In het pas gekochte huis leek de combimagetron dood.
De stekker bleek eruit. Nadat de stekker er weer in zat was ik even blij.
Alles leek in orde maar het werd wel direkt warm in de oven.
Het is me niet gelukt om de grill met de knoppen uit te schakelen.
De stekker is er weer uit. Heeft iemand een advies?
(laten) repareren?
Klinks als een defect relais of triac waarmee de grill word geschakeld.
[Bericht gewijzigd door deKees op (68%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Relais die plakt. Met een tik tegen de print zou het contact terug kunnen open gaan. Maar zeker het relais vervangen!!
Het makkelijkst om te weten welk relais er plakt is om zeer voorzichtig de print los te nemen en de contacten uit te meten. Bij de minste brute beweging of tik kan het plakkend relais terug open gaan en is het niet meer te meten. Dan is het bekabeling en print banen volgen
Ondertussen heb ik de print los van de witte opstandjes.
Het spoor van de derde pin loopt naar een triac BTA12 600 BW.
Ik heb hopelijk een vervanger hiervoor, de BTA16 600 BQ, bij Brokx Vlaardingen besteld.
Er is wat twijfel over of BQ BW kan vervangen.
Dit alles onder het moto: niet geschoten altijd mis.
Ik ben benieuwd.
Dank voor het meedenken.
groet,
Hans
Vreemd, een verwarming die via Triac word gestuurd, maar het lijkt wel of middelste pootje te heet is geweest IDD. Maargoed, ik denk dat de Triacs wel wisselbaar zijn hoor.
Ik heb nog eens beter gekeken, ook relais RL3 zit aan de grill vast. Dit heeft maar een Normally Open contact.
Met de stekker eruit staat het contact ook open. Zou er direct 24V op de spoel komen als de stekker erin gaat?
De flatkabel naar het klokdisplay is nu door het omkappen om naar het sporenpatroon te kijken afgebroken.
De soldeerbout is nog niet heet geweest. Weer even pauze.
Meten is weten, maar het hoge relais wil wel eens kortsluiting hebben naar de spoel vanaf contact zijde, dus meet dat na. Ja, de flatcables zijn na 3x omklappen afgebroken, zwak punt...
Ondanks dat de flatkable is afgebroken ben ik opnieuw begonnen.
Doe eens gevaarlijk en meet onder spanning.
Op de gate van de triac stond ook 220V , op het spoor naar de grill iets van 180 V
Spanning eraf, magnetron condensator ontladen (je weet maar nooit) en triac uitwisselen.
Resultaat: de grill blijft ook met de stekker erin koud. Succes, gedeeltelijk dan.
Nu het probleem van de afgebroken kabel. Ik had nog een header van een 50pin SCSI kabel en de bijbehorende kabel. Nu kun je de flatkabel losnemen.
Helaas het display blijft donker, geen knipperende 00:00 om de tijd te kunnen instellen.
Ik denk de oven gaat naar de milieustraat.
Als je nu even doorzet en gehele flatcable vervangt, dan gaat deze het heus weer doen! Dit is een beetje een ondoorzichtig rommeltje
In de foto was ik nog de 12voudige flat nog vol aan het solderen.
In eerste instantie stond de stekker een rij verschoven. Nu wel wat licht op de displays.
Veel segmenten van DSP1 doen het niet.
Na spanning "aan lijkt "de beginstand okay; er knippert wat op dsp1 en de ovenlamp brandt.
Na instellen uren en minuten lijkt standby bereikt, maar het klok symbool blijft uit.
Na druk op PT2 licht dsp3 op en kan ik door de functies scrollen.
Bij het open van de deur blijft oven lampje uit.
Na instellen modus, tijd, temperatuur of vermogen start PT2 het verwarmen nooit.
De ventilator draait niet.
Het secundaire menu is moeilijk te lezen, ik zie wel een F en het sleutelsymbool is uit
Heb je nog een advies. Het zou fijn dat er iets werkt voordat ik onderdelen ga kopen.
Het is wel mooi dat de grill koud blijft in standby.
Alle contacten zitten goed, geen sluitingen of tiertjes tussen contacten? daar de display niet doet wat deze zou moeten doen bediening niet zuiver is..
Niets technisch toe te voegen en zonder nu gelijk juridisch advies te willen geven/opdringen lijkt mij het feit dat de stekker eruit was een aanwijzing voor een bekent verborgen gebrek. Dat zou voor mij toch aanleiding zijn om bij verkopers te gaan mopperen.
@A vd Linden, Tsja de oven zit met 4 schroeven vast; ik ben liever met technische dingen bezig dan met mogelijke rechtzaken, dank voor de tip.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
12 donordraden zoeken en grondig alles nagaan op eventuele gemaakte schade.
Als er door verkeerd aankoppelen iets gesneuveld is kun je weinig beginnen maar voor onderbroken verbindingen en kortgesloten eiland buren is wel wat te beginnen, dus:
Meet van elk vd 12 aansluitingen of ze werkelijk met hun printbanen connectie maken. Even een titanen geduldwerkje maar het sluit fouten uit.
Meet of elk vd 12 geen connectie maakt met de daarnaast gelegene.
De huur van de keuken tafel is me opgezegd; ik heb nog wat uitstel verkregen.
Ik de flatcable heb nogmaals zorgvuldig gecontroleerd, een vermeende sluiting was de impedantie van de print met de displays. Alle twaalf aders maken goed contact.
Het secundaire menu staat ook voor SHO, 2000 en BLOC op OFF.
Het activeren van geen enkele oven functie lukt.
De ovenlamp brandt tijdens instellen van de tijd na power up.
Na het instellen van de tijd knippert de dubbele punt eens per seconde.
Het kloksymbool blijft uit en de ovenlamp blijft branden!
Na een tijd gaat de ovenlamp uit. Ik hoopte in de STAND BY mode te staan.
Als we nu de deur openen blijft de ovenlamp uit.
We zijn dus niet echt in STAND BY.
Ik ga weer zonder servicedocumentatie beginnen.