Ik heb een Siemens studioline CM836GNB6/C3 waarvan de magnetron functie van ene op andere moment defect is geraakt. Bij magnetronfunctie is hij ca 3 seconden stil gaat dan brommen en vervolgens maakt hij een sputterend geluid. Gaat dan ook “ verbrand” ruiken alsof hij kortsluiting maakt. Hij is van aug 2023. Als ik er een controle lampje in leg en een glas water dan gaat het lampje keurig flikkeren hetgeen impliceert dat de magnetronbuis het doet. Apparaat is keurig schoon en de antenne draait ook keurig. Defecte diode of toch defecte buis? Dank voor suggesties.
Lijkt op interne overslag in de hsp trafo van de inverter.
Je zou hem ook nog kunnen aanmelden bij de fabrikant.
Omdat hij net na de garantie is wordt is er nog veel korting van toepassing.
Dank. Ik heb de cover er af gehaald en zie de magnetronbuis blauw flikkeren. Niet aan de buitenkant maar in een hoekje. Zie dus ook dat de antenne draait. Verder geen zekeringen eruit of foutcodes. Zodra hij het sputterend geluid gaat maken zet ik hem ook direct uit. Weet dus niet hoe lang hij het vol houd en lijkt mij ook niet verstandig hem langer aan te laten staan. In basis zou ik mij kunnen beroepen op garantie aangezien je van een apparaat van €1200 mag verwachten dat hij het langer vol houd maar vermoed dat dit een hoop gezeik gaat worden met de verkoper. Wil dus kijken of het relatief eenvoudig op te lossen is.
Zitten er nog steeds magnetronbuizen in een nieuwe magnetron?
Ik dacht dat ze tegenwoordig wel een beetje waren overgeschakeld op halfgeleider 2,5 GHZ oscillatoren met eindtrappen.
Was dat maar waar
Dan had ik deze ldmos niet hoeven aan te schaffen voor mijn q0100 eindtrap.
Voor consumenten producten is het nog veel te duur tov magnetron buis
Het is een enorm probleem bij BSH ovens dat de inverters defect raken. Patent komt bij Panasonic vandaan met de gebruikte buizen en inverters. Edoch bij Panasonic ovens ( solo Magnetron) blijft het allemaal leven, dus bij BSH gaat het fout en bij de gebruiker. Bij BSH gaat het fout daar de koeling te slecht is en bij de gebruiker gaat het fout daar die altijd die verrekte bakblikken en roosters er in laten tijdens magnetron gebruik. Vermogen van de buis gaat gereflecteerd worden en word de buis opgewarmd IPV het eten. En dan de slechte koeling is het snel bekeken met de inverters en buizen.!!
Adviseer eigenlijk om bij langdurig verwarmen ook 1 standje terug te doen in vermogen, bij kortstondig verwarmen < 2 min kan wel vol vermogen gebruikt worden.
Bij jou magnetron is zowizo de buis stuk, blauw vlammen betekent zuurstof in de buis. Maar dat stinkt niet dus verwacht ook een defecte inverter, die gaat stinken naar verbrande lak of naar verbrand plastic.
Sms : hartelijk dank.
Bij de magnetron functie wordt alleen het rooster gebruikt maar ik begrijp inmiddels dat ook het rooster zwaar af te raden valt. Inmiddels een nieuwe gekocht maar baal stevig aangezien het defecte exemplaar er nog zeer netjes uitziet. Als ik naar de onderdelen prijzen kijk ben ik met een buis en inverter al gauw €300 kwijt en dan zelf aan de knutsel. Laat ik een monteur komen dan komt er €139 bij mits hij het in 1 uur kan vervangen. Nu hanteerd Siemens blijkbaar een coulance voor apparaten welke binnen 3 jaar defect raken en krijg je 75% korting op de onderdelen. Dan nog ben ik die 139 kwijt & 75% van 300 . Ik rond het af op ca €230. Ik ga proberen om bij Siemens te vragen of zij de onderdelen met 75% korting willen leveren en dan zelf de boel vervangen waarmee ik dus die €139,= bespaar. Ik verwacht er niet veel van maar ga het toch proberen.
Als ik jouw reacties lees op soortgelijke klachten dan lijkt het er op dat Siemens een ondeugdelijk product levert. Althans als het magnetron rooster, wat volgens de gebruiksaanwijzing toegestaan is, toch voor problemen zorgt dan informeert Siemens de consument verkeerd. Maar tja ga die strijd maar eens aan. Maar opvallend is het wel dat de “meeste” problemen toe te wijzen zijn aan het gebruik van het rooster en zoals ik vaker lees een onvoldoende koeling. Overigens heb ik zelf een ruime spleet bij de keukenplint en een rechthoekig gat in de bodem van de keukenkast aan de achterzijde bij de oven. Afijn ik ga eens chatten met Siemens en kijken hoe ver ik kom.
Die korting geldt over het hele reparatie bedrag.
Dus incl die 139 euro
En nee , als je die onderdelen besteld worden die voor de normale prijs geleverd.
[Bericht gewijzigd door PE1IDY op (37%)]
Smd sorry voor de Naam Sms. De dank blijft hetzelfde.
PE1IDY : thanks en dat scheelt een stuk. Ik ga een prijsopgave bij Siemens vragen om niet voor verassingen komen te staan.
Siemens vervangt de buis INCL inverter altijd. wat betreft levering van onderdelen en korting dan zelf plaatsen onder coulance is een "no go" bij BSH, monteur moet er bij..
Op dinsdag 30 december 2025 19:12:03 schreef smd:
Siemens vervangt de buis INCL inverter altijd. wat betreft levering van onderdelen en korting dan zelf plaatsen onder coulance is een "no go" bij BSH, monteur moet er bij..
dat is dus pertinent niet waar
Na mail contact met de customer service krijg ik er niet veel meer uit dan dat er een monteur moet komen om een kosten opgave te verstrekken. Men weigert om met verschillende scenario,s mee te denken. Kans bestaat dus dat ik minimaal 139,= kwijt ben. Als ik begin over wettelijke garantie en ik van een apparaat van deze prijsklasse mag verwachten dat hij het langer volhoud dan ontwijkt men dit. Natuurlijk begrijp ik dat men e.a. eerst moet zien maar denk dan even mee in de scenario,s zoals ; het is geen garantie en dan schatten wij in rond de …. €. Hij valt in de wettelijke garantie en dan schatten wij in …. €. Hij is het niet waard om te repareren dan …. € . Ook geen enkele uitspraak over korting. Afijn ik heb besloten mijn verlies te pakken en heb geen zin in al het gedoe en ik heb inmiddels een nieuwe aan geschaft en de defecte verkocht voor €300,= Dus bedankt voor de reacties en deze post mag “ op slot”
Ja, dat verhaal garantie moet je via je locale dealer waar je hem gekocht heb bedingen en niet via Fabrikant. Daarom koop ik apparatuur bij de lokale Expert of EP. Tenminste wel service dan. Maar op zich ook geen slechte deal nu!
Op zaterdag 27 december 2025 18:59:45 schreef smd:
Het is een enorm probleem bij BSH ovens dat de inverters defect raken. Patent komt bij Panasonic vandaan met de gebruikte buizen en inverters. Edoch bij Panasonic ovens ( solo Magnetron) blijft het allemaal leven, dus bij BSH gaat het fout .
komt de gehele oven niet van bij Panasonic vandaan? , met specs volgens aanvraag BSH (en de bezuiniging op de koeling), Als er made in UK opstaat ben je wel zeker.
Nee, deze is "In house " door Siemens ontwikkeld., alleen hebben ze inverter en buis van Panasonic gebruikt allen geen rekening gehouden met de koelingseisen... Er was 1 serie van Panasonic, met de keramische verwarmingselementen die BSH mocht heten... Ook al weer jaartje of 20 oud..