Waarschijnlijk een vraag die ik, OF eerder gevraagd heb, OF beter niet had gedaan, OF niet slim is?
Kun je met 1 OF MEER, Triacs een modulator maken? ( zit me echt af te vragen heb ik dit niet al eens…
)
.
ik zag een schema waar een 220~lamp gemoduleerd werd en zodoende…
.
Moet ik me gaan schamen? of...
GEK ben ik toch al, kan Dement er OOK nog wel bij! 
.
VrGr Rob
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
AM is Amplitude Modulatie, ofwel de draaggolf in hoogte varieren door de modulatie.
Ik wacht met "spanning de reakties af
maar ik vermoed dat je wordt "afgemaakt" 
Heb je het al aan AI of Chat GPT gevraagd?
Ha Ha HA HAAaaaa LOL … Hallo Vergeten! Allemaal! EN NEE!? Nog niet aan AI inderdaad Hi Hi HIIiiii 
.
chatgpt zegt niet doen, kort door de bocht gezegd! ( hij geeft ook wel een verhaal daarbij waarvoor... )
Even voor Hubie, ja hij zegt ook het kan wel maar....
.
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (11%)]
Dat kan wel met een spanningsregelaar tot een paar 100 KHz ofzo.Maar misschien kan je daar ook een triac voor (mis)bruiken.
Ik dacht SM0VPO daar ooit een experiment mee heeft gedaan.
Ik ga even zoeken..Bron:Harry Lythall SM0VPO
Die met een LM317 bedoel ik niet.Heb ooit een schakeling gezien waar ze een 78xx als modulator gebruiken
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Ik denk dat het puls modulatie betreft dat is een duur woord voor schakelen in een bekend ritme.
Nu heb ik nog een vraag misschien voor @Hubie, is er iemand die zich bezighoudt met EME?
Groet,
Henk.
EME Moonbouncing?
Heb ik geen ervaring mee,laat staan de antennes.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (60%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Hubie,
Dank voor de verwijzing maar ik zoek iets of iemand op een frequentie basis het is voor volgend jaar.
Ik ben nu nog te druk met het oscillator en interferometer gebeuren.
Groet,
Henk.
nonius
set SCE to AUX.
Ik zat me eigenlijk vooral af te vragen wat voor soort tabak Rob dit keer in z'n pijp gestopt had.... kwam toevallig niet uit een klein ziplock-zakje, Rob? 
Volgende keer beter weer gewoon reguliere tabak gebruiken, uit een tabakszaak....
Jaaa volgens mij heb ik het eerder ook wel eens gevraagd maar… lichtelijk dement?
.
En nee ik heb geen wietjes gerookt hoor, ik rook al heel erg lang niet meer en zeker geen wiet! LOL
.
Wat ik mij bedenk, ik heb zo’n lichtorgel wel eens gezien zo’n ouderwetse met trafotje en dan naar wat ik toen dacht transistors.
Nu weet ik wel dat het met triacs gaat maar hoe dat dan weer werkt… al schiet je me dood ik weet echt niets daarvan.
Weet ik veel dat het puls geschakeld is, Dat zie ik niet van dat schema af! Ik denk niet verder als er gaat muziek in en de lampen gaan op het ritme mee aan en uit… ( puls? Wat nou puls!!! ) Puls op je... kan je krijgen! 
.
dus jah… noem het gerust maar weer onkunde! ( de waarheid is hard! ) en zo zal ik echt altijd domme vragen blijven stellen!
En hoe daar over gedacht word… zal ik voor de rest de zin maar niet afmaken! Afijn laat ik het mooi zeggen boeit mij niet! 
ik zal jullie altijd blijven verassen met van die rare vragen ben ik bang, en ja hoor jullie mogen dan tegen mij schelden(dikke huid!) ik blijf erg blij met jullie wat je ook schrijft heb het altijd erg naar mijn zin met jullie!
.
vroeger had ik een vriend waar ik deze vragen aan stelde! en die gaf dan soms OOK ongezouten antwoorden het was ook een FM piraatje maar dan eentje die het meer/beter begreep! ( in mijn ogen een studiebol! ) MAAR goeie vriend. ( kan over hem verhalen vertellen Man Man Man Man... )
Helaas kwam er een vrouw in het spel! toen raakte het snel bergafwaarts -
( vrouwen schijnen iets te hebben wat ze macht geeft?
LOL
)
Gelukkig heb ik een betere vrouw, eentje die juist mijn hobby sponsoort!
(Tis een lief klein PEST HEKSJE!
)
XXX Rob
De spanning uit een lichtorgel blijft 50Hz, ondanks het fasesnijden. Wil je van de 50 Hz af dan is gelijkrichten plus elco een optie. Echter beperkt dat dan weer wel de bandbreedte van je modulatie tot enkele Hz en je modulatie diepte ook.
Reden waarom het met verlichtingslampen wel het gewenste effect heeft is omdat je daar het 50Hz effect niet kan zien. Wat je wel ziet is een effect van minder dan 1Hz.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Een thyristor kun je alleen als schakelaar gebruiken bij gelijkstroom, als deze ingeschakeld is dan blijft die dat, je kunt deze alleen uitschakelen wanneer je de gelijkstroom ervan af haalt.
Een thyristor kun je alleen voor wisselstroom gebruiken, waarbij de spanning onder de nullijn gaat en de thyristor uitgeschakeld wordt. Wanneer de thyristor ingeschakeld wordt hangt af van het moment wanneer de spanning boven de nullijn komt en noemen we fase aansnijding. Dus volkomen onbruikbaar voor DC toepassingen. Alleen wanneer de schakelfrequentie boven de audiofrequentie ligt, zou je een manier van PWM modulatie kunnen maken, maar dan heb je er wel iets van 256 thyristoren nodig, welke ieder op een deelspanning werkt van de totale voedingspanning tijdens 100% positieve modulatie. Maar dan alsnog moeten die thyristoren ook weer uitgeschakeld worden. En snel genoeg moeten kunnen schakelen bij ca. 70kHz. Dat laatste gaat niet omdat de inschakelpuls bij een gewone thyristor beperkt is tot zón 200µS, dat is een frequentie van 2,5kHz.
Waar ik wel eens een am modulator van heb gebouwd is met een IGBT, insulated gate bipolaire transistor. Eigenlijk de combinatie van een Mosfet op de gate en een collector en een emitter zoals bij een gewone bipolaire transistor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Insulated-gate_bipolar_transistor
Nu zul je je afvragen welke voordelen heeft een IGBT ten opzichte van een Mosfet of een gewone bipolaire transistor? Een IGBT kan hoge stromen schakelen bij hoge spanningen, andere transistoren zijn daarin minder geschikt, het nadeel van een IGBT is dat deze minder snel kunnen schakelen als andere transistoren, daarvoor is hun toepassingen beperkt tot enige tientallen kilohertzen.
Maar ik schakelde er helemaal niet mee en gebruikte ze in het lineaire gebied.
Met audio frequenties als een gewone serie modulator voor tussen de 6maal PL519 eindtrap en de hsp. voeding.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een televisie kan het met 2 thyristoren, vaste frequentie van 15625Hz met een vermogen van enkele tientallen watts. Het is alleen even de vraag of je met een dergelijke schakeling een voldoende groot PWM-bereik kunt realiseren.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]
Martin V
Wanneer ik denk aan de toepassing van (meerdere) thyristoren dan is de toepassing ver boven enkele tientallen Watts aan DC vermogen.
Een lijnafbuiging circuit is ook niet wat ik in gedachte had maar een sinus spanning door heel veel kleine stapjes in een blokgolf een sinus te construeren (Harris deed ook zoiets door 256 verschillende versterkers in en uit te schakelen). Maar goed deze applicatie is te gecompliceerd voor een praktische hobbyist, dan is gewone PWM modulatie met een enkele actieve element veel simpeler.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Een paar jaren terug was ik op bezoek bij Philips Lighting (nu Signify) op de campus in Eindhoven. En daar demonstreerde iemand een lamp die een Wifi netwerk gaf. De lampen konden ook met elkaar communiceren en Wifi doorgeven. Niet zoals het nu is dat ze inloggen op je netwerk maar dat ze echt onderling data doorgeven, breedbandig. Slechts 1 lamp moest ergens natuurlijk wel op Wifi zitten, de rest was onderling via het licht, niet via Wifi-radio.
Edit, ik zie dit nu: https://www.signify.com/nl-nl/innovation/trulifi
Blijkbaar hebben ze er wel wat van gemaakt. Alhoewel ik nog nergens tegen ben gekomen.
Hallo allemaal,
En toch vind ik het wel prima dat ik het gevraagd hebt, ja je kan uitgelachen worden maar daar heb ik geen problemen mee.
je/ik leert er altijd wel watt van, met dank aan jullie!
.
nu pasgeleej zag ik ook dat je met een Arduino een KG zendertje kunt maken, iets wat je eerst ook niet zo verwachten ( vind ik leuk! )
net zoals je zo’n AM zendertje hebt met van die kant en klare kristal modules die gemoduleerd worden met zo’n klein transformatortje.
Ik ben er zo eentje die dan gek genoeg zulk spul koopt, en soms joost mag weten waarom! (ja, nogmaals ben verwent! )
En het is dat nu even mijn antenne stuk is maar zal binnenkort ook weer QRP gaan spelen, zoals elders al geschreven rond 6400KHz in AM.
En ja met zendertjes van niks, gwoon voor de LOL en een van de jongens hier in de buurt is er al vol op mee bezig af en toe.
.
MAAR dwaal af! Ik zeg, tot de volgende rare vraag maar weer!
XXX Rob
Op zaterdag 22 november 2025 12:47:24 schreef rob007:
Hallo allemaal,En toch vind ik het wel prima dat ik het gevraagd hebt, ja je kan uitgelachen worden maar daar heb ik geen problemen mee.
je/ik leert er altijd wel watt van, met dank aan jullie!
.
nu pasgeleej zag ik ook dat je met een Arduino een KG zendertje kunt maken, iets wat je eerst ook niet zou verwachten
( vind ik leuk! )
net zoals je zo’n AM zendertje hebt met van die kant en klare kristal modules die gemoduleerd worden met zo’n klein transformatortje.
Ik ben er zo eentje die dan gek genoeg zulk spul koopt, en soms joost mag weten waarom! (ja, nogmaals ben verwent! )
En het is dat nu even mijn antenne stuk is maar zal binnenkort ook weer QRP gaan spelen, zoals elders al geschreven rond 6400KHz in AM.
En ja met zendertjes van niks, gwoon voor de LOL en een van de jongens hier in de buurt is er al vol op mee bezig af en toe.
.
MAAR dwaal af! Ik zeg, tot de volgende rare vraag maar weer!XXX Rob
Martin V
In plaats van een ingewikkelde PLL kun je beter een kristal nemen van 6400kHz, dat is een standaard waarde. En hiervan een oscillator maken, die moderne synthesizers hebben een te grote faseruis.
Zet in serie met dat kristal een capaciteits diode en een spoel van 4,7µH in serie en je kunt dan nog een beetje de frequentie varieren.
https://www.youtube.com/watch?v=RtGD2I0zonE&t=1817s
) rob heeft het natuurlijk over een lichtorgel met triacs.Volgens mij is dat geen moduleren maar schakelen.Of schakelend moduleren