Goedenavond,

De motor besturing van m’n motor heeft een regelpotmeter die soms spontaan verloopt. Ik wil een nieuwe bestellen, maar ik snap niet alle codes die er op staan zoals JL…

Het opschrift luidt : T10K 9451 JL

Op de foto is het die blauwe rechts onder.

Groet, Adri

T: geenidee
10k: de waarde
9451: de productiedatum of de serie
JL: de uitvoering

Goedenavond,

Weet u wellicht wat dat JL betekent?

Groet, Adri

De betekenis van JL is niet zo belangrijk. Tenzij je ook het merk ervan weet.
Het is nogal een bijzondere staande potmeter en ik denk lastig te vinden.

IK stel voor om een goede 10k potmeter te kopen. Als het je lukt om deze potmeter te desolderen is dat goed en anders knip je hem kapot.
En dan met draadjes vanaf de restanten of de gaatjes in de print naar een potmeter die je aan het huis bevestigd.

Het is niet goed te zien, maar wat doet dat metalen beugeltje met die "wokkel"er in gebogen bij die potmeter?
En hoe heb je uitgevonden dat die potmeter stuk is?

Op zondag 30 november 2025 23:54:43 schreef revado:
Het is niet goed te zien, maar wat doet dat metalen beugeltje met die "wokkel"er in gebogen bij die potmeter?

Ik denk dat dat gewoon een mechanische verbinding is tussen een knopje dat aan de buitenkant van de behuizing zit en de bewuste potmeter. Het is verend gemaakt zodat het altijd mechanisch goed contact maakt en dat vangt ook toleranties op in de afstand van de print tot de behuizing.

Doordat het verstel mechanisne wat massa heeft zou dit beinvloed kunnen worden door trillingen van de motorfiets.
Stelschroef aan buitenzijde verzegelen met bv nagellak.

Marelli P8 ecu, van een Ducati misschien?
Die stelpotmeter heb ik nog nooit stuk gezien dat zegt nog niet alles. Maar heb je de gasklepsensor al gecontroleerd? Daar kan ook speling op het asje komen dan verloopt de afstelling ook steeds.

Goedemorgen,

Paul, het is inderdaad een Marelli P 8 van moto guzzi 1100i . Het is goed te horen dat ik wel in de goede richting denk .Maar met 80 per uur uit Brno terug naar huis valt niet mee in de regen….

De constructie met dat beugeltje dient om de potmeter te isoleren van de trillingen van de behuizing. En het verlopen kan alleen maar veroorzaakt worden door trillingen , of een defect in die spahetti potmeter.

Dat hele apparaat staat op stalen spatbord , met trilling dempers M6.
Die zijn standaard best wel stug , dus ik heb de originele van guzzi bsteld . En verzegelen met lak ga ik ook prberen.

Deze potmeter stelt de CO op een vaste waarde voor gebied van 0 tot 3000 rpm. Verlopen doet ie altijd tegen de klok in , richting rijk. Dan loopt ie 1 op 10 , en is slecht rijdend te houden.

Voordat ik de potmeter laat vervangen ( gelakte print) ga ik eerst nog voorgenoemde zaken testen , of dat helpt. Regelaar is door vorige eigenaar (en) al eens geopend, zit een speciale ECU in van Carmo.

Dank , en groeten , Adri.

persoonlijk verdenk ik die veer dan. als er trillingen zijn zal die altijd wel dempen, maar minimale beweging in de potmeter kan wel. en zeker na enige tijd.

ikzelf zou die metalen veer eraf gooien, de potmeter afstellen met een fijne schroevendraaier en het gat na afstellen dichten met een rubbertje.
bij volgende afstelling: rubbertje eruit, potmeter afstellen, rubbertje er weer in.

wat ik vaak heb, is dat potmeters kraken (slecht contact) bij oldtimer radios. daar spuit ik wat WD40 in en dat helpt enorm.
geen idee of er enig product is dat je in deze potmeter zou kunnen spuiten

Ik zou zelf tuner 600 gebruiken als het echt nodig is. Dat reinigt zonder aanvreten.

Hallo,

De oplossing was eenvoudiger dan ik dacht. En die werkt na flink testen.
HD 13 zei het al , stelschroef aflakken!

Beetje intercity lak er op , en hij rijdt weer al een trein.

Groet , Adri.

geen bijdrage geleverd, maar ik wil je wel bedanken voor de terug koppeling.
fijn voor diegene die hier nog eens via b.v. goole terecht komt met dezelfde sympthomen.