Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
In de terminologie van het turbocharged kamerbreed tapijt zie ik op de Microsoft site:
Met een turbocharged neurale verwerkingseenheid (NPU) aangedreven door de AMD Ryzen AI 300-serie, Intel® Core; Ultra 200V-serie en Snapdragon® X-serie, is je ervaring ongeëvenaard met bliksemsnelle en soepele prestaties.
De best presterende Copilot+ PCs zijn sneller dan de MacBook Air M4.*
Met tot 22 uur lokaal video's afspelen en tot 15 uur browsen op het web kun je de hele dag zonder oplader.
Een pc met beveiligde kern en de Microsoft Pluton-beveiligingsprocessor helpen jou en je gegevens te beschermen. Het is alsof je je eigen digitale bodyguard hebt.
Even voorkomen dat ik achter ga lopen: Zijn er nu al PC's met nieuwe processoren voor AI? En is het dan de bedoeling dat AI lokaal gaat draaien? Dan kan toch niet, die grote database? Iemand een idee hoe dat zit, wat de toekomst is? En dan ook die Pluton processor, is dat gewoon die oude beveiligingchip die je nodig hebt voor W11?
Ik geloof trouwens weinig van 15 uren browsen. Kan dat echt? Mijn huidige i9 met 48GB ram en 2 SSD's houdt het net een half uurtje vol.
benleentje
Golden Member
AI hoeft helemaal geen grote database te hebben. AI kan je bv ook toepassen op camerabeelden of signaal verwerking.
Het kan zelfs heel kleinschalig
https://deingenieur.nl/artikelen/nederlands-bedrijf-presenteert-kracht…
Ik geloof trouwens weinig van 15 uren browsen. Kan dat echt?
MEt mijn mobile telefoon met alles op de zuinigste stand kan ik dat denk ik net halen. IK denk dat je dat ook zo moet zien, alles op zijn zuinigst en websites die zuinig zijn met hun data. Of ze bedoelen dan alleen de cpu zonder de rest.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (39%)]
Bij AI heb je twee stappen: Een model maken op basis van (heul veul) input, en het model gebruiken om antwoorden/plaatjes/code/hallucinaties te genereren.
Voor de eerste stap heb je veel rekenkracht en geheugen nodig. Voor de tweede (die microsoft hier bedoelt) niet.
15 uur browsen op een accu moet kunnen. Afhankelijk van welke sites etc. In ieder geval heb je er geen 48Gb aan geheugen en 2 SSD's voor nodig. Of een i9.
Een laptop waar je tegenwoordig >8u op kan werken is niet echt zeldzaam meer hoor, ook krachtige
Dus 15u voor lichte browsetaken geloof ik meteen
benleentje
Golden Member
Bij AI heb je twee stappen:
Ik denk dat er veel meer soorten AI zijn. Ik vind AI ook gewoon een rare naam voor wat het nu is, want het is gewoon een super computer die wat slimme software heeft.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 29 december 2025 16:31:31 schreef Hoeben:
In de terminologie van het turbocharged kamerbreed tapijt zie ik op de Microsoft site:[...]
Ik lees triomfen over Copilot+PC's die sneller zijn dan Macs. 'Wauw' is dan mijn enige reactie. Ik moet het niet, ik wil het niet.
Op maandag 29 december 2025 16:31:31 schreef Hoeben:
Even voorkomen dat ik achter ga lopen: Zijn er nu al PC's met nieuwe processoren voor AI? En is het dan de bedoeling dat AI lokaal gaat draaien? Dan kan toch niet, die grote database?
Ik geloof best dat er processors zijn die intern enigszins geoptimaliseerd zijn voor kunstmatige intelligentie. Maar mijn gevoel is dat dat veel meer opgehemeld wordt dan een daadwerkelijke prestatieverbetering betreft.
AI kan lokaal draaien. Ik heb een audioprogramma dat gesproken woorden om kan zetten naar tekst. Vóórdat je dat kan gebruiken moet je iets van 6,5 GB aan data binnenhengelen, maar daarna kun je uit iets van 6 modi kiezen (lees: simpel model voor zeer goed verstaanbare spraak, gemiddeld model voor moeilijker hoorbare spraak, zwaar model voor tekst die zeer moeilijk te verstaan is).
Het werkt verbazingwekkend goed in sommige gevallen waar je als mens praktisch niets mee kunt en in gevallen waar je het eigenlijk niet nodig hebt laat het soms geweldige steken vallen.
Het knapste vond ik een oude opname van m'n pa, van een of ander radiocabaret van Radio Oranje, sowieso al beroerde ontvangst, hevig gestoord door de Duitsers, dan natuurlijk opgenomen op een grammofoonplaat of bandrecorder en dan weer gedigitaliseerd.
Zelfs een stem, mogelijk een Brit die fonetisch geschreven Nederlands uitspreekt, wist de software behoorlijk goed te ontcijferen.
Als dan de presentator daarna in zeer keurig, ietwat bekakt Nederlands zegt: 'Volgende uitzending is te gast de heer [naam] die een praatje zal houden over burgerlijke ongehoorzaamheid' komt de auto-transcriptie met: 'burgerlijke ongeheurzaamheid'
Dat vind ik toch knap 
Op maandag 29 december 2025 16:31:31 schreef Hoeben:Ik geloof trouwens weinig van 15 uren browsen. Kan dat echt? Mijn huidige i9 met 48GB ram en 2 SSD's houdt het net een half uurtje vol.
Ik geloof het wel. Op m'n werk zijn veel moderne modellen in gebruik. Maar ik zie m'n collega's zelden met de lader rondlopen, ze schijnen vrij gemakkelijk een hele dag te kunnen werken. Het leuke is dan wel dat áls ze dan de lader nodig hebben, het een paniekerig zoeken wordt 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De huidige AI heeft inderdaad niets met 'intelligence' te maken... 
't Is gewoon opzoeken van bestaande data in bestaande databases en dat samenvoegen tot een antwoord, alleen heel snel...
Zonder die databases ook geen antwoorden...
Op alles wat nieuw is wordt tegenwoordig het label 'AI' geplakt.
Mijn 3d printer heeft een AI camera die 'bewaakt' of wat er geprint wordt ook werkelijk klopt met het ontwerp. (z.g. 'spaghettidetector'...
)
Die zou moeten stoppen als er iets mis is.
Vorige week lag er een kluwen filament op het printbed (was losgeraakt van bed tijdens printen).
Maar de camera had niets bijzonders gezien...
Heeft ook een AI Lidar detector voor bedhoogte instelling, werkt prima maar heeft net zo weinig met intelligence te maken als Trump... 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 29 december 2025 16:44:01 schreef benleentje:
[...]Ik denk dat er veel meer soorten AI zijn. Ik vind AI ook gewoon een rare naam voor wat het nu is, want het is gewoon een super computer die wat slimme software heeft.
AI in het tegenwoordige spraakgebruik is meestal op basis van neurale netwerken. Trainen kost heel veel rekenkracht i.v.m. het iteratief laden en doorrekenen van grote matrices. Fabrikanten zoals AMD en nVidia gebruiken daar aangepaste videochips voor want die waren al goed met matrices.
Een eenmaal getraind netwerk kan je ook in een matrix stoppen maar kost dan minder rekenkracht. Ook daar kun je aangepaste videochips voor gebruiken.
Generatieve AI staat alsnog wel te stampen omdat je voor elk woord weer het meest waarschijnlijke volgende moet voorspellen op basis van een zekere context en bepaalde regels.
Als je een getraind netwerk in een device wilt implementeren kun je dat beter (sneller en zuiniger) in een ASIC of FPGA doen, maar dan ben je wel minder flexibel dan met een coprocessor/videochip.
Op maandag 29 december 2025 16:53:57 schreef weardguy:
[...]AI kan lokaal draaien. Ik heb een audioprogramma dat gesproken woorden om kan zetten naar tekst. Vóórdat je dat kan gebruiken moet je iets van 6,5 GB aan data binnenhengelen, maar daarna kun je uit iets van 6 modi kiezen (lees: simpel model voor zeer goed verstaanbare spraak, gemiddeld model voor moeilijker hoorbare spraak, zwaar model voor tekst die zeer moeilijk te verstaan is).
Het werkt verbazingwekkend goed in sommige gevallen waar je als mens praktisch niets mee kunt en in gevallen waar je het eigenlijk niet nodig hebt laat het soms geweldige steken vallen.
Dat kan MS Word ook gewoon, gebruik ik regelmatig om verslagen etc in te spreken in plaats van langdurig inkloppen.
Geen AI voor nodig, en zeker geen Mac 
Maar laten we die discussie over aangevreten fruit maar niet starten