Groepenkast Engels chalet ombouwen naar Nederlandse groepenkast

Wat een vreemde situatie, wie importeert die dingen?

Die ring mains is alleen een optie in de UK omdat ieder los apparaat een 13a zekering in z'n stekker heeft.

In nederland hebben we dat niet dus is een ring mains absoluut ontoelaatbaar met een 32a automaat, of met 2 voedende 16a automaten.

Je zult de ring ergens moeten onderbreken en aan beide voedingszijden een 16a automaat moeten plaatsen.

Is het wel een echte ring ?

in zo'n chalet is het vlot nog met snoer gemaakt ook, los achter de wanden door. ik vermoed dat het geen echte ringlus is, maar gewoon 2,5mm2 deels doorgelust en deels via een lasdoos her en der.

Dan klopt mijn aanname dus.
Het zou ook onlogisch zijn als de Engelse wcd's er nog in zouden zitten.
Die ring in Engeland klopt, dat doen ze daar, en inderdaad zit er een zekering in iedere steker, zover is weet is dat meestal 3 of 13 ampere.
De kabel kan dan ook veel dunner zijn , stroom loopt via 2 kanten, terwijl de automaat dus "dik" kan zijn.
Maar in NL mag dit heel zeker niet zo!
De gene die het chalet importeert heeft zijn werk niet goed gedaan.
Zoals Ledlover zegt, de ring ergens onderbreken en dan beide einden met een B16 automaat afzekeren.
Daar zou ik zelf 2 aardlekautomaten voor nemen.
Bij een kortsluiting zullen beide automaten er uit gaan, een in het chalet en de campingkast.
Maar je hebt dan wel de beveiliging dat een aardlek een automaat laat trippen en niet alle spanning weg is in de chalet, ten minste, als de aardlek in de campingkast 300ma is, anders gaat die ook weer mee.
Ik zou er een elektricien bij halen, gezien de vragen van Ed denk ik dat je beter op safe kunt gaan en dit niet zelf, of minimaal met hulp. kan laten doen.
En dan beide chalets aanpakken.
Vertrouwen op die 16A in de campingkast is onverstandig, stel dat ze die een keer opgen naar 25A dan zijn je contactdozen en dergelijke ineen 25A gezekerd... gevaarlijk.

Op zaterdag 13 december 2025 02:07:23 schreef Ed de R:
Alle stopcontacten en schakelaars zijn denk ik conform de Nederlandse stekkers...rond dus. Anders zou er toch geen stekkers van Senseo, stofzuiger inpassen?
Een vriend heeft dezelfde chalet en is idem......

Heb je daar geen foto’s van.

Mijn Euro valt inmiddels :) Een chalet van GB naar NL verhuizen. Kan dat tegenwoordig ook al.

Ik zal (als ik weer bij de chalet ben) foto's maken van de wcd en schakelaars, misschien handig om een wcd even los te schroeven en daar een foto van maken.......
Chalet staat in Friesland....
Dank alvast voor alle reacties

Is je inkomende voeding gezekerd met 16A? Dan lekker laten zitten.

Sine,

Klopt, vanaf park 16A

Op zaterdag 13 december 2025 10:24:43 schreef Sine:
Is je inkomende voeding gezekerd met 16A? Dan lekker laten zitten.

Het zou ook onlogisch zijn als de Engelse wcd's er nog in zouden zitten.
Die ring in Engeland klopt, dat doen ze daar, en inderdaad zit er een zekering in iedere steker, zover is weet is dat meestal 3 of 13 ampere.
De kabel kan dan ook veel dunner zijn , stroom loopt via 2 kanten, terwijl de automaat dus "dik" kan zijn.
Maar in NL mag dit heel zeker niet zo!

Als de Engelse wcd's er nog in zouden zitten dan zou dat in Nederland nog mogen want dan ben je verplicht om de Engelse stekker met zekering te gebruiken.

Maar wel raar dat ze dan wel de wcd's vervangen maar niet de automaat.

Op zaterdag 13 december 2025 08:12:14 schreef testman:
in zo'n chalet is het vlot nog met snoer gemaakt ook, los achter de wanden door. ik vermoed dat het geen echte ringlus is, maar gewoon 2,5mm2 deels doorgelust en deels via een lasdoos her en der.

Het zal wel een echte ringlus zijn (geweest).
Maar ergens zijn er wel makkelijk 2 aparte gropen van te maken want als het goed is vertrekken er vanaf de automaat ook 2 kabels. Zet dan op elke kabel een groep. En dan bij 2 WCD's haal je de dubbele aansluiting weg.

@ts,
Is er geen installatieschema bij de importeur op te vragen? Of zit die bij de opleverdocumenten? Dat zou een hoop vragen beantwoorden.
Omdat tegenwoordig woningen verplicht met twee aardlekschakelaars -automaten opgeleverd worden, en een chalet daar ook onder valt zou dat er minimaal in moeten zitten.

je hebt toch maar 16A max ter beschikking dus waarom zou je de ring ( als dat al zo is ) opsplitsen naar 2 groepen.

@keebrev: vanaf wanneer geldt die norm? Als ik het goed begrijp gaat het om een minstens 10 jaar oude constructie.

Op zaterdag 13 december 2025 09:00:07 schreef New Beetle:
[...]Heb je daar geen foto’s van.

Mijn Euro valt inmiddels :) Een chalet van GB naar NL verhuizen. Kan dat tegenwoordig ook al.

Vandaar dat ik de naam stawagen gebruik, zoals ik de constructie begrijp uit eerdere posts. Dat betekent ongeveer hetzelfde als stacaravan. Het gaat daarbij om een mobiele constructie, waar al dan niet symbolisch nog wielen onder kunnen zitten. In elk geval prefab dus op een dieplader doorgaans zonder meer te verhuizen. Soms wordt er dan na plaatsing nog een uitbouw of een bijgebouw gebouwd maar de woning zelf is principieel verplaatsbaar.

het is feitelijk een houten constructie die op stenen cq betonnen vloer word gezet, vrij van de grond. heb weleens werk gehad in zo'n huisjes, maar na 20-25 jaar is het niet veel meer. het hout is standaard spul en gaat rotten waar vocht komt als de dakgoot lekt of mierennesten gaan zitten. dat zie je vaak pas als de wanden eraf gaan.