Hallo,
Ik heb hier een Miele wasmachine WCI330 die na 5 sec reeds de fout F20 geeft .
Weerstand en temp voeler zijn ok .
Na het vervangen van de electronische module (ELFU1000) werkt deze weer naar behoren .
Iemand een idee wat er met de module kan mis zijn dat deze fout F20 geeft ?
Groeten.
Jan
Meet eens of er een onderbreking in de aansluitingen zitten van de temp voeler naar de controller.
Of het weerstandsnetwerkje wat hier tussen zit.
Sorry JanEB dat we er niet inhoudelijk op in kunnen gaan daar het geen standaard fout is, dus vandaar de opmerking. Ik schat hetzelfde in wat daandc zegt. waterschade op print oid te traceren??
De print ziet er perfect uit , geen sporen van water of waterschade .
Ik weet niet goed wanneer fout F20 juist komt . Is dit een stroommeting van de weerstand die in het begin van een programma even wordt getest of is dit een andere meting die deze melding genereerd .
Als ik de temp voeler uit trek krijg ik F2 ., andere melding dus .
Ik vraag me af waar ik op de print moet zoeken naar de meting die F20 veroorzaakt .
Jan
F20 is dat de machine niet binnen gestelde tijd op temp komt.
Ik zou een meting doen op het verwarmings element of deze aangestuurd wordt en of hoelang..
Anders element op weerstand doormeten..
Afgezien van problemen met software, kan ook het relais niet in orde zijn. Dan krijg je ook F20 want de verwarming werkt daadwerkelijk niet.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
F20 is een verwarmingselement fout. Volgens mij geen verwarmfout. Zeker omdat verwarmfouten pas id verwarmfase komen en niet na 5sec
Deweerstand wordt meestal gecheckt met voelweerstanden. Ofwel is er iets met de voeling ofwel iets met de verwarmweersta. Dikwijls stoort een lichte verliesstroom de meting. Hang er eens een pomp op ipv een verwarmingselement.
Ook de voelweerstand (470k bv) of voelcircuit analyseren.
Zo ken ik hem niet. Ik heb altijd geleerd/begrepen, dat de F20 komt als de sensor binnen X tijd geen X verhoging ziet.
Maar uitmeten kan geen kwaad.
Daarom gaf ik al aan dat de Ts het beste de aanstuurtijd v.h element eens moet bekijken.
Mooiste is als ie ook een amperetang heeft kan gelijk de opgenomen stroom controleren van het element.
Na 5 seconde kan een processor niet zien of water al X graden verwarmd is, ik vermoed eerder EricN zijn beredenering, dat Aardlek meting niet OK is of relais defect. Maar de TS moet eerst eens meten /vergelijken.