Op woensdag 7 januari 2026 10:36:55 schreef mel:
Ik zou zo n as juist NIET willen, die dingen kunnen zo je ogen uitsteken als je niet oppast..

Dat zie ik zo niet gebeuren gezien de schakelaar in de voet van de machine zit. De reden dat ik dit wil is zodat ik de originele hendel kan gebruiken in de rechterpoot van de machine. De schakelaar monteer ik tegen de achterzijde van de poot samen met de thermische beveiligingen, de lange as komt tot aan de voorzijde van de voet en daar zit de hendel, gelagerd in een bronzen bus zodat deze geen krachten op de as kan zetten. Zo was het origineel ook alleen de originele schakelaar is natuurlijk al lang zoek (machine is van eind jaren 30).

In het verleden heb ik dit ook al wel gedaan met PKZ reeks schakelaars die dan ineens als thermische beveiliging dienstdoen, maar gezien dit een motor met gescheiden wikkeling en twee snelheden is lukt dat niet (PKZ is enkel aan-uit). Ik moet dus een nokkenschakelaar gebruiken en twee thermische beveiligingen ernaast plaatsen (één voor elk toerental). Ik dacht dat dit een simpel klusje ging zijn maar dat valt dus tegen.

Als je van een nieuwe as naar een bestaande schakelaarhendel wilt gaan zul je toch zelf iets voor moeten maken.

Op woensdag 7 januari 2026 12:40:51 schreef Toeternietoe:
Als je van een nieuwe as naar een bestaande schakelaarhendel wilt gaan zul je toch zelf iets voor moeten maken.

De overgang van de vierkante metalen as naar de hendel zal ik inderdaad zelf maken. Ik wil gewoon het overgangstuk hebben om van de schakelaaras naar de verlengas te gaan. Hetzelfde als op de PKZ ligt op deze foto maar dan voor een T0:

Dit zou je bijvoorbeeld ook gebruiken als je een nokkenschakelaar tegen de achterkant van een metalen kast zet en de knop in de deur. Dus dat moet gewoon bestaan, het bestaat immers voor dezelfde toepassing voor een PKZ ook, maar ik vind het bestelnummer voor de T0 variant niet.

Kun je niet de/een bestaande knop van de schakelaar gebruiken afzagen/uitboren oid en daar iets mee?

-edit-
Zit het in deze hoek: 1314342

Anders de catalogus doorspitten: https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/industrialcontrols-dr…

Ergens op blz 80 begint er wat met allerlei assen.
Blz 160 staat ook nog wat.

Op woensdag 7 januari 2026 18:59:45 schreef henri62:
Kun je niet de/een bestaande knop van de schakelaar gebruiken afzagen/uitboren oid en daar iets mee?

-edit-
Zit het in deze hoek: 1314342

Anders de catalogus doorspitten: https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/industrialcontrols-dr…

Ergens op blz 80 begint er wat met allerlei assen.
Blz 160 staat ook nog wat.

Je zou de interne vorm moeten namaken waar het busje in klemt maar dat valt niet zo mee, een blinde inwendige vertanding aan één kant en een blinde conische uitsparing aan de andere. Als ik het voor een paar euro kan kopen is het veel makkelijker.

Die 1314342 is inderdaad zo'n as waar ik naartoe wil, maar die past niet direct op de schakelaar. Daar heb ik dus een verloopje voor nodig.

Op pagina 77 van je catalogus zie je dus exact wat ik wil: een nokkenschakelaar met een verloop naar vierkante as, vervolgens een vierkante as, en die knop op de foto vervang ik dan door mijn eigen hendel.

Het probleem is dat de T0-5-8453 ook niet voorkomt in jouw (of welke andere dan ook) catalogus. Tweesnelheidsmotoren met gescheiden wikkelingen zijn blijkbaar zo oud dat Eaton dit niet meer in hun catalogus wil zetten hoewel ze het wel nog gewoon verkopen. Het was omdat ik nog een oud schakelschemaboek had dat ik de nummer heb kunnen achterhalen. In het schakelschemaboek zijn echter geen accessoires opgenomen maar enkel de schakelaars zelf. Maar het toont dus aan dat Eaton veel dingen weg laat uit hun catalogi wat het zoeken lastig maakt. Daarom hoopte ik hier iemand te vinden die dagelijks met deze spullen werkt en wellicht de nummer wel weet.

Maar wat ik dus nodig heb is niet de vierkante as zelf maar dit:

Alleen dan niet voor een PKZ zoals afgebeeld die een vierkant asje heeft met afgeschuinde kant, maar hetzelfde stuk plastic alleen zo dat het op dit witte asje past:

Als ik dat heb kan ik gewoon naar een vierkante stalen as, van eaton of zelf gemaakt, naar de hendel en ben ik klaar.

De Eaton nokkenschakelaars kan je helemaal zelf samenstellen. Althans als elektrotechnisch bedrijf, welke ook panelen en kasten bouwt.

Ik heb even een nokkenschakelaar van kasten in aanbouw gepakt. De as kan je met een beetje kracht van elkaar scheiden. Zie foto's
Hierbij zit de nokkenschakelaar op een DIN-rail gemonteerd en de draaiknop in de deksel (in ons geval halyester kasten ook van Eaton.

De afstand tussen de schakelaar en de draaiknop kan je telkens met 20mm verlengen. Net Lego op elkaar klikken.
ZAV-TO is trouwens het typenummer van elk 20mm verlengstukje

Maar wat ik dus nodig heb is niet de vierkante as zelf maar dit:

Ik denk dat ik zelf even een aluminium busje zou draaien, een gat erin boren en vervolgens de benodigde nokjes erin vijlen/zagen zodat het over het asje past.

Of as goed opmeten en iemand zoeken met een 3D-printer. Zoiets is binnen de kortste keren geprint. Het opmeten en tekenen zal nog het meeste werk zijn....

Of 'iets' zien te fabrieken met epoxyhars en een beetje glasdoek. Wat vaseline op de as smeren als lossingsmiddel en vervolgens er omheen laminteren.

Of een oude knop zoeken die op die as past en alleen de inwendige overgang van die knop gebruiken voor een zelf-gefröbeld verbindingsstuk. Oftewel, de overbodige uitwendige delen eraf zagen/draaien en vervolgens een koppeling ervan proberen te maken.

Of een stuk stijve, dikwandige slang gebruiken als koppeling: vastzetten op de as (evt. eerst slang licht verwarmen) en vastklemmen met bijv. zo'n soort klem:

of zo'n soort klem: https://www.youtube.com/watch?v=uc3BbShYLp0

En zoals Edwass laat zien, als je het kunststof asje kunt verwijderen wordt het helemaal simpel: gewoon zelf een nieuwe as met de correcte splinevertanding maken: een nieuwe stalen as op diameter draaien en zelf de splines erin zagen/vijlen. Desnoods de verbinding nog opvullen met een kleine hoeveelheid constructiekit, om oneffenheden wat op te vangen.

Of zelf een splineverbinding maken op een stalen asje, m.b.v. de 'secondelijm en zuiveringszout'-methode. Evt. eerst een dun filmpje olie of vaseline aanbrengen als losmiddel in de vrouwelijke spline (mal).

Ik zie vele mogelijkheden om een duurzame koppeling tot stand te brengen, eigenlijk....

De genoemde Eaton nokkenschakelaar met typenummer is geschikt voor montage in b.v. een Eaton S55 groepenkast.
Als je deze nokkenschakelaar op een andere wijze wilt monteren zal je de juiste onderdelen nodig hebben of nog makkelijker de juiste schakelaar.

Ik lees hier adviezen, waarvan ik denk: sorry, maar dat is gewoon knoeien.

Of het knoeien is/wordt of niet hangt volledig af van de handvaardigheden van degene die deze ambachtelijk-vervaardigde oplossingen maakt.

Op donderdag 8 januari 2026 19:03:58 schreef nonius:
Of het knoeien is/wordt of niet hangt volledig af van de handvaardigheden van degene die deze ambachtelijk-vervaardigde oplossingen maakt.

Dat kan best zo zijn maar de topicstarter heeft een nokkenschakelaar voor een bepaalde montagewijze.
Hij wil de montagewijze veranderen. Dat kan als je de juiste onderdelen hebt en die zijn er ook.
Dan wordt goedkoop duurkoop.

In zo'n geval ben je zelf een schakelaar aan het fabriceren. Gaat de schakelaar een keer stuk, Oohh.... het merk en typenummer staan erop. Bestel je een nieuwe schakelaar, krijg je niet het gewenste binnen.

Dan krijg je precies het gewenste, die past namelijk mechanisch exact op de plek van de oude ;)

Ik zou ook gewoon zelf een bus maken, eaton heeft die niet beschikbaar voor deze serie.

Ik heb foto's gemaakt van een nokkenschakelaar voor op een DIN-rail en de schakelknop voor frontmontage.
1 gat voor de as en 4 gaatjes voor bevestiging van het frontpaneel.

De as is stapelbaar tot de gewenste lengte. Het deel van de schakelknop schuift er overeen. Dus geen gedonder met precies afstellen.

Op donderdag 8 januari 2026 18:21:01 schreef Edwass:
De Eaton nokkenschakelaars kan je helemaal zelf samenstellen. Althans als elektrotechnisch bedrijf, welke ook panelen en kasten bouwt.

Ik heb even een nokkenschakelaar van kasten in aanbouw gepakt. De as kan je met een beetje kracht van elkaar scheiden. Zie foto's
Hierbij zit de nokkenschakelaar op een DIN-rail gemonteerd en de draaiknop in de deksel (in ons geval halyester kasten ook van Eaton.

De afstand tussen de schakelaar en de draaiknop kan je telkens met 20mm verlengen. Net Lego op elkaar klikken.
ZAV-TO is trouwens het typenummer van elk 20mm verlengstukje

Ja dat eerste is eigenlijk het hele probleem: voor mij is het draaibankje heel waardevol maar voor Eaton ben ik maar een particulier waar ze niets aan kunnen verdienen dus gaan ze ook niet reageren op een mailtje met de vraag voor info.

Die verlengstukjes heb ik gezien maar die kan je dan enkel gebruiken met de knop die bij de schakelaar zit? Iets universeels zoals ze voor de PKZ wel maken is er dan niet voor nokkenschakelaars? Waarom niet? Vind ik toch raar. Ik kan toch niet de eerste zijn die dat nodig heeft?

Op donderdag 8 januari 2026 18:44:43 schreef nonius:
[...]

[bijlage]

Ik denk dat ik zelf even...

Ik zie vele mogelijkheden om een duurzame koppeling tot stand te brengen, eigenlijk....

Dat is allemaal wel een optie maar in mijn ogen moet er gewoon een verlengas te koop zijn voor een paar euro en dat is dan wel zo netjes. Voor de PKZ's zou ik ook gewoon iets kunnen maken maar daar heeft eaton wel speciale assen voor voor mensen die net als ik hun eigen bediening maken. Dus voor de nokkenschakelaars moet er ook een oplossing zijn dan lijkt me. En dan doe ik het liever origineel.

Op donderdag 8 januari 2026 18:54:41 schreef Edwass:
Als je deze nokkenschakelaar op een andere wijze wilt monteren zal je de juiste onderdelen nodig hebben of nog makkelijker de juiste schakelaar.

Welke schakelaar zou ik dan nodig hebben volgens jou? Dit was de enige schakelaar die ik voor dit type motor kon vinden. Als je iets anders weet waar bijvoorbeeld de PKZ as op past dan hoor ik het graag.

Je kunt er een heel lang verhaal van maken, maar uiteindelijk wil TS iets waar deze schakelaar niet voor bedoeld is. Nou ja, het ding is waarschijnlijk ook niet bedoeld voor inbouw in een draaibank uit de tijd van Keizer Nero, dus...

Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik het 3D printen. En dan een verloop van de as die nu uit de schakelaar komt naar wat je hebben moet.
En dan loop je nog steeds het risico dat wanneer je over 20 jaar weer zo'n schakelaar koopt, de as anders is. Want tsja... de passende knop zit er toch bij?

Alternatief zou iets kunnen zijn wat je op de knop knutselt. Maar dan zit je al wel wat meer in de 'hobby bob' hoek.

maar voor Eaton ben ik maar een particulier waar ze niets aan kunnen verdienen dus gaan ze ook niet reageren op een mailtje met de vraag voor info.

Daar hebben ze 'dealer', 'distributeurs' of 'partners' ofzo voor. Qua prijs gaat die schakelaar daar waarschijnlijk wel een keer over de kop (als het 1x is...). Die verdienen er meer aan dan Eaton. En mogen dus ook dit gedoe oplossen.
Vroeger zat er in de buurt een electrotechnische groothandel. Met een balie. Welgeteld 1 balie medewerker, meestal voor afhaal zooi. Deze had echter ook wel schik in dit soort dingetjes en als je geen haast had, dan ging-ie als het rustig was gewoon eens ff puzzelen. Meestal kwam er dan na een paar dagen wel een oplossing.
Helaas, corona heeft de balie gesloten. En die is nooit meer geopend. De beste man heeft nu een bestuurlijke functie. Ofwel: niks meer afhalen, hij rijdt een bestelbusje en komt brengen. Wat je uit de catalogus besteld hebt.

Op vrijdag 9 januari 2026 08:10:44 schreef EricP:
Je kunt er een heel lang verhaal van maken, maar uiteindelijk wil TS iets waar deze schakelaar niet voor bedoeld is. Nou ja, het ding is waarschijnlijk ook niet bedoeld voor inbouw in een draaibank uit de tijd van Keizer Nero, dus...

Wat bedoel je daar mee? Waarom is een nokkenschakelaar die ontwikkeld is voor gebruik op industriële machines niet geschikt voor een draaibank?

De originele was ook gewoon een nokkenschakelaar waar een hendel aan was gekoppeld door de draaibankfabrikant (wellicht met iets meer hulp van de toemalige Eaton maar toch).

En Eaton levert knoppen bij hun schakelaars zodat je deze direct zou kunnen gebruiken maar ook stalen verlengassen zodat je je eigen bediening er op kan zetten. Zie bijvoorbeeld mijn PKZ as (is origineel Eaton), maar bijvoorbeeld de P3 reeks heeft deze ook gewoon. Alleen moet ik een T0 kiezen omdat dat het enige type is dat bestaat voor een motor met twee gescheiden wikkelingen en deze heeft een model as waar ik geen verlenging voor kan vinden. Ik doe dus niets raar met een andere bediening op een schakelaar te zetten, dat is iets wat gewoon vaker (ook professioneel) wordt gedaan.

Niet te moeilijk over doen, je hebt al een draaibank, dus in het ergste geval draai je zelf een passend busje met een paar stelschroeven.

Op vrijdag 9 januari 2026 10:02:52 schreef Sine:
Niet te moeilijk over doen, je hebt al een draaibank, dus in het ergste geval draai je zelf een passend busje met een paar stelschroeven.

Dat was inderdaad mijn back up zoals ik in de openingspost had aangegeven. Het is alleen niet zo'n simpele geometrie, dus het leek me logisch even te vragen naar het originele onderdelennummer. Ik vind het nog steeds frappant dat ze bij Eaton voor elke reeks schakelaars assen in de catalogus hebben maar voor deze reeks net niet (net zoals deze configuratie van deze schakelaar zelf die er trouwens ook niet in staat).

Op vrijdag 9 januari 2026 07:08:52 schreef Harrie729:
[...]

Ja dat eerste is eigenlijk het hele probleem: voor mij is het draaibankje heel waardevol maar voor Eaton ben ik maar een particulier waar ze niets aan kunnen verdienen dus gaan ze ook niet reageren op een mailtje met de vraag voor info.

Die verlengstukjes heb ik gezien maar die kan je dan enkel gebruiken met de knop die bij de schakelaar zit? Iets universeels zoals ze voor de PKZ wel maken is er dan niet voor nokkenschakelaars? Waarom niet? Vind ik toch raar. Ik kan toch niet de eerste zijn die dat nodig heeft?

[...]

Dat is allemaal wel een optie maar in mijn ogen moet er gewoon een verlengas te koop zijn voor een paar euro en dat is dan wel zo netjes. Voor de PKZ's zou ik ook gewoon iets kunnen maken maar daar heeft eaton wel speciale assen voor voor mensen die net als ik hun eigen bediening maken. Dus voor de nokkenschakelaars moet er ook een oplossing zijn dan lijkt me. En dan doe ik het liever origineel.

[...]

Welke schakelaar zou ik dan nodig hebben volgens jou? Dit was de enige schakelaar die ik voor dit type motor kon vinden. Als je iets anders weet waar bijvoorbeeld de PKZ as op past dan hoor ik het graag.

Ik begrijp Eaton wel. Je hebt nu niet de juiste schakelaar en wilt deze aanpassen. De tijd die ze hierin steken weegt niet op tegen de kosten wat het mogelijk gaat opleveren.

Als het goed is zou je de as uit de bestaande schakelaar kunnen trekken en uit de draaiknop.
Heb je dat al eens geprobeerd

Gezien het typenummer zou de schakelaar geschikt zijn voor 3 fases
5 schakelstanden: 2-1-0-1-2 (dus hoog toeren links, laag toeren links, nulstand, laag toeren rechts, hoog toeren rechts)
Je wilt de schakelaar op een DIN-rail bevestigen en de schakelknop?
Komt deze in een deur of plaat?
Wat is de afstand vanaf achterzijde schakelaar tot achterzijde draaiknop?

Op vrijdag 9 januari 2026 12:13:53 schreef Edwass:
Je hebt nu niet de juiste schakelaar en wilt deze aanpassen.

Ik wil in principe niets aanpassen, ik wil gewoon een accessoire die je normaal bij elke schakelaar kan kopen kopen voor deze schakelaar.

Als het goed is zou je de as uit de bestaande schakelaar kunnen trekken en uit de draaiknop.
Heb je dat al eens geprobeerd

Klopt deze as kan er uit.

Gezien het typenummer zou de schakelaar geschikt zijn voor 3 fases
5 schakelstanden: 2-1-0-1-2 (dus hoog toeren links, laag toeren links, nulstand, laag toeren rechts, hoog toeren rechts)
Je wilt de schakelaar op een DIN-rail bevestigen en de schakelknop?
Komt deze in een deur of plaat?
Wat is de afstand vanaf achterzijde schakelaar tot achterzijde draaiknop?

En klopt zoals ik zei voor een motor met gescheiden wikkelingen. Het maakt mij weinig uit hoe ik de schakelaar bevestig, kan inderdaad met een DIN-rail. Kan ook gewoon met de montagegaten. Deze komt tegen de achterkant van de voet. De hendel zit in de voorzijde van de voet. De afstand is ca. 25 cm zo uit het hoofd, als je het precies wil weten kan ik het meten maar dan moet ik er even onder kruipen.

Op vrijdag 9 januari 2026 13:54:22 schreef Harrie729:
Ik wil in principe niets aanpassen, ik wil gewoon een accessoire die je normaal bij elke schakelaar kan kopen kopen voor deze schakelaar.

Je hebt voor dit type 3 verschillende uitvoeringen, waarbij je in één keer de juiste kan bestellen.
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/site-search.html.searchTerm$T0-5-8453.t…

057834 Met de T0-5-8453/Z kan je de schakelaar op een DIN-rail monteren en de schakelknop in een plaat/deksel.
Met de verlengstukjes ZAV-T0 kan je je as naar de gewenste lengte brengen.

034104 Met de T0-5-8453/IVS kan je de schakelaar alleen op een DIN-rail plaatsen.

045968 Met de T0-5-8453/E kan je de schakelaar alleen in een frontpaneel plaatsen b.v. een plaat/deksel/deur.

Klopt deze as kan er uit.

Je kan de Eaton (082107) steekas AZ-T0 EAT gebruiken door de bestaande as eruit te halen en de erin te steken.
Met de Eaton (093487) koppeling DE-T0 plaats je de schakelaar weer in het front.
Dan mis je nog alleen het frontplaatje wat ik even niet 1-2-3 kan vinden met de codering 2-1-0-1-2

En klopt zoals ik zei voor een motor met gescheiden wikkelingen. Het maakt mij weinig uit hoe ik de schakelaar bevestig, kan inderdaad met een DIN-rail. Kan ook gewoon met de montagegaten. Deze komt tegen de achterkant van de voet. De hendel zit in de voorzijde van de voet. De afstand is ca. 25 cm zo uit het hoofd, als je het precies wil weten kan ik het meten maar dan moet ik er even onder kruipen.

Ik kan mij even geen beeld vormen wat betreft de hendel i.c.m. de schakelaar.
Mogelijk wat meer foto's?

Op vrijdag 9 januari 2026 11:41:34 schreef Harrie729:
[...]

Dat was inderdaad mijn back up zoals ik in de openingspost had aangegeven. Het is alleen niet zo'n simpele geometrie,

Daar zijn die schroeven dan weer voor. Je maakt gewoon een busje wat over de de as van de schakelaar past en dan zet je vast met een schroef die in de bus zit.

En als dat geheel niet goed gecentreerd zit of zelf een paar mm uit center zit maakt toch nikst uit, het is geen motor as,

Op zaterdag 10 januari 2026 19:46:54 schreef Edwass:
[...]
Je hebt voor dit type 3 verschillende uitvoeringen

De drie uitvoeringen die jij omschrijft is drie keer dezelfde schakelaar met een ander frontje. Ze hebben drie keer dezelfde as met drie nokjes. Aangezien ik dit frontje toch niet ga gebruiken maakt het geen verschil welke van de drie schakelaars ik bestel.

057834 Met de T0-5-8453/Z kan je de schakelaar op een DIN-rail monteren en de schakelknop in een plaat/deksel.
Met de verlengstukjes ZAV-T0 kan je je as naar de gewenste lengte brengen.

034104 Met de T0-5-8453/IVS kan je de schakelaar alleen op een DIN-rail plaatsen.

045968 Met de T0-5-8453/E kan je de schakelaar alleen in een frontpaneel plaatsen b.v. een plaat/deksel/deur.

[...]
Je kan de Eaton (082107) steekas AZ-T0 EAT gebruiken door de bestaande as eruit te halen en de erin te steken.
Met de Eaton (093487) koppeling DE-T0 plaats je de schakelaar weer in het front.
Dan mis je nog alleen het frontplaatje wat ik even niet 1-2-3 kan vinden met de codering 2-1-0-1-2

Het probleem met die plastic verlengstukjes is dat je dus steeds in dat lastig profiel met drie nokken blijft zitten. Eaton heeft speciaal assen die juist naar iets universeel gaan (vierkant) omdat dat makkelijk te maken is aan de hendel/knop/… die de klant er aan wil bevestigen. Alleen niet voor de T0 serie zo blijkt?

Front plaatje heb ik niet nodig dus dat is geen probleem.

Ik kan mij even geen beeld vormen wat betreft de hendel i.c.m. de schakelaar.
Mogelijk wat meer foto's?

Dit is een foto uit de originele catalogus. Je ziet de hendel rechts zitten. Deze zit op de metalen verlengas van de nokkenschakelaar. De hendel neemt dus de plaats in van het frontje en de knop bij de schakelaar zitten eigenlijk. Is niet heel bijzonder lijkt me?

Op zaterdag 10 januari 2026 20:58:43 schreef benleentje:
[...]Daar zijn die schroeven dan weer voor. Je maakt gewoon een busje wat over de de as van de schakelaar past en dan zet je vast met een schroef die in de bus zit.

Het probleem is dat je dan je plastic plaatselijk plat duwt. Ik ben bang dat dat niet lang mee gaat. Dus wat ik tot nu toe bedacht heb is de vorm van het asje uit frezen uit een stuk gereedschapsstaal en hier dan tandjes aan slijpen zodat ik dit als een broots kan gebruiken voor een stukje aluminium ofzo te brootsen naar de juiste geometrie. Alleen is dat allemaal werk dat ik liever vermeden had.

Ik verval in herhaling, en met het risico drammerig te klinken, maar nogmaals:

1) Een rond busje draaien en twee of drie 'grub-screws' heb ik het volste vertrouwen in, als men ouderwets is en alleen op vormgesloten verbindingen prijs stelt.

Het probleem is dat je dan je plastic plaatselijk plat duwt. Ik ben bang dat dat niet lang mee gaat.

Waarom is het een probleem dat PLASTIC (let op de naam - plastisch) wat vervormt bij het aandraaien van de schroeven? Ik zie het probleem niet.

Hou er ook rekening mee dat Eaton die leuke maar hier toch wat lastige splineverbinding vooral zo ontworpen heeft dat de schakelaar maar op één manier gemonteerd kan worden, om fouten te voorkomen. Da's in uw geval allemaal niet nodig.

2) Maar een rond busje draaien en de kunststof Eaton-as daarin vastzetten met een goede constructiekit heb ik nog veel meer vertrouwen in!

(Een 'krachtgesloten verbinding', zoals wij werktuigbouwkundigen dat noemen; indien het gat van de bus eerst grondig ontvet is en een GOEDE kit is gebruikt zoals Tec7 Xtack Xtreme pro, of de witte Bison Polymax (NIET de doorzichtige!), dan maak ik me geen enkele zorg of het vast genoeg zit, maar wel of ik het ooit weer loskrijg.)

Jawel, die constructiekit gaat een groter draaiend moment kunnen overbrengen dan 2 of 3 borgschroefjes die een puntlast vormen! Niet dat het echt nodig is om een groot moment over te brengen. Bovendien wordt de belasting met een adhesief verdeeld over het asoppervlak, en da's gewoon wat netter.

3) En i.p.v. een broots maken (dat gaat mijns inziens wel heel erg ver) zou ik dan eerder een kunststof busje (laten) 3D-printen.

En om heel eerlijk te zijn snap ik het probleem nog steeds eigenlijk echt niet. Dit is zo triviaal.... kunststof of alu stukje ronde staf uit de restantjesbak pakken - gat erin janken - kit erin (of borgschroefjes) - klaar. Dit had al twee weken geleden opgelost moeten zijn eigenlijk. Het is wel een luxe om zo lang over een oplossing na te kunnen/mogen denken :)

Enfin. Ieder doet wat hem/haar het beste lijkt. Maar ik vermoed dat degenen die wat lacherig doen over de oplossing met kit ('amateuristisch', 'knoeien') niet bekend zijn met moderne adhesieven. Oh well. Er was ooit een tijd dat je bij een bedrijf waar ik vroeger gewerkt heb de deur werd buitengeschopt als je nog maar durfde te suggereren om een bout of moer te borgen met locktite. De tijden zijn gelukkig veranderd. Leve de moderne adhesieven!

Op maandag 12 januari 2026 06:34:36 schreef nonius:
1) Een rond busje draaien en twee of drie 'grub-screws' heb ik het volste vertrouwen in, als men ouderwets is en alleen op vormgesloten verbindingen prijs stelt.

Waarom is het een probleem dat PLASTIC (let op de naam - plastisch) wat vervormt bij het aandraaien van de schroeven? Ik zie het probleem niet.

Het idee is dat net daar waar het schroefje de plastic plat duwt het koppel wordt overgebracht. Ofwel staan de schroefjes niet erg vast en kunnen ze na verloop van tijd speling gaan vertonen, ofwel staan ze wel vast en duwen ze het materiaal plat waardoor je kans op breuk daar plaatselijk een stuk groter wordt. Zal best een tijdje goed gaan maar zeker als de plastic wat harder wordt na verloop van tijd gaat het asje breken denk ik.

2) Maar een rond busje draaien en de kunststof Eaton-as daarin vastzetten met een goede constructiekit heb ik nog veel meer vertrouwen in!

Dat is inderdaad een optie met als nadeel dat het slecht uit elkaar kan. Ik heb ook al gedacht om een busje vol te gieten met epoxy. Ik weet alleen niet goed hoe ik dan zorg dat ik het asje er nog uit krijg (als ik iets spatie zou kunnen voorzien tussen het asje en de epoxy heb ik in principe een goede afdruk).

3) En i.p.v. een broots maken (dat gaat mijns inziens wel heel erg ver) zou ik dan eerder een kunststof busje (laten) 3D-printen.

Persoonlijk niet zo'n goede ervaringen met geprinte onderdelen, de laagjes komen na verloop van tijd van elkaar en dan kan je weer opnieuw beginnen. Dan is iets lijmen/gieten beter lijkt me.

En om heel eerlijk te zijn snap ik het probleem nog steeds eigenlijk echt niet. Dit is zo triviaal.... kunststof of alu stukje ronde staf uit de restantjesbak pakken - gat erin janken - kit erin (of borgschroefjes) - klaar. Dit had al twee weken geleden opgelost moeten zijn eigenlijk. Het is wel een luxe om zo lang over een oplossing na te kunnen/mogen denken :)

Als je bij een machine staat die stil ligt en snel terug moet draaien dan begrijp ik wat je bedoelt. Stukje slang er over met een slangklem en we draaien weer.

Maar ik ben een hobbyist dus ik heb meer tijd om na te denken dan om in mijn hobbyhok te zijn, en ik wil dit netjes maken, zoals een machinefabriek het zou doen. Bovendien is wat ik wil iets wat in de praktijk zeer vaak wordt gedaan; standaard schakelaar, verlengas er in en dan naar een hendel/knop/tandwiel/handwiel wat door de machinebouwer zelf wordt gemaakt. Op mijn vroeger werk deden we dit regelmatig en ook veel machines die ik heb of gehad heb (incl deze draaibank) hadden/hebben iets vergelijkbaar. Ik begrijp dus niet goed waarom ik nu ineens moet gaan beunen terwijl voor alle andere types schakelaar (die dan weer net niet leverbaar zijn voor een motor met gescheiden wikkeling) er verlengassen te koop zijn speciaal voor dit doeL.

Het grote deel van dit topic gaat over alternatieven voor de gevraagde verlengas. Allemaal prima en goedbedoeld (en ik waardeer ieders bijdrage!) maar ik had in mijn openingsvraag al aangegeven dat ik het liefst het originele stuk vond. Dit heb ik nog steeds niet gevonden en inmiddels ga ik er dan maar vanuit dat het niet bestaat. Ik zou alleen graag weten waarom het dan net niet bestaat voor deze ene schakelaar en voor de rest wel want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier naar zoekt.

Persoonlijk niet zo'n goede ervaringen met geprinte onderdelen, de laagjes komen na verloop van tijd van elkaar en dan kan je weer opnieuw beginnen

Als het 3D-geprinte kunststof ooit gedelamineerd is is dat omdat het niet goed geprint was. Ook 3D-printen is een vaardigheid die ervaring, kennis en inzicht vereist.

Ik zou alleen graag weten waarom het dan net niet bestaat voor deze ene schakelaar en voor de rest wel [...]

Dat is een vraag waar alleen Eaton werkelijk inhoudelijk antwoord op kan geven, dus zou ik dan die vraag vooral dáár stellen.

Persoonlijk zou mij juist *die* vraag volstrekt niet boeien maar interesseert mij de technische uitdaging, i.e. het feitelijke oplossen van het probleem, veel meer. Ik heb veel oudere machines (waaronder ook een metaaldraaibank met Nortonkast) en meetapparatuur. Soms moet een mens creatief zijn om het aan de praat te blijven houden omdat onderdelen niet meer bestaan, of de fabrikant een halve eeuw geleden al is opgehouden.

Hoe dan ook, succes met de herstelling.