Kennen jullie een bedrijf dat van een Nissan Ariya de sleutel (key less entry) kan kopieren? Wil graag een extra sleutel en bij de Nissan dealer erg kostbaar.

Dank voor het meedenken.

Lijkt me best link om dat zomaar ergens te laten doen. Voor het zelfde geld maken ze een extra kopie voor criminele vriendjes. Maar als je googled zie je tientallen bedrijven die dit doen. Kosten zo te zien 80-200 euro.

De programmering zit niet in de sleutel maar in de auto. Sleutel moet gepaired worden met de auto.
Als je een extra sleutel hebt of wil kopen;

Voor een fysieke intelligente sleutel (toevoegen of herprogrammeren):

Ga naar de programmeermodus: Ga op de bestuurdersstoel zitten, sluit alle deuren en steek de bestaande (of een nieuwe) sleutel in het contactslot.

Draai de sleutel: Draai de sleutel naar "ACC" (Accessoire) en vervolgens terug naar "Uit," haal hem eruit en herhaal dit zes tot tien keer snel.

Bevestiging van de modus: De waarschuwingslichten knipperen twee keer om aan te geven dat de auto klaar is om te programmeren.

Koppel de afstandsbediening: Plaats de sleutel opnieuw in het contactslot en draai naar "ACC," druk vervolgens op een willekeurige knop op de afstandsbediening. De lichten knipperen opnieuw wanneer deze wordt herkend.

Extra afstandsbedieningen: Voor extra afstandsbedieningen druk je op een willekeurige knop van de volgende afstandsbediening.

Vergrendelen/Ontgrendelen: Vergrendel en ontgrendel de bestuurdersdeur om af te sluiten.

De auto heeft geen fysiek contactslot dus de genoemde procedure zal niet werken. Er is wel een mechanische sleutel maar die is om de achterklep of portier te openen.

Verder inderdaad oppassen dat de sleutel niet vaker wordt gekopieerd. Helaas geldt dat voor alle sleutels die worden aangeboden voor een kopie.

inmiddels weet ik dat de sleutel een rolling code heeft en vraag mij af hoe ze dan een werkende kopie maken . Ik heb een bedrijf gevonden die 275 rekend.
Sta open voor andere suggesties

sleutels worden niet gekopieerd

je programmeert een extra sleutel in de boordcomputer van de auto

Dus heb je de auto erbij nodig?!

Op zaterdag 6 december 2025 13:34:33 schreef frog62:
De auto heeft geen fysiek contactslot dus de genoemde procedure zal niet werken. Er is wel een mechanische sleutel maar die is om de achterklep of portier te openen.

Recent was er iets met de auto van m'n ouders, ik weet niet meer exact wat, maar het kwam op het starten aan. Dat is een Hyundai Kona E, die dus ook geen fysiek contactslot meer heeft.

Recent was de 12 Volt accu zo plat dat de auto niet meer te ontgrendelen was, maar (eigenlijk nog erger): ook niet meer kon rijden na ontgrendelen met de mechanische sleutel. Ondanks een elektrische auto doet het ding niets zodra de 12 Volt accu te leeg is.

Dus moest er geopend worden met de mechanische sleutel. Ik weet niet meer wat er toen naar boven kwam, maar ook in de mechanische sleutel zit een transponderchip voor de start-onderbreker. Die moet je ergens bij het stuur houden of iets dergelijks als dat nodig is.

Dat je de auto er bij nodig hebt vind ik gewoon slim bedacht om zomaar kopiëren te voorkomen, hoe irritant dat misschien ook moge zijn voor de eigenaar van die auto.

Key fobs zijn ook gewoon handmatig aan te maken in de auto.

Er wordt zoals gezegd hier een code verzonden vanuit voertuig naar de sleutel als je de procedure volgt.

Ga eens informeren op een Nissan forum daar zit de kennis niet bij dealers etc die weten niet beter dat alles via een testkast moet.

Ik heb het ook gehad met mijn yaris de dealer zij dat het niet kon een extra sleutel aanmaken via een ander kanaal kreeg ik de procedure in handen kon ik de sleutel
syncroniseren met de auto.

Op zaterdag 6 december 2025 13:40:34 schreef frog62:
Dus heb je de auto erbij nodig?!

ja de auto is harder nodig dan de originele sleutel