Ik wil in mijn bus (VW T6) een Anderson-stekker achteraan plaatsen om een kipperaanhanger te bedienen. De aanhanger heeft geen eigen accu; de kipperpomp werkt op de accu van de bus.
Ik ben van plan om een 16 mm² accukabel te trekken van de startbatterij naar achteren en daar de stekker op te bouwen.
De foto’s die ik bijvoeg tonen de stekker die momenteel op de aanhanger zit (die wil ik dus matchen aan de buszijde).
Mijn vraag gaat vooral over de zekering aan de batterij (zo dicht mogelijk bij de accu):
– Ik dacht zelf aan 60A,
– maar de vorige eigenaar had een 100A zekering gemonteerd.
Met mijn kennis van elektronica zou ik geneigd zijn om dezelfde hardware te installeren als de vorige eigenaar, om geen nieuwe variabelen of onverwachte problemen te introduceren.
Daarom mijn vragen:
– Is 100A op 16 mm² in voertuigtoepassing een aanvaardbare keuze?
– Kan een te kleine zekering doorslaan door piekstroom van de kipperpomp?
– Heeft de waarde van de zekering invloed op de snelheid van het kippen, of enkel op beveiliging?
– Kunnen er door deze installatie foutmeldingen of storingen optreden (bv. CAN-bus, batterijmanagement, spanningsbewaking)?
Daarnaast hoor ik ook graag tips & tricks voor:
– correcte zekering- en kabelplaatsing,
– massa/retour (chassis vs. aparte min-kabel),
– type zekeringhouder of automaat,
– en algemene aandachtspunten bij het aansluiten van dit soort zware verbruikers.
Extra info: kabellengte ongeveer ___ m, motor meestal wel/niet draaiend tijdens het kippen.
Alle feedback welkom.
Is 100A op 16 mm² in voertuigtoepassing een aanvaardbare keuze?
Nee, maximaal afzekeren op 80A.
Kan een te kleine zekering doorslaan door piekstroom van de kipperpomp?
Een kleinere zekering kan met minder stroom overbelast worden. Maar dat is geen reden om een te grote zekering te kiezen, niet zonder je kabel dikker te maken.
Heeft de waarde van de zekering invloed op de snelheid van het kippen, of enkel op beveiliging?
Enkel op de beveiliging.
Kunnen er door deze installatie foutmeldingen of storingen optreden (bv. CAN-bus, batterijmanagement, spanningsbewaking)?
Als je het achter de eventuele accu sensor plaatst zoals hoort verwacht ik geen problemen.
massa/retour (chassis vs. aparte min-kabel),
Met zulke stromen beter de massa niet via chassis, eigen massakabel trekken.
type zekeringhouder of automaat,
Neem in elk geval geen automaat, onbetrouwbaar. Ga voor een Mega zekering.
Ik weet niet hoeveel stroom de kippermotor trekt, en hoeveel meter kabel ertussen zit, maar houd je wel rekening met spanningsval? 6 meter (x2) geeft bij 16mm² en 80A al minimaal 1V spanningsval.
Alvast dank voor uw antwoord,
graag had ik nog geweten waarom u voor 80A zou gaan en niet de 100A die de vorige eigenaar geïnstalleerd had?
Op maandag 15 december 2025 21:54:26 schreef Gilles.T:
Alvast dank voor uw antwoord,graag had ik nog geweten waarom u voor 80A zou gaan en niet de 100A die de vorige eigenaar geïnstalleerd had?
Omdat je 16mm² met losse aders met maximaal 80A mag afzekeren. Daar zou ik mij zelf dus ook aan houden.
hartelijk dank voor de informatie en de tips, dan al ik de onderdelen aanschaffen en installeren. op hoop van zege!
EricP
mét CE
Omdat je 16mm² met losse aders met maximaal 80A mag afzekeren. Daar zou ik mij zelf dus ook aan houden.
Van wie mag dat???
Zoals altijd is de kabellengte en de kortsluitstroom van belang.
Verder is het handig om te weten hoeveel stroom er loopt in bedrijf. Dat gegeven, samen met de acceptabele spanningsval bepaalt de doorsnede van de kabel bij een gegeven lengte.
Bij een 12V systeem is een zekering in een wat hogere waarde dan de bedrijfsstroom eigenlijk nooit een probleem - de spanningsval is altijd de beperkende factor (en met een zekering op de bedrijfsstroom zit je dan altijd goed qua beveiliging).
Dus je begint met het electrische vermogen van die pomp motor (niet het asvermogen, daar zit nog een factor rendement tussen). En vandaar uit kun je verder.
Van wie mag dat???
Zoals altijd is de kabellengte en de kortsluitstroom van belang.
Je moet meer dan 100 meter aan 16m² hebben wil je de kortsluitstroom van 80A niet halen, daar zou ik me met een bus/aanhanger niet zo'n zorgen om maken...
En het is maar net welk tabel je aan wil houden. Maar hier bijvoorbeeld die 85A als max geeft:
Alleen is 80A een gebruikelijke waarde van een mega zekering, dus komt die het dichtst in de buurt.
Op mijn werk houden wij ook 80A aan voor 16mm².
Als jij vindt dat meer kan, ook prima.
Zelf zou ik kiezen voor een dikkere kabel en dan zwaarder afzekeren als dat nodig is. Scheelt ook in spanningsval.
Dat is mijn mening.
EricP
mét CE
En het is maar net welk tabel je aan wil houden.
Als je de tabel er naar willekeur bij kan zoeken, dan heeft die dus geen enkele waarde... Daarmee is de zekeringwaarde ambigu en kun je zeker niet spreken van 'mag'...
80A op 16mm2 doet daarmee 5A per mm2. Die kabel kan dat makkelijk hebben - ook langdurig.
Kern van het probleem bij 12V: spanningsval. Op een stukkie van 20cm zal dat wel los lopen. Op een stuk van 10m (je moet als je het netjes doet tenslotte heen en terug) moet je echt ff kijken hoeveel stroom die motor trekt. Daar bepaal je de dikte op.
Dan blijkt ook dat de zekering voor die stroom altijd (ruim) lager is dan 'wat die kabel hebben kan' - wat ook logisch is.
Verder kan ik je alvast verklappen dat wanneer je 10m (heen en terug) 16mm2 gebruikt en daar 80A door trekt, de spanningsval aanzienlijk is - procentueel gaat dat bij 12V best hard.
Als je de tabel er naar willekeur bij kan zoeken, dan heeft die dus geen enkele waarde... Daarmee is de zekeringwaarde ambigu en kun je zeker niet spreken van 'mag'...
Prima toch. Maar ik blijf bij mijn advies, dat jouw advies anders is dat kan.
Verder kan ik je alvast verklappen dat wanneer je 10m (heen en terug) 16mm2 gebruikt en daar 80A door trekt, de spanningsval aanzienlijk is - procentueel gaat dat bij 12V best hard.
Dat klopt, dat zei ik ook al in mijn eerste reactie:
Ik weet niet hoeveel stroom de kippermotor trekt, en hoeveel meter kabel ertussen zit, maar houd je wel rekening met spanningsval? 6 meter (x2) geeft bij 16mm² en 80A al minimaal 1V spanningsval.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en dan is nog de vraag of je bus al te modern is, en je niet zomaar een zekering bij kunt maken want opgenomen stroom die niet is gemeten door de boordcomputer word ook niet bijgeladen. dat is bij voertuigen van de laatste jaren ook standaard.
Beetje kipper pomp is snel >1kW
Daarbij loopt die maar enkele tientallen seconden, dus de kabel mag best wat opwarmen
Heb je een typeplaatje van die pomp?
en dan is nog de vraag of je bus al te modern is, en je niet zomaar een zekering bij kunt maken want opgenomen stroom die niet is gemeten door de boordcomputer word ook niet bijgeladen. dat is bij voertuigen van de laatste jaren ook standaard.
Ik denk niet dat een VW T6 zo modern is, maar ook al is hij dat wel. Als je de verbruikers/laders achter de IBS aansluit is dit geen probleem.
[Bericht gewijzigd door Profane199 op (48%)]
Op dinsdag 16 december 2025 08:39:47 schreef Profane199:
[...]
Ik denk niet dat een VW T6 zo modern is
die was 2024 nog in productie?
Is een kabel anno 2025 nog wel de beste oplossing? Als ik het zo lees heb je al snel 20m 25mm2 nodig om de spanningsval een beetje in de hand te houden.
Ben je dan niet beter af met een accu in de aanhanger, en een laadregelaar die die accu laad als de motor draait (met een gezapige 10A, gewoon over 2.5mm2, of over de toch al aanwezige 7-pins plug)
Dan hoef je ook de bus niet te laten draaien terwijl je de aanhanger gebruikt. Sterker nog, de aanhanger werkt dan zelfs zonder bus en met ieder trekkend voertuig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een zekering bijmaken dan achter de zekering van de startmotor. die is vaak 315-400A en word toch niet gelijktijdig gebruikt. dan zit je meteen achter de meting en heb je een m8 bout waar een kabelschoen opkan.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
die was 2024 nog in productie?
Excuus, ik dacht dat de T6 was overgaan in Transporter. Maar blijkbaar is dit de Transporter.
Ben je dan niet beter af met een accu in de aanhanger, en een laadregelaar die die accu laad als de motor draait (met een gezapige 10A, gewoon over 2.5mm2, of over de toch al aanwezige 7-pins plug)
Zou zou ik het zelf ook doen. Met een Orion 9A DC-DC of iets.
EricP
mét CE
Prima toch. Maar ik blijf bij mijn advies, dat jouw advies anders is dat kan.
En waar is dat advies dan op gebaseerd? Een of andere random tabel zonder randvoorwaarden, zo lijkt het...
Als ik het zo lees heb je al snel 20m 25mm2 nodig om de spanningsval een beetje in de hand te houden.
Dat zegt mijn natte vinger ook. Dus vandaar de vraag: wat trekt die pomp? Dat is bepalend voor de doorsnede. Die zekering moet de stroom kunnen hebben, qua beveiliging van de kabel niet relevant (als in: die kabel kan veel meer hebben voor-ie smelt)
Daarbij loopt die maar enkele tientallen seconden, dus de kabel mag best wat opwarmen
Opwarmen van die kabel speelt geen enkele rol. Spanningsval en genoeg overhouden om die motor te laten draaien wel.
Ben je dan niet beter af met een accu in de aanhanger
Als je het vaak gebruikt wel ja... Als je het incidenteel gebruikt niet... Die accu veroudert ook als-ie stil staat zeg maar...
En nog steeds weten we het vermogen niet van de pomp
Een eerste vereiste om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
En waar is dat advies dan op gebaseerd? Een of andere random tabel zonder randvoorwaarden, zo lijkt het...
Je hebt helemaal gelijk, Eric. Zo goed?