Marlon
Golden Member
Dag iedereen,
Thuis verwarmen we met accumulatiekachels. Enkele weken geleden is de thermostaat van één van de kachels in de living kapot gegaan, waardoor deze is blijven opladen en er 's avonds bijna brand is ontstaan. We hebben onmiddellijk nieuwe accumulatiekachels besteld aangezien de huidige zo'n 50 jaar oud zijn en herstellen of vervangonderdelen een onmogelijke zaak waren.
De defecte kachel werd afgekoppeld door de firma, maar we vertrouwen de andere gezien de leeftijd niet meer. Toch willen we deze nog opladen, zeker gezien de koude op dit moment.
's Ochtends zetten we de 3 zekeringen van de kachel dus aan (zodat deze 's ochtends nog tot acht uur kan opladen), en 's avonds zetten we de zekeringen weer af (zodat er opgeladen kan worden van 22u tot ik ga slapen). Zo kan de kachel toch nog deels opladen, en lopen we 's nachts geen risico op oververhitting (en brand).
Nu stelde ik me de vraag of het eigenlijk kwaad kon voor de levensduur en/of functionaliteit van de zekering om deze dagelijks aan en af te schakelen.
Het duurt nog enkele weken voor de nieuwe kachels geleverd kunnen worden, dus wou ik toch zeker zijn of we op deze manier de zekeringen verder konden gebruiken, of dat we deze binnenkort best vervangen.
Alvast bedankt voor de info!
Marlon
Er hoort ook een maximaal thermostaat in te zitten die ingrijpt als de gewone thermostaat faalt.
Maar bij deze kachels van 50 jaar zitten die er nog niet in blijkbaar.
Een automaat is niet gemaakt om als schakelaar gebruikt te worden, maar het zal best goed gaan voor een tijdje.
Misschien meteen door verse vervangen als de nieuwe kachels komen, dan is alles weer even oud.
ik had geen accumulatie meer besteld nu.
kan je niet gewoon wat electrische kachels gebruiken in huis? zoveel prijsverschil is er ook niet meer tussen snachts opladen of overdag direct verbruiken.
het is zelf zo erg dat overdag mijn boiler opwarmen goedkoper was dan snachts
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja, ik zou ook zeggen had meteen die antieke kachels vervangen voor een airco met een stuk hoger rendement. ik vermoed dat de zekeringkast ook een 50 jaar oud geval is, dus om nou zo te zeggen dat het verstandig is om dat nog als schakelaar te gebruiken..
vermoedelijk is na die jaren de bedrading, elementen enz al niet bepaald goed meer. let op met dat ouwe spul dus. zeker geen zekeringen erin steken die 3x zo zwaar zijn als nodig. in BE word nogal eens ruim gezekerd..
Ik weet niet of je die aankoop nog kan terugdraaien, maar accumulatieverwarming is totaal niet nuttig meer tegenwoordig omdat er bijna geen verschil meer is in dag en nachttarief, en omdat de COP uiteraard belabberd is. Je kan dan net zo goed 'direct' verwarmen met elektrische convectors als je de warmte nodig hebt in plaats van 's nachts opladen en overdag afgeven. Voordeel is dat je dan nooit meer teveel oplaadt, en als het toch te koel is je direct warmte heeft.
Het is zéker een telefoontje waard. Helemaal als de installateur ook warmtepompen levert.
Als je elektrisch moet stoken, inderdaad werken met airco/warmtepomp. Dat lijkt me in aanschaf amper duurder dan een volledig accumulatorensysteem voor het hele huis.
Eventueel zou je een accumulator als bijverwarming kunnen blijven gebruiken, maar alleen als je zonnepanelen hebt. Dan kan je namelijk overdag quasi gratis bijladen als je van huis bent, en kan je zorgen dat 's nachts je huis niet teveel temperatuur verliest op het moment dat je warmtepomp geld kost om te gebruiken. Die accumulator zal je dan op een logische plek moeten plaatsen zodat zijn warmte terecht komt waar je die wil hebben.
Als je die accumulatoren met je zekeringautomaat wil schakelen, schakel dan éérst de accumulator uit, dan de zekering in, en dan de accumulator weer in. Een automaat kan mechanisch wel 10.000 cycli kunnen maken voordat ie defect raakt, maar elektrisch bijvoorbeeld maar 500 of 1000. Beetje afhankelijk van het vermogen dat je maakt of onderbreekt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 26 november 2025 18:47:45 schreef Marlon:
Dag iedereen,Enkele weken geleden is de thermostaat van één van de kachels in de living kapot gegaan, waardoor deze is blijven opladen en er 's avonds bijna brand is ontstaan.
Beste @Marlon,
We weten wel wat je bedoeld maar gebruik alsjeblieft de juiste termen in je berichten. Dan kan iedereen het begrijpen en wordt er niet gedacht dat het kachels zijn met accu's. (oplaadbare batterijen)
- Opladen, geldt voor accu's
- Opwarmen of verwarmen, geldt voor (accumulatie)kachels.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (31%)]
benleentje
Golden Member
Opladen, geldt voor accu's
Opladen geld ook voor een accumulatieverwarming. Daarom heet het ook zo.
Bijna iedereen noemt het ook opladen
https://www.livios.be/nl/artikel/100471/accumulatieverwarming-uitgeleg…
Opwarmen van een boiler is heel iets anders als het opladen van een accumulatieverwarmingen.
Het is geen probleem om de zekering als schakelaar te gebruiken. Daar is die ook voor bedoelt.
Marlon
Golden Member
Sorry voor de late reactie, en alsnog bedankt aan iedereen voor de input!
Voorlopig ga ik de zekeringen nog even gebruiken als schakelaar, en van zodra de nieuwe accumulatiekachels er zijn, ga ik ze vervangen (en @testman neen, zeker niet door zwaardere exemplaren, als hoor ik ook wel regelmatig dat men dat doet).
Wat de tips ivm airco betreft, we hebben enkele jaren terug al airco geplaatst die we voornamelijk ook gebruiken om te verwarmen, de accumulatiekachels worden enkel gebruikt als het écht koud is.
Tot 2028 hebben we nog altijd het voordeel van een aparte nachtteller voor de accumulatiekachels (en dus ook een apart tarief), al vraag ik me ook wel af hoe de situatie daarna zal zijn. Maar da's nog effe afwachten.
@vergeten: ik begrijp je punt en ben zeker akkoord altijd de juiste termen te gebruiken, maar in de context van accumulatiekachels gaat het om opladen: je laadt de kachel door de nacht op, om door de dag de warmte geleidelijk aan af te geven. Hetzelfde principe als een accu, maar dan voor warmte zeg maar.
Nogmaals bedankt iedereen!
Marlon
je hebt nog wel de exlusief nacht teller, maar er is geen voordeel meer aan.
vroeger hadden deze tellers 2 voordelen:
1) je betaald GEEN nettarieven op dit verbruik
2) dat tarief is nog extra voordelig in energie prijs.
echter de laatste jaren is dat exclusief nacht gewoon de kwh prijs van daluur, EN betaal je nu ook al netwerkkosten. Ik denk dat je nu al op 50-60% zit. ook het capaciteitstarief word meegerekent nu. mijn accumulatoren waren 27,5kW. mijn capaciteitstarief zit rond de 4kW. die accumulatoren hadden 9x zoveel gekost had ik ze nog gehad.
het verschil tussen dag en nacht tarief is zodanig klein dat snachts opwarmen al niet meer loont. zelf mijn electrische boiler was goedkoper van overdag op te warmen.
als ik snachts warm gaat er 6kWh aan energie in, overdag verliest die boiler 1kWh en savonds douchen we. dat kost 7kWh/dag
als ik om 13h begin te warmen, is om 19h de boiler warm om te douchen. het kost 6kWh om te warmen dan omdat die niet meer afkoelt.
6kWh aan 32ct was goedkoper dan 7kWh aan 28ct.
volgens mij is het dus bij u ook goedkoper om overdag gewoon een electrische kabel bij aan te zetten ipv die accumulatoren. want als je het niet nodig hebt, verbruikt die niks. terwijl je accumulatoren wel elke nacht warmen.
ik heb de accumulatie daarvoor hier al buiten gegooid en in ons appartement ging het normaal dit jaar weggaan.
Op zondag 7 december 2025 19:26:44 schreef fcapri:
ik heb de accumulatie daarvoor hier al buiten gegooid en in ons appartement ging het normaal dit jaar weggaan.
Straks verandert de Belgische regering weer de wetgeving mbv de electriciteitstarieven en dan kan je weer de accumulatorkachels naar binnen slepen.
nee, ik heb nu 3 airco's, snachts draai ik al op batterijen om geen verbruik te hebben. als ze het snachts goedkoper maken, laat ik de thuis batterij snachts opladen en overdag terugleveren. mijn 3 tellers zijn ook allemaal al weg en vervangen door 1 slimme meter. moest anders ook extra betalen om de exclusief te vervangen door een 2de slimme meter
[Bericht gewijzigd door fcapri op (30%)]
Marlon
Golden Member
Op zondag 7 december 2025 19:26:44 schreef fcapri:
(...)volgens mij is het dus bij u ook goedkoper om overdag gewoon een electrische kabel bij aan te zetten ipv die accumulatoren. want als je het niet nodig hebt, verbruikt die niks. terwijl je accumulatoren wel elke nacht warmen.
(...)
Overdag is het 22,16c€/kWh, 's nachts is het 18,54c€/kWh. De aparte nachtteller voor de accumulatiekachels is eveneens 18,54c€/kWh. Dus er zit toch nog een redelijk verschil tussen beide tarieven.
Ook warmen de accumulatoren niet elke nacht - deze laten we enkel opladen als het stevig koud begint te worden (anders komen we toe met airco en af en toe dagverwarming van de accumulatiekachel).
Maar 'k moet er wel bij zeggen dat we hier altijd al een enorme voorkeur hebben gehad voor deze kachels, 'k vind het gewoon erg handig en ze warmen ook sneller dan de airco's die we hebben.
Op zondag 7 december 2025 19:31:29 schreef ohm pi:
[...]Straks verandert de Belgische regering weer de wetgeving mbv de electriciteitstarieven en dan kan je weer de accumulatorkachels naar binnen slepen.
Tsja, dat speelt ergens ook wel mee in het achterhoofd, daarom blijf ik ook zo'n beetje bij het oude bekende.
Marlon
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 7 december 2025 18:59:51 schreef Marlon:
Tot 2028 hebben we nog altijd het voordeel van een aparte nachtteller voor de accumulatiekachels (en dus ook een apart tarief), al vraag ik me ook wel af hoe de situatie daarna zal zijn.
vroeger betaalde je 20ct per kWh overdag en 10 voir nachtstroom. Tegenwoordig is het verschil veel kleiner. Iets van 31.2 en 30.2 oid. Er is wel degelijk een ander tarief!
testman
die accumulatiekachels hebben het nadeel om lang een hoog vermogen te trekken en dat is nu net waar ze steeds meer op af gaan rekenen. je piekstroom. een airco moduleert waardoor die piekstroom een stuk lager en korter is, tevens is het rendement een stuk beter.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even over het originele vraagstuk. Ik heb opgave fabrikant opgezocht van een schakelaar: levensduur 10000 -50000 (10k bij 16A 50k bij 10A oid.) Zelfde voor een zekering: 5000. Maar let op: dit is een 10A zekering die bij 20A moet schakelen. Bij 10A doet ie ook makkelijk 10k.
Op dinsdag 9 december 2025 08:28:32 schreef rew:
Even over het originele vraagstuk. Ik heb opgave fabrikant opgezocht van een schakelaar: levensduur 10000 -50000 (10k bij 16A 50k bij 10A oid.) Zelfde voor een zekering: 5000. Maar let op: dit is een 10A zekering die bij 20A moet schakelen. Bij 10A doet ie ook makkelijk 10k.
de zekeringen zullen dat zeker overleven, accumulatoren zijn ook zuiver resistieve belastingen (die kleine ventilator van 150W negeer ik maar, die draait toch niet als ze opladen).
@ TS als je nieuwe accummulatoren steekt, vervang dan gewoon die oude zekeringen. kost je 10€ ofzo, dan ben je zeker safe.
ik moest mijn kabels zelf vervangen want die 4mm² was gesmolten door een kortsluiting van de weerstanden
2fasen waren weggefikt, enkel met de 3de kon de accumulator nog opladen.
de weerstand was doorgebrand en gesmolten tegen de stenen. die stenen waren electrisch geleidend, dus kreeg ik heeeeeeeeeeeeel hoge stromen die de kabels deden smelten
afgezekerd op 25A, maar vermoedelijk hadden die stenen net genoeg weerstand om de zekering niet te laten springen.
bij mij komen die dingen er niet meer in
Op maandag 8 december 2025 21:59:06 schreef Marlon:
Overdag is het 22,16c€/kWh, 's nachts is het 18,54c€/kWh. De aparte nachtteller voor de accumulatiekachels is eveneens 18,54c€/kWh. Dus er zit toch nog een redelijk verschil tussen beide tarieven.
je moet ook gaan rekenen welk verlies ze hebben.
de mijne verbruikten 27,5kW die om 22h savonds INEENS allemaal aanspringen.
ik heb nu 3 aircos staan (8KW en 2x 3,5Kw warmteopwek, electrisch verbruiken ze 4xminder).
met het huidige capaciteitstarief heb ik gemiddeld zo een 4KW piekverbruik (2,5kW in de zomer, 5kW in de winter). dat kost dan ongeveer 220€/jaar aan capaciteitstarief. ik betaal nu 100€/maand en engie wil mijn voorschot verlagen naar 70€. ALLES electrisch thuis, geen gas of stookolie.
had ik nu mijn accumulatoren gehad, dan zou ik 27kW als piek hebben. dat kost dan 1400€ in mijn geval. die 1200€ extra haal je er NOOIT uit met die 4ct dat nachtenergie goedkoper is (bij mij was het 28ct en 32ct met de netwerkkosten en accijnzen er al in. vroeger had je geen netwerkkosten op exlusief nacht en betaalde je 12ct ofzo).
2de punt: savonds om 22h warmen die, die staan dan heel de nacht 'warm' te niksen met de nodige verliezen.
stel dat je er 10kWh aan oplaad. dan ben je smorgens al een 2kWh kwijt tegen dat je opstaat. overdag heb je dan 8kWh nuttige warmte dat je eruit haalt.
die 10kWh kost je aan 18.54ct al 1,85€.
8kWh warmte in een electrische radiator overdag verbruik aan 22.16ct kost je 17,72€.
mijn accumulatoren werken ook met een dag vertraging. als het vandaag koud is, gaan ze vanacht opwarmen, als het morgen dan warm is, staan ze nutteloos opgeladen.
als het vandaag warm is, laden ze niet op, als het morgen dan koud is moeten de dagelementen opwarmen.
mijn winterverbruik met accumulatoren was een 1900-2000kWh/maand.
met airco zat ik op 1000-1050kWh/maand
en nu met zonnepanelen nog een 700-900kwh.
met zonnepanelen kan je nooit je accumulatoren opladen.
mijn huis is 136m² oppervlakte. met de bovenverdiepingen erbij 240m² bewoonbaar. dat wordt verwarmt met 3 airco's en ik kan de boel op 30° krijgen ermee. ik zou mijn accumulatoren niet nodig hebben om nog extra te verwarmen. mijn huis is halfopen bebouwing van 1930, geen muur noch vloer isolatie
rew
Op dinsdag 9 december 2025 10:05:18 schreef fcapri:
en nu met zonnepanelen nog een 700-900kwh.
T****ing! Dat is gewoon nog meer dan m'n Pa!
testman
Op dinsdag 9 december 2025 10:05:18 schreef fcapri:
[...]ik moest mijn kabels zelf vervangen want die 4mm² was gesmolten door een kortsluiting van de weerstanden
[afbeelding]
2fasen waren weggefikt, enkel met de 3de kon de accumulator nog opladen.
de weerstand was doorgebrand en gesmolten tegen de stenen. die stenen waren electrisch geleidend, dus kreeg ik heeeeeeeeeeeeel hoge stromen die de kabels deden smelten
[afbeelding]
[afbeelding]afgezekerd op 25A, maar vermoedelijk hadden die stenen net genoeg weerstand om de zekering niet te laten springen.
bij mij komen die dingen er niet meer in
dat is niet van te hoge stromen, dan smelt de kabel wel over de hele lengte. en dan heb je wel wat meer als 25A nodig ook voor een 5x4mm2. die kabel is gesmolten omdat de klemmen in de kachel niet vast zaten. de stenen geleiden niet, maar de mantel van de elementen wel, die hangt aan aarde.
heb dit al vaker gezien in oude verdelers waar de draad over 30 cm zwart was geworden, maar nog niks werd ervan gemerkt. dat etterde al menig decennia op een rotte klem.
die stenen geleiden heel zeker, kon met een ohm meter gewoon de weerstand van meten. zat veel ijzer in.
ook intern de kachels was de bekabeling kapot
aan de thermostaten ook kapot. de plastic rond de kabels allemaal verkleurd en gesmolten. die blauwe op de achtergrond ziet bruin aan de connectors. daar hebben GROTE stromen gelopen
dit was een 7,5kW accumulator