Beste leden.
Ik ben opzoek naar een schakelaar waarmee kan switchen tussen accustroom of via de aggregaat.
Mijn situatie.
Ik heb een thuisaccu waar ik bij stroomstoring enkele belangrijke apparatuur kan voorziening van noodstroom.
Alleen heeft de accu geen onbeperkt uitgifte.
Dus wil bij een lege accu een schakelaar omzetten zodat ik deze belangrijke apparatuur kan voorziening van stroom via een aggregaat.
En mij accu buiten spel zet.
Mijn vraag
Welke (nokken) schakelaar moet ik heb?
Ik heb wel iets gevonden, maar dit hoort in een groepenkast thuis.
Bijvoorbeeld:
Stand 1 : Accu voedt apparatuur
Stand 2 : aggregaat voedt apparatuur (accu mag beslist niet gevoedt worden door de aggregaat)
Wie kan/wil mij helpen.
Alvast bedankt.
Foto hoe ik het wil maken.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een 1P+N, of een 2P omschakelaar met 0 stand.
EN dan een voor de juiste stroom.
Meerdere uitvoeringen zijn mogelijk, welke je toe wilt passen is helemaal afhankelijk van de situatie ter plaatse.
Op zondag 18 januari 2026 17:45:10 schreef Toeternietoe:
Een 1P+N, of een 2P omschakelaar met 0 stand.
EN dan een voor de juiste stroom.
Meerdere uitvoeringen zijn mogelijk, welke je toe wilt passen is helemaal afhankelijk van de situatie ter plaatse.
Bedoeld u deze ? https://www.elektrobode.nl/products/eaton-omschakelaar-contacten-8-20-…
Netz = stroom naar de apparatuur
Notstrom = aggregaat
Inkomende voeding is de back-up lijn.
Of zie ik dat verkeerd? ?
Denk er aan dat een standaard "thuisaccu " uitschakelt als de netspanning wegvalt, daar is een extra uitbreiding voor nodig, is dat de noodstroom die getekend is?
Op zondag 18 januari 2026 19:03:12 schreef revado:
Denk er aan dat een standaard "thuisaccu " uitschakelt als de netspanning wegvalt, daar is een extra uitbreiding voor nodig, is dat de noodstroom die getekend is?
Klopt.
De accu heeft een inkomende voeding nodig vanuit de groepenkast (aparte groep) dit heeft hij.
Ook heeft de accu een back-up stroom uitgaande.
Hier kan ik ca 4.90 kwh, 2500watt max eruit halen, mits volledig opgeladen.
benleentje
Golden Member
Ik snap wat je bedoelt maar het is niet de accu die apparatuur voed maar de omvormer achter de accu. Je hoeft dus enkel te schakelen tussen omvormen of agregaat.
Dat omschakelen kan met elke wisselschakelaar. Maar tijden het schakelen valt dan wel even alle apparatuur uit.
Welke (nokken) schakelaar moet ik heb?
2 standen met nul ertusin en voor 230V 2 polig. Voor 3 fase 4 polig.
Het is gewoon een eenvoudige wisselschakelaar met nulstand ertussen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Waar diverse mensen naar hinten is dat als de aggregaat aanstaat het mogelijk vuurwerk geeft als je (al is het maar even) de aggregraat aan de accu-omvormer hangt. Wat er stukgaat valt niet te voorspellen. Of er wat stukgaat misschien ook niet. De enige manier om zeker te weten wat er gaat gebeuren is door zeker te weten dat je nooit alletwee op mekaar aansluit.
Vandaar Dat iemand een "wisselschakelaar met nulstand" noemt. je moet dan door de "nul", niets aangesloten, om van de een naar de andere te gaan.