Beste,

Rond de kerst zette ik mijn JBC soldeerbout van genoemd station aan en zag dat het scherm grotendeels onleesbaar was. Op de foto zie je het onder de meest optimale hoek en de camera ziet het iets beter dan het menselijk oog, maar in praktisch alle gevallen kun je 'm niet meer aflezen. De bout wordt nog wel gewoon heet en de temperatuur kan ik verlagen of verhogen.

Op m'n werk hebben we (gok ik) een stuk of 30 van deze stations en die doen het allemaal prima.

Dus, contact gezocht met de leverancier omdat het ding 2 jaar en 3 maanden na aankoop moeilijk is gaan doen.

Die hebben bij JBC aangedrongen op coulance wat betreft garantie, maar JBC zegt dat ze eerst gaan inspecteren en dan pas zeggen of dit gratis opgelost gaat worden of niet.

Dat vind ik, gezien de leeftijd en prijs van dit station echt van de zotte (en ze zijn ook wel een beetje van het voetstuk waar ik ze op geplaatst had, gevallen), dus mijn vraag is of er misschien iemand een defect station heeft liggen waarvan het scherm nog goed is, want dan doe ik het zelf wel...

Voor zover ik weet komen alle stations met de volgende afkortingen in aanmerking:
CD-F, CA-F, CP-F, CSV-F, CD, CF, CA, CP, CV, DD, DM, DDR, NA, HD, HDR, DI, WS

Alvast bedankt en zo niet, dan zit er niets anders op dan het ding terug te sturen en hopen op het beste.

Wissel m om op je werk.. O-) >:)

Dat gaat 'm niet worden vrees ik ;) Die zijn van een uniek nummer voorzien én gekalibreerd ;)

Goed, heb ik het in ieder geval geprobeerd en ga ik hopen op het beste bij de leverancier.

Wat eleshop en JBC betreft heb ik goede ervaringen. Nieuw gekocht en het eerste puntje dat ik erin stak al problemen. Begint goed dacht ik. Gelukkig had ik een paar verschillende punten besteld. Andere punten gingen zoals verwacht. Contact gehad met eleshop en ik kreeg een nieuwe punt. Ook die vertoonde vanaf moment 1 rare zaken. Zag onmiddellijk blauw. Ook een filmpje gemaakt van het JBC scherm. Op vraag van JBC de 2 punten terug opgestuurd naar eleshop. Een weekje later een nieuwe en werkende punt in de brievenbus. Er bleek wel degelijk een productiefout en die batch van dat nummer te zitten.

Voor de rest een prachtig station met vele mogelijke punten.

Ja, maar dat is met direct retourneren. In mijn geval is het station net een paar maanden buiten de 2-jarige, wettelijke garantie.

Het is inderdaad prachtig ontworpen en uiterst robuust. Op m'n werk wissel ik soms wel 20 keer per dag van punt, en dat al jarenlang, maar het handvat geeft geen krimp.

We gaan het zien en hou jullie op de hoogte.

Dat klopt maar voor hetzelfde geld zeggen ze gewoon,

jij doet iets fout en het is uw probleem. Wij stellen geen problemen vast.

En dan heb je niks meer om op te steunen. Tenslotte heeft eleshop moeite gedaan voor iets dat geen wereld kost.

Dit klinkt als een standaard "garantie voorbij - hou de boot af" policy verhaal.

Komen die van je werk van dezelfde leverancier? Zo ja, ga dan eens met de inkoper op je werk praten.

Het lijkt me dat je als JBC (of de verkoper er van) zo'n grote klant als jullie wel te vriend wil houden. En wie weet is er een productie issue en krijgen meer van die boutjes hetzelfde probleem na een paar jaar.

[Bericht gewijzigd door joopv op (79%)]

Op woensdag 14 januari 2026 18:43:40 schreef weardguy:
Ja, maar dat is met direct retourneren. In mijn geval is het station net een paar maanden buiten de 2-jarige, wettelijke garantie.

Het is inderdaad prachtig ontworpen en uiterst robuust. Op m'n werk wissel ik soms wel 20 keer per dag van punt, en dat al jarenlang, maar het handvat geeft geen krimp.

We gaan het zien en hou jullie op de hoogte.

Ik denk dat je bedoeld : "paar maanden buiten de FABRIEKS garantie". In Nederland zit er namelijk geen max termijn aan de wettelijke garantie. Een apparaat moet gewoon de tijd meegaan die je er van mag verwachten. Volgende stap zou kunnen zijn aangetekende brief en je beroepen op non-confirmiteit. Je mag namelijk wel meer verwachten dan 2...3 jaar. Maar dat zet wel eea op scherp. Ik zou t eerst zo proberen. https://www.huisadvocaten.nl/nieuws/consumentenrecht/garantie/