Hier in Noorwegen willen ze dat je als je batterijen inlevert dat je de polen afplakt met plakband.
Er zouden gevallen zijn waardoor er brand is uitgebroken omdat batterijen, die tegen elkaar komen, kortsluiting maken.
Ook in winkels is dit meerdere keren gebeurd in de verzamelkasten. Ik zou dan zeggen: zet dan een metalen kast neer en niet van karton.
Ik kan me niet voorstellen dat er een grote stroom gaat lopen die brand veroorzaakt door een AA of een CR2032.
Als ik goed onthouden heb van de ETS heel lang geleden is de interne weerstand van een batterij zo groot dat er geen grote stroom kan gaan lopen. Daarom kan een LED ook rechtstreeks op een 2032.
Een 9V blokbatterij kan ik me nog iets bij voorstellen, als die niet leeg is.
1 december is hier de nationale rookmelder dag en dan zou iedereen een verse batterij in de rookmelder moeten doen. Dan is de oude echt nog niet leeg en kan nog prima in een multimeter.
Dus daar zit bij veel weggegooide 9V batterijen nog wel wat energie in.
Zit ik er nou zo vreselijk naast, of lopen ze hier paniek te zaaien om niks?
edit: uiteraard zijn Li-ion batterijen wel link, maar daar helpt het afplakken van de polen niet, als de Li-ion stuk gestoten wordt door een ander batterij o.i.d.
Wel bijzonder want Noorwegen is het land die het verst vooruit loopt met elektricifering op auto gebied.
Dat ze dan bang zijn voor een lauw batterijtje terwijl bij sluiting loopt deze gewoon leeg en dan is het klaar dan gebeurd er niks meer.
Je zit er inderdaad vreselijk naast.
Het eerste punt waar je naast zit is dat tegenwoordig veel van de weggegooide batterijen geen gewone kool zink maar ander soort batterijen zijn die een andere inwendige weerstand hebben.
Het tweede punt dat de batterijen erg heet kunnen worden waardoor de problemen verergeren.
Het derde punt is dat er eigenlijk een soort metaalbrand ontstaat, waar de temperaturen ook onmogelijk heet kunnen oplopen. Temperaturen een eind boven de 1000 graden Celsius zijn zomaar mogelijk. Een een blikken verpakking (ook een stevige) kan daar gewoon niet tegen. Die kan als de temperatuur hoog genoeg oploopt ook gewoon gaan branden.
En dan is er nog een derde punt. Door de chemische samenstelling van de verschillende batterijen ontstaan er ook eens de nodige minder gezonde gassen die vrij komen op plaatsen waar je dat eigenlijk niet wil. Een een metaal als cadmium is zeer giftig. Dat wil je als dampvorm echt niet inademen.
En ja ik heb het een keer zien gebeuren en de boel geprobeerd te doven door de boel buiten op een stenen ondergrond leeg te gooien. Waarbij ik uit voorzorg mijn adem maar even inhield. Achteraf bleek dit ook de juiste oplossing geweest te zijn. De batterij restanten waren letterlijk zo rood gloeiend dat de boel eigenlijk al licht begon te geven. Een bluspoging met water had in dit geval waarschijnlijk ook een explosie gegeven. In dit geval zaten er veel nickel cadmiumbatterijen uit oude (auto) telefoons tussen. Batterijen die bekend staan dat ze hoge stromen kunnen leveren en ook nog een grote capaciteit kunnen hebben.
Tegenwoordig zul je waarschijnlijk meer lithium batterijen tussen het batterij afval vinden. Ook deze batterijen kunnen zeer grote stromen leveren. En tevens is Lithium dan ook nog eens een erg brandbaar metaal.
Een batterij is dan ook nog eens een chemisch proces dat nadat alles uitgeput lijkt er toch weer opleving kan plaatsvinden doordat bijvoorbeeld de chemicaliën intern zich herverdelen, of de chemicaliën zich door de verschillende soortgelijke gewichten intern verplaatsen, zodat het even lijkt alsof de batterij weer een beetje geladen is.
De Noorse maatregel vind ik dan ook een zinnige maatregel en echt niet overdreven.
Een batterij(metaal)brand is iets verschrikkelijks. Ga meer eens vragen bij je locale brandweerkazerne. Ze hebben in de havens van Beverwijk wel eens schip gehad dat geladen was met staal krullen. De lading was ook door water in de lading en elektrische verschijnselen t.g.v. dat water in de brand geraakt. Dat hebben ze toen moeten laten uitbranden. Het was onblusbaar.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Vroeger ( uit overlevering vernomen hoor) werden oude 4,5 V batterijen bewaard voor in de winter, dan werd er alluminium folie om gewikkeld en in een (jas)zak gestoken, omdat een behoorlijk lege 4,5 v batterij nog lekker wat warmte kon produceren. Vooral bij buiten activiteiten (vissen bijvoorbeeld) werd dat gedaan.
Ik heb zelf ooit wel een een te warme zak (...) gehad doordat ik baterijen in mijn zak had i.c.m. klein geld.
Op donderdag 15 januari 2026 22:11:01 schreef H&k:
Ik kan me niet voorstellen dat er een grote stroom gaat lopen die brand veroorzaakt door een AA of een CR2032.
Als ik goed onthouden heb van de ETS heel lang geleden is de interne weerstand van een batterij zo groot dat er geen grote stroom kan gaan lopen. Daarom kan een LED ook rechtstreeks op een 2032.
Veel leds hebben n brandspanning van rond de 3- 3,2 V dus kan je ze idd gewoon aansluiten op een 2032, omdat deze 3 eneenbeetje volt geeft. je kan leds ook op een voeding aansluiten met de stroom op 3A, zolang je de spanning maar op de juiste waarde houd, blijft het hoedje zitten.
[Bericht gewijzigd door andre1973 op (45%)]
Een 9V blokbatterij kan ik me nog iets bij voorstellen, als die niet leeg is.
1 december is hier de nationale rookmelder dag en dan zou iedereen een verse batterij in de rookmelder moeten doen. Dan is de oude echt nog niet leeg en kan nog prima in een multimeter.
Dus daar zit bij veel weggegooide 9V batterijen nog wel wat energie in.
Effe wachten tot 1 december (iets meer dan 10 maanden) Dan kan je het zelf uitproberen met je 9V-batterij uit je brandmelder. Of de batterijen van twee brandmelders. Dan pak je de twee oude batterijen en die steek je op elkaar, de plus van de ene batterij op de min van de andere batterij. En dan ga je meten hoe warm de batterijen worden.
Op donderdag 15 januari 2026 22:51:42 schreef andre1973:
Ik heb zelf ooit wel een een te warme zak (...) gehad doordat ...
Ze zeggen dat je daardoor onvruchtbaar kan worden. Is dat zo?
Hier in Noorwegen willen ze dat je als je batterijen inlevert dat je de polen afplakt met plakband.
De Noren zijn niet de eerste. Ik heb 20 jaar geleden al een document moeten ondertekenen voor mijn (Japanse) werkgever dat ik ieder batterijtje dat weggegooid wordt eerst zal afplakken....
Er zouden gevallen zijn waardoor er brand is uitgebroken omdat batterijen, die tegen elkaar komen, kortsluiting maken.
.
Als je die AA echt kortsluit dan wordt ie warm zonder meer. Maar, als de sluiting niet echt kort is, maar met een zekere weerstand dan kan die weerstand wel warm genoeg worden om een brandje te veroorzaken. Tenslotte kan je met een AA een lampje doen branden, en die gloeidraad zit op +- 2800K.. Héél lang geleden had je lampjes zonder ballon, om het gas aan te steken. Wie herinnert zich dat nog? (uit de tijd vh het stadsgas, want met aardgas werkt dat niet)
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
Op donderdag 15 januari 2026 22:55:31 schreef ohm pi:
[...]Effe wachten tot 1 december (iets meer dan 10 maanden) Dan kan je het zelf uitproberen met je 9V-batterij uit je brandmelder. Of de batterijen van twee brandmelders. Dan pak je de twee oude batterijen en die steek je op elkaar, de plus van de ene batterij op de min van de andere batterij. En dan ga je meten hoe warm de batterijen worden.
Op het moment dat het licht dat wordt uitgestaald door de batterijen kan worden omschreven als "warm wit" zit je ongeveer op de 2700 graden K. 
Het enige wat mij verbaasd is dat het niet veel vaker mis gaat met die los gestorte batterijen in een batterijbox.
"vroeger" een setje ni-cad`s extra in je broekzak voor in de Walkman en Diskman.
Het is wel eens gebeurd dat de folie van de batterij smolt en dat ik niet wist hoe snel ik de batterijen uit mijn broekzak moest halen.
Daarna gingen ze in een luciferdoosje, daar passen er 2 netjes naast elkaar
nooit meer last gehad van onbedoelde broekzak verwarming.
Ik heb me inderdaad ook wel een afgevraagd hoe vaak er onbedoeld een batterij verzamelbak in de hens gaat immers de vuilophaaldienst klaagt over weggegooide tablets en telefoons en andere apparaten waar li-ions inzitten en het is al meerdere keren gebeurd dat er in de vuilniswagen een brandje ontstond door het fijnpersen.
Op donderdag 15 januari 2026 23:01:28 schreef Sine:
Het enige wat mij verbaasd is dat het niet veel vaker mis gaat met die los gestorte batterijen in een batterijbox.
De plus van een batterij moet via een aantal metaalovergangen contact maken met zijn eigen min. Anders kan er geen stroom lopen. De buitenmantel van de meeste batterijen zijn geïsoleerd, dus de kans op zo'n verbinding lijkt mij klein. Tenslotte worden de batterijen van willekeurige afmetingen los gestort, dus ze liggen willekeurig door elkaar.
Maar je weet nooit wat er in die bak gesmeten wordt, bijvoorbeeld half gesloopte batterijen waarvan de buitenisolatie verwijderd is.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (19%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wij hebben op de kringloop een 1m hoge grote metalen ton staan, De batterijen die onderop zitten hebben een aardig gewicht te verduren. Die isolatie is niet meer dan een dun laagje plastic. Er zitten gewone batterijen in maar ook complete fietsaccu's incl scherpe metalen behuizing en losse lithiums.
Ik vind dat niet echt een veilig idee want ik zit er naast te werken. Het hoeft maar 1x fout te gaan en dan fakkelt waarschijnlijk de hele tent af.
Ik heb een keer gehad dat een lege knoopcel spontaan open klapte.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 15 januari 2026 23:01:28 schreef Sine:
Precies dit. Ik dacht dat ik de enige was die me dit wel eens afvroeg, want er lijkt eigenlijk ook nooit echt wat mee mis te gaan. Kennelijk is de kans niet heel erg hoog, maar ik denk dat de kans op brand wel groter is dan de kans dat je een miljoen wint in de staatsloterij.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
@daandc Nou dat voorop lopen met die elektrische auto's loopt terug. Het blijkt toch wat onhandig bij de lage temperaturen. Paar dagen geleden een kerel die na een ziekenhuisbezoek naar huis gebracht werd met een taxi.(Hammerfest naar Alta) Zit een berg tussen, hebben ze tegenwind ging de accu van de taxi sneller leeg dan verwacht. Stonden ze daar lekker in de kou.
En de subsidies zijn afgeschaft dus een energieverslindende elektrabak te kopen en zeggen dat je het voor het millieu doet is voorbij.
Wel grappig dat je als eerste reactie mijn gedachte onderschrijft. De overige reacties zijn minder grappig.
@Ex-fietser, ja daar heb ik dan wel wat dingen over het hoofd gezien. Ik vraag me dan alleen af wat een plakbandje gaat helpen. Zo goed plakt dat niet op een gladde pool. Vooral de pluspool gaat niet lekker blijven zitten. Wil je het serieus doen, dan zou je isolatietape moeten nemen, maar dat heeft niet elke huisvrouw in de keukenlade.
Bedankt voor de uitleg trouwens.
@andre1973. Die met die folie kon ik niet. Mijn vader deed veel met die 4,5V batterijen, en ik dus ook in mijn jeugd, maar deze kon ik niet.
@ohm-pi Helaas geen experiment hier, ik heb een rookmelder met een li-ion die 10 jaar mee zou moeten gaan. Wat op zich weer een experiment is als er echt brand uitbreekt en die li-ion de boel even aanwakkert.
En dan wat Kris van Damme en Sine zeggen vraag ik me ook af. Waarom zou het in Japan en Noorwegen een probleem zijn en doen andere landen het niet? ( misschien zijn er nog meer landen)
Die aansteker ken ik nog, en gebruikte we ook nog! Mijn moeder draait zich nu om in haar graf, omdat ze weer de boven-buurvrouw ziet aankomen om een gasmuntje te lenen omdat ze niet meer had.
Inderdaad een batterij moet kortgesloten worden wat dus bij een 9V makkelijk kan. Overigens sluit ik die een tijdje kort met een steeksleutel o.i.d. zodat ie leeg is. Maar dat zou dus kunnen dat de chemicaliën zich kunnen herverdelen.
Het blijkt maar weer: je bent nooit te oud om te leren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een li-ion gaat geen 10 jaar mee. Het zal een primaire lithiumcel zijn. Daar is het inderdaad wel echt het lithium dat meedoet aan de brand en wat minder de anode of het electrolyt.
Waarom het in sommige landen een probleem is en in andere niet, volgt enigszins uit mijn antwoord: kansrekening.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Ik heb het meegemaakt met een oude portofoonaccu.Deze was samengesteld met nicad cellen, en vloog spontaan in brand.. Ik kon m nog net op tijd uit het dakraam in de sneeuw gooien..
ik heb het gehad met 2 AA herlaandbare nicd's die in mijn pennezak zitten als reserve batterijen voor mijn fietsverlichting.
in de klas begon ineens de pennenzak te roken, bleek er kortsluiting te zijn over een aantal metalen objecten in de pennezak.
de passer, een metaal lipje van een balpen,.....
de pennezak heb ik nog steeds (30jaar later) en het gat dat erin gebrand zit is nog altijd aanwezig.
dus HEEL zeker dat ik ja zeg dat AA brand kunnen veroorzaken, die dingen kunnen VEEL stroom leveren
Op vrijdag 16 januari 2026 01:06:32 schreef maartenbakker:
Een li-ion gaat geen 10 jaar mee. Het zal een primaire lithiumcel zijn. Daar is het inderdaad wel echt het lithium dat meedoet aan de brand en wat minder de anode of het electrolyt.
.
??? ik kan je li-ion's tonen uit sony laptops die dik 20-25jaar geleden gemaakt werden, en die cellen doen het nog altijd.
Na 10jaar is het beste er wel af qua piekstroom, maar ze werken nog steeds hoor
Ik denk dat alle gangbare batterijen bijna geen gevaar opleveren. Maar lithiumcellen die er tegenwoordig in belanden absoluut wel. Ik zie er regelmatig laptopaccu's in liggen. 'Breek' zo'n ding en je zit in de problemen.
Als die laptop accu's wat nieuwer zijn dan liggen ze er nooit lang in 
Meestal is 1 setje cellen gaar en doet de rest nog makkelijk 1500 a 2000mAh
Als ik lithium's weggooi dan trek ik ze eerst leeg.
Op donderdag 15 januari 2026 23:17:22 schreef ohm pi:
[...]De plus van een batterij moet via een aantal metaalovergangen contact maken met zijn eigen min.
Uiteraard, maar bij bepaalde cellen (knoopcellen en 9V blokjes en dat soort spul) is dat wel heel erg makkelijk.
Nu zijn die 'leeg' niet zo heel gevaarlijk meer, maar toch.
ik heb hier thuis een zak lege batterijen om af te voeren.
veelal uit speelgoed. als ik die batterijen nameet zit er af en toe toch ene bij die absoluut niet leeg is.
als dat bij mij zo is, zal dat in de winkel ook zo zijn, en als er dan een hele emmer staat, zitten er toch vele tussen die nog genoeg spanning hebben.
li-ion cellen liggen hier bij mij apart op een karretje. ik wil die niet bij de hoop gooien in de winkel, want dat loopt ooit eens fout. momenteel heb ik ook geen idee hoe ik die veilig kan afvoeren. de hoop zal nu wel rond de 300-400 cellen zijn
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
sta je van te kijken wat een oude batterij of accu nog kan leveren aan stroom. op t werk is die bak dan ook van ijzer en glasfiber. er liggen na een jaar menig kilo's aan oude nv accu's batterijen enz in die nog best willen. heb al eens van 1e rij gezien hoe een oud papier wagen de fik in ging door wrs een accu ergens in het papier dieper in de wagen. met steeds meer persdruk ging dat snel fout..
Onze groothandel eist dat ingeleverde accu's van noodverlichting, etc. worden afgeplakt op de polen.
Niet oplaadbare batterijen mogen echter wel zonder afgeplakt te zijn in de We-Cycle box.
Als wij bijvoorbeeld 9V blokbatterijen kopen dan zitten die in een overdoos van 10 losse stuks.
Elke blokbatterij heeft een rubberen dopje op de plus. Dit zal voor transport verplicht zijn.
Bij mij is ooit een CR2032 cel in de schroevenbak gekomen en ineens een redelijke vlam en klap.
De knoopcel had volle sluiting tussen de schroeven gemaakt en dit gaf dus een beste reactie.
Wij hebben een batterijenbak op de zaak om te verzamelen en knoopcellen plak ik dus altijd af.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Button/coincellen worden nu verkocht in bijna niet open te krijgen dubbele plastic verpakking (zal wel weer iets van de EU zijn...
)
Zonder zwaardere hulpmiddelen (stanleymes, schaar, met gevaar van sluiting maken of 'lekke' vingers) krijg je ze niet meer bevrijd.
Minste wat ze zouden kunnen doen is erop drukken hoe de verpakking te openen is...
Wij hebben wel eens gehad dat er rook uit een oude batterijenbak kwam; tot brand kwam het niet...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
In België loopt er momenteel een actie van Bebat om ons te sensibiliseren de batterij af te plakken voor ze in het bakje gaat.
Momenteel zijn er ook veel meer branden bij afvalophalers dan wat jaren geleden. Ze wijten dit aan het verhoogde aantal batterijen dat ze vinden bij sortering van het restafval.
Hier wordt opgeroepen geen brandalarm met verwisselbare batterij meer te plaatsen. Batterij leeg, brandmelder ter recyclage aanbieden. De rookdetectie gaat ook maar beperkte tijd mee.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (23%)]
ronw
Golden Member
In Nemo (Amsterdam) hadden ze een demonstratie een aantal jaren geleden, waar werd getoond dat een 9V batterij en wat staalwol inderdaad brand kon veroorzaken.
Ik verzamel al mijn "lege" batterijen in een grote zak die aan de muur hangt, en dat is nog nooit fout gegaan. Lijkt mij ook niet direct waarschijnlijk. Hoe je met AA of AAA batterijen lukraak in een zak verzameld kortsluiting kan krijgen, vind ik niet makkelijk voor te stellen.
In het zuiden van Noorwegen zijn branden in vuilverbrandingen en vuilniswagens geweest die werden toegeschreven aan batterijen.
Volgens A.I. worden de meeste branden toegeschreven aan Li-ion batterijen, niet aan onze kleine alkaline batterijen. En dan wordt er gesproken van het fout sorteren van deze batterijen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik zie vooral een risico als je een grote partij knoopcellen of iets andere met lithium in zo'n bak dumpt. Dan worden de middelste extra warm. Ik had op een gegeven moment een grote partij LR44 die over datum waren., een paar honderd, en ze waren slecht. Hoge Ri etc. In een zak gedaan en weggebracht. Maar dat werd toch nog wel warm, ik schat zo'n 60 graden aan de buitenkant.