Hallo allemaal,
klein vraagje? is dit inderdaad maar 10Watt ?
https://www.google.com/search?sca_esv=d34d1f61cc8ef6dc&rlz=1C1GCEA…
heb ergens ook nog filmpje gezien hier over bij die John aodiotech of zo iets?
Maar dan zou een TDA : https://www.google.com/search?sca_esv=d34d1f61cc8ef6dc&rlz=1C1GCEA…
Meer doen?
( Als het geen NEP TDA is dan! )
VrGr Rob
[Bericht gewijzigd door rob007 op (76%)]
benleentje
Golden Member
Je haalt klasse A en klasse AB door elkaar
Dit DIY kitje met een 2N3055 is klasse A met 10W
De TDA2050 is klasse AB en is daarom meer vermogen met maximaal 35W en die 120W is dikke onzin.
Let er wel op dat je in klasse A ook voor 10W al een serieuze koeling nodig is.
Ze spreken dan over 27V en 1,25A = 33,75W per kanaal.
JE voeding moet dan voor 2 kanalen 70W zijn en het vermogen in de torren is ca 30W per kanaal ook als er geen geluid uit de speakers komt. Als er geluid uitkomt is het vermogen juist iets lager.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (47%)]
nonius
set SCE to AUX.
Rob, ik zie dat je de zoektermen '2N3055 klasse A voorversterker' gebruikt.
Bij een voorversterker denk ik niet aan zware vermogenstorren als 2N3055, maar eerder aan goede ruisarme opamps.... Denk NE5532/34.
10W is voor mij een eindversterker.
Daarnaast, onderschat niet de hoeveelheid herrie die 10W maakt.
Ik heb hier een antieke Philips Konzertmeister 953 uit 1976 in de woonkamer staan (familiestuk, volledig gerestaureerd) met 2*6W continu-vermogen. De hoeveelheid herrie die daaruit komt, uit 3 boxen, doet het huis op z'n fundering daveren.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rob007, 
Wat is je doel/toepassing voor de versterker?
Hoeveel vermogen een versterker levert is afhankelijk van de voeding spanning en de luidspreker impedantie voor transistor modellen.
Er zijn natuurlijk wat uitzonderingen maar ik bepaal het vermogen snel op deze manier.
De totale voedingspanning is b.v. enkel 30V meer kan ook +-15V zijn, voor beide is het totaal 30V.
Deel die totale voedingspanning dan door 3 en dan hou je een waarde van 10 over, vermedigvuldig deze waarde dan met zichzelf, dat wordt dan 10x10 = 100.
Deze waarde van hier 100 deel je dan door de impedantie van je belastingm dus b.v. 5Ω 100:5 = 20, dus bij 5Ω belasting komt er 20Watt maximaal uit bij de aangenemen 30V totale voeding spanning.
Hou er rekening mee dat dit natte vingenwerk is, deze manier gebruikte ik vaak bij mijn audio werk als ik snel een indruk wou hebben wat een versterker kon leveren.
En of een versterker volgens deze methode nu 55-Watt levert of in het echt gemeten 50,83-Watt, is meestal niet van belang.
Waarom deze simpele methode minder goed werkt is bij lage impedanties, zeg maar beneden de 4Ω, dan krijg je vaak problemen dan de eindtransistoren niet voldoende stroom meer kan leveren
en de bedrading weerstand veel meer gaat meespelen en de Inwendige weerstand van de voeding.
Maar voor de snelle berekening van een schema dat je vind met een zoekmachine, is het goed genoeg. 
Groet,
Bram
Op zaterdag 15 november 2025 22:39:35 schreef nonius:
Rob, ik zie dat je de zoektermen '2N3055 klasse A voorversterker' gebruikt.Bij een voorversterker denk ik niet aan zware vermogenstorren als 2N3055, maar eerder aan goede ruisarme opamps.... Denk NE5532/34.
10W is voor mij een eindversterker.
Daarnaast, onderschat niet de hoeveelheid herrie die 10W maakt.
Ik heb hier een antieke Philips Konzertmeister 953 uit 1976 in de woonkamer staan (familiestuk, volledig opgeknapt door mij) met 2*6W continu-vermogen. De hoeveelheid herrie die daaruit komt, uit 3 boxen, doet het huis op z'n fundering daveren.
De hoeveelheid geproduceerde geluidsdruk (muziek herrie) uit een luidspreker is afhankleijk van het rendement van de luidspreker.
10W uit een kleine luidspreker of 10W uit een grote luidspreker.
ik heb vroeger een 1W klasse B versterker gebouwd met BD139 ne BD140 stukken (quasi alle onderdelen haalde ik uit sloop TV's).
met een goei stel luidsprekers eraan maakte dat ding ENORM veel kabaal. veel muziekvermogen is echt niet nodig.
mijn eindwerk op school was een 100W versterker (2x TDA2030 in brug met 4 eindtransistoren erbij). dat ding is al niet meer te gebruiken in een huiskamer
met een TDA 2050 kan je ook wel zoiets bouwen dat richting 20-30W gaat
https://i.redd.it/etmifvg3zvq01.jpg
mijn antieke UHER bandrecorder heeft een geranium eindversterker en ingebouwde speakers, 2 keer 10 Watt. En dat maakt echt een herrie 
Op zondag 16 november 2025 09:49:49 schreef mel:
mijn antieke UHER bandrecorder heeft een geranium eindversterker en ingebouwde speakers, 2 keer 10 Watt. En dat maakt echt een herrie
geranium
En een AC188/AC187 paartje?
Teveel herrie door de plantaardige vervorming misschien?

Ook Mogu all!
SLIK!!! even niet gekeken boel reacties zeg!?
Hallo Revado, Benleentje,( Tis voor Mono Leen! ) en ja Nonius ik weet het want zelfs die LM DIY pruts printjes vind ik al…
HAAaaaaa daar heb je hem( en dat had ik er beter direct bij geschreven achter af!) Blackdog DOM van mij weer natuurlijk!
Natuurlijk is het om op een lelijke manier een QRP zendertje te moduleren en dan bedoel ik via een gewone voedings 220~ trafo. ( Toevalig eentje gescoord 220~ en 2X een losse winding 15Volt )
en ja Bobosje en Mel dus niet alleen geluids Herrie maar ook stoorherrie!!
Sorry voor/aan de audiofile en anti piraat mensen bij deze!
.
ook altijd leuk om naar te kijken vind ik:
https://www.youtube.com/watch?v=Q8foHD-RMNc&t=306s
.
HOOWWwww sorry vergeet nog watt!
ik zit dus te kijken hoe ik op een simpel/goedkope manier een sterk lomp versterkertje kan scoren, das eigenlijk het doel! (minimaal 30...40Watt?)
Hoowww en dat ik ook naar die 2N3055 toeter keek is gwoon omdat um ook leuk vind!(EN, en en leek me ook lomp??? juist door die 3055ugs maar viel over die 10W )
.
Allemaal de Gezonde en Vriendelijke Groetjes uit omg. Rotterdam!
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Natuurlijk is het om op een lelijke manier een QRP zendertje te moduleren
Als het alleen maar is om een QRP-zendertje AM te moduleren, waarom dan klasse-A? Een beetje (veel) vervorming doet er dan sowieso niet zoveel toe. Ik dacht eigenlijk dat je één of ander audiofiele HIFI-versterker wilde gaan maken.
Enfin, mogelijk is dit ontwerp interessant voor je; het is van een zendamateur-kennis hier uit de buurt (die ook een stand in Rosmalen had met omgebouwde 27Mc-bakjes naar alle mogelijke (en onmogelijke
) zendamateurbanden, tot 23cm aan toe). Het is een simpel AM-gemoduleerde zender:
http://www.hvde.nl/electronica/tx/AM/AM_nl.shtm
Gewoon met een TDA2030.... En over de werking en nabouwbaarheid van zijn projecten maak ik me geen enkele zorg.... al zijn projecten die ik heb nagebouwd werken prima.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Vergeet de POKON plantvoeding niet. 
( nog steeds ziek hier! )
Even nog watt anders?
https://www.eleccircuit.com/25w-hi-fi-audio-amplifier-using-ic-lm1875/
.
https://www.google.com/search?sca_esv=aaa09739d5691e40&rlz=1C1GCEA…
.
https://m.media-amazon.com/images/I/5166mRtzsSL._AC_SL1001_.jpg
.
wat is het nou? WEL een dubbele of GEEN dubbele voeding? vind het wel onduidelijk?
VrGr Rob
rob040
Golden Member
Je mag zelf kiezen. Symmetrisch voeden, dan heb je geen elco in serie met de luidspreker nodig.
Bij een 'enkele' voeding wel.
Hallo Rob040,
ik ben eerlijk, ik heb geen zin om een versterker te bouwen ( Tis voor modulator van allerlei experimentjes )
Zal ook nog wel kijken in de winkel… het goed heet die/dat hier ( noem het maar liever lui dan moe! )
ik heb nu ook van die printjes met TDA en LM enz…
Als ik mezelf ff een beetje goed voel dan… belangrijk wel mijn werk steeds gedaan/voldaan…
( vroeger verzon ik/je smoesjes om niet te werken maar nu ouwe L . L ga liever wel werken ondanks… )
VrGr Rob
( zat ook nog te twijfelen om die 2N3055 versterker te kopen maar door die 10W dacht ik laat maar )
Hier, was dit nu? Nu kijk ik verder en zie ik dit?
https://www.circuits-diy.com/100-watt-amplifier-circuit-using-2n3055-t…
Maar neem aan dat het GEEN 100W is toch?
[Bericht gewijzigd door rob007 op (21%)]
nonius
set SCE to AUX.
By symmetrische voeding (plus en minus 15V) is geen uitgangselco nodig. Bij een asymmetrische voeding (alleen +15V) is wel een elco nodig.
wat is het nou? WEL een dubbele of GEEN dubbele voeding? vind het wel onduidelijk?
Is redelijk gangbare kennis (noodzaak van koppelelco's bij asymmetrische voeding), maar ongetwijfeld zal niet iedereen dit weten. In dat geval, bij twijfel: CHECK DE DATASHEET!
Al de rest is 'hearsay'....
Beterschap!
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Hoi Rob,
ik zou gewoon voor een klasse A seriemodulator gaan met de belasting, dat is dus je eindtrap eraan.
Je kunt die seriemodulator gewoon met een opamp of een BD139/BC517 insturen, maar die eindtransistor in de modulator moet je wel op een flink koellichaam monteren want die wordt niet warm, maar heel erg warm. Maar als je audioversterkers kant en klaar wil kopen van veel vermogen adviseer ik PWM versterkers die worden niet warm en geven een berg aan vermogen. (Aliexpress)
Martin heb even zitten kijken maar kom niet echt 1 2 3 een versterker tegen PWM MAAR zal aan mij liggen!
.
Nonius JAAaaaa dus als ik het goed heb kan enkel maar ook dubbel.
Zal eerlijk zijn heb chatgpt er ook bij!
Wattage bij 12 V single supply (VCC = 12 V)
Met een 8 Ω luidspreker:
? ongeveer 5–7 watt RMS
Met 4 Ω:
? ongeveer 8–10 watt RMS (max)
? Waarom zo weinig?
Met één voeding van 12 V zit je maximale uitgangsspanning rond ±5–6 V piek (door verlies in de chip).
Dat levert:
• 8 Ω → ~6 W
• 4 Ω → ~10 W
Dit klopt met typische tests van LM1875-single-supply ontwerpen.
De LM1875 is eigenlijk ontworpen voor hogere spanningen.
Met 12 V single supply zit je dus heel laag.
? Ter vergelijking (zodat je weet wat je mist)
Met 24 V single supply:
• 8 Ω → ~15–18 watt
• 4 Ω → 20–25 watt
Met ±22 V dual supply (echte manier):
• 8 Ω → 20+ watt
• 4 Ω → 25–30 watt
Dat laatste is hoe de LM1875 “officieel” bedoeld is.
?? Conclusie
→ Met 12 V single supply krijg je maar 5–10 watt.
( Kheb een paar borrels genomen, dus ben nu zo weg! ) Ben moe en een kop als een wastrommel!
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
maar kom niet echt 1 2 3 een versterker tegen PWM MAAR zal aan mij liggen!
Zoek misschien eens op 'class D' versterkers?
Heb je nog aandacht geschonken aan de AM-modulator/signaalgenerator (5W) o.b.v. de TDA2030, hierboven? Want als je iets wil bouwen kun je dat zonder verder nadenken nabouwen en verzekerd zijn van een goed resultaat.
Ik ken de ontwerper, is iemand met 40+ jaar electronica-ervaring. En ben redelijk zeker dat hij geen ChatGPT gebruikt....
2:30 werd weer wakker, zit helemaal vol met prut word er niet vrolijk van! 
Ja Nonius sterker nog ik heb van die DIY kitjes en die zijn vrijwel zoals dat schema,
in de hoop dat deze strakjes aan komt hier… Tis er nog niet.
VrGr Rob