Hallo,
Een vraag van een electronica-noob.
Ik heb leds met de volgende specificaties:
Productspanning 2,25-2,6 V (rood) 3,3-3,9 V (groen) 3.1-3.7 (blauw) 3.1-3.7 (wit)
Maximale aandrijfstroom 700mA.
Ik heb een spanningsbron van 12V.
Als ik bereken welke weerstand ik nodig heb voor Rood: 12 V, brandspanning = 2,4 V, spanning over weerstand = 9,6 V; Stroomsterkte = 0.7 Ampère R = 9,6 / 0,7 = 14 Ohm.
U = I.R dus het vermogen door die weerstand = 9,6 * 0.7 = 7 Watt.
De weerstanden die ik gevonden heb zijn cementweerstanden
https://www.conrad.be/nl/p/monacor-lsr-220-20-hoogbelastbare-weerstand…
Zijn mijn berekeningen juist, en moet ik zulke "grote" weerstanden gebruiken?
Welke draden dien ik hier minimaal voor te gebruiken (AWG-waarde)?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Sam.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Yep.
Een vergelijkbaar met deze: https://nl.grandado.com/products/5pcs-10w-cree-xlamp-xm-l-xml-rgbw-rgb…
Maar zijn mijn berekeningen juist?
7 watt in weerstanden verstoken?
Dat wordt ongelooflijk heet.
Daar kan je beter een passende stroombron voor zoeken.
En die leds moeten ook heel goed gekoeld worden!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je kunt beter een CC (Constant Current, houdt de stroom constant) led driver nemen. Zijn er in allerlei stroomsterktes, ook in 700mA.
Een weerstand wekt veel hitte op en verspilt veel energie...
Zonder koeling zijn die leds inderdaad bijna meteen stuk...
[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bijv deze driver: https://www.digikey.nl/nl/products/detail/mean-well-usa-inc/LDH-45A-70…
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat zijn 4 losse leds op 1 pcb. Ze hebben niet de zelfde Vf dus je kunt ze niet parallel zetten en dan is de vraag of ze 1A in het totaal gebruiken (in jouw geval wil jij heel verstandig 700mA gebruiken) of per led. Ik denk het eerste. Vreemd dat het merk Quingying is maar er ook Cree op staat. Cree is een merk. In dat geval is het dus China fake en dan zou ik heel voorzichtig zijn met hoe betrouwbaar de specs zijn. Ik zou dus niet op de max stroom gaan zitten dus 250mA per led is de max, dan zou ik op hooguit 200mA gaan zitten
De berekening :: Vf 2,25 tot 2,6V wil meestal zeggen dat 2,25V de Vf bij bij net licht geven is en 2,6V als je ze maximaal aanstuurt. Wat ik normaal doe is met een labvoeding kijken hoeveel stroom ik genoeg licht vind. Dan meet ik daarbij de Vf en bereken daarmee de weerstand (alleen gebruik ik bij dit soort vermogens stroombronnen ipv zoveel stroom op te stoken in een weerstand (die je ook moet koelen))
Op zondag 16 november 2025 15:42:31 schreef Arco:
Je kunt beter een CC (Constant Current, houdt de stroom constant) led driver nemen. Zijn er in allerlei stroomsterktes, ook in 700mA.
Een weerstand wekt veel hitte op en verspilt veel energie...
Zonder koeling zijn die leds inderdaad bijna meteen stuk...
Ik gebruik een LDD-700L als Constant Current Led Driver.
Maar ik moet toch nog een weerstand in serie tussen de output van de LDD en de Led plaatsen?
rob040
Golden Member
Op zondag 16 november 2025 15:55:49 schreef Sam Witse:
[...]
Ik gebruik een LDD-700L als Constant Current Led Driver.
Maar ik moet toch nog een weerstand in serie tussen de output van de LDD en de Led plaatsen?
Nope. Een weerstand is een stroombegrenzer als je een hogere spanning aanbiedt, maar als je al een stroombron van 700mA hebt is de weerstand niet nodig (onwenselijk, want je gooit vermogen weg).
benleentje
Golden Member
Vreemd dat het merk Quingying is maar er ook Cree op staat.
Met even gegoogled.
Quingying is een bedrijf dat verlichting maakt maar ook hoogwaardige leddrivers.
Op zondag 16 november 2025 16:01:16 schreef rob040:
[...]
Nope. Een weerstand is een stroombegrenzer als je een hogere spanning aanbiedt, maar als je al een stroombron van 700mA hebt is de weerstand niet nodig (onwenselijk, want je gooit vermogen weg).
Dat was mij ontgaan!
Weerstanden dus er tussenuitlaten, en de leds rechtstreeks op de LDD-700's aansluiten!
Thanks!
benleentje
Golden Member
The MEAN WELL LDD-700L is a DC-DC step-down LED driver with a constant current output of 700mA. Its input voltage range is 9 to 36VDC, and the output LED string voltage is adjustable from 2 to 32VDC
Het staart er een beetje krom. Maar het is dus en leddriver die een continu stroom van 700mA kan maken. Die stroom is instelbaar.
Als je dan bv een stroom van 350 insteld dan regelt het zelf de spanning aan de uitgang naar de leds zodat er altijd 350mA loopt. De minimum spanning is 2V en dat is al ruim hoger dan de leds. Er is dan ook geen weerstand nodig.
fred101
Golden Member
Op zondag 16 november 2025 16:04:19 schreef benleentje:
[...]Met even gegoogled.
Quingying is een bedrijf dat verlichting maakt maar ook hoogwaardige leddrivers.
Je bedoelt dat Quingying leds van Cree gebruikt. Dat kan natuurlijk wel, daar heb ik niet aan gedacht.
Maar waar niemand het over heeft. Dat PCB bevat 4 verschillende leds, die kun je volgens mij niet parallel zetten want die gaan de stroom niet gelijkmatig verdelen. Daar moeten 4 stroombronnen aan. Anders gaan de rode geleiden en daar gaat 700mA doorheen en de andere kleuren doen niets tot rood kapot gaat. Dan gaan blauw en wit aan tot ze doorbranden en daarna gaat groen (op)branden (volgens mij kloppen die Vf spanningen niet. Groen is normaal gesproken lager dan blauw en wit.)
benleentje
Golden Member
Even rekenen
De led is 10W totaal.
1 led van 3,3V op 700mA = 2.31W
De max stroom is echter 1000mA en dan kom je op 3,3W per led uit.
Daar moeten 4 stroombronnen aan.
JE conclusie dat je 4x een stroombron nodig hebt klopt dan wel.
Anders gaan de rode geleiden en daar gaat 700mA doorheen en de andere kleuren doen niets tot rood kapot gaat.
Maar 1 led kan dus 1000mA aan en als je 1 stroombron voor alle 4 de leds zou gebruiken dan kan er nooit meer dan 700mA door 1 led gaan. Dus kwaad kan het niet. Maar je zal inderdaad wel bijna alleen rood hebben.
Conclusie fred101 is scherp vandaag
rob040
Golden Member
Op zondag 16 november 2025 16:28:53 schreef fred101:
[...]Je bedoelt dat Quingying leds van Cree gebruikt. Dat kan natuurlijk wel, daar heb ik niet aan gedacht.Maar waar niemand het over heeft. Dat PCB bevat 4 verschillende leds, die kun je volgens mij niet parallel zetten want die gaan de stroom niet gelijkmatig verdelen. Daar moeten 4 stroombronnen aan. Anders gaan de rode geleiden en daar gaat 700mA doorheen en de andere kleuren doen niets tot rood kapot gaat. Dan gaan blauw en wit aan tot ze doorbranden en daarna gaat groen (op)branden (volgens mij kloppen die Vf spanningen niet. Groen is normaal gesproken lager dan blauw en wit.)
Je kunt ze wel in serie zetten. 
Arco
Special Member
.
[Bericht gewijzigd door Arco op (99%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 16 november 2025 16:10:40 schreef benleentje:
\Het staart er een beetje krom. Maar het is dus en leddriver die een continu stroom van 700mA kan maken. Die stroom is instelbaar.
Lees: Door te dimmen via PWM-signaal op de daarvoor bestemde ingang of analoge spanning op de daarvoor bestemde ingang, niet door een jumper of zo die die maximaal-stroom beperkt. 700 mA is altijd de maximale uitgangsstroom als je de ingangen die dat regelen, open laat.
@ topicstarter: ook ik zou voorzichtig zijn met de specificaties van deze LEDs: Ik ken Cree LEDs alleen als, nou ja, Cree LEDs. Ik heb er nog nooit iets anders op zien staan en zelfs 'Cree' ontbreekt vaak en je kunt alleen opmaken dat het een Cree LED is uit een cijfer+lettercode op de LED-print die bij intypen op internet rechtstreeks naar het datablad leidt.
Hou er rekening mee dat dergelijke LEDs lang niet altijd in staat zijn om alle 4 kleuren op maximaal vermogen te blijven uitsturen: de boel wordt dan te heet, maar er staat geen datablad bij, dus is het gissen. Erg dure LED-drivers met meer kanalen hebben een thermistor-ingang voor dergelijke LEDs en schroeven het vermogen langzaam wat terug bij het inschakelen van meerdere kleuren op hoog vermogen om de boel heel te houden.
Sowieso ga je er 4 nodig hebben als je ze individueel aan wil sturen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sam, het korte antwoord op de vraag die je in je openingspost en even later herhaalde is: Ja je berekening is juist.
En omdat we dus te weinig van de context wisten heb je HELEMAAL NIETS aan dat antwoord.
Dus een openingpost van: Ik heb een XXX leddriver (link!) en daar wil ik 1 vierkleuren led (LinK!) op aansluiten. Dat geeft voldoende context om te zeggen, "Ja je berekening is juist, maar niet van toepassing op deze situatie".