Goedemiddag allemaal.
Bestaat er een printkroonsteen die past in de gaatjes van een experimenteerprint?
Tot nu toe boor ik de gaatjes in de print op tot 1,5mm. Daarmee verdwijnt ook een groot deel van het koperspoor.
Zijn er printkroonstenen met pootjes die net iets dunner dan 1,0 mm zijn?

KF128-5.08 : Pinnen van 0.9mm op 5.08mm van elkaar.
https://www.lcsc.com/datasheet/C474953.pdf

Deze ook 0.9mm
https://www.tme.eu/nl/en/details/eb21a-02-d/pcb-terminal-blocks/adam-t…

Kan ook met pinnen op 0.1¨ en 0.8mm:
https://www.lcsc.com/datasheet/C474921.pdf

[Bericht gewijzigd door deKees op (21%)]

1.5mm is wel erg lomp dik (zie je alleen bij hoge stromen)
Bijna alle printkroonsteentjes zijn 1mm of dunner...

Op zaterdag 15 november 2025 13:57:27 schreef deKees:
KF128-5.08 : Pinnen van 0.9mm op 5.08mm van elkaar.
https://www.lcsc.com/datasheet/C474953.pdf
[...]

Bekijk de datasheet eens goed.

Daar worden wel boorgaten van 1,4mm opgegeven. Een vierkante pin van 0,9 past nu eenmaal niet in een gat van 1mm. Zijden van 0,9mm geven een diagonaal van 1,27mm.

Bij link 2 worden boorgaten van 1,3mm gegeven.

Link 3 geeft ook 1,3mm.

Zonder opboren gaat het dus niet lukken.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (13%)]

Ik heb ze hier liggen. Past perfect.

Pin dikte volgens Datasheet is 0.9 resp 0.8. Landing pattern neemt wel erg veel marge hier. :)

[Bericht gewijzigd door deKees op (58%)]

Die marge is gebaseerd op automatische insertie en is nodig om te garanderen dat het daadwerkelijk in de gaatjes komt...
Standaard is die plaatsingstolerantie 0.3mm, bij grotere onderdelen (of onderdelen waar de pin enigzins beweeglijk is opgesteld zoals sommige PCB connectoren) wordt vaak 0.5mm aangehouden. Dát is pas overkill.
Dat noemden we op de HTS een "potlood in een emmer" passing...

Maar ook als de boel handmatig ge-insert wordt vinden de dames en heren die het moeten doen een beetje speling wel fijn.

Bij die grote pcb gaten heb je wel snel dat de blokjes scheef komen te zitten (en 'gericht' moeten worden, zeker bij 2 of 3 pins blokjes)

Zolang ze zonder moeite erin kunnen is er geen probleem. Wel als de pinnen er heel strak in zitten.
(omdat het hoekige pinnen zijn, die kunnen ze dan de doormetallisering van het gat beschadigen)

Press-fit connectoren zitten ook heel strak in de gaten, maar die gaten zijn speciale press-fit gaten met extra dikke doormetalliseringen.

Zo te zien niet veel keuze in connector uitvoering met slankere pinnen.
Alternatief is dat ik een boortje van 1,2mm ga proberen.

De derde die deKees opgeeft heeft pootjes van 0.8 x 0.5mm, wat een diagonaal oplevert van (afgerond) 0.95mm.
Dat laat zich met de hand prima in een 1mm gat plaatsen. Niet super snel of super makkelijk (dus ongeschikt voor massa productie), maar voor een hobbyist prima te doen.

Die laatste heb ik ook zonder boren in een PCB geprikt met gaatjes van 0.8mm.
Dat gaat nog vrij gemakkelijk, al zitten ze dan wel zo strak dat je ze niet hoeft te solderen.

En die andere gaan gemakkelijk in een standaard protoboard met 1 mm gaatjes zonder te boren.

PS: Pinnen zijn niet vierkant maar 0.9 x 0.8 mm voor de grote en 0.8 x 0.5 mm voor de kleine versie.

[Bericht gewijzigd door deKees op (15%)]

Op zaterdag 15 november 2025 16:52:17 schreef buckfast_beekeeper: Een vierkante pin van 0,9 past nu eenmaal niet in een gat van 1mm. Zijden van 0,9mm geven een diagonaal van 1,27mm.

Ik heb wel vierkante pinnen gehad van 1mm. Die passen niet, maar ik forceer ze er gewoon doorheen. Voordeel is dat ze er niet uit vallen als je de print omdraait om te solderen.

Pas op met dat forceren, soms druk je de metalen binnenwerkjes naar buiten.

Ben ervaringsdeskundige....

Aangezien TS het over uitboren heeft, vermoed ik dat ie van die bruine pertinax printen heeft. Die zijn iets goedkoper.

Ik heb besloten dat ik dat niet meer wil. De soldeereilandjes vallen er tijdens het solderen soms af.

Toch heb ik hetzelfde probleem met epoxy pertinaxplint (met vierkante eilandjes) à la Velleman. De gaatjes boor ik zelf op naar 1.0 of 1.1mm, eigenlijk te klein voor de pinnetjes, maar met enig gepast geweld past het meestal wel. Probleem is dat als je nog groter gaat boren je nauwelijks nog 'vlees' op je eilandjes overhoudt. Ook bij mijn epoxy gaatjesprint sneuvelt er soms wel eens een (half) soldeereilandje....

Overigens, pertinax/fenolpapier gebruik ik al 20+ jaar niet meer. FR4 (GVK epoxy) print is maar een klein beetje duurder, maar de extra kosten wat mij betreft dubbel en dwars waard.

Nog maar een keer: deze terminals gaan er gemakkelijk in, zonder te boren. Daarvan gaat de print echt niet stuk.