Hallo Allemaal,

Ik heb een hoofdlamp waar 2x 18650 batterijen ingaan die heeft het altijd prima gedaan (gebruik heb voor het vissen).

Sinds kort blijflt de hoofdlamp continu gedimmed aanstaan, en reageert niet meer op de knop (flash, gedimmed, volledig aan). Heb hem opengemaakt om te controleren op losse contacten op de button maar dat zat allemal vast (doorgemeten op breuk).

Om er voor te zorgen dat de lamp toch vol aangaat heb ik hem nu tijdelijk gelust direct aan de batterij. En dat werkt echter gaat de lamp niet uit dus haal ik nu telkens de batterij eruit.

Nu ben ik benieuwd of de lamp weer te repareren is zodat ie weer met de knop werkt ipv telkens de batterij eruit te halen. Heeft iemand een oplossing? Zie bijlage van het de print.

Overigens heeft de lamp een laad functie aangezien hij nu continu aangaat kan ik die ook niet gebruiken en laad ik de batterij als tussenoplossing in een aparte lader. Zou fijn zijn als ik de lamp weer normaal kon gebruiken.

Alle hulp is welkom.

Alvast bedankt,
Hemant

IC heeft zo te zien geen opdruk, wordt dus gissen bij vervangen.Geen merk of type lamp beschikbaar?
Is al wat aan gesleuteld zo te zien? (draden lijken alsof ze met een gasbrander zijn 'gemonteerd'...)

Hoi,

Inderdaad nergens een mer te bekennen.

Die groen draad heb ik er op gezet als overbrugging zodat ie toch fel genoeg is om te vissen.

Ik heb de IC gemeten en ik zie daar op de pin wel 4v echter lijkt er een stroombegrenzer waardoor de lamp niet fel brand zonder die groenen draad van mezelf. Was een beetje behelpen had heb nodig bij het vissen wilde het even snel dus. Als ik de oorzaak weet wil ik dat nog netjes maken :( sorry

Hemant

Het is lastig te zien op de foto, maar ik meen sporen te zien dat de transistor / mosfet wat magische rook heeft verloren.

Is de opdruk daarvan wel nog leesbaar?

denk ook mosfet kapot en dat het ic nog wel werkt.
meet eens tussen massa en de 5de pin van het IC wat er op de uitgang komt bij verschillende 'standen' van je drukknop. dan weten we alvast of de aansturing nog werkt.

toevallig geen sterkere batterij aangesloten? want misschien was die fet wat krap berekent maar blijft het werken met de 'zwakke' chinese cellen

Als het IC een stroombron bevat, dan gaat de led het overbruggen met een draadje niet fijn vinden...

@Arco, dat lijkt me niet. Dan moet je vermogen in de chip gaan lopen stoken en zo'n ledlamp is wel 2W of zo. Dan zit er bij de max laadspanning ook al snel een Watt in je chipje.

Ik verwacht dat het zo'n microcontrollertje is die eens in de zoveel tijd op hackaday als "a microcontroller for less than $0.10" langskomt.

Ik verwacht dat een redelijke mosfet als de SI2300 of HX2300 of HX2302 het wel doet. Je bent welkom om er een paar te komen halen in Delfgauw.

[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]

Nu je zegt ziet er verbrand uit.

Ik kan niet alles zien A1??1B ofA1??18. Als ik die meet reageert gate met de knop, source en drain heb ik altijd 4.1v. In de uit stand meet ik links ook 4.1V

pin 5:
uit 4.1v
stand 1 : 1.37v
stand 2: 2.74v
stand 3 (knipper stand: wisselt van 2.68v -2.84v

100% zeker niet te veel spanning gegeven heb altijd deze batterijen gebruikt die horen bij de lamp.
De lamp wordt inderdaad warmer de houder van de ledlamp is van metaal ik hoop dat ie genoeg warmte afneemt. Hbe hem to nu 1 keer kort gebruikt omdat ik al getopt was met de schemering.

bedankt zover, hoop dat ik dit kan oplossen met jullie hulp.

die verschillende standen, zal wel een PWM puls zijn. langere PWM = hogere spanning dat de meter meet.
de mosfet moet dus zeer snel aan en uit schakelen en die is kapot

O.K. dank als ik die wil vervangen en ik dus niet het type kan aflezen kan ik hem dan door een willekeurige vervangen. Ik weet de specs namelijk niet?

A1xxxx is wel duidelijk te zien :(

Hemant

Maak er eens een hele goede en scherpe closeup foto van.
Er zit hier een enorme berg aan ervaring op het forum, misschien herkent iemand het onderdeel.

Hoi,

zie bijlage van een betere foto. Op de gok zeg ik A13HB of A1SHB.

Hemant

https://images.prom.ua/1252808417_w1280_h640_1252808417.jpg

A1SHB is a marking code for the SI2301, a P-Channel Power MOSFET in a SOT-23 surface-mount package. It is used for power switching applications, such as load switching in battery-operated devices, due to its low on-resistance, high-speed switching capability, and logic-level gate drive. Key specifications include a maximum drain-source voltage of \(-20V\) and a continuous drain current of \(-2.8A\). 

vind je veel op aliexpress, dus grote kans dat die gebruikt werd
https://nl.aliexpress.com/item/1005006143470541.html

lijkt toch alsof er ook een probleem is met pin 5, die zou de mosfet moeten aansturen.

Maar in uitstand geeft de ic op pin 5 altijd spanning. zu verwachten in uitstand dat pin 5 ov zou moeten geven.
wat denken jullie?

Hemant

haal die fet er eens af en kijk dan of er nog spanning zit.
die fet zet misschien spanning op pin 5 omdat die intern is gesmolten

Is een P-channel fet, 5v in uitstand is dan juist goed...

Ok heb de FET eraf gehaald en pin 5 heeft nogsteeds 4.1V.

is dat goed?

Ik heb er even een andere china FET opgezet als test (maat was zelfde :) ) maar geeft zelfde probleem lamp gaat niet uit.

Welk deel zou er voor moeten zorgen dat die lamp wel uitgaat?

Hemant

[Bericht gewijzigd door hemant_5400z op (13%)]

Ter info: de SI2300 fets met A1sHB heb ik ook liggen.

Als je er een N-fet op zet, volgens mij gaat dan de body-diode de boel "aanzetten", je moet wel een P-fet hebben als daaar een P-fet bedoeld was.

Hoi,

Heb er een schakelaar op gezet, dat werkt prima, heb alleen geen dim en flits functie meer maar de gebruikte ik toch niet.

In iedergeval bedankt.