Deze wasmachine staat in de douche cel aangesloten op een 16A groep die enkel de douche cel bediend.
Onlangs was er ineens geen spanning meer aanwezig. Gecontroleerd met een nachtlampje zonder aarde, die deed het ook niet.
Stop en aardbeveiliging waren niet aangesprongen. Stop uit aan hielp niet. Uit voorzorg deze groep maar uitgezet.
Ik was voorlopig maar met een verlengsnoer helemaal uitgerold op een keuken aansluiting.
De eerste keer ging dat zonder problemen.

2e keer, met het wasprogramma op 17 minuten korte was zonder waterverhitting, stond de machine na 2 minuten stil, display nog aan.
Weet niet zeker of die eerste 2 minuten er iets met wassen begonnen was.
Kon de machine niet uit krijgen met aan/uit knop om te resetten dus steker er maar uit.
Steker er weer in kan hem niet aanzetten. Nachtlampje zonder aarde in verlengdoos geen licht.

In de keuken is er spanning op dezelfde contactdoos als waar de steker van de verlengsnoer in zit.
De verlengsteker eruit dan weer erin en machine begint gewoon weer waar het opgehouden was in het programma namelijk 15 minuten voor het einde.
Kan zijn dat ik toen net daarvoor de wasmachine steker in een andere kontakt van het 4 aansluitingen blok stopte.

Verleng blok snoer is ongeveer 10 meter en aan uiteinde zit een blok voor 4 aansluitingen en misschien wel 30 jaar oud.
Met ohm meter de aansluiting doorgemeten. De spanningvoerende contacten meten onderling 0.1 Ohm met de steker 0.2 Ohm.
Echter de aarde aansluitingen meten slechts op 2 aansluitingen voldoende laag (0.2 Ohm). De overige 2 zijn een gok.
Na Bisonkit oplosser ging de weerstand van die 2 na 20 Ohm. Na gebruik contactspray 2 Ohm.

Zou door corrosie van de aardcontacten de machine wonderwel (gesensd) besloten hebben ermee optehouden ?

Contactdoos in douchecel is nog steeds niet goed ook na test aardschakelaar en automatischestop aan uit aan.
De dikke poten van de wasmachine hebben het contact ontzet nachtlampje gaat hier heel licht in en uit.
Waarschijnlijk heeft een inwendige aansluiting zich losgewikt hoewel die wasmachinesteker er altijd in zat.
Misschien door centrifuge trillingen.
Ik heb geen kaas gegeten van installatietechniek dus dat laat ik aan de verhuurder.

In de keuken is er spanning op dezelfde contactdoos als waar de steker van de verlengsnoer in zit.

Kijk ook die steker vanbinnen eens goed na.

Maak eens een foto van jouw "stop" in de groepenkast die uitging, dat zou weleens een aardlek kunnen zijn.

Stoppen zijn antiek :-)

Stop ging niet uit. Het is een automatische stop nieuw van 17 jaar geleden. Toen is bij een renovatie alle elektra vernieuwd. Steker is aangegoten kun je dus niet checken.

[Bericht gewijzigd door Bart777 op (17%)]

Contactdoos in douchecel is nog steeds niet goed ook na test aardschakelaar en automatischestop aan uit aan.
De dikke poten van de wasmachine hebben het contact ontzet nachtlampje gaat hier heel licht in en uit.
Waarschijnlijk heeft een inwendige aansluiting zich losgewikt hoewel die wasmachinesteker er altijd in zat.

Vrij onbegrijpelijk wat je hierboven bedoeld.
Heeft die contactdoos een eigen kabel naar de door jou bedoelde "stop" in de groepenkast? En zit er verder niets anders op?

Wat is de aderdoorsnede van het verlengsnoer,  0,75,  1,  1,5  of  2,5mm2 ?
Er kan te weinig spanning overgebleven zijn aan het einde van het verlengsnoer om de nodige stroom te laten lopen bij verwarmen.
Dan kan de wasmachine-elektronica (besturing) het laten afweten.

Maak een paar foto's dan weten wij ook waar we het over hebben.
Het is voor jou duidelijk maar voor ons niet.

Stekerdoos XP10, 3x1mm2, 2200W afgerold, KEMA keur.

Wasprogramma had geen verwarming nodig. Snoer was ook niet warm.

Er zal wel ergens een lasdop weggesmolten zijn in een lasdoos in de badkamer.
Dat na laten kijken inderdaad, dat is niet goed.

Als je een verlengsnoer gebruikt, neem dan een goede met een enkele contrasteker en minimaal 1,5 mm2 .
Zo'n "speelgoed" haspel is daar niet geschikt voor.

Ik zou de WCD in de douche-cel demonteren en eens de draden stuk voor stuk bekijken of die nog goed bevestigd zijn, en eventueel aandraaien of opnieuw bevestigen.

Dan hetzelfde doen in de groepenkast voor de betreffende "stop"

Als er verder niets tussen zit (lasdozen) dan moet je zo kunnen vinden waarom er geen spanning is op de WCD in de douche-cel.

Een enkele dikkere snoer heb ik ook nog wel liggen. PRC, People's Republic of China, lol.

Ja met die lasdoos is niet goed vandaar dat ik die groep uitgezet heb.

Ja die controle laat ik over aan een echte electricien.

Waar het nu waarschijnlijk overgaat is of wasmachines tegenwoordig beveiligd zijn tegen een niet aanwezige aardeaansluiting door bijv. slecht contact. De machine gaf geen foutcode.

Waar het nu waarschijnlijk overgaat is of wasmachines tegenwoordig beveiligd zijn tegen een niet aanwezige aardeaansluiting. De machine gaf geen fout code.

Nee, zijn niet beveiligd en kunnen gewoon draaien zonder aangesloten aarde.

Alleen is dat NIET aanraakveilig voor de mens als er vanwege een defect (of het netfilter) metalen delen onder de (halve) netspanning komen te staan.

En zeker niet in jouw douche-cel wat een natte ruimte is of kan zijn!

Net nog met een spanningszoeker gecontroleerd op een wasmachine die aanstaat of het chassis spanning voerde. Alles is van plastic dus niet eenvoudig. Op de drum en deurophanging schroeven staat geen spanning. Lampje gecheckd bij een contact doos.

Wat nu helemaal grappig is, ik dacht laat eens kijken of de onderbreking in de nul of de live verbinding zit. Dus stop aan voor de doucheruimte. Spanningszoeker licht op dus zal wel de nul zijn onderbroken. Echter nachtlampje licht nu op in stopcontact douchruimte bij de wasbak. Ga naar de wasmachine aansluiting geen licht. Terug naar de wasbak ook geen licht meer. Was de capaciteit van de toevoerleiding genoeg om het lampje te laten branden ?

Net nog met een spanningszoeker gecontroleerd

Is een onbetrouwbaar controle(lap)middel, bij voorkeur niet gebruiken.
Werkt ook al op capacitieve spanningen die er bij aanraking gewoon niet zijn.

Gebruik een testlamp, jouw nachtlampje (moet het wel een gloeilamp zijn) of een DUSPOL of iets anders wat een paar watt verbruikt, zodat er ook een lichte belasting is.

Ja maar zonder belasting toch geen licht op spanningszoeker geeft aan dat er niets opstaat. Had het licht in de douchecel ook nog uitgedaan om goed te beoordelen of de spanningszoeker oplicht.

[Bericht gewijzigd door Bart777 op (16%)]

Het is en blijft een onbetrouwbaar ding die spanningszoeker met neonlampje.

Als jij zelf op goed geisoleerde schoenen op een droge vloer staat, licht hij ook niet op, terwijl er WEL spanning op kan staan.

Wat is je woonplaats?
Misschien wil een CO lid in jouw buurt je bijstaan.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (16%)]

Ik weet genoeg van electronica maar niet van installatietechniek. Inderdaad die schoenen maar met dezelfde schoenen in dezelfde ruimte licht het lampje op.

Het verlichtingslicht in de douchecel zit niet op dezelfde groep als de wasmachine.

Moet het echt via de verhuurder aankaarten vanwege de aansprakelijkheid maar wel bedankt voor het meedenken.

Ik begrijp vd hollandse "sling" niet veel maar van wat ik eruit begrijp zou ik eerder een verwarmvuurtje of haardroger nemen om te testen dan iets laag stroomverbruikend als een lampje. In ieder geval iets wat feedback geeft zoals het geluid vd blazer zodat je bij wisselende (wegvallende)spanning je dit kun horen. Bij een waterkoker heb je dat niet hoewel het ook veel verbruikt.

Op donderdag 27 november 2025 00:23:13 schreef Bart777:
Ik weet genoeg van electronica maar niet van installatietechniek. Inderdaad die schoenen maar met dezelfde schoenen in dezelfde ruimte licht het lampje op.

Het verlichtingslicht in de douchecel zit niet op dezelfde groep als de wasmachine.

Moet het echt via de verhuurder aankaarten vanwege de aansprakelijkheid maar wel bedankt voor het meedenken.

Ik snap EricN wel een beetje, het is ook een heel warrig verhaal.
Eerst "bedient" die groep alleen de badkamer, nu blijkt die alleen voor de wasmachine te zijn ( licht zit er niet op).
Bel de verhuurder en laat dat zsm nakijken zodat je niet te veel met verlengsnoeren moet rommelen.
En als je genoeg weet van elektronica heb je toch ook meetapparatuur en weet hoe je moet meten?
Zoals gezegd, zo'n neonprul is geen meetinstrument.

Afgezien van electrish probleem in huisinstallatie zijn de problemen die je opgeeft Typisch Samsung eigen. De problemen zitten in de motor sturing (printplaat) en zitten allerlei losse contacten in soldeer. Succes, want moduul is in kit ingegoten, dus krabben en slijpen geblazen!! Helaas zijn Samsung wasmachines niet zo sterk...

Ik heb een 4tal belangrijke fouten gemaakt.

1) Overzicht van welke apparaten op welke stop zitten zoals aangegeven door de installateur klopt niet.
Mijn woning was de eerste die gerenoveerd werd daarna zijn ze gewoon vergeten dat een en ander veranderd was.

2) Controle met nachtlampje werkt natuurlijk niet bij voldoende omgevingslicht. Dit lampje blijft dan uit.
Controle met een fohn gaf een betere uitkomst.

3) In de douche bevinden zich 2 stuks wandcontactdozen (WCD's). 1 is enkel vouding de 2e is 2voudig.
Ik ging ervan uit dat de 2 in de 2 voudige opdezelfde groep zaten. Dat is dus niet zo.
De linker zit opdezelfde als de 1voudige (nog niet zeker) de rechter zit op de groep bedoeld voor een wasmachine.
Ik had mijn wasmachine steker altijd in de linker dus verkeerd.
Toen ik de stop van de wasmachinegroep aanzette had ik weer gewoon stroom op de rechter..

4) Bij het meten van de contactweerstanden in de 4-voudige verlengsnoerdoos hab ik enkel de zijkanten gemeten.
Dus niet de contactoppervlakken.
Nu meten ze gewoon goed maar dat kan ook komen doordat ik er gisteren contactspray ingespoten heb.

Als ik zeg dat ik genoeg van electronica weet wil niet zeggen dat ik er alles van weet.
Daarom is dit forum handig omdat iedereen wel iets of meer weet.

Het mag dan een warrig verhaal zijn, je staat je toch te verwonderen wat er allemaal aan de hand is.
Ik ga er maar vanuit dat de dikke steker van de wasmachine de contacten in zowel linker WCD als een van de 4 in de verlengdoos heeft ontzet.
Bij een 2e keer gebruik van de verlengsnoerdoos was er waarschijnlijk te slecht contact waardoor de machine stil viel.
Timer bleef op 15 nog te gaan minuten staan (van de 17) maar er werd niet gewassen. Je kon de machine ook niet uitzetten.

Speculatief denk ik dat er 3 verschillende circuits in machine zitten.
1 voor de display die waarschijnlijk met een schakelende voeding ook al bij 80 V AC werkt,
2 de aan en uit knop die misschien de volle 230V AC nodig heeft,
3 de motorsturing van een brushless motor die aan minder dan 230V AC ook niet genoeg heeft.

Een en ander is misschien de opmaat voor een toekomstige uitval van de wasmachine.

Wasmachine is nu 17jaar oud maar werkt nog. De Ecobubble mogelijkheid geeft veel herrie en weinig tijdbesparing.

Als er werkelijk nog maar 80 volt op die machine zou staan dan gaat er ergens een contact in rook op, 150 volt moet ergens blijven en dat kan alleen als er ook stroom loopt.
WCD's die stuk gaan door die steker zijn dan hele slechte kwaliteit, bij die haspel kan ik mij dat wel voorstellen, dat is geen kwaliteit.

Je bent in ieder geval weer een aantal stappen verder.
Maar nu de hamvraag, werkt de machine weer goed op de rechter WCD?

Als de machine te weinig spanning krijgt, herstart de machine met begintijd of geeft alarm spanning te laag, dat was niet aan de orde, dus vermoed dat er wat anders is in de machine. Maarja, het is Samsung, wellicht alarmpje spanning te laag" Vergeten".

Wasmachine werkt nu weer normaal zowel in linker stopcontact (douche/cv groep) als rechter stopcontact (wasmachine groep).

Bij beide pogingen steker er na 2 minuten uitgehaald met 15 minuten overige wastijd. Na steker insteken bij beide hervatting van het programma waar het ophield (2min-15minuten). Wasmachine kan weer aan/uit gezet worden, bij het probleem ging hij niet meer uit met aan-uit knop.

Ik denk nu dat de aan-uit knop niet altijd werkt, maar voorlopig dus wel. Bij nood geen probleem kan de steker er zo uittrekken.

Dus de machine ging in onderspannings beveiliging en deed zo raar. Maar er zijn geen foutmeldingen bekend bij Samsung hiervoor.

Die heb ik bij 'mijn' merk ook nooit gezien. Die ging gewoon staan bokken met de motorregeling en stopte ermee.

AEG Whirlpool, BSH en Miele hebben het wel onderspanningsdetectie (tegenwoordig)