Groepenkast Engels chalet ombouwen naar Nederlandse groepenkast

Goedendag,

Nu de stroomstoring/kortsluiting in de chalet is opgelost heb ik de volgende vraag:
In onze Engelse chalet zit een groepenkast conform Engelse normen. Dit is heel anders dan de Ned. normen omdat een Engels chalet is voorzien van een zgn. ringleiding.
Vraag:
Kan er makkelijk/simpel een andere groepenkast (Hager of iets dergelijks) in gezet worden?

Alvast dank
Ed

Dat zal vast wel kunnen.
Maar zonder iets gezien te hebben is dit een boute uitspraaak.

Met een Nederlandse verdeelkast ben je er nog niet.

Engeland heeft een heel andere manier van aansluiten.
De groepen zijn zwaarder afgezekerd en iedere steker heeft een ingebouwde zekering.
En ook hebben de wcd's een schakelaar.
De engelse normen er op na slaan.

Met een andere groepenkast verandert er eigenlijk niets.
Je zal alle stopcontacten moeten herberaden en het aantal benodigde groepen verdubbeld.
Het is me ook onduidelijk waar het challet nu staat.

Alternatief is om de 32A zekering te vervangen door 16A maar dat zit je wel dat je misschien te weinig groepen hebt voor grote zware apparaten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]

Ik had dat postzegel grote fototje van TS niet eens gezien...
TS een tip: upload de foto, ga onder de tekst staan die je hebt geschreven en klik dan op "plaats in bericht" Dan is het wel goed leesbaar.

Een "ring main" is een draak van een oplossing ... iets uit de tijd dat koper duur was (WOII)

Om daar vanaf te kunnen stappen moet je weten wat de doorsnede van de gebruikte kabel/bedrading is.

Ik heb vaker gelezen over de Engelse ringleiding. Maar hoe zit dat praktisch in elkaar?
Is elke groep in een ring aangelegd of zitten alle wcd's op één ring?
En hoe zit het met de geschakelde lichtpunten, hebben die een aparte ring of zitten die ook op die ene ring?
Als zo'n ring is gezekerd met 32 A, wat is dan de gangbare waarde van de hoofdzekering?

Op donderdag 11 december 2025 23:42:13 schreef revado:
Ik had dat postzegel grote fototje van TS niet eens gezien...
TS een tip: upload de foto, ga onder de tekst staan die je hebt geschreven en klik dan op "plaats in bericht" Dan is het wel goed leesbaar.

De postzegel is leesbaar door er op te klikken. Maar hoewel ik stroomstroom een grappige vertaling vind van current flow en er niet direct gaten in kan ontdekken, heb ik toch meer vertrouwen in menselijke antwoorden dan in LLM-gegenereerde.

Na een typo in een verslag, gebruikten we intern altijd de term "gegeneerd". Ik denk dat dat hier prima van toepassing is.

Maar even 3 stappen terug. Staat het chalet in Engeland? Dan moet het ook na ombouw gewoon aan de Engelse regels voldoen. Er worden daar wel vaker installaties omgebouwd van ring naar ster of bus, dus daar moet wat over te vinden zijn. In dat geval is het ook het makkelijkst om een Engelse groepenkast te gebruiken.

Als het in Nederland staat, lijkt me dat de installatie geheel opnieuw opgebouwd moet worden volgens de hier geldende normen. Stukken laten zitten en die opnieuw aansluiten, is levensgevaarlijk als daar een restantje van de ring tussen zit. Daar geldt: als je ernaar moet vragen, is de kans groot dat je dat gaat overkomen.

De elektrische installatie moet denk ik voldoen aan de ter plaatse geldende normen. Zomaar iets ombouwen naar andere standaards kan uiteraard heel goed. En hoeft ook helemaal niet gevaarlijk te zijn. Verzekeringen zullen daar naar alle waarschijnlijkheid alleen anders over denken. Waarschijnlijk ben je als je iets op een andere manier bouwt dan de ter plekke geldende norm in het geheel niet meer verzekerd. Dus de inboedel verzekering geeft bij calamiteit geen thuis, maar nog belangrijker is je aansprakelijkheids verzekering. Als er een heel huizenblok of flatgebouw afbrand of er is letselschade, en er is het kleinste vermoeden dat er is ge-hobby'd met het elektra, dan ben je waarschijnlijk klaar met jouw leven. Hier kom je dan waarschijnlijk nooit meer boven op.

Maar is die meterkast zo slecht dan? Dat kan een reden zijn om hem te vervangen. Ik heb mijn meterkast thuis zelf ook vervangen. Maar ik weet wel wat en hoe ik dat moet doen. Het is al gezegd: Als je aan AI moet gaan vragen wat het systeem is? Blijf er dan beter van af.

Omdat je niet weet hoe e.e.a. werkt weet je ook niet of AI een juist antwoord geeft. Voor hetzelfde geld ga je zonder dat je het zelf weet op advies van AI iets raars en gevaarlijks in elkaar draaien.

Als ik zijn vorige topics lees, begrijp ik dat het om een stawagen gaat, dus in principe verplaatsbaar en waarschijnlijk met een af-fabriek elektrische installatie.

Die zou dus uit Engeland geïmporteerd kunnen zijn en hier staan. Maar het kan ook dat hij in Engeland staat of nog heel ergens anders.

Ik weet eerijk gezegd niet of de normen voor stawagens anders zijn dan voor vaste huizen. Dat kan het eventueel makkelijker maken? Of moeilijker? Maar het moet hoe dan ook veilig en verzekerbaar zijn.

We kunnen denk ik het beste even op duidelijkheid wachten.

Toen ik en Engeland op vakantie was, was er een electra probleempje. Met de eigenaar van de B&B er over staan praten en die zei toen dat men in GB niet zelf aan de meterkast/interne-electriciteitnet mocht werken dus hij zat op de electricien te wachten.. Geen idee of dat per county verschilt of nu niet meer geldt (was rond 2005 denk ik)

Op donderdag 11 december 2025 23:05:16 schreef Ed de R:
Kan er makkelijk/simpel een andere groepenkast (Hager of iets dergelijks) in gezet worden?

Wikipedia zegt dit over BS 7671 standaard:

The standard is maintained by the Joint IET/BSI Technical Committee JPEL/64, the UK National Committee for Wiring Regulations, and published jointly by the IET (formerly IEE) and BSI. Although the IET and BSI are non-governmental organisations and the Wiring Regulations are non-statutory, they are referenced in several UK statutory instruments, and in most cases, for practical purposes, have legal force as the appropriate method of electric wiring.

Op vrijdag 12 december 2025 15:43:48 schreef maartenbakker:
Ik weet eerijk gezegd niet of de normen voor stawagens anders zijn dan voor vaste huizen. Dat kan het eventueel makkelijker maken?

Voor stacaravans en recreatiewoningen zijn dezelfde voorwaarden van toepassing als voor grondgebonden woningen.

een ring main, met de 32A automaat terwijl de voeding maar 16 of 20A is op een vakantiepark. gewoon de 32A groep voor een 2 polige b16 vervangen.

in engeland en schotland is dat normaal, groep nog wel zwaarder als 32A en daar zit t hele huis dan op. daar kan dat omdat een engelse stekker een ingebouwde zekering heeft van max 13A.

Op vrijdag 12 december 2025 12:41:59 schreef KlaasZ:
Ik heb vaker gelezen over de Engelse ringleiding. Maar hoe zit dat praktisch in elkaar?
Is elke groep in een ring aangelegd of zitten alle wcd's op één ring?
En hoe zit het met de geschakelde lichtpunten, hebben die een aparte ring of zitten die ook op die ene ring?
Als zo'n ring is gezekerd met 32 A, wat is dan de gangbare waarde van de hoofdzekering?

In een ring heeft elke WCD een dubbele voeding. Zie het als een ring van mensen die elkaar een hand geven. Alles heeft aan 2 kanten contact.
Lichtpunten zijn normaal en hebben geen dubbele voeding.
OF elke groep een ring heeft weet ik niet

Ik ben bang dat TS na twee keer z’n eigen post gekopieerd te hebben verdwenen is ?

Ik denk nu toch ook anders over de lords of the ring

Maarten Bakker,
Het betreft een chalet/stacaravan gebouwd in Engeland en nieuw verkocht in Nederland (zoals velen)
Stacaravan staat in Nerderland.
Waarom een andere groepenkast? Omdat ik dacht dat de 32a installatieschakelaar niet gebruikelijk is in Nederland.
En.....heb een nieuwe groepenkast liggen (met Emat schakelaars) maar begrijp dat het complex wordt om de huidige groepenkast te vervangen.......

Op vrijdag 12 december 2025 15:43:48 schreef maartenbakker:
Als ik zijn vorige topics lees, begrijp ik dat het om een stawagen gaat, dus in principe verplaatsbaar en waarschijnlijk met een af-fabriek elektrische installatie.

Die zou dus uit Engeland geïmporteerd kunnen zijn en hier staan. Maar het kan ook dat hij in Engeland staat of nog heel ergens anders.

Ik weet eerijk gezegd niet of de normen voor stawagens anders zijn dan voor vaste huizen. Dat kan het eventueel makkelijker maken? Of moeilijker? Maar het moet hoe dan ook veilig en verzekerbaar zijn.

We kunnen denk ik het beste even op duidelijkheid wachten.

Testman,
Klopt, het park heeft een 16A voeding/schakelaar in de kast zitten. Was mijn idee ook om de 32A te vervangen voor een 16A.......maar weet niet of dat kan

Op vrijdag 12 december 2025 18:01:25 schreef testman:
een ring main, met de 32A automaat terwijl de voeding maar 16 of 20A is op een vakantiepark. gewoon de 32A groep voor een 2 polige b16 vervangen.

in engeland en schotland is dat normaal, groep nog wel zwaarder als 32A en daar zit t hele huis dan op. daar kan dat omdat een engelse stekker een ingebouwde zekering heeft van max 13A.

Een 32A groep mag in Nederland. Normaal niet gebruikelijk omdat onze type wcd maar voor maximaal 16A zijn.
Er zullen in de challet dan ook wel 32A wcd's zijn ingebouwd en dan mag je ook met 32A zekeren.

Het staat je vrij om de 32A te vervangen voor een 16A, maar dan wel van een goed merk en geen emat, chint of ander Chinees spul.

Maar als de zekering van de sta plek ook al 16A is dan heeft 2x 16A achter elkaar ook geen enkel nu en dat kan je net zo goed de 32A laten zitten.

Ik bedoel met 2x 16A achter elkaar dat je dan ook niet weet welke van de 2 er als eerste uit gaat of gewoon allebei tegelijk.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

@Ed de R: dankje voor de verduidelijking!

@Benleentje: Als ik het goed heb zijn Engelse WCD's geen 32A maar zit er alleen maar 32A in omdat het een ring is.

Ik vraag me af of een ringinstallatie ueberhaupt toegestaan is in Nederland *). Zo niet, zou ik hem liever compleet ombouwen. Alleen een nieuwe groepenkast plaatsen kan voor een latere installateur verwarrend zijn.

*) NEN1010 e.d. zijn niet bindend dus als hij zo uit de fabriek komt zal er geen haan naar kraaien, maar als je hem gedeeltelijk gaat veranderen en er gebeurt iets???

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]

Wat ik mis in de discussie: wat voor wcd's zitten er in dat chalet?
Nederlandse, of de Engelse?
Als het "gewone" NL zijn met randaarde, wat ik aanneem, dan is die 32 ampere zekering absoluut fout, die is veel te zwaar voor normale NLwcd's die maar 16 ampere mogen hebben.
Je bent nu wel beveiligd met die 16A van de camping kast, maar dat is dan meer toeval.

Heeft "men" bij het naar NL halen er gewoon andere wcd's op gezet in plaats van de Engelse en de rest laten zitten.
Dat is dan broddelwerk...

Mee eens, maar voor de volledigheid: Engelse contactdozen volgens BS1363 mogen maar 13A hebben. Alleen zijn die afgezekerd met een zekering van 13A of kleiner die in de steker zit. Vandaar dat je dus contactdozen mag gebruiken die minder dan de afgezekerde waarde van het circuit aan kunnen. Zonder afgezekerde stekers moet je dus wel een zekering van 16A plaatsen, zelfs als je het ringcircuit laat zitten.

Revado,
Alle stopcontacten en schakelaars zijn denk ik conform de Nederlandse stekkers...rond dus. Anders zou er toch geen stekkers van Senseo, stofzuiger inpassen?
Een vriend heeft dezelfde chalet en is idem......

Op vrijdag 12 december 2025 23:56:06 schreef revado:
Wat ik mis in de discussie: wat voor wcd's zitten er in dat chalet?
Nederlandse, of de Engelse?
Als het "gewone" NL zijn met randaarde, wat ik aanneem, dan is die 32 ampere zekering absoluut fout, die is veel te zwaar voor normale NLwcd's die maar 16 ampere mogen hebben.
Je bent nu wel beveiligd met die 16A van de camping kast, maar dat is dan meer toeval.

Heeft "men" bij het naar NL halen er gewoon andere wcd's op gezet in plaats van de Engelse en de rest laten zitten.
Dat is dan broddelwerk...