Na jaren van stilstand wil ik de velleman voeding PS925 opstarten.
Helaas ze gaat meteen in veiligheid(uitgangsspanning 0volt en Warning led licht op).
Op de gelijkrichterbrug meet ik wel 28 volt dc.
Manuals kan ik zat downloaden, maar vindt nergens een schema.
Wie o wie kan mij een link of Pdf ofzo doorsturen om te kunnen repareren.
Ook nuttige tips zijn welkom.
Ik hoor het graag van jullie,,,

Elco's kunnen niet goed tegen jaren uitstaan. Meet de rimpelspanning eens.

Beste OM (Old Man) onder zendamateurs,

kijk eens op de site van -wijlen- Frits Geerligs PA0FRI. Daar staat het schema en wat modificaties van de Manson EP925 voeding, die er zo op het eerste gezicht aardig op lijkt. Succes!

@Hoeben, @fred101 Bedankt voor de heel snelle reacties.
@NKHteB, ben al aan het rondneuzen op de mooie site, bedankt voor de tip,

Op donderdag 20 november 2025 21:22:22 schreef NKHteB:
Beste OM (Old Man) onder zendamateurs,

kijk eens op de site van -wijlen- Frits Geerligs PA0FRI.

https://pa0fri.com/Diversen/EP925/ep925.htm

[Bericht gewijzigd door vergeten op (71%)]

Beste Gij Kieken,

het zou wel leuk zijn om -na afloop van de reparatie(poging)- te horen, hoe het is afgelopen. Dat stimuleert het plaatsen van hulptips.
Succes verder (heb ook jaren de EP-925 in bezit gehad en doorgegeven).

Gr. N.

@NKHteB,
Ben nu pas begonnen met meten ,had huiselijke taken.
Rimpel gemeten met scoop, dat zag er goed uit (gemeten zonder belasting, was toch 0volt output).
Vervolgens freq.comp van de 723 los gelegd, toen kwam de voeding op.
De led warning bleef wel opgelicht.
Dus verder zoeken,de zener van 15volt, heeft 16.8volt , ben nu aan het denken om die te vervangen door een
TL431.
Moet nog het een en ander bekijken.

heeft ook absoluut geen haast. Een uitdaging!

Gr. N.

Op zaterdag 22 november 2025 21:04:54 schreef Gij Kieken:
@NKHteB,
Ben nu pas begonnen met meten ,had huiselijke taken.
Rimpel gemeten met scoop, dat zag er goed uit (gemeten zonder belasting, was toch 0volt output).

Heb je gemeten op de bufferelco of de uitgang? 0 volt rimpel kan namelijk vrijwel niet. Probe op 10:1 of iets anders fout ingesteld.

Dus verder zoeken,de zener van 15volt, heeft 16.8volt , ben nu aan het denken om die te vervangen door een TL431.

Maak de voeding eerst eens werkend, voordat je aan het verbeteren slaat _/-\o_

Heb je gemeten op de bufferelco of de uitgang? 0 volt rimpel kan namelijk vrijwel niet. Probe op 10:1 of iets anders fout ingesteld.

Hij heeft de voeding niet belast. De elco capaciteit is berekend om onder max belasting een rimpel te hebben, die nog net laag genoeg blijft voor het regelcircuit om goed te kunnen blijven regelen.

Vervolgens freq.comp van de 723 los gelegd, toen kwam de voeding op

Stel dat het schema EP-925 van PA0FRI klopt met voeding van TS, dan zou ik VR2 5k eens controleren

Update, tijdens de metingen springt de spanning her en der op en neer.
Er zitten tochwel een tiental draadbrugjes in het ontwerp, de lassen zien er goed uit onder het vergrootglas, maar heb wat zitten wrikken met een klein schroevendraaiertjes en er komen er paar zeer makkelijk los.
@MJN, het schema ziet er inderdaad bijna identiek uit, behalve de nummering van de componenten is anders.
VR2 (5K) gaf al verdachte metingen, eruit gesoldeerd en appart gemeten was goed , maar in de schakeling verandert ze van waarde. Dus vervangen.
Een soort gelijk trimmertje van 500ohm zit in serie met de instel potmeter voor de spanning, deze gaf ook onderbreking aan.
De instelpotmeter voor de spanning zelf gedraagd zich ook vreemd.
Conclusie er moeten toch wel enkele componenten vervangen worden en heb niet alles voorradig.
Dus Lieve Moderators je mag het topic als Solved zetten.