Beste allen,
We hebben een Siemens volautomatische koffiemachine van het model CT636LES1/04 welke nu al enkele weken met storing staat.
In het servicemenu is NTC1 OK maar geeft hij een storing op de NTC2 sensor (no signal). Zie foto.
Ik las dat als één van deze sensoren een storing heeft, de machine in veiligheidsmodus beland en geen koffie of stoom produceert - en dat is inderdaad het geval…
We hebben het verwarmingselement en waterpomp van de machine vervangen met originele spareparts. Op het nieuwe verwarmingselement (assy) zat een NTC sensor dus die kan/mag niet kapot zijn. (Of zou dit NTC1 zijn?).
Op de Siemens website kan ik in de spareparts catalogus niet ontleden waar NTC2 zit, hoe deze eruit ziet of wat zijn vervangend artikelnummer is om eventueel te bestellen.
Kunnen jullie mij aub helpen?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
1. Je kan toch eenvoudigweg de sensors nameten? Op x14 vd module. Diegene met een rare waarde is de defecte. Tss 1 en 50kohm.
2. Ik vermoed dat ntc1 die vd uitlaat id. Ntc2 die vd oppervlakte vd heater(surface). In de info is dit idd niet gespecifieerd. Maar in de errorlijst staat ntc outlet eerst.
3. Wat doet het error register? E8xxx? E82xx outlet. E83xx surface.
4. De outlet ntc is te herkennen aan zijn aardingsaansluiting. Dus volg de x14 draden of de aardingskabels.
Hoi Eric, ik ga morgen de aardingskabels volgen om te zien waar ik uitkom. Ben niet bekend met doormeten (van PCB?), maar daar kan ik eens navraag over doen bij een kennis.
De heater is volledig nieuw en op die surface zat inderdaad een nieuwe NTC geïnstalleerd. Zie foto hieronder in rode cirkel.
Is in het groene cirkeltje op de foto die tweede NTC denk je?
Het error register heb ik niet kunnen vinden in de service mode. Is daar een andere toetsencombinatie voor nodig om erin te komen?
EricN
Yep. Groen. Dat is de andere. Uitmeten bedoel ik de stekker vd ntc los trekken. Die zit op de pcb met bijschrift x14. Op dat stekkertje de ntcs ohms nameten. Niet de pcb. Beide meten! Ze behoren dezelfde waarde te hebben. De nieuwe ook niet vertrouwen.
Voor info is mail nodig. Heb je een mail adres?
Op dinsdag 9 december 2025 07:13:49 schreef EricN:
Yep. Groen. Dat is de andere. Uitmeten bedoel ik de stekker vd ntc los trekken. Die zit op de pcb met bijschrift x14. Op dat stekkertje de ntcs ohms nameten. Niet de pcb. Beide meten! Ze behoren dezelfde waarde te hebben. De nieuwe ook niet vertrouwen.Voor info is mail nodig. Heb je een mail adres?
Ik heb inmiddels beide sensoren doorgemeten op de molex pinnen en deze geven gelijke waardes aan (precies dezelfde als op de NTCs van het vorige verwarmingselement.)
Verassend genoeg is de NTC2 error nu versprongen naar waarde no signal 3 (was 1). Geen idee wat dit betekend(?).
Helaas functioneert de machine dus nogsteeds niet zolang deze sensor in herkent wordt.
De pads op de pcb laten geen oxidation oid zien.
EricN
Wrong value wil zeggen de hoeveelheid fouten. Nul fouten dus.
Ik ben ondertussen de draad kwijt hier. Wat is de klacht?
Ik adviseer nog steeds om de errors te wissen.
Op dinsdag 9 december 2025 21:34:42 schreef EricN:
Wrong value wil zeggen de hoeveelheid fouten. Nul fouten dus.
No signal is versprongen van 1 naar 3.
Enige idee of dat positief of negatief is?
Of andere ideeen over wat ik nog kan proberen om het apparaat weer werkend te krijgen?
Het ligt blijkbaar niet aan de NTCs(?)
Heb geprobeerd met chatgpt hulp de errors te wissen, maar blijkt dat mijn machine/firmware dat zelf doet bij opstart. Zie screenshot.
[Bericht gewijzigd door Heuk op (13%)]
EricN
Op dinsdag 9 december 2025 21:34:42 schreef EricN:
Ik ben ondertussen de draad kwijt hier. Wat is de klacht?.
I heb even herlezen. Je begint met "in storing staat" maar nergens lees ik welke storing? Zie ik ergens over? Enfin mss zit er een andere fout in. Zonder uitlezen of wissen gaat het weinig progressie geven. Herlees mijn eerdere voorstellen. Er is nog geen reactie op.
Roland11
Golden Member
Op dinsdag 9 december 2025 21:39:24 schreef Heuk:
[...]
Heb geprobeerd met chatgpt hulp de errors te wissen
Tsja, dat is een taalmodel dat graag allerlei bronnen met elkaar combineert zodat het uiteindelijke resultaat niet te vertrouwen is bij dit soort vragen. Toch even de door chatgpt gebruikte bronnen checken...
Beide NTC sensoren zijn doorgemeten en hebben prima waardes (gelijk aan de eerdere NTCs).
In het customer service menu is nergens een optie te vinden om het error register te openen/wissen/resetten.
Onder het error menu geeft NTC2 “no signal: 3” aan.
Met “in storing staat” bedoel ik dat de machine geen koffieprogramma of schoonmaakprogrammas starten wil.
In het servicemenu heb ik alle componenten getest, die werken allemaal prima. Daarom kan het haast niet anders dan dat hij op die NTC2 spaak loopt.
Maar dus geen idee hoe eventueel die error te wissen als er nergens een error reset in het menu te vinden is.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 10 december 2025 20:24:41 schreef Heuk:
Met “in storing staat” bedoel ik dat de machine geen koffieprogramma of schoonmaakprogrammas starten wil.
Als je de stekker in het stopcontact doet, en je zet hem aan, wat voor storing of melding verschijnt er dan in beeld? Dat hebben we nog niet gehoord of gezien...
Op woensdag 10 december 2025 21:24:21 schreef Roland11:
[...]
Als je de stekker in het stopcontact doet, en je zet hem aan, wat voor storing of melding verschijnt er dan in beeld? Dat hebben we nog niet gehoord of gezien...
Géén storing of errorcode, dat is het vervelende eraan. Hij start simpelweg geen koffie of schoonmaakprogrammas. …
Roland11
Golden Member
Front ziet er zo uit, correct?
Je kunt wel met de draaiknop een menu-optie kiezen? Maar bij het drukken van de knop "start/stop" gebeurt er helemaal niets? Dus zeg maar alsof je de knop niet hebt ingedrukt?
Het keuzemenu van de draaiknop blijft gewoon actief en op dezelfde stand staan, en je kunt gewoon weeer een andere keuze maken?
(Maak anders eens een filmpje, anders blijven we in het duister tasten wat er precies wel/niet gebeurt.)
Op donderdag 11 december 2025 09:26:21 schreef Roland11:
Front ziet er zo uit, correct?
[bijlage]Je kunt wel met de draaiknop een menu-optie kiezen? Maar bij het drukken van de knop "start/stop" gebeurt er helemaal niets? Dus zeg maar alsof je de knop niet hebt ingedrukt?
Het keuzemenu van de draaiknop blijft gewoon actief en op dezelfde stand staan, en je kunt gewoon weeer een andere keuze maken?(Maak anders eens een filmpje, anders blijven we in het duister tasten wat er precies wel/niet gebeurt.)
Je beschrijft het probleem hier spot-on Ronald ! Scherm werkt, knoppen werken (test gedaan).
Roland11
Golden Member
Eindelijk duidelijk dan? Pffffff.....
Je hebt de start/stop knop getest in het service-menu dus?
Lijkt me dan een software probleem in 'hoofdprint' of 'displayunit'.
Wie weet op te lossen met een reset van de machine, mogelijk dat de service documentatie daarvoor een optie laat zien.
Op donderdag 11 december 2025 11:39:28 schreef Roland11:
Eindelijk duidelijk dan? Pffffff.....Je hebt de start/stop knop getest in het service-menu dus?
Lijkt me dan een software probleem in 'hoofdprint' of 'displayunit'.
Wie weet op te lossen met een reset van de machine, mogelijk dat de service documentatie daarvoor een optie laat zien.
Start/stopknop is inderdaad in het servicemenu getest en alle knoppen werkten daarbij perfect. Touchscreen ook.
Naast stroom er een tijdje af te halen, kan ik nergens terugvinden hoe de software te resetten helaas.
Ik zit met mijn handen in het haar en overweeg een nieuwe mainPCB te bestellen. Duur en risico dat dit het probleem niet oplost.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik weet niets van koffie machines maar ik heb redelijk wat reparatie ervaring. Er zijn 2 dingen die niet-logische/vreemde fouten kunnen geven. Dat zijn rotte solderingen (koude(bol ipv hol qua uiterlijk) en/of gebroken) en de 2e is een voeding probleem (te hoge rimpel spanning). Mijn mentor zei altijd "Altijd eerst de voeding nakijken want als die niet 100% is kan het apparaat vaak niet 100% werken" En dat doe ik nog steeds.
Normale volgorde:
- optische controle (niet-goed-uitziende onderdelen, rotte solderingen, corrosie/lekkage, connectors)
- Nameten voeding op spanning maar vooral met de scope op rimpelspanning want die rimpel veroorzaakt de rare fouten. Dat kan voor trafo voedingen met je DMM maar voor schakelende heb je een scoop nodig.
- dan de rest dmv gericht meten in relatie tot de fout.
- Kun je die dingen niet dan hopen dat iemand het IDENTIEKE probleem herkent en nadoen wat hij deed.
- AI met een hele grote korrel zout nemen.
Let op, wie de oplossing denkt te hebben. Veel leken denken vaak dat het een identiek probleem is terwijl het bv elektronisch niet gerelateerd kan zijn. Ik krijg zo vaak totaal verkeerde omschrijvingen te horen dat het soms beter is er niet naar te vragen 
En ben zeker dat zijn oplossing ook de juiste was. Veel dingen worden per ongeluk gerepareerd, bv bij het uit elkaar halen, onderdeel vervangen en weer in elkaar zetten maakt de connector die het echte probleem was nu weer goed contact, of het onderdeel was goed maar door het martelen van het PCB met ongeschikt soldeergereedschap is de oxide laag in die rotte soldering gebroken en nu geleidt hij weer (tijdelijk).
Gebruik gegarandeerd goede onderdelen. Als het van Ali/ebay komt zorg dan dat je ze 100% zeker kunt testen. Veel is daar fake(andere specs omdat het een omgekat onderdeel is)/kapot/iets totaal anders dan de opdruk(bv een omgekatte IGBT met de opdruk van een mosfet.)
Nog belangrijker: repareer het niet kapot want als je dat doet was, achteraf gezien, een nieuw main PCB een goedkopere oplossing (als de fout in het main PCB zit)