Hallo techneuten, even een vraag, onze Miele hogdruk stoomoven uit 2006 heeft een serieus probleem, hij laat heet stoomwater tijdens de bereiding los naar de afvoer, dit gaf als resultaat dat de afvoer defect ging hierdoor logischerwijs. Ik heb het apparaat al een paar keer kunnen repareren omdat ik zelf electronica kennis heb, maar vermoed dat dit iets te maken heeft met ventielen\kleppen die niet meer goed werken. Ik ben nu nog op vakantie dus heb nog geen foto’s, maar gooi het alvast in de groep, mogelijk heeft iemand dit al eens ervaren! Ook zoek ik naar het service manual, daar kan ik zo niet aankomen. Dankjewel voor je reactie!
Klinkt naar een defect motorventiel, dat is een kogelafsluiter die wordt bediend door een motor.
Ik ben al eens op zoek geweest naar een alternatieve afsluiter maar kon ik niet vinden. De originele zijn erg kostbaar als ze nog leverbaar zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 2 december 2025 09:48:33 schreef FrituurFrequentie:
Klinkt naar een defect motorventiel, dat is een kogelafsluiter die wordt bediend door een motor.
Een kogelafsluiter en een ventiel zijn niet hetzelfde. 
Een ventiel is vergelijkbaar met een diode waardoor het medium in een richting erdoor kan en andersom niet.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (16%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
En als er vertraging op zit is het een ventielator.
Het motorgestuurd"ventiel" dat onder de boiler zit gaat jet niet wezen. Dan krijg je andere reacties. Hetgene wat in de afvoer zit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Dit sluit wel pas bij een graad of 90. Dus tijdens de opwarming blijft de afvoer gorgelen tot de kuip 90 gr heeft. Dan sluit het en zou de afvoer stil moeten zijn.
Soms is de kraanas doorgeroest of door vastzittende bol afgebroken. Verifieer of de bol daadwerkelijk meedraait met het ronddraaiende tandwiel mechanisme.
Goede tips allemaal, komend weekend ben ik weer thuis, en ga er mee aan de slag, ik laat het natuurlijk weten, bedankt alvast voor het reageren!
Op dinsdag 2 december 2025 23:20:11 schreef EricN:
En als er vertraging op zit is het een ventielator.Het motorgestuurd"ventiel" dat onder de boiler zit gaat jet niet wezen. Dan krijg je andere reacties. Hetgene wat in de afvoer zit zou een mogelijkheid kunnen zijn. Dit sluit wel pas bij een graad of 90. Dus tijdens de opwarming blijft de afvoer gorgelen tot de kuip 90 gr heeft. Dan sluit het en zou de afvoer stil moeten zijn.
Soms is de kraanas doorgeroest of door vastzittende bol afgebroken. Verifieer of de bol daadwerkelijk meedraait met het ronddraaiende tandwiel mechanisme.
Eerst schrijf je dat je het motorventiel niet verdenkt en dan over een mogelijk defecte bol van de afsluiter, dus toch een defect motorventiel?
@vergeten Miele noemt ze motorventielen
EricN
Ja zou wel aannemelijk zijn Eric, we merkten de laatste tijd ook de de maaltijden minder goed gaar waren, maar dat klopt natuurlijk wel als de hete stoom direct ontsnapt naar de afvoer, deze afsluiters zijn wel gewoon goed te krijgen? Ik kan mij herinneren dat er drie naast elkaar zitten.
EricN
Weer terug van vakantie, en de stoomoven gedemonteerd, het was wel duidelijk dat het niet in orde was, er was al het nodige water gelekt in het apparaat, alles gedemonteerd, en de motorgestuurde kleppen ook gedemonteerd voor inspectie, op de werkbank aangesloten, beide kleppen werden nog wel bediend, maar degene die direct naar de waterpomp bleek zichzelf niet helemaal af te sluiten, dus duidelijk wat er aan de hand is, ik twijfel nog een beetje op wat voor spanning de motortjes moeten werken, heb ze in ieder geval getest mer 12v DC, en leek er op dat hier alles goed op draaide.
ik heb eens gekeken op deze webside:
https://tameson.nl/products/bw2-012-aw1-012dc-elektrische-kogelkraan-1…
op deze webside geselecteerd ook voor stoom, dus moet kunnen lijkt mij!
wij denkt dat dit moet kunnen?
EricN
De link gaat naar een joekel van een sturing. Krijg je dat daar fysiek wel in?
Wat me erg benieuwd is of er buiten de alu sticker ook nog iets anders op staat. Ietd van merk in de zwarte plastiek gegoten of drg? Ook de messing kraan zonder zwarte motor. Wat is daar de juiste mechanische verbinding? Is een kraan ombouwbaar?
Ik vraag me ook af of je bij de revisie zaak (NL) zulke vragen kan stellen? Mss willen ze wel kranen verkopen?
als de klep die van de kuip komt niet meer goed sluit zal er stoom blijven komen aan de uitlaat en zal de oven moeilijk op 120 graden komen.
Heb ook een probleem met zo'n ventiel die lekt.
DE kraan werkt op 24V dc en kan je testen door 24 te plaatsen op de rode draad en de bruine of zwarte. Afhankelijk daarvan gaat de kraan open of toe. Wanneer je die 4 vijsjes losdraad kan je zien dat er daar een eindswitch inzit. Controleer of deze werkt. De sturing kun je er af halen door die middelste vijs te lossen.
Ik heb zo'n kraan gezocht maar is niet de vinden alleen bij aswo of miele zelf. Op die firma van nederland kun je geen onderdelen bestellen.
De kraan kost zeer veel geld namelijk ongeveer 250 euro zonder btw. Ik ben benieuwd of deze van tameson zal werken.
Ik had alleen de kraan nodig omdat de sturing nog werkt maar niet gevonden, heb dan maar een nieuwe besteld
EricN
Heb je naar die firma gebeld? Dat ze de kraan niet zomaar aanbieden klopt want ze ruilen enkel ganse toestellen om. Maar mss is er goodwill? Of hebben ze een tip?
Maar of de grote tameson meer stoom neemt dan de voeding vd oven aan kan is mss ook nog iets om uit te zoeken?
[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]
heb deze firma vroeger ook al gecontacteerd als ik een pt 1000 nodig had voor deze machine, en nu opnieuw gecontacteerd. Het antwoord is telkens dat ze alleen herstellingen en revisie doen, maar dat je bij miele moet aankloppen voor onderdelen. Ik denk dat ze het liever zelf doen.
Ik denk niet dat de stroom van die tameson klep een probleem zal zijn, misschien wel de timing van open en toe gaan. Het zou interessant zijn moest zo'n klep werken qua prijs toch. Het is tenslotte maar een kogelklep die moet open en toe gaan.
Alle onderdelen van miele zijn schandalig duur eigenlijk, ze hebben een monopolie
Heren, dank je wel voor het meedenken, op de motorsturing staan wel wat nummers, maar is verder niets over te vinden. Ik twijfel nog een beetje, als je logisch nadenkt is er toch niets spannend aan? hij moet alleen maar een hete stoomleiding afsluiten van Max 120 graden, meer niet, ik mijn geval is het duidelijk dat de kogelkraan zelf niet goed afsluit, maar de motor sturingen zelf zijn prima in orde, een beetje de spindel opnieuw vetten, en klaar maar weer, de kogelkraan zelf is niets bijzonders, die gegevens zijn standaard, dus in mijn geval zou ik twee nieuwe kogelkranen apart kunnen bestellen, maar compleet nieuw is natuurlijk nog beter, dus ga met die firma Tameson nog wel even contacten.
EricN
Op zaterdag 13 december 2025 09:37:32 schreef Viktorio:
heb deze firma vroeger ook al gecontacteerd als ik een pt 1000 nodig had voor deze machine, en nu opnieuw gecontacteerd. Het antwoord is telkens dat ze alleen herstellingen en revisie doen, maar dat je bij miele moet aankloppen voor onderdelen. Ik denk dat ze het liever zelf doen.
Ik denk niet dat de stroom van die tameson klep een probleem zal zijn, misschien wel de timing van open en toe gaan. Het zou interessant zijn moest zo'n klep werken qua prijs toch. Het is tenslotte maar een kogelklep die moet open en toe gaan.
Alle onderdelen van miele zijn schandalig duur eigenlijk, ze hebben een monopolie
Bedankt voor de gedetailleerde terugkoppeling. Nu heb ik een duidelijker beeld van die firma.
Qua positie vermoed ik toch geen verschil?? De bedoeling is toch open en dicht. Dat gaat bij een ander merk toch niet anders zijn? Mss dat de open/sluit tijd langer is en dat er een time out error komt? Maar nog steeds ben ik benieuwd naar de plaatsvoorziening van die joekel. Alleszins een mooi en leerrijk experiment!
Monopolie: tja. Tegen die prijzen zal het weldra nono polie zijn. Een veel gehoord argument bij klanten die een ander toestel komen kopen. Er is een verschuiving richting alternatieve merken.
Ja ik twijfel nog een beetje of ik dat grote model ga aanschaffen, als het goed is past hij wel, maar ik heb de open of sluit tijd gemeten, de originele doet daar 3 sec over, de vervanger 6 sec, het is dus even de vraag of dat goed gaat, maar vermoed dat dit wel kan, maar enige twijfel.
ik heb beide motor units er af kunnen halen, en werken beide nog, de kleine microswitches zijn gewoon verkrijgbaar, dat lijkt mij wel beter om deze zeker te vervangen, daar gaat de volledige motorstroom doorheen. de kogel afsluiter zelf is ook gewoon verkrijgbaar voor rond de 15 euro, dus dit zou ook goed moeten komen!
EricN
Op zondag 14 december 2025 10:27:41 schreef PA1FP:
Ja ik twijfel nog een beetje of ik dat grote model ga aanschaffen, als het goed is past hij wel, maar ik heb de open of sluit tijd gemeten, de originele doet daar 3 sec over, de vervanger 6 sec, het is dus even de vraag of dat goed gaat, maar vermoed dat dit wel kan, maar enige twijfel.
ik heb beide motor units er af kunnen halen, en werken beide nog, de kleine microswitches zijn gewoon verkrijgbaar, dat lijkt mij wel beter om deze zeker te vervangen, daar gaat de volledige motorstroom doorheen. de kogel afsluiter zelf is ook gewoon verkrijgbaar voor rond de 15 euro, dus dit zou ook goed moeten komen!
Dit is een later en ander model kraan als waar ik toen mee bezig was, wel hetzelfde principe. Waar ik tegenaanliep met het zoeken naar een vervangende afsluiter is dat de as echt anders is. Maar als je beschikking hebt over een draaibank en je kunt ''even'' een nieuw asje maken zou ik dat doen.
ja, dat is inderdaad een ander probleem, als er iemand trouwens in het bezit is van een servicedoc van dit apparaat zou ik ook zeer blij mee zijn!
Is de kogelafsluiter apart verkrijgbaar?? Waar??
De afmetingen van volgende kraan die bij tameson te vinden is zou er moeten inpassen: 'elektrische kogelkraan BW 1/2 2-wg 24V DC 3 punt'
Dit is een kraan die te koop is voor 76,96 euro
Jammer dat ik de originele heb besteld , het is wel het proberen waard.
Als je deze kraan probeert zou ik wel eens willen weten of deze correct werkt.
Gisteren na alles weer gemonteerd te hebben werkt alles weer naar behoren! Ik heb de twee kleppen vervangen voor andere types, degene die ik van plan was aan te schaffen bleek niet bestand te zijn tegen 120 graden, het model wat ik nu gebruik kan tot 150 graden, dus dat moet werken, het is geen kogelkraan meer, maar een klep die gelijk open of dicht gaat, dus was even puzzelen met NO en NC. Ik ga nu, omdat de boel nu toch open ligt de drie-voudige waterklep ook nog vervangen, die is ook al bijna 20 jaar oud, zekerheid voor alles. Vreemd trouwens dat daar ongeisoleerde schuifstekkers aan zitten.
hallo,
Is het mogelijk om eens het typenummer door te geven van de kranen die je hebt gemonteerd.
Ben er geïnteresseerd in.
Hoi, hier is de link: https://tameson.nl/products/st-sa012b105e-024dc-magneetventiel-2weg-01…
Achteraf had ik beter 1 NO en 1 NC model moeten nemen, omdat nu degene die op de afvoer zit, dus niet onder de stoomketel na afloop erg lang bediend blijft, de leverancier zegt dat de klep 100 procent duty is, maar in de praktijk wordt hij best wel warm na minuten inschakelen, maar dat moeten we maar even ervaren hoe lang dit heel blijft, denk er wel even om, om een blusdiode over de spoel te zetten, anders kan dat schade of storingen opleveren aan het besturingsprint!
hallo,
De 2 kleppen (die aan en afloop en die aan de boiler) zijn identiek dezelfde van mij.
Ben benieuwd of dit goed gaat werken.. Voor die prijs is het het proberen waard