Alhoewel wij onze combimagnetron (merk Severin) niet in gebruik hadden, is onze aardlekschakelaar (verliesstroomschakelaar) afgegaan.
De aardlekschakelaar konden we slecht terug opzetten nadat we het toestel losgekoppeld hadden van het net.
De aardlekschakelaar sprong ook onmiddellijk af als we het toestel in een ander stopcontact op een andere kring instaken (zonder het effectief te gebruiken om iets op te warmen).
Is dit te repareren ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bizar. Hij werkt nu terug.
Of om eigenlijk meer precies te zijn - ik kan hem terug aan het net koppelen zonder dat de verliesstroomschakelaar (300mA) af gaat. Voorheen ging hij telkens af bij het insteken van mijn microgolf.
Ook bij het opwarmen + hetelucht heb ik geen probleem meer.
Oorspronkelijk verdacht ik onze broodrooster omdat we die net wel aan het gebruiken waren toen de verliesstroomschakelaar voor de eerste keer afging. Maar hij ging nog steeds af nadat we de broodrooster hebben verwijderd.
testman
als de oven warm is geweest kan het probleem tijdelijk weg zijn. soms komt het steeds terug bij een bepaalde temperatuur met opwarmen..
Als je de stekker 180 graden omdraait en dan insteekt kan het ook weer werken. Het ligt er maar net aan op welke plek het aardlek in een verwarmingselement zit en hoe groot de lekstroom is.
Ik heb zo'n vermoeden dat dit BE betreft ( 300 mA aardlek en taalgebruik) dan zal de steker draaien niet lukken vanwege de aardpin.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
ik zou hem toch eens open maken en grondig inspecteren. Mogelijks is er iets stuk op de netfilter print. Na een paar sluitingen is het mss grondig stuk waardoor het verlies weg is.
EricP
mét CE
Daar mag inderdaad wel ff naar gekeken worden. Het is geen 10mA van een alamatje wat gaat, maar een 300mA Belg - 300mA is toch best een serieuze lekstroom.
Ik houd het op een netfilter wat is gaan hemelen of nattigheid. Zou de locatie met met 'condens' kunnen? Een bijkeuken met best sterke temperatuurwisselingen ofzo?
testman
of een grondkabel, boiler, mazoutketelpomp, lamp met opgeteld lek van 240mA en de oven isdan net genoeg om de aardlek eruit te krijgen.
pas nog gehad bij een aardlek met 4 groepen, deel zat de tuin op een huiskamergroep erbij. tuin apart gezet maar de groep waar de ketel opzat was slechter als de tuingroep, opgeteld net teveel dus. evengoed de tuin maar op n alamatje gezet..
[Bericht gewijzigd door testman op (47%)]
Lastig zoeken soms dit soort probleempjes, maar in dit geval, dit valt mij op :
Op vrijdag 21 november 2025 10:10:34 schreef jan_vda:
[..] De aardlekschakelaar konden we slecht terug opzetten nadat we het toestel losgekoppeld hadden van het net. [..]
Als niet verbonden is dan heeft het apparaat geen invloed meer, logischerwijs.
Maar, het vervelende is dat de lekstroompjes van verschillende apparaten optellen maar ook elkaar kunnen opheffen.
Dan is het laatste apparaat wat erbij komt met een klein lekje de "druppel die de emmer doet overlopen" en die krijgt dan de schuld, ten onrechte.
Severin staat bekend om zijn element problemen. Ovens nieuw uit de doos hadden soms dit probleem al. Ook als je een nieuw element bestelde waren die al lek als een vergiet soms. 300 mA aardlek, kan je er beter tussenuit schroeven want met veiligheid heeft dit niets meer mee te maken. Een mens is dan morsdood, vandaar in NL voor huisinstallaties 30 mA
testman
Op zondag 23 november 2025 07:40:25 schreef smd:
Severin staat bekend om zijn element problemen. Ovens nieuw uit de doos hadden soms dit probleem al. Ook als je een nieuw element bestelde waren die al lek als een vergiet soms. 300 mA aardlek, kan je er beter tussenuit schroeven want met veiligheid heeft dit niets meer mee te maken. Een mens is dan morsdood, vandaar in NL voor huisinstallaties 30 mA
dat is een netbeheerder dingetje in BE en vaak is dat ding nog verzegeld ook. is wrs vanwege mogelijk slechte aarding daar, anders word het hele aardnet opgetild.
had er pas nog 1 waar de hoofdaarde van de waterleiding was gepakt, moest een pen geslagen worden ivm vervanging waterleiding. de originele aarding op de kast was 88 ohm maar de aarddraad zat los rond de leiding gedraaid, waterleiding zelf deed 8 ohm.
EricN
Wat bedoel je daar mee ? Als er meerdere apparaten achter 1 differentieelschakelaar zitten dan kan er van alles gebeuren.
Wat ik wel eens deed met een wasmachine verwarmingselement, los aansluiten, rood laten worden en in koud water gooien, laten schrikken dus, soms lukt dat.
Baad het niet dan is het jammer.
EricN
TS meldt dat plots de diff springt. 300mA, dus behoorlijk verlies. Bij het verwijderen vd oven uit het stopcontact is alles ok dus duidelijk de oven. Steekt hij het elders op een andere kring in is het weer prijs. Wederom duidelijk de oven. Even erna niets aan de hand. Een duidelijk geval van "genezen door handoplegging". Een cathegorie waaronder verwarmingselement verliezen niet onder vallen. Dat geneest daar niet van door 2x de diff te doen afspringen. Doorwarmen, ja, dat kan iets teweeg brengen. Inactief even wachten heeft geen resultaat. Ik stel me dus vragen over de diagnose.
testman
tja, ken er ook wel die bij sluiting gewoon een DII automaat erin draaien van 20A en gewoon drukken tot er iets pang doet. dat was bij 1 pand best vaak zo en altijd een vsa welke er veel zaten op die groep..
Klopt, eens een pand daardoor uitgebrand zien woden, brand ontstond in meterkast waar de D 16A patroon er geregeld uitging. D20A ingedrukt en bleef heel... Nu komen er voor bedrijfspanden een verplichte Scioss keuring, zouden ze voor woningen ook moeten doen
testman
wat ik bedoel is een sluiting eruit blazen, niet een stelselmatige overbelasting "oplossen" met een zwaardere automaat. en ja dat kom je bij bedrijven nogal eens tegen. kastje met zekeringen, veel te veel op die groepen en dus heeft er 1 maar overal 25A traag ingedraaid. doorgaans komt er dan een nieuwe groepenkast want zekeringen worden te makkelijk "aangepast".
wat je krijgt in zo'n gevallen is lasdoppen die wegsmelten omdat de stroom veel te hoog is. heb er 1 vaker van terug gehad, storing omdat er weer een lasdop weg aan het fikken is. steeds weer zit er 25A in en veel lengte aan 2,5 kabel en lasdozen. tot ik aangaf dat het een keer brand ging geven zo, met die ouwe zut installatie ook nog. toen is er een 10mm2 gelegd en een onderverdeler bijgehangen.