Francisco
Special Member
Heeft iemand ervaring met van Medevoort versterkers?
Ik kan er eentje voor een leuk prijsje overnemen met defect. (Van Medevoort MA220)
Ik vind echter geen schema en de transistors lijken geverfd (klopt dat)
Is dat omdat de fabrikant niet wil dat je ze zelf kan repareren?
Laten repareren bij de fabrikant is kostbaar en dus niet interesant!
Wie weet meer?
hier een foto
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Niet aan beginnen als je niet de nodige ervaring en meet spullen hebt. Geen ervaring met dit merk, ik ken het ook niet, maar ik zie een totaal vergane rode kabel, een flink verbrand iets waarvan je zonder schemas moet hopen dat die van het andere kanaal wel herkenbaar is. En dat stuk afgescheurde papier over die kabel ziet er ook wazig uit. Ik denk, gezien de constructie en slordig uiterlijk een heel oud low budget apparaat of veel te dure high end ellende..
Geverfde torren ken ik wel uit ander soort apparatuur, (eerste programmeerbare HP calculator) daar waren het hand-geselecteerde onderdelen.
Achguttegut, geverfde torretjes ... want het zou toch eens kunnen dat iemand anders het namaakt of wilt repareren.
Deze heeft duidelijk een slechte dag gehad, met een beetje pech zijn de eindtorren ook naar de vaantjes. Waarschijnlijk zijn het vrij standaard onderdelen, op wellicht de eindtorren na, dat kon ondertussen wel obsolete spul zijn.
Schema's ... ga je niet vinden. Hier zal een stukje reverse engineering aan te pas moeten komen. Het scheelt dat de gemiddelde versterker twee kanalen heeft (of dat je twee versterkers hebt)
@Fred,
Je hoeft niet te doen alsof je niet weet in welke categorie dit valt 
EricP
mét CE
Lekker laten staan - dit zit in de categorie 'audiofool'.
In de flyer die startpage van dat ding uitbraakte, heeft men het bij de halfgeleiders over 'bipolair, gelekteerd, gepaard'. Apart worden 'referentie diodes' genoemd (huh? Zijn dat dan geen halfgeleiders??).
Overigens is die flyer van 1993 - die versterker zal dan inmiddels de 30 jaar wel halen.
Al met al zou het zomaar kunnen dat die 'selectie' inhoudt dat de schakeling wat minder tolerant is voor spreiding in die torren. Of ook misschien wel niet. Maar daar kom je alleen achter als je een fatsoenlijk schema hebt, de datasheets van de componenten en dat ook nog samen kunt interpreteren.
Dus ALS die torren zijn gaan hemelen - dat risico is best aanwezig - dan heeft het ding de waarde van oud ijzer. Als in: onder die verf zal wel een nummer staan. Wellicht kun je daar zelfs aan komen. En dan moet je vervolgens bidden dat wat je gekocht hebt ook doet wat de vorigen deden. Het zou ook zomaar kunnen dat je nog ergens wat moet afstellen op basis van de eigenschappen van die torren. Of niet omdat ze origineel 'geselecteerd' zijn en daarmee de afstelmogelijkheid uit vaste weerstanden bestaat.
De foto is te slecht om te zien wat er uit gerookt is. Ik houd het op een tantaal elcotje - als je uit de andere trap kunt halen wat de waarde is, is dat een 'easy fix'.
De prijs moet wel erg interessant zijn om de moeite van de gok waard te zijn. Of je moet de kennis en tijd hebben om er een hobby project van te maken.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Het ziet er wel erg simpel uit. 2 eindtransistoren (of MOSFETs), 2 driver-torren, een paar transistoren ervoor en een potmeter voor biasafregeling. En dat op een zelf geëtst hobbyprintje, met bedrading die al verpulvert, transistoren geverfd (wat je er gewoon af kunt krabben).
Maar de emittorweerstanden van de eindtrap zijn draadgewikkeld, inductief. En dat is echt geen kwaliteit, geeft bandbreedteproblemen en ringing en weet ik wat meer voor troep. Het is een wanna-be high end. Ik sluit me helemaal bij EricP aan, het is voor de audiofools.
Om het goed te maken hoeft het niet goed te zijn, alleen duur.
Op dinsdag 2 december 2025 10:09:27 schreef Francisco:
Laten repareren bij de fabrikant is kostbaar en dus niet interesant!
Hoe weet je dat? De fabrikant is al 11 jaar geleden failliet verklaard.
Zelf proberen te repareren is alleen interessant als de prijs echt leuk is.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 2 december 2025 14:15:12 schreef KlaasZ:
[...]Zelf proberen te repareren is alleen interessant als de prijs echt leuk is.
A.K.A. nul!
De lak op de torretjes kun je met wat mazzel er nog wel voorzichtig af krabben. De lasermarking kan er ook afgeschuurd zijn, dan heb je pech.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het zou kunnen dat ze dat idd hebben weggeschuurd en als het de zelfde torren zijn dan de ene kleur alle npn en de andere alle pnp geverfd zodat ze de boel kunnen monteren.
Er is een oud topic over Van Medevoort audio op CO,ik geef het maar even door.
Kan zo maar dat er TIP-paartjes in die eindtrap zitten. Zo bijzonder waren de van Medevoortschakelingen niet.
Zo te zien is het rustroom circuit uitgefikt. Sowieso eindtorren en drivers overleden.
Leuke zin op de site van van Medevoort:
"Service, onderhoud en modificaties worden uitsluitend uitgevoerd in onze eigen technische dienst door vakbekwame technici met, eveneens uitsluitend, originele onderdelen welke altijd zijn geselecteerd op hun muzikale kwaliteiten."
De transistors moeten viool kunnen spelen.
En evt het goede kanaal bekijken dan zijn de transistors te determineren. Kan idd dat er selecteerde paartjes transistors inzitten en ook dat is te meten in het goede kanaal.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (51%)]
EricP
mét CE
Zo te zien is het rustroom circuit uitgefikt. Sowieso eindtorren en drivers overleden.
Ik weet niet of ik dat met je eens ben. Ik houd het op een tantaaltje wat geploft is. Een knappe foto zal het wel kunnen verduidelijken, zeker als er ook nog eentje gepost wordt van het andere kanaal. Als dat een bypass-C is, dan *hoeft* er niet meer stuk te zijn (dan een zekering). Maar de kans is natuurlijk aanzienlijk.
Op dinsdag 2 december 2025 18:15:58 schreef EricP:
[...]I...Ik houd het op een tantaaltje wat geploft is. ...
Er is meer dan 'een tantaaltje' ontploft. Ik zie sowieso drie verkoolde weerstanden. Het zou me niks verwonderen dat ze te krap berekend zijn, maar het kan ook gevolgschade van de ontplofte tantaal zijn.
Wat mij betreft is deze versterker total loss en repareren is gelijk met 'trekken aan een dood paard'.
Op dinsdag 2 december 2025 18:40:51 schreef F_S:
Het zijn torretjes
Omdat deze kleine torretjes met zoveel geweld sneuvelen is dat voor mij een bewijs dat er een enorme ontwerpfout in deze versterker zit.
.
Of heeft de eigenaar 230Vac op de uitgang gezet? Dan heb ik niks gezegd.
Op dinsdag 2 december 2025 18:40:51 schreef F_S:
Het zijn torretjes ,foto komt van martplaats waar ook foto van TS vandaan komt.
Ding moet 199 euri kosten.[bijlage]
Gr.F_S
Had hem ook gespot.
Te duur voor een gok wat mij betreft, hij zal wel op MP staan omdat de huidige eigenaar er ook niks mee kan.
Zonder schema's en afregel gegevens een zinloze actie voor een redelijk bejaard apparaat.
fred101
Golden Member
Het zal best te repareren zijn als je kunt achterhalen wat de eventueel gesneuvelde torren zijn. Met een curvetracer kom je een eind. Het is tenslotte maar audio, bijna DC en geen RF voodoo.
En dan hopen dat je kunt achterhalen wat de oorzaak is en de trafo bv nog goed is. Gezien die half vergane draad zal het een aardige restauratie worden. Ik denk niet dat de TS daar de kennis en spullen voor heeft. Beel te dure gok. Dan kun je beter zelf iets bouwen.
Het zou me niets verbazen als het BC550-achtige torren zijn. Met een beetje pech geeft het kleurtje aan of het een NPN of PNP is.
Wie weet kun je met afbijt de verf oplossen ... geen idee wat dat met een tor behuizing doet, dus wellicht eerst even testen op een tor die je echt niet meer nodig hebt (of toch al stuk is)
EricP
mét CE
@f_s: die foto was er inderdaad niet bij. En als je het zo ziet, dan is het een TO-92 iets. Dat zou zomaar een tor kunnen zijn. Lekker laten staan. Teveel gedoe voor zoiets.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Inderdaad, NPN blauw, PNP rood als ik me het goed herinner en verder geen speciaal type. Ik heb een jaar of 15, 20 geleden bij AudioArt stage gelopen. O.a. heel wat uurtjes gaatjes geboord, alles ging letterlijk met de hand en stuk voor stuk. Ik kan jullie wel even bijpraten
Helaas geen idee wat het type van de verf is. Alle transistors werden bij binnenkomst door de heer van Medevoort zelf uitvoerig getest en daarna door de verf gehaald als ze goed werden bevonden (ze moesten allemaal het zelfde zijn herinner ik me omdat ze altijd per paartjes werden gebruikt). Vervolgens werden de traytjes blauwe en rode torren in de productiehal geplaatst waar de medewerkers ze (inderdaad) handmatig konden solderen zonder er echt over na te hoeven denken. Dat was de reden voor het verven.
Ik zou een mailtje wagen voor een schema mocht je dat helpen. Ik herinner de familie van Medevoort als erg behulpzaam en meedenkend - ook als ze er niet direct iets aan verdienen.
Helemaal eens met Optodesign,
1) Eerst schema scoren of anders het goede power kanaal "retracen".
Het is enkelzijdige epoxyprint dus simpel te doen.
2) Ik zie prima onderdelen bv. ROE EYF elco's (top quality destijds) en metaalfilmweerstanden.
Alleen die (destijd een quality) Tantaalelcowas achteraf geen goed idee (zie mijn eerdere worries mbt tantaal elco's in Bryston versterkers : tantalen op Voedingslijnen (en het voortschrijdend inzicht nu, dat deze elco's met een factor 2- 3! , qua voltage ge-derate moeten worden).
Die tantaal is doorgeslagen / in brand gevlogen (in het Bias circuit) en heeft daarmee de hele eindtrap in de vernieling getrokken -> gesneuvelde Eindtorren, Drivers en verbrande weerstanden:
Alles na de VAS is stuk.
3) Maar aan de positieve kant: Je hebt een werkend kanaal (als voorbeeld), een werkende voeding en een mooie kast.
Dus ik zou persoonlijk toch zeker €100 bieden.
4) FRED101 wil vast wel de goede eindtorren uit het goede kanaal voor je tracen op zijn mooie Tektronix tracer.
Voor de kleine transistor kun je IMHO wel een simpele transistor tester met hFE meting gebruiken.
5) En dan (als de kapotte trap weer werkt) de hele versterker recappen met nieuwe elco's.
( De Delta D serie voedingen waren uitstekend, maar de prima Roe's (dezelfde serie) begeven het daar nu ook systematisch (na 50 - 60-50 jaar).
De andere (nog werkende) en veel duurdere Medervoort versterkers op MP hebben dezelfde tijdbommen en gaan vast binnenkort ook stuk. Dus de kosten van de recap moet je sowieso meenemen.
Al met al een leuke uitdaging in mijn optiek.
Er zijn te veel negatieve vibes IMHO mbt deze versterker.
Het is gewoon een goed (vrij standaard) ontwerp en goed geconstrueerd, met blijkbaar een heel goed geluid.
DE VODOO is enkel geventileerd door sommige Audiophools..
Als je dat zelf kunt ... prima, dan is het een hobby projectje. En dat mag tijd kosten.
Maar als je het iemand moet laten doen dan wordt het al snel minder rendabel.
Op dinsdag 2 december 2025 14:15:12 schreef KlaasZ:
[...]Hoe weet je dat? De fabrikant is al 11 jaar geleden failliet verklaard.
Zelf proberen te repareren is alleen interessant als de prijs echt leuk is.
AudioArt en AudioParts zijn in 2015 failliet verklaard maar ook doorgestart als Van Medevoort Audio.
Van Medevoort heeft in 2024 nog een nieuwe versteker geintroduceerd, dus ze leven nog steeds.
Ik heb ook een Klasse-D versterker van Van Medevoort gehad en die had een tik in de audio bij aanzetten.
Omdat tweeters dit niet fijn vinden wilde ik mijn speakers sparen, dus dit moest uiteindelijk wel opgelost.
Deze heb ik hiervoor weggebracht bij destijds AudioArt en die rekende iets van €150,00 voor het 'herstel'.
De tik was 80% minder maar niet weg en de reden was een ingewikkeld verhaal van niet 'zo maar' te fixen.
Persoonlijk viel mij dit redelijk tegen van een groep audiofiele techneuten die deze versterker ontwierpen.
Ik heb de versterker ooit verkocht en draai nu op een Sonos AMP, ook Klasse-D en ook prima geluid vind ik.
Persoonlijk denk ik dat er zondermeer een verschil is goedkoop en duurkoop maar het is ook deels emotie.
Hoeveel mensen drinken wijn niet om het etiket en niet om de smaak..?
Natuurlijk klinkt een versterker van 10K waardeloos op boekplankspeakers van de Action, dat is een feit.
Maar wie is er anno 2025 nog bereid om duizenden Euro's voor een audiofiele audioinstallatie te betalen?
Het gros luisterd streaming audio tot 320kbps en dat kan prima met de mean stream audiomerken van nu.
De mensen met te veel geld en deze hobby, die luisteren deels misschien ook via het etiket, of het merk.
Zou 1 kant het nog wel doen ?
Dat is het mooie van stereo versterkers, je kan vergelijken.
En anders heb je een mooie kast waar een andere versterkermodule met gemak in past.
NB kan iemand "versterker" in de titel toevoegen.
Bedankt Sine,
Helemaal mee eens.
Maar ook als je het zelf doet (geen arbeidskosten , de grootste kostenpost), heb je zeker nog zo'n € 100 nodig, om deze versterker weer gerepareerd en 100% betrouwbaar te krijgen ( door een volledige elco recap.)
Op zijn minst moet die @@@ tantaal in het nog werkende kanaal zsm vervangen worden , bv door een hybride polymer cap.
Bedankt voor al je info!