Ik ben een oud draaibankje aan het opknappen. Deze heeft een tweesnelhedenmotor met gescheiden wikkelingen. Er was een gewone (dubbelpolige) lichtschakelaar aan gehangen waardoor de motor maar één snelheid kon draaien en één fase onder spanning bleef. De originele schakelaar is al lang weg.
Nu heb ik een geschikte schakelaar gevonden voor motoren met gescheiden wikkelingen, de Eaton T0-5-8453. Deze is inmiddels aangekomen. Ik dacht, gezien er voor verschillende Eaton modellen een metalen verlengas bestaat (bijvoorbeeld PKZ0-XAH) dat ik hier een verlengas aan zou kunnen zeggen naar de originele hendel in de voet van de machine. Het zou dan niet opvallen dat het een nieuwe schakelaar was, maar ik vind de juiste adapter nergens in hun documentatie, en Eaton is niet zo happig op antwoorden op vragen van particulieren.
Weet iemand of er een adapter bestaat voor de T0 nokkenschakelaars aan een 6 mm vierkante verlengas (of iets anders stevig) te verbinden?
Ik weet dat ik iets kan laten 3D printen o.i.d. maar zou toch liefst gewoon een originele adapter bestellen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Helaas heb ik geen katalogus meer, het moet uit het hoofd.
Er zijn voor de vrschillende nokkenschakelaars verlengstukken beschikbaar. Het is afhankelijk van de soort schakelaar, (EZ, /i , enz uitvoering). Soms met een stuk metaal, soms met “opzetstukken”
BIj jou is het een stalen asje?
Kun je ook zelf maken met een beetje handigheid.
In de bouwmarkten hun je wellicht vierkant 6 vinden op een lengte van 1 meter.
Daar vijl je een schuin kantje aan.
Aan elkaar maken kan met een grote kroonsteen, maar er bestaan ook “koppelbussen “ voor rond materiaal, kun je voor vierkant ook toepassen.
Iets meer vijlen aan een draadstang kan ook.
Op dinsdag 6 januari 2026 13:16:03 schreef Toeternietoe:
Helaas heb ik geen katalogus meer, het moet uit het hoofd.
Er zijn voor de vrschillende nokkenschakelaars verlengstukken beschikbaar. Het is afhankelijk van de soort schakelaar, (EZ, /i , enz uitvoering). Soms met een stuk metaal, soms met “opzetstukken”
BIj jou is het een stalen asje?
Kun je ook zelf maken met een beetje handigheid.
In de bouwmarkten hun je wellicht vierkant 6 vinden op een lengte van 1 meter.
Daar vijl je een schuin kantje aan.
Aan elkaar maken kan met een grote kroonsteen, maar er bestaan ook “koppelbussen “ voor rond materiaal, kun je voor vierkant ook toepassen.
Iets meer vijlen aan een draadstang kan ook.
Ik heb de verloop nodig van een Eaton T0 naar de vierkante (of zeskant of...) as. De as zelf is geen probleem.
De PKZ reeks heeft deze gewoon in het gamma maar bij de T0 reeks is het veel onduidelijker in de catalogus en op de website wat ik nodig heb.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Doe even het juiste en komplete typenummer,
Achter T0-5-8453 staat nog iets, /EZ?.
Dat bepaald de bouwvorm (uitvoering), essentieel voor as verlenging
Op dinsdag 6 januari 2026 17:05:31 schreef Toeternietoe:
Doe even het juiste en komplete typenummer,
Achter T0-5-8453 staat nog iets, /EZ?.
Dat bepaald de bouwvorm (uitvoering), essentieel voor as verlenging
/IVS
Op dinsdag 6 januari 2026 17:19:48 schreef revado:
Deze?
Eaton Bedieningskoppeling voor as 6x6mm - 1319833
Nee die is enkel om twee stukken 6x6 aan elkaar te zetten volgens mij.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
quote"]
[...]
/IVS
[...].
Dat is een Verdeler-inbouw type, afmeting gelijk aan automaten.
Denk niet dat hier verlengassen voor zijn, dan passen de schakelaars niet meer in een verdeler.
Ik kan in de catalogus hier niets over vinden.
https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/industrialcontrols-dr…
Je zou er een mailtje aan kunnen wagen naar je leverancier of naar Eaton
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/forms/electrical/contact-sales.html?pri…
Op dinsdag 6 januari 2026 22:04:32 schreef Toeternietoe:
[...]
Dat is een Verdeler-inbouw type, afmeting gelijk aan automaten.
Denk niet dat hier verlengassen voor zijn, dan passen de schakelaars niet meer in een verdeler.
Ik kan in de catalogus hier niets over vinden.
https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/industrialcontrols-dr…Je zou er een mailtje aan kunnen wagen naar je leverancier of naar Eaton
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/forms/electrical/contact-sales.html?pri…
Bedoel je daarmee dat deze in een zekeringkast kan worden geklikt? Want dat is niet het geval, is gewoon voor frontmontage middels 4 boutjes en een centraal gat voor de as. De achterkant is gewoon recht, geen din rail voorzieningen.
En de asjes zijn voor de hele t0 reeks gelijk, allemaal hetzelfde ronde asje met 3 nokjes. De M3 reeks heeft een vierkant gat van 6 mm en de pkz reeks heeft een vierkant asje met een adapter. Enkel van het asje met 3 nokjes kom ik niet naar iets waar ik iets mee kan.
Eaton reageert niet op vragen van particulieren. Mijn leverancier kan ik nog wel eens proberen. In de catalogus kwam ik er zelf ook niet uit. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een nokkenschakelaar met verlengde as niet kan.
Edit: ik heb de schakelaar nog eens bekeken en inderdaad, er is een mogelijkheid deze op een DIN rail te monteren, hierin had ik mij vergist. Maar een PKZ kan je ook op een DIN rail monteren en heeft ook de afmetingen van een standaard zekering en daar bestaan wel verlengassen voor. Ook zijn alle uitvoeringen van de T0 hetzelfde aan de voorkant, dus ik zie niet zo goed waarom dat verschil zou maken.
[Bericht gewijzigd door Harrie729 op (11%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Je maakt het me wel heel erg moeilijk, zoniet ionmogelijk.
Er zijn verschillende uitvoeringen van de schakelaars. Frontmontage, bodemmontage etc.
dat wordt bij Eaton weergegeven achter het type met een schuine streep en dan een of meer letter.
/IVS is verdelerinbouw
Ik vermoed, maar kan het door de sneeuwval onmogelijk hiervandaan zien dat je een /Z hebt.
Schakelaar op de bodem, c.q. montageplaat en de bedienknop in het deksel.
Op woensdag 7 januari 2026 10:00:25 schreef Toeternietoe:
Je maakt het me wel heel erg moeilijk, zoniet ionmogelijk.
Er zijn verschillende uitvoeringen van de schakelaars. Frontmontage, bodemmontage etc.
dat wordt bij Eaton weergegeven achter het type met een schuine streep en dan een of meer letter.
/IVS is verdelerinbouw
Ik vermoed, maar kan het door de sneeuwval onmogelijk hiervandaan zien dat je een /Z hebt.
Schakelaar op de bodem, c.q. montageplaat en de bedienknop in het deksel.
Wellicht dat een paar fototjes helpen?
Hierboven een PKZ reeks met het asje dat er bij hoort. Dus een metalen asje waar je zelf aan kan bevestigen wat je wil, en dan een kunststof verloop zodat het asje past op het asje dat uit de PKZ komt. Daaronder staat mijn T0 schakelaar waar ik nu ook zo'n vierkant asje op wil bevestigen maar je ziet dat het asje uiti deze schakelaar een andere vorm heeft. Dit asje is voor elke T0 hetzelfde ongeacht de achterkant of hoe de schakelaar gemonteerd wordt. Ik begrijp dus niet goed waarom dit zo belangrijk is.
Hieronder het typenummer op de schakelaar. Op het doosje staat dezelfde nummer met nog /IVS er achter.
Hieronder nog een foto van de voorkant van de schakelaar:
Je kan dit asje er ook uit nemen en dan heb je een soort inwendige tandwiel vorm, als ik van die tandwiel vorm naar zo'n metalen asje kan is het voor mij ook goed. Ik zie in de catalogus wel tussenstukjes staan maar daar staan geen typenummers bij. Dit lijken ook gewoon verlengstukjes te zijn van diezelfde vorm en niet de verloopjes naar een metalen as.
[Bericht gewijzigd door Harrie729 op (13%)]
Op woensdag 7 januari 2026 10:36:55 schreef mel:
Ik zou zo n as juist NIET willen, die dingen kunnen zo je ogen uitsteken als je niet oppast..
Dat zie ik zo niet gebeuren gezien de schakelaar in de voet van de machine zit. De reden dat ik dit wil is zodat ik de originele hendel kan gebruiken in de rechterpoot van de machine. De schakelaar monteer ik tegen de achterzijde van de poot samen met de thermische beveiligingen, de lange as komt tot aan de voorzijde van de voet en daar zit de hendel, gelagerd in een bronzen bus zodat deze geen krachten op de as kan zetten. Zo was het origineel ook alleen de originele schakelaar is natuurlijk al lang zoek (machine is van eind jaren 30).
In het verleden heb ik dit ook al wel gedaan met PKZ reeks schakelaars die dan ineens als thermische beveiliging dienstdoen, maar gezien dit een motor met gescheiden wikkeling en twee snelheden is lukt dat niet (PKZ is enkel aan-uit). Ik moet dus een nokkenschakelaar gebruiken en twee thermische beveiligingen ernaast plaatsen (één voor elk toerental). Ik dacht dat dit een simpel klusje ging zijn maar dat valt dus tegen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Als je van een nieuwe as naar een bestaande schakelaarhendel wilt gaan zul je toch zelf iets voor moeten maken.
Op woensdag 7 januari 2026 12:40:51 schreef Toeternietoe:
Als je van een nieuwe as naar een bestaande schakelaarhendel wilt gaan zul je toch zelf iets voor moeten maken.
De overgang van de vierkante metalen as naar de hendel zal ik inderdaad zelf maken. Ik wil gewoon het overgangstuk hebben om van de schakelaaras naar de verlengas te gaan. Hetzelfde als op de PKZ ligt op deze foto maar dan voor een T0:
Dit zou je bijvoorbeeld ook gebruiken als je een nokkenschakelaar tegen de achterkant van een metalen kast zet en de knop in de deur. Dus dat moet gewoon bestaan, het bestaat immers voor dezelfde toepassing voor een PKZ ook, maar ik vind het bestelnummer voor de T0 variant niet.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Kun je niet de/een bestaande knop van de schakelaar gebruiken afzagen/uitboren oid en daar iets mee?
-edit-
Zit het in deze hoek: 1314342
Anders de catalogus doorspitten: https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/industrialcontrols-dr…
Ergens op blz 80 begint er wat met allerlei assen.
Blz 160 staat ook nog wat.
Op woensdag 7 januari 2026 18:59:45 schreef henri62:
Kun je niet de/een bestaande knop van de schakelaar gebruiken afzagen/uitboren oid en daar iets mee?-edit-
Zit het in deze hoek: 1314342Anders de catalogus doorspitten: https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/industrialcontrols-dr…
Ergens op blz 80 begint er wat met allerlei assen.
Blz 160 staat ook nog wat.
Je zou de interne vorm moeten namaken waar het busje in klemt maar dat valt niet zo mee, een blinde inwendige vertanding aan één kant en een blinde conische uitsparing aan de andere. Als ik het voor een paar euro kan kopen is het veel makkelijker.
Die 1314342 is inderdaad zo'n as waar ik naartoe wil, maar die past niet direct op de schakelaar. Daar heb ik dus een verloopje voor nodig.
Op pagina 77 van je catalogus zie je dus exact wat ik wil: een nokkenschakelaar met een verloop naar vierkante as, vervolgens een vierkante as, en die knop op de foto vervang ik dan door mijn eigen hendel.
Het probleem is dat de T0-5-8453 ook niet voorkomt in jouw (of welke andere dan ook) catalogus. Tweesnelheidsmotoren met gescheiden wikkelingen zijn blijkbaar zo oud dat Eaton dit niet meer in hun catalogus wil zetten hoewel ze het wel nog gewoon verkopen. Het was omdat ik nog een oud schakelschemaboek had dat ik de nummer heb kunnen achterhalen. In het schakelschemaboek zijn echter geen accessoires opgenomen maar enkel de schakelaars zelf. Maar het toont dus aan dat Eaton veel dingen weg laat uit hun catalogi wat het zoeken lastig maakt. Daarom hoopte ik hier iemand te vinden die dagelijks met deze spullen werkt en wellicht de nummer wel weet.
Maar wat ik dus nodig heb is niet de vierkante as zelf maar dit:
Alleen dan niet voor een PKZ zoals afgebeeld die een vierkant asje heeft met afgeschuinde kant, maar hetzelfde stuk plastic alleen zo dat het op dit witte asje past:
Als ik dat heb kan ik gewoon naar een vierkante stalen as, van eaton of zelf gemaakt, naar de hendel en ben ik klaar.
De Eaton nokkenschakelaars kan je helemaal zelf samenstellen. Althans als elektrotechnisch bedrijf, welke ook panelen en kasten bouwt.
Ik heb even een nokkenschakelaar van kasten in aanbouw gepakt. De as kan je met een beetje kracht van elkaar scheiden. Zie foto's
Hierbij zit de nokkenschakelaar op een DIN-rail gemonteerd en de draaiknop in de deksel (in ons geval halyester kasten ook van Eaton.
De afstand tussen de schakelaar en de draaiknop kan je telkens met 20mm verlengen. Net Lego op elkaar klikken.
ZAV-TO is trouwens het typenummer van elk 20mm verlengstukje
nonius
set SCE to AUX.
Maar wat ik dus nodig heb is niet de vierkante as zelf maar dit:
Ik denk dat ik zelf even een aluminium busje zou draaien, een gat erin boren en vervolgens de benodigde nokjes erin vijlen/zagen zodat het over het asje past.
Of as goed opmeten en iemand zoeken met een 3D-printer. Zoiets is binnen de kortste keren geprint. Het opmeten en tekenen zal nog het meeste werk zijn....
Of 'iets' zien te fabrieken met epoxyhars en een beetje glasdoek. Wat vaseline op de as smeren als lossingsmiddel en vervolgens er omheen laminteren.
Of een oude knop zoeken die op die as past en alleen de inwendige overgang van die knop gebruiken voor een zelf-gefröbeld verbindingsstuk. Oftewel, de overbodige uitwendige delen eraf zagen/draaien en vervolgens een koppeling ervan proberen te maken.
Of een stuk stijve, dikwandige slang gebruiken als koppeling: vastzetten op de as (evt. eerst slang licht verwarmen) en vastklemmen met bijv. zo'n soort klem:
of zo'n soort klem: https://www.youtube.com/watch?v=uc3BbShYLp0
En zoals Edwass laat zien, als je het kunststof asje kunt verwijderen wordt het helemaal simpel: gewoon zelf een nieuwe as met de correcte splinevertanding maken: een nieuwe stalen as op diameter draaien en zelf de splines erin zagen/vijlen. Desnoods de verbinding nog opvullen met een kleine hoeveelheid constructiekit, om oneffenheden wat op te vangen.
Of zelf een splineverbinding maken op een stalen asje, m.b.v. de 'secondelijm en zuiveringszout'-methode. Evt. eerst een dun filmpje olie of vaseline aanbrengen als losmiddel in de vrouwelijke spline (mal).
Ik zie vele mogelijkheden om een duurzame koppeling tot stand te brengen, eigenlijk....
De genoemde Eaton nokkenschakelaar met typenummer is geschikt voor montage in b.v. een Eaton S55 groepenkast.
Als je deze nokkenschakelaar op een andere wijze wilt monteren zal je de juiste onderdelen nodig hebben of nog makkelijker de juiste schakelaar.
Ik lees hier adviezen, waarvan ik denk: sorry, maar dat is gewoon knoeien.
nonius
set SCE to AUX.
Of het knoeien is/wordt of niet hangt volledig af van de handvaardigheden van degene die deze ambachtelijk-vervaardigde oplossingen maakt.
Op donderdag 8 januari 2026 19:03:58 schreef nonius:
Of het knoeien is/wordt of niet hangt volledig af van de handvaardigheden van degene die deze ambachtelijk-vervaardigde oplossingen maakt.
Dat kan best zo zijn maar de topicstarter heeft een nokkenschakelaar voor een bepaalde montagewijze.
Hij wil de montagewijze veranderen. Dat kan als je de juiste onderdelen hebt en die zijn er ook.
Dan wordt goedkoop duurkoop.
In zo'n geval ben je zelf een schakelaar aan het fabriceren. Gaat de schakelaar een keer stuk, Oohh.... het merk en typenummer staan erop. Bestel je een nieuwe schakelaar, krijg je niet het gewenste binnen.
Dan krijg je precies het gewenste, die past namelijk mechanisch exact op de plek van de oude 
Ik zou ook gewoon zelf een bus maken, eaton heeft die niet beschikbaar voor deze serie.
Ik heb foto's gemaakt van een nokkenschakelaar voor op een DIN-rail en de schakelknop voor frontmontage.
1 gat voor de as en 4 gaatjes voor bevestiging van het frontpaneel.
De as is stapelbaar tot de gewenste lengte. Het deel van de schakelknop schuift er overeen. Dus geen gedonder met precies afstellen.
Op donderdag 8 januari 2026 18:21:01 schreef Edwass:
De Eaton nokkenschakelaars kan je helemaal zelf samenstellen. Althans als elektrotechnisch bedrijf, welke ook panelen en kasten bouwt.Ik heb even een nokkenschakelaar van kasten in aanbouw gepakt. De as kan je met een beetje kracht van elkaar scheiden. Zie foto's
Hierbij zit de nokkenschakelaar op een DIN-rail gemonteerd en de draaiknop in de deksel (in ons geval halyester kasten ook van Eaton.De afstand tussen de schakelaar en de draaiknop kan je telkens met 20mm verlengen. Net Lego op elkaar klikken.
ZAV-TO is trouwens het typenummer van elk 20mm verlengstukje
Ja dat eerste is eigenlijk het hele probleem: voor mij is het draaibankje heel waardevol maar voor Eaton ben ik maar een particulier waar ze niets aan kunnen verdienen dus gaan ze ook niet reageren op een mailtje met de vraag voor info.
Die verlengstukjes heb ik gezien maar die kan je dan enkel gebruiken met de knop die bij de schakelaar zit? Iets universeels zoals ze voor de PKZ wel maken is er dan niet voor nokkenschakelaars? Waarom niet? Vind ik toch raar. Ik kan toch niet de eerste zijn die dat nodig heeft?
Op donderdag 8 januari 2026 18:44:43 schreef nonius:
[...][bijlage]
Ik denk dat ik zelf even...
Ik zie vele mogelijkheden om een duurzame koppeling tot stand te brengen, eigenlijk....
Dat is allemaal wel een optie maar in mijn ogen moet er gewoon een verlengas te koop zijn voor een paar euro en dat is dan wel zo netjes. Voor de PKZ's zou ik ook gewoon iets kunnen maken maar daar heeft eaton wel speciale assen voor voor mensen die net als ik hun eigen bediening maken. Dus voor de nokkenschakelaars moet er ook een oplossing zijn dan lijkt me. En dan doe ik het liever origineel.
Op donderdag 8 januari 2026 18:54:41 schreef Edwass:
Als je deze nokkenschakelaar op een andere wijze wilt monteren zal je de juiste onderdelen nodig hebben of nog makkelijker de juiste schakelaar.
Welke schakelaar zou ik dan nodig hebben volgens jou? Dit was de enige schakelaar die ik voor dit type motor kon vinden. Als je iets anders weet waar bijvoorbeeld de PKZ as op past dan hoor ik het graag.
EricP
mét CE
Je kunt er een heel lang verhaal van maken, maar uiteindelijk wil TS iets waar deze schakelaar niet voor bedoeld is. Nou ja, het ding is waarschijnlijk ook niet bedoeld voor inbouw in een draaibank uit de tijd van Keizer Nero, dus...
Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik het 3D printen. En dan een verloop van de as die nu uit de schakelaar komt naar wat je hebben moet.
En dan loop je nog steeds het risico dat wanneer je over 20 jaar weer zo'n schakelaar koopt, de as anders is. Want tsja... de passende knop zit er toch bij?
Alternatief zou iets kunnen zijn wat je op de knop knutselt. Maar dan zit je al wel wat meer in de 'hobby bob' hoek.
maar voor Eaton ben ik maar een particulier waar ze niets aan kunnen verdienen dus gaan ze ook niet reageren op een mailtje met de vraag voor info.
Daar hebben ze 'dealer', 'distributeurs' of 'partners' ofzo voor. Qua prijs gaat die schakelaar daar waarschijnlijk wel een keer over de kop (als het 1x is...). Die verdienen er meer aan dan Eaton. En mogen dus ook dit gedoe oplossen.
Vroeger zat er in de buurt een electrotechnische groothandel. Met een balie. Welgeteld 1 balie medewerker, meestal voor afhaal zooi. Deze had echter ook wel schik in dit soort dingetjes en als je geen haast had, dan ging-ie als het rustig was gewoon eens ff puzzelen. Meestal kwam er dan na een paar dagen wel een oplossing.
Helaas, corona heeft de balie gesloten. En die is nooit meer geopend. De beste man heeft nu een bestuurlijke functie. Ofwel: niks meer afhalen, hij rijdt een bestelbusje en komt brengen. Wat je uit de catalogus besteld hebt.