Ik heb een ventilator van een pelletkachel die waarschijnlijk stuk is, deze begon eerst een beetje ronkend lawaai te maken en bij een volgende opstart ging bij het starten van deze ventilator de aardschakelaar uit. De kachel wil nu niet meer starten. Kan ik deze motor gemakkelijk uitmeten met multimeter om te zien dat deze daadwerkelijk doorgebrand is of moet ik daarvoor de ventilator uitbouwen? Type ventilator in bijlage.
Alvast bedankt.
EricP
mét CE
Geen idee wat 'uitmeten met een milimeter' is...
Maar meer dan een spoel om een blikpakket is het niet. Meestal moet je daar toch wel serieus je best doen om een aardfout te maken. Lagers die uitgelopen zijn krijgen dat doorgaans niet zomaar voor elkaar.
Maar je kunt eens met een megger kijken of de isolatie naar aarde nog isoleert. Wellicht is de boel om welke reden dan ook goed heet geweest. Of is er iets aan het weg slijten waarbij het metaalslijpsel sluiting veroorzaakt.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Aardlek of zekering automaat? Gezien de maat van de kachel zou ik een centimeter gebruiken
Je bedoeld waarschijnlijk multimeter. Voor een aardlek fout heb je een isolatie tester (Megger) nodig en als leek zou ik daar niet zelf aan beginnen. Als het de zekering is dan kun je wel wat met je multimeter. Dan zou het kunnen dat de motor is vastgelopen en daardoor te veel stroom trekt. Zit er nog electronica om de motor te besturen of draait die altijd en op 1 snelheid?
Edit: https://www.circuitsonline.net/forum/view/157580 Dat ronken doe hij dus al vanaf nieuw en de leverancier wist geen oplossing. De kachel is dus ook regelbaar in snelheid. Als jouw motor zelf er zo uitziet als op de foto, dan is dat een grote spoel. Die kan volgens mij eigenlijk geen aardlek fout geven. Maar hij kan wel kortsluiten. Een kortsluiting in deze motor ga je niet met een multimeter vinden als je geen weerstand gegevens hebt en ook niet als hij zit aangesloten op de mogelijk kapotte regeling. Daarvoor moet de aansluiting los en heb je een LCR meter nodig.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
Bedankt voor jullie snelle reactie,
Ik bedoelde inderdaad multimeter
, autocorrectie.
De ventilator is al vanaf nieuw verschillende keren vervangen geweest omdat deze lawaai maakte. Het echte probleem is de slechte constructie van de behuizing ventilator en luchtkanalen die versterken ook het motorgeluid.
Nu was het een heel ander ronkend geluid.
Het was wel degelijk de aardschakelaar die uit was gegaan en niet de zekering. Ik dacht misschien even te kunnen meten zodat de technieker al een nieuwe ventilator kon meebrengen om zo tijd te besparen.
Er zit een regeling / sturing op de ventilator maar gezien de kortsluiting/aardlek hoop ik dat het enkel de ventilatormotor is.
Ik ga de technieker nogmaals contacteren want hij laat niets meer van zich horen.
Nogmaals bedankt.
nonius
set SCE to AUX.
De lawaaierige motor, wanneer ingebouwd, kan komen doordat hij niet goed gebalanceerd is. In combinatie met een (vermoedelijk metalen?) klankkast kan dat het geluid luid doen klinken.
Ik bekeek recentelijk een video van Matthias Wandel waarin hij een dergelijke ventilator dynamisch balanceert met boordmiddelen (luidspreker en oscilloscope). https://www.youtube.com/watch?v=hGGJYXjE5s0
Waarom denkt u dat het trippen van de aardlek wordt veroorzaakt door deze ventilator? Hoe heeft u dat vastgesteld?
[Edit: onze posten hebben zich gekruist....]
Ik weet het natuurlijk niet zeker dat het de ventilator is, maar omdat hij lawaai maakte dacht ik dat dit het meest waarschijnlijke was.
Misschien dat er een ander probleem is, maar indien ik dit gemakkelijk had kunnen meten wist ik al iets meer en had ik de bevindingen al kunnen doorgeven.
De technieker moet nogal van ver komen en het zou spijtig zijn dat hij meerdere keren moet komen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het was wel degelijk de aardschakelaar die uit was gegaan en niet de zekering. Ik dacht misschien even te kunnen meten zodat de technieker al een nieuwe ventilator kon meebrengen om zo tijd te besparen.
Als die foto klopt zie je daar een groot spoellichaam. Dat is gewoon een kunststof houder met een berg draad erom heen gewonden. Als die spoel een kortgesloten winding in de wikkeling krijgt dan zal daar veel stroom door lopen en in het ergste geval eindigt dat in een verbrandde spoel. Niet in een aardlek fout (tenzij het extreem gesmolten is)
De stroom door een circuit is overal gelijk dus er komt net zoveel stroom binnen als erin gaat. Dat gaat via de fase naar de nul. De aardlek meet of er net zoveel stroom door de fase als de nul loopt. Als dat niet het geval is verdwijnt er ergens stroom. Dat kan alleen iets van metaal zijn want dat geleidt. Zonder PE gebeurd er niks totdat de gebruiker dat metaal vast pakt en zijn vrouw daarna met wat pech de begrafenis ondernemer moet bellen. Daarom hangt dat metaal aan de PE (veiligheids aarde) De aardlek schakelaar ziet dat er stroom "verdwijnt" en schakelt die groep af.
Dus loopt er bij jou stroom via iets van geaard metaal naar de PE. Maar met een multimeter vind je dat meestal niet omdat er maar weinig stroom nodig is en het vaak om iets gaat wat pas doorslaat bij een hogere spanning maar niet bij de paar volt van jou DMM. Het kan wel hoor, als er echt een dikke kortsluiting naar aarde zit. Dus je kunt het proberen. Tenzij de motorspoel een grote gesmolten en verbrandde ellende is, is de kans groter dat het ergens in de electronica zit. Open maken en kijken.
Dit soort motortjes heeft meestal in bronzen bussen en geen kogellagers.
Na jaren gebruik lopen die bussen uit en komt de rotor vast te zitten.
Indien de motor dan spanning krijgt, zal die niet opstarten maar wel meer stroom trekken. De spoel gaat opwarmen en de kunststof kern waarop de wikkeling zit gaat smelten.
Dit gaat verder totdat de koperdraad overbrandt of totdat de wikkeling sluiting met de massa maakt.
Wat kan je nog doen ?
Probeer eens radiaal aan de waaier te trekken. Als deze ook maar een klein beetje van links naar rechts beweegt, (0.5 mm op de luchtspleet tussen stator en rotor is al voldoende), vrees ik dat het einde verhaal is.
Als je een scheidingstrafo hebt zou je een elektrische kring kunnen bouwen tussen massa en wikkeling en daarover de spanning meten. Maar dan moet je toch al weten waarmee je bezig bent.
Bedankt voor jullie reacties,
Ik denk dat ik beter wacht op de hersteller van kachel, maar ik ga jullie bevindingen en aanbevelingen toch ook al meegeven.
Hopelijk komt hij snel want het wordt terug koud 
Met vriendelijke groeten,
EricP
mét CE
Na jaren gebruik lopen die bussen uit en komt de rotor vast te zitten.
Eens. Maar voordat-ie vast zit, moet je toch al een tijdje horen dat het niet lekker gaat... Dat vertelt het verhaal niet.
fred101
Golden Member
Hij heeft een ouder topic gehad over deze motor, dat was in 2022, toen maakte hij al herrie. Ik had de link in mijn antwoord al gegeven.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die lagerbussen hebben zo nu en dan een drupje olie nodig, anders lopen ze vast, beste is ze een tijdje in hete olie te leggen.
(dan kunnen ze zich 'volzuigen')
EricP
mét CE
Toen was het ding nieuw... Dan zou je verwachten... dat de lagers ook 'vet' zijn... We zijn nu 4 jaar verder. ALS het de lagers al zijn... wat een K*T kwaliteit.
Toen was het 'ronken'. Dat is wat anders dan aanlopen (door uitgesleten bussen).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com