Onder de kop Schakelingen van deze site, staan heel leuke dingen.Maar er zijn er ook bij, die verouderd zijn, en waarvan de componenten niet meer te krijgen zijn.Is er iemand die dit onderhoud/ c.q. aanpast?
Ik kan me voorstellen dat er beginners zijn die een schakeling zou willen maken, maar geen onderdelen kunnen vinden. Als ik een beginner zou zijn, zou de lol er dan snel af zijn.

Ik zou de schakeling laten staan, maar een aantekening er bij plaatsen met 'mogelijk niet meer verkrijgbare onderdelen'.
Ouderwetse basisschakelingen zoals de 250mW versterker zijn achterhaald, maar toch leuk als je zonder IC's wat wil maken, om maar wat te noemen.

Dat valt wel mee met die verkrijgbaarheid.
Ook de onderdelen voor het hoofdtelefoonbuizenversterkertje (3 x woordwaarde) zijn nog goed verkrijgbaar.
En zelfs als de zelfbouwer er wat moeite voor moet doen? Daar is toch nix mis mee?Dat hoort er ook bij.Anders moet hij\zij maar een hapklare bouwkit kopen.
Dit is uiteraard mijn mening en/of 2 cent.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/157/audio/buizen-hoofdtele…

Ik zou het inderdaad ook zo laten. Voor mij zijn dat soort schakelingen meer een soort referentie en zal er voor je eigen doel toch meestal wel iets moeten veranderen.
En als men het wil nabouwen en dan vragen heeft dan mag dat in een nieuw topic.

Dat hoort er ook bij.

JA dat klopt. Aan onderdelen komen is altijd al een onderdeel van de hobby.
Gisteren weer gemerkt bij Conrad. Wou 5x een opamp maar die hadden ze alleen per 400st. Dus zelfs onderdelen die vol in productie zijn is het nog even zoeken om er dan toch maar 5 te kunnen bestellen.

En ik noem nu even Conrad maar je merkt toch wel meer dat ze niet op kleine orders zitten te wachten, wat ook wel logisch is want je verdient niets aan 5 opamps verkopen.

@hubie. Let even op het gebruik van spaties er missen er een paar.
@mel als je een specifiek schema hebt waarvan je de onderdelen niet kan vinden zou ik daar een topic voor openen.

Op zaterdag 22 november 2025 16:27:43 schreef benleentje:
Ik zou het inderdaad ook zo laten. Voor mij zijn dat soort schakelingen meer een soort referentie en zal er voor je eigen doel toch meestal wel iets moeten veranderen.
En als men het wil nabouwen en dan vragen heeft dan mag dat in een nieuw topic.

[...]JA dat klopt. Aan onderdelen komen is altijd al een onderdeel van de hobby.
Gisteren weer gemerkt bij Conrad. Wou 5x een opamp maar die hadden ze alleen per 400st. Dus zelfs onderdelen die vol in productie zijn is het nog even zoeken om er dan toch maar 5 te kunnen bestellen.

En ik noem nu even Conrad maar je merkt toch wel meer dat ze niet op kleine orders zitten te wachten, wat ook wel logisch is want je verdient niets aan 5 opamps verkopen.

@hubie. Let even op het gebruik van spaties er missen er een paar.
@mel als je een specifiek schema hebt waarvan je de onderdelen niet kan vinden zou ik daar een topic voor openen.

Jij en ik en de andere oude rotten hier weten het wel, maar het gaat mij juist om de mensen die hier nieuw zijn en willen beginnen met bouwen.Die komen er denk ik niet altijd uit.

Als het je niet lukt om componenten te vinden vraag ik me af of deze hobby wel geschikt is. :?
Als je alle voorgekauwd wilt hebben dan zou ik ergens een complete kit kopen.

Ja, die sectie moet eens goed op de schop ... er staan ook verschillende schakelingen tussen die erg slecht aanpasbaar zijn naar iets anders. Als je de schemerschakelaar iets anders wilt laten doen dan een ledje branden bijvoorbeeld dan moet er toch nog wel wat bij.

Er zijn diverse "gebruiksmogelijkheden" voor de schakelingen.

Oefenen met bouwen en toch iets bruikbaars over houden.

Of de lol van het zoeken en vinden van de onderdelen voor andere mensen.

Ik zou het als ik beginnner was, irritant vinden als ik net veel moeite heb gedaan om een 3904 te pakken te krijgen en als ik dan op het forum een vervolgvraag stel te horen te krijgen dat een BC547 veel handiger en iets beter was geweest.

Dus ik ben er wel voor om dit soort dingen te updaten of op z'n minst te annoteren met: "dit schema is meer dan 10 jaar oud, vraag in het forum of deze componenten nodig zijn of dat er alternatieven voorhanden zijn".

Nouja, nu is een 3904 even courant als een 547, maar er zijn diverse problemen mee inderdaad. een "TUN" mag daar ook. (welke beginner weet wat een TUN is?)

Echt problematisch was een BC107 oid geweest, ik geloof niet dat er iets bij staat wat unobtainium is.

[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]

Ik ben het met @rew eens: een kleine tekst toevoegen bij de wat oudere schakelingen.

Een ander idee is het her-introduceren van het begrip TUN, zoals dat vroegâh ook in de elektuur stond: gewoon een lijstje van universeel toepasbare transistoren die vandaag de dag goed verkrijgbaar zijn (dat oude lijstje van elektuur bevat het onnodige unobtanium).
Dat vereist mogelijk wel het nalopen van de diverse schakelingen, om te voorkomen dat er een schakeling niet gaat werken omdat dáár nou net specifiek die-of-die transistor in moet...

Ik ben er eens dwars doorheen gelopen.

Het enige unobtainium wat ik heb kunnen vinden zijn een LM3909 en een L200C
De rest is bijna alles jellybean onderdelen, heel veel BC5xx CDxx en ander dertien in een dozijn dingen.

Dus wat onderdelen betreft staat er wat mij betreft niets schokkends bij. Wel een hoop schakelingen die volgens het principe wel grappig zijn. Maar die je tegenwoordig niet meer zo gaat bouwen.

Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde COér deze componenten nog wel heeft liggen.

Als ik kijk hoeveel oude ic's en componenten ik nog heb liggen.

Ik moet zeggen dat ik er nog wel eens schakelingetjes eruit pik en deze aanpas voor het doel waar ik het voor maak.

Degene die iets gaat bouwen en tup of tun of dug of een dus nodig heeft kan toch ff uitzoeken via google wat dit inhoud en welke die daar voor nodig heeft zo heb ik het ook moeten leren zo blijft het gelijk hangen.

Denk dat 90% van die zelfbouwprojecten 'achterhaald' is - een moderne beginnende electronicus doet dat tegenwoordig allemaal met een Arduino.... >:)

Persoonlijk bouw ik trouwens alleen maar achterhaalde ontwerpen met achterhaalde technologie (through-hole). Who cares. Zolang het maar doet wat het moet doen.

YMMV.

En inderdaad, wat voor de een 'unobtainium' is, trekt een ander weer zo uit een rekje. Heb hier, na een korte zoektocht, een half dozijn L200c's gevonden. Er moeten hier ook nog een paar LM3909's rondslingeren, maar ze liggen niet op hun te verwachten plekje.

Sommige schema's zijn inderdaad gedateerd - van de 'potplantvoeler'-schakeling kan ik met 100% zekerheid zeggen dat ik die in mijn jonge jaren heb geprobeerd (nadruk op 'geprobeerd'....) na te bouwen. Dat moet zo rond 1982 geweest zijn >:) Maar de onderdelen zijn nog prima verkrijgbaar, m.u.v. de platte 4.5V-batterij....

Of een telefoonbezetindicator nog helemaal van deze tijd is vraag ik me wel af. En een DVM zelf bouwen(*) o.b.v. een CA3161 CA3162...? Een parallelle poort interface?

Maar wat geeft het dat sommige ontwerpen voor 99.9% van de bevolking geen relevantie meer heeft? Het staat verder niemand in de weg.

(* ongeveer 10 jaar geleden is dat trouwens wel precies wat ik heb gedaan: zelf een LED-DVM bouwen op gaatjesprint. Om in te bouwen in de HP8558b spectrumanalyzer, waar de originele DVM (=frequentie-uitlezing) het begeven had. Dus oordeel niet te snel over het 'achterhaald' zijn van een ontwerp....)

Op zaterdag 22 november 2025 13:35:08 schreef Ledlover:
Ik zou de schakeling laten staan, maar een aantekening er bij plaatsen met 'mogelijk niet meer verkrijgbare onderdelen'

Wat heeft een beginner/nabouwer nou aan zo'n aantekening!

Niets, en dat is ook niet nodig, die schakelingen staan er amper tussen.

Die DVM met een CA3161 is grappig, maar die zijn wel hopeloos verouderd.
Een geupdate variant met een 7107 zou geen gek idee zijn.

En ook dingen die we in het verleden als kit hebben uitgebracht zouden er prima met printontwerp en al bij kunnen.

Zoals gezegd, we moeten er eens doorheen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]

De oude zijn als nostalgische referentie alsnog leuk en voor degenen die ze ooit bouwden en de gegevens zoeken. Misschien dan een onderkopje erbij "niet aangeraden voor nieuwbouw, zie ...".

Bij Velleman staan de meeste oude kitjes ook nog op de site met al dan niet een verwijzing naar de nieuwe.

Het is wel heel handig dat je oude dingen terug kunt bekijken. En vergeet niet dat men vroeger nogal wat creatiever was met transistoren, altijd leerzaam.

Op zaterdag 22 november 2025 22:07:02 schreef maartenbakker:
Bij Velleman staan de meeste oude kitjes ook nog op de site met al dan niet een verwijzing naar de nieuwe.

Dat is goede nazorg! Dan zijn die Vellemankitjes ook na 80 jaar goed te repareren.

Dat siert ze absoluut, maar het is nou ook weer niet zo mooi als je nu zegt.

Wat er nu op de site staat is wel pas vanaf een bepaald jaar, dus de oudste modellen vallen af.

Ook staat er geen firmware op.

Bovendien bestaat Velleman over 80 jaar niet meer.

ik persoonlijk zou ze beter behouden, dat zijn klassieke schemas, en bij vele websites verdwijnt dat soort info. dan moet je al in electuurs enzo gaan snuffelen om ze nog te vinden.

het siert de website dat ze er nog in staan, misschien wel eens een voetnote toevoegen dat je beter transistor xxx kan gebruiken tegenwoordig

Ook ik ben voor "behouden", al is het maar als referentie. En zoiets als bijvoorbeeld de witte led op 1.5V is ook heden ten dagen nog leuk (als zaklampje).

Volgens mij is het zwaartepunt van CO momenteel wel het forum en de V&A. Terwijl er ook best interessante artikelen en bruikbare schakelingen bij staan, die kunnen misschien wat meer naar voren. (In de nieuwe layout staan "Nieuws" en "Shops" naast "forum" en "Vraag & Aanbod" in de bovenbalk, en "Schakelingen" en "Artikelen" onder het uitklapmenu "meer". Omdat Nieuws al op de huislandingsvoorpagina staat zou ik dan eerder "schakelingen" daar neerzetten. En volgens mij is het balkje ook breed genoeg om daar nog "artikelen" naast te plaatsen, al is dat afhankelijk van je schermbreedte... )

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (23%)]

Op maandag 24 november 2025 20:50:06 schreef Lucky Luke:
Volgens mij is het zwaartepunt van CO momenteel wel het forum en de V&A.

Eens! Voor mij vooral Forum -> Activiteit of Forum / Laatste discussie. Ik heb een snelkoppeling van dat punt op mijn bureaublad gezet.