P2000C voeding, niet de juiste Y-caps op voorraad, wat te doen

Ik haal net 4 stuks RIFA's uit een P2000C voeding, allemaal 4700pF.
Nu heb ik 2 nieuwe 4.7nF Y liggen, maar geen 4.
Wil m wel graag aanzetten. Ik heb eventueel ook 2 stuks 10nF, zelfde maat.
1 zit tussen aardepin voedingskabel en aarde laagspanning
2 zitten in serie tussen secundaire trafospoel en + pin gelijkrichter, met verbinding tussen de twee aangesloten op aardepen
1 zit in serie met zwarte als ceramische condensator uitziend ding met onderdeelcode R25, dus geen C, tussen wisselspanningspen gelijkrichter en aardepin, met de verbinding tussen de twee verbonden met de andere pin secundaire trafospoel.

Kan ik om te testen er even 2 uitlaten, zo ja welke, of is het ook prima mogelijk op 2 plekken 10nF modellen te gebruiken?

Ik denk dat je er wel 2 uit kunt laten, maar ik denk dat je beter ook even een stukje uit het schema kunt plaatsen. Zonder dat durf ik geen zekerheid te geven; die 2 in serie staan bijvoorbeeld niet in serie als ik de beschrijving goed begrijp.

Ik kan geen schema vinden, wel even 2 foto's. Ik heb al 1 stuks Y teruggesoldeerd (rode condensator), de 3 lege posities daar komen de andere RIFA's uit. Op de onderkant heb ik met whiteboardstift de plekken gemarkeerd.
Connector P1 gaat naar netsnoer. De pin met de pijl is de randaarde. Op de netsnoerconnector zitten ook nog 2 bruine onderdelen met daarop 2200p tussen aarde en beide spanningsdragende pinnen.

Heb de 2e die ik in voorraad had even in C2 gezet, en de machine start goed op, dus dat is mooi. Wel maakt de voeding nog een vreemd geluid na uitschakelen. Dat is niet veranderd door de RIFA's, dacht eerst dat die de veroorzaker waren. Het is een soort ontladingsgeluid, stuk of vijf tikken die in een lichte sis overgaan om de halve seconde, die steeds zachter worden. Alle electrolytische condensatoren zien er nog goed uit.

Die Rifa's kunnen zeker sis geluiden veroorzaken , maar dan zijn die voorzien van rooksignalen gelardeerd met een vreselijke stank. :)
Dat heb jij gelukkig voorkomen door ze er tijdig uit te halen.
Heb je er wel eens een aangepakt die aan de frisse lucht gegaan was? Die stank blijft dagen aan je vingers zitten...

Die condensatoren zijn er bijna zeker alleen voor om te ontstoren.
Ik zou er wel gelijkwaardige andere in zetten, en dan folie types ( Y).
Dat tikken en sissen zal de switcher zijn die je hoort als de spanning wegzakt.
Lijkt mij geen probleem verder.
Even kijken of hij gewoon draait onder spanning zonder gekke geluiden of warm worden.

Op de netsnoerconnector zitten ook nog 2 bruine onderdelen met daarop 2200p tussen aarde en beide spanningsdragende pinnen.

2,2nF condensators.

Er komen nog nieuwe Wema Y2s voor de andere posities. Hij lijkt verder prima te draaien, spanning is stabiel.

Op maandag 8 december 2025 07:36:00 schreef revado:
Heb je er wel eens een aangepakt die aan de frisse lucht gegaan was? Die stank blijft dagen aan je vingers zitten....

Wel een keer eentje poef in de klas in een Apple IIe. De geur hing dagen in de klas. Haal ze er nu uit voorzorg overal uit.

:)

Zeer herkenbaar.
Tijdens een concert in een oud Yamaha orgel...
Eerst dachten ze aan een effect met rookmachine, toen wat meer paniek vanwege de lucht.
Ik zei lachend, dat komt later wel.

Het kan in de fik, dus toch altijd even uitkijken.