fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb weer iets uit de container gevist. Dit keer een soort walkman-achtig cassette afspeel/opneem ding (mono) Hij werkt maar voor hij bandjes gaat eten wil ik hem eens nakijken en weer zo goed mogelijk maken. Natuurlijk is dit weer een ding waar niks over te vinden is.
Dus geen schema's of service manual te vinden (waarschijnlijk zoek ik verkeerd) zodat ik weet hoe ik aan het mechanisch deel moet werken.
Ik weet dat het niet zinvol is
ik doe het gewoon omdat ik het leuk vind om eens aan wat anders te werken.
Heeft iemand tips over wat ik zeker moet doen en wat zeker niet
want ik heb nog nooit aan zo'n ding gewerkt. Ik heb zelfs al grofweg 30 jaar geen cassette deck gebruikt, mijn bandjes dateren uit de 80's en er staat zelfs nog muziek op.
ik zou zeker niet je beste bandje erin stoppen om mee te beginnen
Weinig over te vinden inderdaad, meestal zijn de aandrijfriem en/of de aandrukrol wel aan vervanging toe. Als de aandrukrol nog zacht aanvoelt en niet vervormd is, zou schoonmaken kunnen volstaan.
Als er geen batterijen hebben gelekt, is naast bovenstaande meestal smeren van capstan as en tandwielen wel aan te raden, maar soms is er vet/olie gebruikt dat na al die jaren nog goed is. Soms is het taaie smurrie en dan wordt het schoonmaken.
Uiteindelijk zal er een tape in moeten, mogelijk loop je dan nog tegen wat elco problemen aan, maar misschien heb je geluk. Tapesnelheid afregelen is meestal zonder service manual nog wel te achterhalen (hoewel ik niet weet of ik mijn test tape in zo'n walkman zou durven stoppen; meestal gebruik ik daar een kopie voor waarvan ik weet dat die goed genoeg is
). Voor bias afstelling voor opnames wordt het wat lastiger zonder manual, maar wellicht is die niet verlopen.
Bij testen: kijk goed in het venster of beide spoelen draaien; is dit niet het geval dan snel stoppen voordat tape in je hele walkman zit.
Beetje open deuren misschien, maar als je niet veel aan walkmans of cassettedecks hebt gesleuteld wellicht nuttig.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hi Willem, bedankt voor het advies. Ik heb wat videos zitten kijken over hoe die dingen werken. Blijkbaar heb je voor afregelen speciale cassettes nodig. Maar dit ding is mono dus azimuth instelling dat zal wel loslopen, vroeger toen ik in het weekend bij een homecomputer winkel werkte hadden we een bandje en een meter daarvoor maar omdat ik de enige was die het kon deed ik dat zo vaak dat ik het gewoon op gehoor kon. Dat was ook mono.
Snelheid is geen probleem, er zit een draaiwieltje aan de buitenkant bereikbaar, waar je de snelheid mee kunt veranderen. Ik denk dat het een soort van (voorloper van de) memorecorder was. Ik had al een tape geprobeerd en dat ging goed. Ik denk dat het ding nauwelijks gebruikt is want hij ziet er uit als nieuw. Hij heeft zelfs een heel klein bandtellertje. Gokje qua leeftijd: eind jaren 70/begin 80 ?
Ik wacht nog met open maken tot iemand mogelijk een SM heeft en anders begin ik er gewoon aan. Wat ik wil doen:
- Capstan en dat rubber wiel schoonmaken met ipa
- koppen schoonmaken met ipa
- het wiel wat zorgt dat de grote spindels draaien schoonmaken met, idd ipa 
- mechanische dingen schoon en nieuw vet/olie
- ik heb een spuitbus voor onderhoud van rubber snaren wat het rubber beschermt, soepel houdt en weer "impregneert" (locktite 8005) voorkomt ook slip. Is het verstandig daar de rubber onderdelen en snaren mee te behandelen?
-kijken of er andere dingen nodig zijn (schakelaars, potmetertje, elcotjes etc)
fred101
Golden Member
Hij blijkt uit ongeveer 1983 te komen en het was blijkbaar vooral bedoeld als dictafoon. Oorspronkelijk zat er een "leren" hoes om, vandaar dat hij er nog zo mooi uitziet. Die hoes zat er helaas niet meer bij.
(facebook)
De prijzen die ze er voor vragen varieren van best veel (20 euro) tot idioot hoog (155 euro)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
Een tip van iets andere aard: als je bandjes ook al lang niet gebruikt zijn, spoel die dan voor ze te gebruiken op een mechanisch goed werkend deck een paar keer op en neer. De tape wil nog wel eens aan zichzelf vast gaan plakken als deze lang niet is gebruikt.
EricP
mét CE
Blijkbaar heb je voor afregelen speciale cassettes nodig.
Geen idee waar... Maar... Ik moet er nog eentje hebben. Eindeloze band die in het midden een wieltje met streepjes erop aandrijft. Bij TL licht zorgen dat ze stil staan. Prima stroboscoop.
Maar dit ding is mono dus azimuth instelling dat zal wel loslopen
Die is juist kritischer. Immers, de track is 'hoger' (zeg maar 2x zo hoog als bij stereo...) dus verlies je eerder 'hoog' als de kop scheef staat. Je weet wel, de magnetische kortsluiting. Maar azimuth is natuurlijk alleen interessant als je cassettes elders opgenomen wilt afspelen - of andersom.
En inderdaad: als je een cassette hebt die 'known good' is, dan kun je dat prima op het gehoor afstellen. Het is geen 'state of the art' deck tenslotte.
Ik denk dat het een soort van (voorloper van de) memorecorder was.
Guess what... Het is een memo recorder! Toen de walkman 'hip' werd, was dat stereo. En zonder opname mogelijkheid doorgaans. Uit de tijd dat 'de baas' de boel insprak en 'de secretaresse' dat uit tikte. Met een beetje mazzel al wel een electrische type machine.
Maar voor al je plannen... Ik heb met dit soort dingen vaak zoiets van 'don't fix what aint broken'. Wellicht is deze nog oud genoeg om nog wel redelijk fatsoenlijk uit elkaar gehaald te kunnen worden, dat zou mooi zijn. Maar ik heb er al genoeg in handen gehad waar veel met 'klik' systemen in elkaar zit en het plastic bros geworden is - er breekt het een en ander bij het uit elkaar halen. OK, geen memorecorder maar walkman, dat is dan ook weer zo.
En eh... Ik heb nog 2 operationele cassette decks. Verbazend hoe goed dat nog klinkt na 40 jaar. De cassette-copy van een CD is nog best te verteren. De CD-copy van een CD, 10-15 jaar jonger, heeft niet zelden wel wat leesproblemen zeg maar.
Geinig ding. Ik denk dat ik er ook nog ergens eentje moet hebben voor mini-cassettes.
Op maandag 17 november 2025 18:01:36 schreef fred101:
- ik heb een spuitbus voor onderhoud van rubber snaren wat het rubber beschermt, soepel houdt en weer "impregneert" (locktite 8005) voorkomt ook slip. Is het verstandig daar de rubber onderdelen en snaren mee te behandelen?
8005, Interesting... als de snaar nog heel is maar niet meer goed van vorm (uitgehard maar niet uitgerekt), niets te verliezen toch? Ik heb wel een rubberen snaren uitgekookt, maar de resultaten waren niet erg bijzonder. Als dit beter werkt hoor ik het graag 
Voor dit soort recordertjes niet te moeilijk doen met speciale dure meetcassettes.
Vraag een bekende met een goed werkend stereodeck (nagenoeg geen verschil tussen bron en opname) om een mooi helder muziekstuk op te nemen, en stel dan je memorecorder af tot ie goed klinkt.
fred101
Golden Member
Dit is min of meer een nachtmerrie om uit elkaar te halen. Er moeten een hoop draadjes los die maar 5 adertjes hebben waarvan er diverse nog maar met 1 vast zaten.
Veel opgedroogd vet. De snaren lijken nog goed. Alles weer schoongemaakt en gesmeerd. Dat locktide geprobeerd maar het spul is vrij dik en plakkerig dus meer dan even wattenstokje er een beetje langs gehaald durfde ik niet te doen want als het in het mechanisme komt gaat dat waarschijnlijk vast zitten (ik gebruikte het voor dingen als rubber dynamo snaren van oldtimers, het maakt het rubber ook stroever tegen slip.)
Maar toen ik hem openmaakte lag er een roodkoperen plaatje wat "vastgeplakt" zat aan de onderkant van waar het nu ligt. Het stak er onderuit maar zat nergens aan vast.
Iemand een idee wat dat is, een soort glijplaatje?