Goedendag,
Ik heb een relaxstoel waarvan de accu kapot is en wil deze vervangen voor een transformator.
Volgens mij kan er een standaard trafo op van 220 naar 24 volt .
Ik heb een afbeelding van de accu als bijlage.

Moet ik nog ergens op letten?

Bij voorbaat dank

Vr.Grt. lambert

Een trafo geeft wisselspanning, dat werkt niet zonder extra onderdelen. Ik vermoed dat jij een AC/DC adapter bedoeld (zo'n ding als waar je een laptop mee voedt maar dan 24V) Dat zal wel werken maar dan moet je eerst meten hoeveel stroom die motoren trekken anders weet je niet hoe zwaar de adapter moet zijn. Hij moet ook de inrush kunnen leveren zonder in protectie te gaan.

Als de accu lang niet gebruikt is kan het zijn dat het BMS heeft ingegrepen of de lader het niet meer accepteert. Dan kun je vaak de boel nog redden door de cellen met een labvoeding weer boven de 3V te brengen buiten het BMS om. Maar doe dat alleen als je weet wat je doet want dat kan verkeerd uitpakken (agressief brandend accupack).

een relaxstoel

Zo'n relaxstoel kan flinke pieken trekken, bij dergelijke stoelen zit dan ook meestal een standaard onder bemeten transformator met brugcel en elco met een inschakel verhouding van 2 min aan / 18 minuten rust. De meeste schakelende voedingen trekken een dergelijke overbelasting niet.

Vraag bij de fabrikant of zij een geschikte netvoeding kunnen leveren, de accu is meestal een optie voor als er geen netspanning in de buurt is.

Bedankt voor reacties:
De adaptor die bij de stoel zit om accu te laden is een.

AC/DC switching adaptor
input 100-240 Volt
50/60Hz 250mA
output 29,4 volt 350mA

Je accupack is dus waarschijnlijk een 7S1P Li Ion. Het geheel is ontworpen op spaarzaam incidenteel gebruik gezien het bijladen op aanzienlijk minder dan 0,5C gebeurt.

Lijkt mij dat je dan een DC voeding van 24-28V 10A nodig hebt om de piekbelasting op te vangen. In geval het een Ali voeding wordt dan heb je 25-30 Chinese Ampères nodig.

Die accu is 1250mAh
Je kunt grofweg voor een schakelende voeding het tienvoudige rekenen, en voor een lineaire voeding het vijfvoudige...

Die Lipo cellen kunnen vies veel stroom leveren. Zelfs een gewoon AA alkaline batterijtje kan al 5A leveren, zo'n LiPo nog veeeeeel meer. Zolang je niet weet wat jou motoren echt verbruiken blijft het gokken. Ik heb van de zomer voor een electrische stoel een 28V adapter omgebouwd naar 32V maar ik wist hoeveel stroom die trok omdat er een 2e stoel was waar wel een adapter bij zat. Als ik het goed onthouden heb was dat er een van ergens tussen de 2,5 en 3A. Maar ik heb geen idee of stoelen dat gemiddeld trekken of deze nu net heel erg weinig of heel veel trok..

Bijgaand heb ik een trafo gevonden ac/dc 29 volt 3 amp

Zou ik deze kunnen aansluiten

BIJLAGE

Op vrijdag 9 januari 2026 18:48:48 schreef lambo:
Bijgaand heb ik een trafo gevonden ac/dc 29 volt 3 amp

Zou ik deze kunnen aansluiten

BIJLAGE

Dat kan. Of dat over langere termijn blijft werken is de vraag.

Op vrijdag 9 januari 2026 18:05:37 schreef fred101:
Die Lipo cellen kunnen vies veel stroom leveren. Zelfs een gewoon AA alkaline batterijtje kan al 5A leveren, zo'n LiPo nog veeeeeel meer. Zolang je niet weet wat jou motoren echt verbruiken blijft het gokken. Ik heb van de zomer voor een electrische stoel een 28V adapter omgebouwd naar 32V maar ik wist hoeveel stroom die trok omdat er een 2e stoel was waar wel een adapter bij zat. Als ik het goed onthouden heb was dat er een van ergens tussen de 2,5 en 3A. Maar ik heb geen idee of stoelen dat gemiddeld trekken of deze nu net heel erg weinig of heel veel trok..

Het 'verschil' zal zijn of er iemand in zit en wat die weegt.

Geen idee, dat zal vast uitmaken maar dat was wat er op de originele adapter stond.
TS, zonder meer info (meten) blijft alles een gok.

Zo'n relaxstoel kan flinke pieken trekken, bij dergelijke stoelen zit dan ook meestal een standaard onder bemeten transformator met brugcel en elco met een inschakel verhouding van 2 min aan / 18 minuten rust.

Ik heb wel eens van die oude motoren uit zo een relaxstoel hergebruikt en die trafo die erin zat was niet eens zo zwaar 4A of zo iets.
Die motoren waren niet eens zo zwaar iets van 2A nominaal. Dus in principe kan een 4A trafo dat wel heel lang aan.

Maar als DC voeding zou ik inderdaad wel 10A adviseren.

TS, zonder meer info (meten) blijft alles een gok.

Scheelt wel dat ik iets aan ervaring heb een zo wel aardig kan inschatten wat erin zou kunnen zitten, een motor zal dan max 50W zijn en dat is op 24V ca 2A. In zo een lineaire actuator zit ook nog een een spindel en een wormwiel vertraging en dan kan zo een 50W motor 600kG aan kracht uitoefenen.

Of deze relax stoel moet erg arelexed zijn en hele snelle lineaire actuators hebben zodat je benen binnen 0,2S omhoog staan, dan zal er wel veel meer vermogen nodig zijn. >:) .

Tuurlijk kan je dat aansluiten. Of het gaat werken is een tweede. Ik denk van niet,

Het elektrische gedeelte van onze hoeksalon:

Zoals reeds eerder aangegeven, eerst meten dan ben je zeker. Je kan natuurlijk wel proberen met wat je hebt liggen, als je nog moet aankopen blijft het een gok.

.

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (100%)]

@Robbe de Smet En deze word dus ook standaard overbelast, max dutycycle 10% en MAX_Ton 2min. In deze toepassing is dat ook geen probleem, maar een vervangende voeding moet dat ook accepteren.

Bedankt voor al jullie berichten.
Ik heb bij amazon deze transformator gekocht speciaal voor elektrische stoelen. 24,99 euro

Transformator voor fauteuil,adapter AC/DC,29V3A voedings adapter,Elektrische Recliner Transformator voor relaxfauteuil Bankvoeding.

?PARAMETER: transformator 29v 3a is wereldwijd in spanning 100-240V, AC 50/60Hz. Uitgang: DC 29V 3A 87W
?VEILIGHEID: 29v-adapter is overspanningsbeveiliging, overstroombeveiliging, kortsluitingsbeveiliging.
?COMPATIBEL: Compatibel met Okin, limoss en Tranquil gemak Lift Chair, Cheers bank en power ligfiets deltadrive betadrive en elektromotoren met twee-pins aansluiting (plat en rond) voor de motor.
?Compatibel met onderdeelnummers: ZBHWX-A290020A, W52RA73-290018, HXY-270V2220A, KDDY001B, KDDY008, ZB A290020-B.
?INBEGREPEN: power fauteuil transformator * 1, netsnoer * 1. 12 maanden garantie, 30 dagen geld-terug-garantie en 24 * 7 e-mailondersteuning. 100% kwaliteit en klantgarantie.

10 minuten werk en de stoel werkt weer perfect.

Aante bevelen als deze vraag nog eens komt.

Groetjes . Lambert

Het klinkt alsof de voeding (niet transformator) die je gekocht hebt een 7S lithium lader is. Dat is namelijk 29.4V (afgerond 29V is ook wel goed). Die is dus bedoeld om de accu te laden en volgens mij niet om direct de motor aan te sturen.

Wat een hint is dat bovenstaande niet juist is, dat is de stroom 3A: Dat is waarschijnlijk prima voor een fietsaccu, maar een "beetje veel" voor een accu van een relaxfauteul.

Maar goed, als je zegt dat het zo werkt, dan is het goed.

Edit: OK. ik ben om. Prima ding. Iets zwaarder dan het origineel kan geen kwaad.

Meet eens de weerstand rechtstreeks op de motordraden, dit geeft een betere indicatie wat er voor de inschakelstroom minimaal nodig is.

Als het een acculader is zoals ik dacht, dan start ie toch op in "CC mode" net als bij een accu. Alleen zodra de motor in "constant torque" mode op gang is gekomen, komt ie in CV bereik. :-)

Op de plaatjes zie ik de voeding en de accu, maar waar zit het slimme laadsysteem ?
Als het er al is. Dus vandaar dat :

Op vrijdag 9 januari 2026 14:57:40 schreef lambo:
[..] de accu kapot is [..]

?

Wat ik zou proberen in dit geval is een schakelende voeding, daar is vaak wel voordelig aan te komen.
Om de opstartstroom te bufferen is een flinke elco een oplossing.
Dan is de vraag of de schakelende voeding op kan starten met een lege elco er aan ?
Weet iemand dat ?

Hij heeft toch al een vervanger gevonden?

Ik heb bij amazon deze transformator gekocht speciaal voor elektrische stoelen. 24,99 euro
10 minuten werk en de stoel werkt weer perfect.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]