Ik heb dit keer een hobby project waarvoor ik ruim 100 pcb's nodig heb. Ik laat mijn printen eigenlijk altijd bij jlcpcb maken, maar gezien de lage aantallen bestuck ik ze eigenlijk altijd zelf, wel met professionele hand pick and place en soldeer ze in een vapor phase.
Nu besef ik me dat dit een hels karwij gaat worden, dus wil eens kijken wat de kosten zijn om het bij jlc te laten bestucken.
Ik had graag wat advies hoe dat voor de eerste keer aan te pakken.
om een snelle calculatie te krijgen kan ik dan het beste gewoon alle componeten die beschikbaar zijn via LSCS gebruiken of hebben. Ik heb geen zin in exoten of dat er componenten geshipped moeten worden.
Ik ben redelijk flexibel in mijn ontwerp om op basis van beschikbaarheid een ontwerpje te maken.
iemand hier (goed) ervaring mee?
Bij jlcpcb heb ik nog nooit printen laten bestucken, zelf gebruik ik Elecrow voor dit soort klussen en dat bevalt prima.
Eind product ziet er prima uit, van de laatste bestelling van 25 printen nul uitval.
Ik heb er voor gekozen dat zij 100% van de componenten zelf leveren. Kritische componenten duidelijk gespecificeerd met fabrikant of Lscs nummers. Simpele componenten als R en C aan hun over gelaten.
Voor assemblage 25 printen rekende ze $75 excl de componenten en verzending.
Je kunt op hun website de gerbers, bom en pick&place uploaden dan krijg je een offerte gemaild.
Levertijd was een ruime 3 weken.
Ik heb ook een vijftal printen laten maken als proefserie. Eerst bij JLCPCB geprobeerd en liep tegen een aantal componenten aan die ze niet hadden en ander vage dingen. Daarna Elecrow gekozen, geen probleem met offerte en verkrijgbaarheid van componenten. Nette aflevering en een mooie prijs. Ook goede klantenservice met snelle respons als er vragen zijn..
Je kan geld besparen op R's, C's, L's Xtal's, TUP, TUN's, FET's en andere standaard componenten als je daar een type voor kiest dat al in hun bestukker zit. Dit zie je als je je ontwerp hebt ingeleverd bij de kosten berekening. Anders betaal je iets van 12 euro per keer dat een aanleverlijn gewisseld of toegevoegd moet worden. Ik vind het zonde van het geld als b.v. voor een 0401-1k van merk X 12 euro bij moet betalen waar dezelfde weerstand van merk Y er standaard in zit en in verhouding niets extra kost.
Sommige componenten zoals een Atmega 328 b.v. zijn daar (erg) duur in aanschaf per stuk en plaatsing. Dus die frut ik er dan zelf op.
Met jouw aantallen zou ik er ook eerst zeg maar vijf bestellen en die grondig testen en controleren op foutjes in design, track- breedtes, vergeten, foutief aangesloten enz., thermische- RF, overspraak issues e.d. Als die vijf voldoen dan kan je er altijd nog 95 bijbestellen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Een keer gedaan bij JLCPCB voor 15 printen, na ontvangst bleek dat er een spanningsregelaar opzat ipv de gespecificeerde spanningsreferentie.
Hoop heen en weer gemaild, vergoeding gehad en kon toen zelf nog het juiste component, in SOT-23 behuizing, kopen en plaatsen. Ik zou gek worden als ik 100+ printen met zo'n fout zou moeten doen.
hmmm ok, ervaring met jlc klinkt dus niet super goed.
Ik zal elecrow ook overwegen dan. Ben daar qua pcb's weggegaan sinds ik met jlc goede ervaringen heb op pcb vlak.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ik heb een paar keer een batch pcb's laten bestucken door Jlc.
Dat ging prima.
Zorg dat je gebruik maakt van componenten die zij in hun library hebben zitten (LSCS inderdaad).
En zoals gezegd: laat eerst een batch van 5 maken.
Gaat dat goed, dan is er weinig reden om te twijfelen dat de andere 95 niet goed zouden gaan.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Elecrow of JLC zal niet veel uitmaken.
Probleem is gewoon dat je een beetje moet leren hoe je dingen moet specificeren. Roland zal een "voor hun dubbelzinnige" specificatie voor die referentie hebben gegeven.
Ik had een keer <veel meer dan 25> printen waar een 10mOhm weerstand op moest. Tja. Hebben ze 10MOhm gemonteerd. Tja, dan werkt het niet.
Wat ik ook vervelend vind is dat als op LCSC uitzoekt dat component X beschikbaar is, dat de volgende keer die mogelijk uitverkocht is. Als je dan relatief scherp precies dat ding hebt voorgeschreven, dan gaan ze als ie uitverkocht is gewoon dat ding van 0.20 inkopen voor 2.50 per stuk bij een chinees die er toevallig nog een paar heeft liggen.
Als het een kritisch ding is: fijn dat dit lukt. Maar als het een 20 in een dozijn spanningsregelaar is, dan zijn er talloze alternatieven die wel op voorraad zijn.
Dus mijn advies is: Pak hun "standard library". Probeer daaruit te kiezen voor zover dat gaat.
Als dat niet lukt, kies een LCSC component wat RUIM op voorraad is. Vermeld het LCSC nummer.
En als dat ook niet lukt, dan kan je met extra kosten en een penalty op de levertijd ook mouser of digikey specificeren.
Merk op dat zij importheffingen betalen voor mouser en digikey leveringen. Die worden doorberekend.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb professioneel al meerdere batches van vrij complexe boards bij JLC laten maken, een meestal gaat het goed. Één keer hebben ze de conformal coating verprutst door TH footprints van connectors die nog gesoldeerd moesten worden mee te coaten. Die TH connectors hadden ze niet, die ik dacht dat doe ik zelf wel. Was duidelijk gespecificeerd, toch mis gegaan.
Als je verkeerde componenten krijgt, heb je waarschijnlijk toch zelf iets fout gedaan, want je moet bij het bestellen zelf het exacte component uit hun libraries kiezen.
De designs waar ik nu mee bezig ben, worden hoogst waarschijnlijk weer dat geproduceerd.
Je moet niet bij LCSC kijken, maar jlcpcb.com/parts, daar staat wat ze beschikbaar hebben zonder meerprijs.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
want je moet bij het bestellen zelf het exacte component uit hun libraries kiezen.
Component klopte, zowel in het schema als op de print, het is bij bestukken fout gegaan en dat hebben ze ook toegegeven. Ik heb de juiste componenten van Mouser vergoed gaat, maar moest ze er vervolgends zelf opzetten, en de verkeerde verwijderen uiteraard.