Experiment met X-tallen om naar de parallel resontantie te gaan

Ik heb een frequentie nodig van 16.50 Mhz. Helaas heb ik alleen 16.4 Mhz kristallen.
Met een VNA heb ik er eens naar gekeken en daar komt het volgende plaatje uit - zie bijlage.

Door er 2 in serie te zetten en de middenaftakking met nog 1 kristal naar ground krijg ik een
hoopvoller beeld. Er komt namelijk nog een duidelijke parallel resonantie frequentie bij.

Welk type oscillator is echt een pure parallel resonantie oscillator, ofwel gaat oscilleren
het dichtst bij de parallel resonantie frequentie.

Met een PLL en twee digitale delers kun je uit 16.4Mhz een stabiele 16.5Mhz maken.

Met 1 x 4060 + 1 kristal en een paar diodes kun je elke X-tal stabiele freq.maken.

TS wil van 16.4MHz naar 16.5MHz.
Maar wel bruikbaar als evt. delers voor een PLL.

Ook dat kan met elk willekeurig junkbox kristal wat hoger dan 16,4 MHz is.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (15%)]

Dat kan inderdaad maar TS zegt alleen 16.4MHz X-tallen te hebben.
Je moet dan een X-Tal hebben dat met de juiste deelfactor van de deler uitkomt op 16.5MHz.

Quick and dirty: seriecondensator opnemen bij het kristal, ik gok dat 27pF je al een heel eind in de goede richting brengt; geen garanties.
Heb dat vroeger wel eens gedaan om een 27MHz afstandsbesturingzender (ja die bestonden toen nog) door de keuring (die toen verplicht was omdat het merk onbekend was) te krijgen.

@bobosje,Dat is nu juist de truc :) Dat juiste deeltal maak je zelf.

Dan heb je op z'n minst een overtone X-Tal op 33MHz nodig bij het kleinste deeltal van 2.

Oh, ik lees t idee van Hubie en dat klinkt wel interessant. 4060 heb ik zeker liggen.
Ik dacht altijd dat die alleen door 2 tot de macht n konden delen ....
Zal er morgen even op studeren. Hoopvol.

Ik heb allerlei oscillatoren geprobeerd, maar krijg m niet hoger dan 16,42 Mhz en dat was
met 5,6pF. Eigenwijs ding is t ;-)

De oscillator dient als basis voor een mengtrap, dus vandaar dat t 16,5 Mhz precies zou
moeten worden.

Ik ga me morgen even inlezen in de 4060

Wat is dat voor leuk boek trouwens? Ik heb zelf altijd de ARRL HAM radio handboeken gespaard, maar
dit is een erg leuk oud boek wat je daar hebt!

Op woensdag 17 december 2025 00:01:36 schreef fatbeard:
Quick and dirty: seriecondensator opnemen bij het kristal, ik gok dat 27pF je al een heel eind in de goede richting brengt; geen garanties.
Heb dat vroeger wel eens gedaan om een 27MHz afstandsbesturingzender (ja die bestonden toen nog) door de keuring (die toen verplicht was omdat het merk onbekend was) te krijgen.

Of je met een serie C de X-Tal 100kHz (stabiel) kunt laten verschuiven?

Op woensdag 17 december 2025 00:05:59 schreef Bobosje:
Dan heb je op z'n minst een overtone X-Tal op 33MHz nodig bij het kleinste deeltal van 2.

Nee,nogmaals,de freq.van het kristal maakt niet uit.

@Egbert:Dat boek is van de Veron. Reflecties Deel II
Is niet meer verkrijbaar,vrees ik.

Edit\Hier ff een voorbeeld.Stel we nemen een X-tall van 18 Mhz en we willen naar 16,500 MHz.Zie plaatje voor de berekening.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (16%)]

Ik wilde alleen aangeven dat de schakeling uit het boek alleen kan delen door 2,3,4,5,6,7,8, etc. en dan heb je bij hogere deeltallen een steeds hogere X-Tal frequentie nodig om op 16.5MHz uit te komen.

Om van 16.4MHz naar 16.5Mhz te gaan heb je een frequentie vermenigvuldiger nodig en dat kan met een PLL/VCO.

Nogmaals nee! ELK deeltal is mogelijk zie plaatje hierboven en lees het artikel.

Boven het artikel staat "Frequentiedeling met willekeurige deeltallen" en die deeltallen zijn 2,3,4,5,6,7, etc.

De frequentiedeler in het boek kan alleen delen door gehele getallen zoals 2 3 4 5 6 7 etc..
Om van 18MHz naar 16.5MHz te gaan zou je moeten kunnen delen door 18/16.5 = 1,090909090909 en dat kan de schakeling in het boek niet.

Op woensdag 17 december 2025 00:57:07 schreef Hubie:
Nogmaals nee! ELK deeltal is mogelijk zie plaatje hierboven en lees het artikel.

Nee, dat kan niet, alleen de frequentie gedeeld door een integer getal.

Mischien schrijf ik (of het artikel) het verkeerd of onduidelijk op maar dat boeit toch niet hoe het er staat? Het gaat toch om het resultaat?

Ik heb een x-tal van 18 MHz en ik wil een clock van 16.500 MHz.
Nou,dat kan prima met deze schakeling.

Met een kostnix µP kristal zoals 18.432 Mhz,19.200 MHz,19.660 MHz en 20.000 MHz kan het ook.Zie plaatje

[Bericht gewijzigd door Hubie op (12%)]

Op dinsdag 16 december 2025 23:42:23 schreef Hubie:
Met 1 x 4060 + 1 kristal en een paar diodes kun je elke X-tal stabiele freq.maken.
[bijlage]

Meen je dat nou? Die 4060 deelt door 2, 4, 8 etc.. Je gewenste outputfrequentie moet daar 'inpassen' . Met 193 's kun je ook andere integer - (geheeltallige) delers maken m.b.v. diodes in de outputs (als een wired and port), maar daar blijft het bij. 16.5 delen op 18 levert echt wel een 'rare' deelfactor op. Heette dat niet 'fractional-N-counter? Dat vergt nog een tellertje die de ´fractions' bijhoudt.

In het artikel staat ook nog een voorbeeld om op 10 of 1 Hertz uit te komen.Dat gaat met 1 x 4060 niet lukken denk ik maar dan plakken ze er nog een 4040 achter.

De behuizing van een kristal is tamelijk eenvoudig te openen. Zou het dan mogelijk zijn een piepklein beetje van het kristal zelf af te schuren of zoiets?

Op woensdag 17 december 2025 00:57:07 schreef Hubie:

Doet me denken aan de AFSK generator van de VRZA :)

De methode die Hubie laat zien is een methode om de benodigde diodes voor een gegeven deeltal te bepalen. Zijn uitgangspunt is echter de verschilfrequentie, die hij abusievelijk voor het benodigde deeltal aanziet.

Wat in het originele artikel niet naar voren komt (en waarschijnlijk daarom on- of verkeerd begrepen blijft) is dat het deeltal een geheel getal is, moet zijn en blijft; onafhankelijk van de gekozen/-plaatste diodes.

Een kleine waarschuwing is op zijn plek: de genoemde delers zijn zgn ripple-counters: alleen de eerste flipflop wordt door de klok getoggled, elke volgende door zijn voorganger. Omdat er een vertraging bestaat tussen de klok en de uitgang van elke flipflop (propagation delay) is er een limiet aan de frequentie waarop de schakeling betrouwbaar kan werken, dat wordt in het artikel ook uitgelegd.
Maar zelfs met de extra flipflop en 'echte' AND gate(s) is het mogelijk dat de schakeling de mist in gaat, al is de kans daarop veel kleiner: de combinatie van vertragingstijden en klokfrequentie kan er toe leiden dat de klok precies samenvalt met een 'valse' puls uit de AND-poort...

Even door een pll setup gestuurd om te zien wat hij als mogelijk aangeeft:

Nog een beetje trimmen en je kunt op de juiste freq komen. Hij gebruikt hier 166/165 als deelfactor. De uitgang heeft een 50% dutycycle. Hij zou uitkomen op 16,499394 MHz.