Geert111
Golden Member
Goede avond,
Vorige week zijn we begonnen met onze kerstversiering te plaatsen maar onze kerstman heeft blijkbaar een duw gekregen in de opbergbox en zijn hoofd is losgekomen van het mechanisme dat hoofd en ogen doet bewegen.
Tijdens het losmaken heb ik ook nog het speakerdeel geopend omdat er een barst in zat. Hierbij heb ik een rood draadje los getrokken en ik heb geen idee waar het zat. Het komt van de aan/uit-schakelaar maar ik weet niet waar het vandaan komt. Wanneer ik spanning op de batterijklemmen zet speelt het deuntje maar de schakelaar zit niet in de kring.
Kent iemand deze schakeling?
Mvg /Geert
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Onder de microscoop of scherpe loep kun je vaak wel zien waar het heeft gezeten. De restanten van de aders zie je dan uit de tin steken.
EricP
mét CE
Is 'aan die piezo speaker' een hele wilde gok?
Met maar 1 draadje er aan, weet ik vrij zeker dat daar niet veel geluid uit gaat komen...
Mijn idee.
Piezo speaker is dat messing plaatje.
Daar zitten 2 vlakjes op met een tindruppel, een is er nu los....
Op maandag 24 november 2025 21:20:05 schreef revado:
Piezo speaker is dat messing plaatje...
Is dat zo?
Ik zie in het midden van een groen ding een ' magneet' met hotglue vastgeplakt. Daar lopen twee rode draden er naar toe. Volgens mij is dat de luidspreker. Wat de functie van het piezoelement is weet ik niet.
Voor het overige ben ik het voorlopig met jullie eens. Het losse draadje moet waarschijnlijk aan het piezoelement gesoldeerd worden. Maar wel aan de goede kant natuurlijk.
O nee!
De 'luidspreker' zorgt ervoor dat het hoofd van de kerstman beweegt.