoudige software of menu, oplossing; de structurele fix is een technische revisie (condensatoren vervangen, schoonmaken van schakelaars/relays).

De STS7 stamt uit begin jaren 90. Na 30+ jaar drogen elektrolytische condensatoren uit , lagere spanning en dus zwakker audiosignaal.

Verzamelaars en reparateurs melden dat dit model vaker een te stil lineout heeft, zelfs als hij technisch nog werkt.

Met recappen zal het beter zijn, maar het ligt meer aan het ontwerp zelfs met te lage uitgangsspanning op de line out. Misschien kan je er een kleine transistor versterker inbouwen die het signaal wat opkrikt.

nu heeft sony er wel printen bij waar je dan van die typische zwarte plekjes hebt in solderingen rond elco's. als je dat ziet is het doorgaans ook raak.

Op maandag 10 november 2025 19:37:09 schreef CrossFireX:
Met recappen zal het beter zijn, maar het ligt meer aan het ontwerp zelfs met te lage uitgangsspanning op de line out. Misschien kan je er een kleine transistor versterker inbouwen die het signaal wat opkrikt.

Het opkrikken zou kunnen maar het geluid was niet alleen zacht maar ook heel schel/weinig laag.
Leek mij geen optie.

Het ontwerp is niet het probleem, Duorex Elna's is het probleem.
In de meeste filmpjes van deze set op YT zie je dat als de tuner speelt de volume knop veel harder wordt gezet. Ik las het ook in verkoop tekst van deze set dat de tuner zachter klinkt dan de rest.

Maar dacht ik dat ik alles gehad had werkt de CD speler ook niet goed, digitaal ruis probleem denk ik.
Maar dat zien jullie volgende week... hahaha. Nee ik zal een er een topic voor openen. Bedankt weer!

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (13%)]

Op maandag 10 november 2025 20:04:12 schreef 2N3553:
Ook Sony?

Graag gedaan, nou, tot de volgende ronde dan maar. :D

Jep, CDP-S7

[...]

Breek me de bek niet open over Sony. :X Die VHS recorders van ze, SLV model, had in de voeding lekkende elco's. Weet niet meer exact welk modellen dit waren, is alweer meer dan 25 jaar geleden dat ik die recorders onder handen had. Maar was telkens raak,en ook die bekende geur. :)

[...]

Ook Sony?

die hifi modellen met dat dikke alu klapfrontje. waren de geulen uit de pcb weggevreten door die lekke elcos'. meestal elna's in mijn herinnering. die dingen konden er wat van. philips had er ook wel een naam van, maar die lekten eigenlijk niet, droogden gewoon uit.

[...]

Breek me de bek niet open over Sony. :X Die VHS recorders van ze, SLV model, had in de voeding lekkende elco's. Weet niet meer exact welk modellen dit waren, is alweer meer dan 25 jaar geleden dat ik die recorders onder handen had. Maar was telkens raak,en ook die bekende geur. :)

[...]

Ook Sony?

In mijn herinnering onder andere SLV-815. Natuurlijk waren het ook El-naatjes.

Op maandag 10 november 2025 21:05:23 schreef 2N3553:
[...]

:) Was ook wel een natte bedoening op de print.

Philips, klopt, vaak ook bij de axiale elco's, de liggende varianten. Die zie je vaak in front display en laser units op de printjes. De bekende Philips CD-xxx modellen. Dat zijn die CD spelers met een S-achtige vorm in de lade. De units zijn van CDM type. Echt hele goede lasers, en met name de TDA 1541 als DA omzetter in die spelers zijn echt van goede kwaliteit.

meerdere CD100 hersteld gehad, de eerste oer cd speler. eerste wat je daar doet zijn de elco's van 100uf in de voeding vervangen. die DAC en het ( meen ) SAA ic voor de DAC kan niet tegen rimpel op de voeding. toestel lijkt goed te spelen, maar als het opgewarmd is na 2 cd's is het geluid weg en komt niet terug zonder een vers ic en elco's. ondanks dat de elco's nog goed meten niet te vertrouwen meer.

ondanks dat de elco's nog goed meten niet te vertrouwen meer.

Dan zijn er 3 opties,
- of ze zijn niet rot en het probleem is wat anders (kleine kans)
- of je meet niet goed en ze zijn wel degelijk slecht.
- De totale capaciteit is eigenlijk nieuw al op het randje en een beetje slijtage nog binnen de versleten-limiet is al te veel.

Goed meten: uit gesoldeerd, LCR meter, 100 of 120Hz, D (tan-d in datasheet opzoeken). DMM is alleen geschikt voor nieuwe/gezonde elco's.

Niet goed meten: C met DMM en ESR op 100kHz (veel ESR meter meten gelukkig niet eens de ESR is maar de impedantie) want er wordt door fabrikanten van TH elco's bijna nooit de ESR opgegeven voor 100 kHz, ze geven wel de impedantie ;-) Maar over het algemeen schijnt het wel te werken zolang je ze maar eerst desoldeert en dan laat afkoelen. De tabellen keuren eerder veel te vroeg af dan veel te laat. In situ werkt alleen als je heel veel dezelfde apparaten repareert en weet wat de grenzen in situ precies voor dat apparaat zijn. Dat doe ik met secutests, ik heb een lijstje gemaakt aan de hand van uitgesoldeerde versleten en nieuwe elco's voor wat ze beide in situ als ESR hebben.

Belangrijkste meting is met de scoop. (als het apparaat aan wil natuurlijk) Als de rimpel laag genoeg is zijn de elco's nog goed genoeg voor hun taak. Als er ook op totale capaciteit is bezuinigd, naast kwaliteit, dan kan een elco nog niet versleten zijn (volgens datasheet en uitgesoldeerd gemeten ) maar wel al te slecht voor zijn taak. De scoop laat dat gewoon zien. Dat kan het geval zijn bij jouw voorbeeld.

Op dinsdag 11 november 2025 18:58:28 schreef fred101:
[...]

Dan zijn er 3 opties,
- of ze zijn niet rot en het probleem is wat anders (kleine kans)
- of je meet niet goed en ze zijn wel degelijk slecht.
- De totale capaciteit is eigenlijk nieuw al op het randje en een beetje slijtage nog binnen de versleten-limiet is al te veel.

.

genoemd probleem is vooral als je apparatuur aanzet die 20 jaar geen stroom heeft gezien. heb er al vaker mee te maken gehad. werkt eerst goed, maar eenmaal opgewarmd begint de ellende. ( een beetje als de apparaten met die bruine tandwielen) de elco's gaan snel achteruit vanwege de lange stilstand. ook met cassettedecks gehad en nog meer apparaten. vooral spul uit de 80's nu ik eraan denk.

[Bericht gewijzigd door testman op (47%)]

Klopt, dat heeft met formeren te maken. Als de lekstroom te hoog is wordt er eigenlijk niet meer geformeerd en gaat het mis. Na al die jaren is de oxidelaag te dun en wordt de DC lek te hoog en daardoor wordt de laag sneller afgebroken ipv te formeren, dat warmt de boel op en dan gaat het soms zelfs poef.
Als je 99% zekerheid wilt dan :
- rimpel meten met scoop
- uitgesoldeerd C en D meten
- DC lekstroom meten