3 fase omvormer met mogelijkheid tot 2 pv kringen uitbreiden

Beste,
Heb hier reeds een jaar een Solax 3 fase 6kw omvormer met 1 pv kring van een 4kw piek vermogen en een 11kw batterij geïnstalleerd.
Alles werkt netjes, doch de de omvormer is dus niet volledig benut qua pv vermogen.
De 4kw Pv kring ligt volledig 100% zuid georiënteerd.
Nu heb ik de mogelijkheid om 2 x 1750 watt pv bij te leggen. 1 maal totaal oost 1 maal totaal west gericht.
Mijn eerste bezorgdheid is dan kan dit wel met een omvormer met 2 pv ingangen en zo ja hoe gaat het schema dan in zijn werk?
Is het eventueel op te lossen met een extra schakeling? Per slot krijg ik nooit tegelijk zon op de oost als op de west kant..
Graag jullie advies

Oost en west zijn idd altijd verschillend kwa lichtinval.

Ik zou die 1750Wp op de 2e string zetten

De 2e 1750W string zou ik dan op een losse (1fase) omvormer zetten. Of, als je schaduwvorming hebt op de oost- of westkant die voorzien van een simpele microomvormer

Dan behoud je op alle strings de optimale MPPT tracking.

Stringomvormers kosten (zeker gebruikt) tegenwoordig zo weinig dat je daar eigenlijk niet voor kan klooien.
(Nieuw 150-200 euro voor een 2kW)

Mogelijk kun je ook de panelen direct aan de accu koppelen via een MPPT, maar ik weet niet of die mogelijkheid ook bij Solax er is

Als die solax geen extra string aankan, dan kun je die niet gebruiken voor de nieuwe panelen. Dus dan moet je een extra omvormer plaatsen.

Het makkelijkste is dan een extra omvormer met 2 aparte MPPT trackers.

Maar je kunt ook overwegen om oost en west parallel te schakelen op een enkele tracker, zolang beide strings hetzelfde aantal panelen hebben van hetzelfde type.

Hoe is die 1750W opgebouwd? Is dat 5x 350Wp? Dan heb je iets van 150V string spanning. En dat is te weinig voor de Solax omvormer. Die heeft minimaal 200V nodig om op te starten als ik het goed zie, uitgaande van een X3-HYBRID-6.0-D.

[Bericht gewijzigd door deKees op (24%)]

Als ik "zonnepanelen" goed begrepen heb, dan kan je de OOST en WEST panelen gewoon parallel zetten en verlies je dan niet eens zo veel opbrengst.

Maar iedereen zegt dat je het niet moet doen. Dus naar de rest luisteren kan ook. Zeker als je voor 200 euro "effe" een extra omvormer kan scoren, dan is dat waarschijnlijk wel de moeite waard.

Neem een 2,5-3 kw omvormer met 2 mppt 1x oost en 1 x west. Die panelen leveren toch nooit 2x1750W tegelijk.

Het is mogelijk dat een 2.5kW omvormer een 1.25 max per "kring" heeft. Dat geeft ze de optie om hem toch als 2.5kW te verkopen... Maar goed. De meeste fabrikanten doen niet zo flauw, maar het loont de moeite er goed naar te zoeken als je die optie gaat nemen. Het staat meestal niet open-en-bloot in het specsheet. Je moet even zoeken.

De meeste fabrikanten zetten het max van 1 kring op iets van 80% van het totaal en dat zou met 80% van 2.5kW = 2kW nog steeds prima zijn.

Op zondag 4 januari 2026 13:49:58 schreef rew:
Als ik "zonnepanelen" goed begrepen heb, dan kan je de OOST en WEST panelen gewoon parallel zetten en verlies je dan niet eens zo veel opbrengst.

Dat klopt inderdaad als je strings maar even lang zijn en beide geen schaduw. Hou inderdaad wel even in de gaten dat je spanning binnen het MPP bereik blijft (even de MPP spanning va het paneel nemen x het aantal panelen en x 1,15 & x 0,85 voor temperatuur.)