ik ben hier aan het spelen met een INA228 om de spanning en stroom te meten van een batterij (24V li-ion).
de spanning is goed, de stroom is soms goed.

de stroom loopt op
25mA
100mA
150mA
200mA
....
1A
elke 5seconden komt er ongeveer 80mA bij en dat loopt op naar 10A.

in het begin meet de INA juist en daarna loopt het fout. na lang zoeken vond ik dat de belasting een soort van 'wisselstroom' op DC maakt. en die rimpel is best groot op het scoop beeld te zien. Afhankelijk waar ik in de puls meet heb ik soms een hogere en soms een lagere waarde.
ik heb al geprobeerd met een condensator over die INA te zetten, maar volgens mij zijn de stromen te groot voor een condensator om dit te compenseren
hier zie je de stroom gewoon omhoog lopen (gif bestand, even wachten tot het geladen is)
http://www.fordcapri.be/off/pics/stroom.gif
filmpje op youtube
https://www.youtube.com/shorts/gu5cqBvR2Tk

en hier zie je dan de stroom in de tabel

op 130 meet die al iets te weinig (zou rond de 0,700 moeten zijn)
op 135 meet die te hoog (daar zou 0,780 moeten staan)
en op 140 meet die weer te laag (rond de 0,850 ongeveer).

als work around heb ik in software 20metingen geprogrammeerd en daar een gemiddelde uit nemen. niet perfect, maar het toch al geen 'zakkende' stroom meer terwijl het altijd moet stijgen, maar perfect is het niet. misschien zijn er betere manieren of electronisch op te lossen?

Software is mijn ding niet maar het klinkt alsof je vaker moet samplen en dan het gemiddelde berekenen. (of Integreren? ) In de datasheet gaan ze tot 512 samples in 2109ms maar dan wordt de ADC conversietijd ook een stuk langer. (edit, ik zie nu dat je dat al geprobeerd hebt)

Dit is een variërend DC signaal. Ik denk dat jou scoop spanning weergeeft. De stroom kan heel anders van vorm zijn. (de spanning varieert mee afhankelijk van hoe goed hij gebufferd is) Het is bij dat soort signalen dus altijd de vraag of de meting van een DMM wel klopt. Die sampled meestal vrij traag en geeft dan "iets" weer. Dat kun je testen met een stroomprobe op de scoop. Of met een diffprobe over een schunt te meten. (of met een batterij gevoede scoopmeter want dat is ook een soort van diff probe) Dan zie je de echte stroom. Nu ga je er van uit dat je meter het beter doet dan de INA terwijl die INA waarschijnlijk sneller en beter is dan het DMM IC in jouw meter. Dat een meter of scoop wat aangeeft wil niet zeggen dat het klopt. Die INA is volgens mij 20 bit, dat zal je meter niet zijn.

De meter moet je voor dit soort signalen eigenlijk op AC+DC zetten en hij moet dan natuurlijk TRMS zijn.
De "zweving" van je scooptrace zou kunnen duiden op inwerking van EMI of een te lange gnd snoer aan je probe welke brom opvangt. Gebruik bij voorkeur de probe in 10x mode en compenseer hem. Aard touwtje zo kort mogelijk.

Hier het stroomverbruik van een Raspberry pi. De spanning , blauw, vertoont een kleine rimpel (50mV/div, AC gekoppeld, als je dit DC gekoppeld meet met 1V/div lijkt het gewoon een nagenoeg strakke lijn op de scoop ) De stroom , geel, is gemeten met een AC+DC scoop-stroomprobe (Tek P6042) De stroom is verre van een mooie strakke lijn. Een computer trekt geen constante stroom, dat varieert heel snel en veel. Dat kun je met je DMM wel proberen te meten maar dan krijg je iets op je display wat weinig te maken heeft met wat er echt gebeurd.
De stroom trace is 50mV/div maar dat heeft niets met de stroom per divisie te maken. De P6042 heeft zijn eigen stroom/div knop en de output is gekalibreerd voor 50mV/div. De probe amp stond waarschijnlijk hier op 500mA/div of 1A

Dan heb je toch wat meetgegevens nodig:
- Wat is de frequentie van de rimpel?
- Hoe groot is die rimpel tov het gemiddelde signaal?
- Welke shunt weerstand heb je om de stroom te meten?
- Welke sample-frequentie in de INA228?

Ik zie dat die INA wel kan middelen over meerdere samples. Maar daar heb je niet veel aan als de sample-frequentie te laag is.

Die INA is precies bedoeld om dit soort dingen (wisselende belasting) goed te kunnen meten. Dus ik verwacht niet dat het daar misgaat.

Uit het datasheet krijg ik de indruk dat de bedoeling is om hem 1000x per seconde uit te lezen, en als je dan het gemiddelde over een hele seconde wil weten, dan moet je dat zelf uitrekenen.

Als je wil filteren, dan moet je serieweerstanden in beide meet-draden opnemen en dan dmv een condensator (over de twee inputs van de chip) filteren.

Omdat de ingangsimpedantie ongeveer 100k is, zal je die weerstanden kleiner dan 1k willen houden. Voor een 1ms kantelpunt heb je dan 1uF nodig. Prima haalbaar.

Ik heb ook de INA's gebruikt vroeger, altijd 'vreemde' problemen...
Toen overgestapt naar de ACS serie van Allegro, nooit problemen mee (en ingebouwde shunt)

de scoop staat in ampere meting en is in serie geschakelt met de accu. het is een multimeter met 'scoop' weergave. niet het beste ding natuurlijk, maar het gaf me nu wel een idee waarom mijn stroommetingen altijd fluctueren. de frequentie herkent die helaas niet.

het is een solar inverter die op een accu hangt. in het begin doet die niks, en daarna begint die meer en meer vermogen te trekken. elke minuut ongeveer 24W meer waardoor die na 10min voluit gaat op 240W.
op mijn DMM zie ik de stroom heel de tijd oplopen want ook overeenkomt met de praktijk (ergens een gemiddelde of rms berekening van die golfvorm).
met mijn stroommetingen had ik problemen. in het begin meette ik met een arduino over een serieweerstand (0,1ohm), daarna met een ADS1115 preciezer gaan meten en nu uiteindelijk met een INA226 en INA228.
en blijf 4keer hetzelfde ervaren, de stroom loopt niet langzaam op maar beetje meer, beetje minder, beetje meer, beetje minder

dit is bv een oude meting (eind 2024 denk ik) en vele metingen vond ik 'raar' met de sterretjes achter. maar omdat de spanning stijgt als de stroom daalt, had ik een vermoeden dat de belasting de oorzaakt was. maar begin nu toch eerder te vermoeden dat de metingen gewoon op het piek of dal van de belasting werd gemeten. de accu spanning zal immers dezelfde fluctuatie hebben invers op de stroom

spanning-stroom-watt
39,2	4,9	192
39,1	5	195,4
39,1	5,1	198,7
39,1	5	194,5 **
39	5,4	209,3
39,1	4,9	193,2 **
38,9	5,6	219,5
38,9	5,4	209,9 **
39	5	195,6 **
38,8	5,6	218,2
38,7	6	232,3
38,8	5,7	222,7 **
38,9	5,4	209,5 **
38,9	5,3	205,9 **
38,9	5,3	205,9 **
38,8	5,5	212,8 **
38,6	6,1	234,2
38,5	6,4	248,2
38,6	6,2	238,8
38,7	5,6	217 **
38,5	6,1	234,8
38,5	6,6	253,2
38,6	5,9	227 **
38,4	6,6	252,8
38,5	6,3	241,5 **
38,5	6,2	239,7 **
38,3	6,8	262,2
38,5	6,1	236,2 **
38,3	6,9	262,7
38,3	6,7	255,9 **
38,5	6,2	237,1 **
38,2	7	267,6

Nou, dat klopt dus.

De solar inverter zal altijd de opgenomen stroom iets moduleren om te zien of ie meer of minder vermogen kan trekken bij een hogere stroom.

Kennelijk doen ze dat op een hoge frequentie en vrij vaak zodat ze de correlatie kunnen bepalen.

Ik heb geen zin om naar de kleine lettertjes te gaan kijken op je scope-meter om te achterhalen wat de frequentie is.

Zo mogelijk moet je sneller dan dat meten om dus de hele sinus te samplen. En dus zelf over een hele seconde integreren om een waarde voor het "gemidelde van een seconde" te krijgen.l