Beste allemaal,
In mijn camper heb ik een Papst 12 volt ventilator die begint te draaien op het moment dat de temperatuur achter de oven meer dan 50 graden wordt. Hij voert perfect de warmte af. Het probleem wat ik echter heb is dat ik niet weet of hij draait. Hij zit namelij weggewerkt achter de oven en voert de lucht af via de schoorsteen. Nu wil ik de 3e draad (pulse heb ik begrepen) gebruiken om een led aan de voorkant te laten branden of knipperen op het moment dat hij draait. Ik heb echter geen idee hoe ik dat op een simpele manier kan maken. kan iemad mij hier helpen met een schema incl uitleg.
Bedankt alvast
benleentje
Golden Member
https://shop.puntoluce.net/en/Pizzato-MK-V11D35-150mm-Extended-Lever-M…
Als je daar een goot stuk kunststof aan maakt dan vangt dat de wind van de fan en bij genoeg wind schakelt het om.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Led met serieweerstand over de +/- van de fan aansluiten. Enige nadeel: de lichtsterkte varieert iets met toerental (als dat variabel is)
Bedankt voor je antwoord maar dan weet ik toch alleen dat er spanning over deze 2 draden staat? Ik wil eigenlijk weten of de ventilator wekelijk draait en daar heb ik die 3e draad voor nodig. Of zie ik het verkeerd
Op donderdag 27 november 2025 00:24:58 schreef benleentje:
https://shop.puntoluce.net/en/Pizzato-MK-V11D35-150mm-Extended-Lever-M…Als je daar een goot stuk kunststof aan maakt dan vangt dat de wind van de fan en bij genoeg wind schakelt het om.
Ik wil eigenlijk een elektrische oplossing met de derde draad. Die is daar volgens mij ook voor.
Die 3e draad is een tach, open collector NPN met een RC netwerkje en een mosfet kun je daar een AC detector op fabrieken.
Hoi Sine
Bedankt voor je antwoord. Dit is wat ik wil maar ik ben helaas een leek in het zelf in elkaar verzinnen van een schema. Als ik een schema heb kan ik de componenten wel aan elkaar solderen. Heb jij misschien een schema of weet jij waar ik het kan vinden? Ik heb gezocht op internet maar helaas niks gevonden.
Bedankt dit zocht ik. Maar van dat schroeven heb ik niet veel verstand. Maar wat is het doel van die C2 en R2? Ik heb dat spul ook niet op voorraad moet nog
alles bestellen.
Heb de spullen inmiddels in een winkelmandje. Nog een vraag. Welke led zal ik kopen? Bepaald type of specificaties ?
benleentje
Golden Member
De 3de draad is een puls uitgang, het aantal pulsen per seconden geeft de snelheid. En dan krijg je een knipperende led. Als je dat wilt kan C2 weg.
C2 is een condensator en die houd lading en ook spanning vast de pulsen zijn dan omgezet naar een spanning.
R2 ontlaad C2 een klein beetje zodat als de fan langzaam draait de condensator te weinig spanning heeft om de fet open te sturen.
Dank je wel betekent dit dan ook dat ik R2 ook mag weg laten. Kan ik als led een willekeurige 12 volt led gebruiken.
Bedankt alvast en alweer.
Nee, R2 mag je niet weglaten. En ik zou C2 altijd plaatsen, al is het maar 100n.
Als je een '12V LED' gebruikt kun/moet je R3 weglaten.
Hier staat hij wat uitgewerkt met linkje naar simulator
https://electronics.stackexchange.com/questions/537631/tacho-signal-fo…