Hallo iedereen,

Ik heb een Zanussi Lindo 100-droger. Deze gaf de foutcode *EH0*, en na wat opzoekwerk bleek dit een bekend probleem te zijn met soldeerverbindingen op het relais die kunnen barsten. Dus heb ik de printplaat uitgebouwd, en inderdaad: twee soldeerverbindingen bleken gebarsten.

Na het opnieuw solderen van deze twee verbindingen en alles terug aangesloten te hebben, krijg ik nu foutcode *E40*. Dit wijst op een probleem met het deurslot. De kabel zit goed aangesloten en het deurslot werkt; ik heb dit nagemeten met een multimeter. Zelfs wanneer ik de twee contacten op de printplaat met elkaar verbind, krijg ik deze fout nog steeds.

Daarnaast verschijnt de foutcode meteen bij het inschakelen van de machine, dus niet enkel wanneer ik een programma start. Dat is vreemd en lijkt erop te wijzen dat het probleem niets met het slot zelf te maken heeft.

Heeft iemand een idee waar ik nog kan zoeken?

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door Spidy85 op (27%)]

EH0 of E40 is IDD een spanningsprobleem. Nu weet ik dat de stekkers nogal moeilijk er uit gaan en kan je de printsporen doorbreken, check rond de stekkers of er geen breuk is ontstaan bij de spanningsstekkers/ verwamings stekkers. Soldeer ook de relais van de motor en verwarming opnieuw door, is ook bekend euvel. Relais welke je opnieuw gesoldeerd heb kan ook defect zijn door vele misschakelingen.

Dankje voor je reactie, heb alles nog eens nagelopen. De soldeerverbindingen zien er goed uit. Ga proberen het relais nog eens te vervangen.. En zien wat dat geeft.

Volgens mij is E40 een klantmelding error. Als je in het service menu gaat kun je waarschijnlijk het echte error achterhalen. Bv een E43... Kun je ook meteen mss een componententest doen. Als hij de error wil negeren uiteraard. Bij E4x niet zo zeker. Of mss een error tesetu doen. Kan ook

Wat wel eens wil gebeuren met die ondingen is liegen. Ze geven een error die niet klopt. Aan de oorzaak ligt dan veelal: verliesstromen of een defecte 470k weerstand die de sensing moet doen. Of uitgelopen vias die kruipstromen geven.

Maar ook belangrijk is @smd zijn opmerking over geforceerde stekkers. Heb je dat daadwerkelijk grondig onderzocht? Het lijkt of je er snel over gaat? Het kan een microscopisch barst zijn.