Op vrijdag 2 januari 2026 18:43:34 schreef KlaasZ:
wat enkele reageerders hier al hebben gezegd, je moet eerst omschrijven wat je wil zien gebeuren, en aan de hand daarvan een schema ontwerpen. Niet andersom.
Mijn insteek: waarom niet gewoon één schakelaar waarmee je alles aan en uit zet?

als 1 of meer actief worden moeten de regulators actief worden een als je op de aan knop drukt moet de fpga dat kunnen gebruiken als een knop niet meer dan dit
een ik weet dat een schakelaar makkelijker is maar niet mooi een niet opnieuw bruikbaar voor de fpga knop

Op vrijdag 2 januari 2026 18:44:45 schreef Hoeben:
Snel even gekeken. Dit is en blijft rommelig.

Laat ik eerst maar beginnen met de designfouten. Ik heb het dus niet over functioneel, daarvoor mis ik de REQUIREMENTS.

• U7 PG (Power Good) gaat rechtreeks de basis van een transistor in. Ik zie niet welk IC dit is, ik neem aan dat het een open-drain uitgang is. Dan dient R4 (die geen waarde heeft) als pull-up. Door de basis van Q3 wordt die spanning maximaal 0,6V. Via D1 zou Q2 aangestuurd moeten worden maar daarvoor is de spanning dan te laag.Maar gaat via D1 gaat de basis van Q2 aangestuurd worden? Dan is de spanning dan te laag?
  • Het is functioneel warrig, geen omschrijving van wat het zou moeten doen, alweer. Voor een review bekijk je niet het schema, maar bekijk je het schema aan de hand van de REQUIREMENTS. Wat moet dat ding doen? De tekst die erbij staat is ondoorgrondelijk. Hier en daar een "dus" maar dat helpt niet.
  • Je moet zaken eenvoudig uitleggen, eventueel een grafisch plaatje, dat gaat aan, dan dat, dan dat. Maar dit mag niet en dat mag niet.
  • U6 pin2 AIN hoort aan GND te liggen als je hem niet gebruikt - lees de datasheet.
  • Je gebruikt de thermische beveiliging niet, alleen de interne van de chip. Het is niet onverstandig een NTC bij de accu te zetten. Dat kost bijna niets en die chip kan het al lezen.
  • Heb je nagedacht over terminering van de USB?
  • U20 heeft geen PN, zit je VDD wel aangesloten (intern?) en zit de LED niet verkeerd-om?
  • En vast een hoop dingen meer.

Als je hulp wil moet je echt een goede beschrijving geven. Dan maar wat meer tekst en herhalingen. Als je niet zo goed bent in taal (dyslexie of wat dan ook), is dat geen probleem. Alleen zo weinig is niet mee te werken. Schrijf het zo dat iemand die geen idee van wat het moet doen het kan begrijpen.

ik weet ik ben een rommel man

U7 info uit de datasheet (bq24292i)
PG pin is Open drain active low power good indicator. Connect to the pull up rail via 10kohm resistor. LOW indicates a good input source if the input voltage is between UVLO and ACOV, above SLEEP mode threshold, and current limit is above 30mA

bedankt van U6

thermische beveiliging is voor later dat staat in de datasheet dus dat zou moeten lukken (1 stap per keer)

de usb is belangrijk dus die kan niet weg

u20 is intern een werkt

taal is inderdaad niet mijn ding sorry daar voor ik doe mijn best een ben blij dat julie willen helpen

Op vrijdag 2 januari 2026 19:04:40 schreef fatbeard:
Je schema lijkt OK, maar ook ik heb wel een paar kanttekeningen:

• de tekst bij diode D1 is alleen maar verwarrend
  • weerstand R5 is overbodig, de enable inputs hebben een interne pull-up
  • transistortype ontbreekt
  • weerstandswaardes ontbreken
  • een -nagenoeg- lege accu wordt alleen via I²C gedetecteerd

sorry voor de verwarrend texten
ik ken er niet veel van ik test meestal tot het werkt
oke r5 mag weg alle transistors zijn npn
weerstandswaardes weet ik zelf nog niet goed ik test met alles op 1K
ja i2c had ik nog niet aan gedacht maar als de baterij bijna leeg is zal er een veiligheid overnemen in de laad ic denk ik gezien te hebben in de datasheet
.
.
.
.
.
.
ik denk dat het slimmer word dat ik een pic ic als controller neem dan kan ik de i2c bus ook bekijken aan een laag verbruik een die geeft deep sleep of ben ik volledig verkeerd

Op vrijdag 2 januari 2026 19:04:40 schreef fatbeard:
[*]weerstand R5 is overbodig, de enable inputs hebben een interne pull-up

Heb je het datasheet gechecked? (Ik niet!). Niet alle DCDC converters hebben dat.

Ik zou het formuleren als: "Eventueel kan je de pullup verwijderen als de chip een interne pullup heeft. Controleer dat!"

(omdat ik nog steeds geen zin heb om jou datasheet te gaan bekijken).

Oops...

En dus kan R5 niet weg, maar moet een zekere minimum warde hebben. Geen zin om die uit te rekenen...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (80%)]