Hallo,

Ik heb laatst een HBM lasapparaat gokocht via makrtplaats. Deze.zou gewoon goed moeten werken maar helaas lijkt dit niet zo te zijn.

Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen met het het probleem.

Het probleem is dat als ik denk knop op mij toorts indruk er een hf stroom te horen en te zien is maar zodra ik de toorts van bij het materiaal houd slaan mn stoppen eruit. De gasklep gaat gewoon netjes aan en uit. Ook heb ik al een andere groep geprobeerd waar op dat moment niks anders op aangesloten zat.
In de bijlage een filmpje van wat er te zien is.

Wellicht dat er hier iemand is die weet wat het probleem zou kunnen zijn.

Hoe is de groep beveiligt stop ..Amp; automaat bv ...Amp B of C of aardekautomaat ...Amp/ ...mAmp ?
Wat staat erop het Type plaatje (foto).

De groep is afgezekerd met een 16A automaat.

Wat is het merk en type en het vermogen van het apparaat?
Hoe is het apparaat ingesteld, op spanning en stroom?

Zie de foto voor de specificaties.
Ik had het apparaat nu ingesteld op 25A
Voltage kan bij dit apparaat niet ingesteld worden

Type en merk is
HBM tig200MAX

Inderdaad een belangrijke vraag, wat vliegt er uit: de aardlekschakelaar of de zekeringautomaat?

Kunt u een betere foto plaatsen van het onderdeeltje dat zo heftig vonkt? Ik vermoed dat dit zo hoort te zijn (een vonkbrug; maar zo ja, dan lijkt hij wel hééél licht uitgevoerd te zijn, tegenover de vonkbruggen zoals ik ze ken, met Wolfram-contacten ter grootte van een dubbeltje; ter illustratie, in bijlage een foto van een vonkbrug uit een 3-fase lasapparaat dat ik ooit gesloopt heb (kreeg hem niet gerepareerd)).

Doet het probleem zich ook voor bij TIG scratch-start?
Doet het probleem zich ook voor bij lift-start? (indien het apparaat deze mogelijkheid heeft)
Doet het probleem zich ook voor bij SMAW? (lassen met beklede electrodes)
Heeft u het apparaat ook al uitgeprobeerd op een andere plaats (om problemen met de meterkast uit te sluiten)?

Het RF van een arc-starter is erg 'nasty'. Ik kan me voorstellen dat dit op de één of andere manier lekt naar het lichtnet en dat de aardlekschakelaar of zelfs de zekeringautomaat er van over z'n nek gaat en uitschakelt. Maar is een gok. Vandaar: het probleem logisch analyseren en bovenstaande zaken uitproberen.

Tenslotte, HBM is een budget-leverancier (het is geen ESAB of Kemppi), en ik kan me voorstellen dat ze bij dit apparaat ook nét eventjes een paar onderdeeltjes teveel hebben bespaard. Maar dat is pure speculatie van mijn kant.

Edit: lasinverters zijn uit de kluiten gewassen schakelende voedingen (halve-brug schakeling). Ik kan me ook voorstellen dat het simpelweg de inschakelpiek is van het opladen van de elco's, alhoewel dit bij de lasapparaten die ik ken gebeurt op het moment dat de hoofdschakelaar wordt aangezet. Maar ik weet niet welke 'creatieve' innovaties de Chinees in dat HBM-apparaat toegepast heeft, waarbij de hoofd-voeding misschien pas inschakelt op het moment dat er daadwerkelijk lasstroom wordt gevraagd? In dat laatste geval zou het probleem eerder in de inschakelpiek-beschermingsschakeling van het lasapparaat kunnen zitten. Maar in dat geval zou het probleem zich ook voor moeten doen bij TIG scratch-start en SMAW (BMBE).

De zekeringautomaat slaat uit.
Dit apparaat heeft geen scratsch tig.
Ik ga het apparaat eerdaags even op een andere plek proberen. Wellicht dat dat helpt.

Op pagina 29 van deze manual:
https://www.manualslib.com/manual/3714321/Hbm-Machines-Tig-200p-Ac-Dc.…
staat iets over een aansluitwaarde. 37/20
Die automaat heeft een te lichte waarde.

Edit:
Zie nou het filmpje pas. Lijkt me niet goed.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (12%)]

Dit apparaat heeft geen scratsch tig.

Geen scratch-start TIG?! Ok.... da's voor het eerst dat ik dat zie. De meeste goedkope TIG-lasapparaten zijn scratch-start, omdat ze geen RF arc-starter hebben.

Dus er is geen mogelijkheid om TIG te lassen *zonder* dat de RF arc-starter is ingeschakeld?

[Edit: heb net de manual vluchtig doorgebladerd; het apparaat heeft wel degelijk de mogelijkheid van lift-start ('lift-TIG mode'); hierbij wordt geen gebruik gemaakt van RF-ontsteking).

MvdK: de vonkboog doet zich voor op een open stukje print vlakbij de hoogspanningstrafo. Het zou kunnen dat dit een vonkbrug is. Maar het zou ook een defecte component kunnen zijn. Vandaar mijn eerdere vraag om een betere foto van dit gebiedje op de printplaat).

[Bericht gewijzigd door nonius op (21%)]

Hierbij een betere foto van het component.
Waar heb je ge handleiding gevonden? Dan kan ik eens kijken of ik de lift tig functie kan vinden.

Ah ok, da's dus een echte sparkgap die doet wat hij moet doen....

(het is het principe van een Tesla-coil, waarbij de output van de sparkgap via een transformator (flinke ferriet ringkern) ingekoppeld wordt in het lasstroom-circuit.)

Volgens de handleiding zou de sparkgap-afstand ca. 0.7mm moeten zijn.

De handleiding is van een ander model maar dat gat van 0.7mm zal niet veel verschillen wat het met mijn apparaat zou moeten zijn.
Get gat is nu een stuk groter. Veker 3 tot 4mm
Dat zou ik nog af kunnen stellen en nog eens testen.

Gebruik voor het afstellen wel voeler maatjes en meet eerst de afstand zoals die nu is.
Dat laatste ik belangrijk want als het afstellen niet werkt dan weet je daarna weer hoe je het terug moet zetten.
En die voeler maatjes zijn belangrijk zodat de afstand nauwkeurig is en niet ongeveer kijk maar.

Op donderdag 27 november 2025 19:28:37 schreef nonius:
Ah ok, da's dus een echte sparkgap die doet wat hij moet doen....

(het is het principe van een Tesla-coil, waarbij de output van de sparkgap via een transformator (flinke ferriet ringkern) ingekoppeld wordt in het lasstroom-circuit.)

Volgens de handleiding zou de sparkgap-afstand ca. 0.7mm moeten zijn.

Zit daar nou een lijntrafo van een TV in?
Lijkt er wel heel erg op.

Lijkt er inderdaad wel heel erg sterk op ja.

Wat me ook opvalt is de rood/zwarte draad (vermoedelijk laagspanning) die wel heel dicht langs die hoogspanningsdraad loopt en vermoedelijk ook de nodige storing oppikt en naar Joost-mag-weten-waar doorstuurt. :X

Hopelijk heeft de Chinees niet teveel op ontkoppelcondensatortjes en ferrietkerntjes bespaard....

Ik heb een HBM 200 TIG (3 jaar oud, geen MAX) met HF start, deze zit op een zekering van 16 A en blijft werken. Ik las op een metalen plaat waar de aardklem op zit. Filmpje van het apparaat: https://www.youtube.com/watch?v=SJ94fUVNIow

deze zit op een zekering van 16 A

Het soort zekering maakt ook nogal wat uit. D-schroefpatroon ('stop') of zekeringautomaat. En met welke karakteristiek (B/C/D...)